Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - OddLeaf

#1
Kjøring lørdag gikk greit og fikk lade i ca 1 time. Hadde 30 km igjen når jeg kom hjem.
Men i dag kjørte jeg tur/retur uten å lade underveis.
Ble en spennende retur.
Det regnet og jeg brukte ikke varme/klima.
Hadde 50% batterikapasitet når jeg startet returen.
Siden det var endel bakker i starten viste ant km igjen ned til 29 km etter kun 15 km og jeg hadde igjen ca 48 km å kjøre.
Fikk da litt km-angst og med en gang det begynte med nedoverbakker kjørte jeg i eco og i B modus og ant km igjen bygde seg opp igjen til 42 km.
Fikk igjen troen på at dette kunne gå.
Har fått info om å se på batterienivå og ikke kalkulert km å kjøre.
Det er nok det beste å se på batterinivået.
Når jeg kom mot Skien og hadde igjen ca 12km fikk jeg beskjed om lite batterikapasitet og ant km å kjøre ble til *****.
Jeg sjekket batterinivået og den viste 8% og hadde kun en strek på den røde området.
Varsel "kjør til ladepunkt".
Jeg kjørte rolig og i alle nedoverbakke fikk jeg ladet litt og kom hjem.
Ved ankomst 5% igjen.
Dette ble en spennende og lærerikt opplevelse med km-angst.
Neste tur til Notodden må jeg lade litt før returen :-)
#2
Takk for info/veldig bra - fint da har jeg en kontakt å bruke i Notodden om det trengs :-)
Skal til Notodden på Lørdag - ser ut til at det blir regn den dagen.
Er det noen som vet hvor mye vinduspusserne vil redusere ant km ved 1 time kjøring/65 km om jeg må bruke de hele tiden?

#3
Hei - takk for svar og tips. Skal opp til Notodden flyplass og fly litt. Blir der vel ca i 1,5 t så kan jo sjekke om det er mulighet til å koble til et strømstikk :-)
#4
Skal kjøre Skien - Notodden og tilbake til Skien, km tot 130 km.
Er usikker på om jeg kan stole på rekkevidden som viser ca 140km ved start, ved 100% lading. Har tidligere kun kjørt korte by-kjøring med bilen.
Har ikke mulighet til å lade underveis.
Har 2013 model leaf m/varmepumpe - skal jeg starte med å ikke ha på klimaanlegg?
Hastighet blir mellom 60 og 70 km hele veien, tre personer i bilen. Det er ikke så mange store oppoverbakker, kjører over Valebø, som ikke er hovedvei og med lite trafikk.
#5
Elektriske utfordringer / Sv: Dårlig varmeapparat?
mandag 02. desember 2013, klokken 16:11
Kjøpte Leaf i slutten av oktober hos AutoXL, Skien.
Varmeapperatet fungerte ikke.
Sendte skriftlig klage og fikk en låne bil leaf (2012model og varmeapperat fungerer), Fikk beskjed om at det ville ta mange uker før ny del kunne leveres til forhandler.
Sist torsdag fikk jeg telefon fra forhandler med en omfattende forklaring på problemet.
Det er helt klart at det er et stort problem med Leaf'n sin nye modell som er levert i Norden.
Produsenten klarer ikke å produsere nok nye deler til alle de bilene som har feil.
Det er mange som får feilen flere ganger og det hjelper ikke å bytte/reparere feilen, men det er også noen som fungerer etter bytte/rep.
Produsenten vet ikke årsaken til feilen og kommer med et ingeniør team til Norge ( bl.a til Skien) nå for å teste og sjekke flere av de bilene som har og har hatt denne feilen.
De har klart på fabrikken å fremkalle denne feilen med å ha feil på strømtilførselen ved lading.
Blir spennende å se hva de finner ut.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA