Interessant det han sier på slutten om Leaf og ulike markeder.
Det er nok ikke så overraskende om en produsent (Nissan f.eks.) blir noe navlebeskuende på eget marked. Spesielt om eget marked er veldig stort (som det jo er i Japan osv).
Nissan uttalte jo flere ganger at den nye Leaf'en kom til å overgå forventninger, og det gjorde den jo virkelig ikke - her i Europa. Den er såvidt god nok (gitt prisen) til å kunne selge mye, og det tror jeg den kommer til å gjøre en liten periode. Allikevel vil det ikke være mange månedene fra Mars 2018 og utover før Nissan er nødt til å sette ned prisen for å konkurrere med f.eks. Tesla Model 3. Kanskje det går greit på nåværende prisnivå i rundt 6 mnd.
For at Leaf'en skal fortsette å selge bra, må vi nok se et prisdropp på kanskje 40 - 50 tusen rundt høsten 2018. Kanskje samtidig med lansering av 60kwh versjonen. Man kan jo forvente at tidsskjemaene blir like som ved lansering av 40kwh versjonen. Altså lansering av 60kwh høsten 2018, og leveringer fra Mars 2019. På denne måten kommer 60kwh versjonen til å ha tøffere konkurranse allerede fra starten av (Kona/Model 3/Renault Zoe/+++). Noe som gjør at de kun kommer til å konkurrere bra med 60kwh Leaf med pris under 300 000NOK. Historien tilsier jo forsåvidt at de kommer til å tilby 60kwh Leaf for ca 300 000 NOK, så kanskje dette går bra tross alt ..
Det er nok ikke så overraskende om en produsent (Nissan f.eks.) blir noe navlebeskuende på eget marked. Spesielt om eget marked er veldig stort (som det jo er i Japan osv).
Nissan uttalte jo flere ganger at den nye Leaf'en kom til å overgå forventninger, og det gjorde den jo virkelig ikke - her i Europa. Den er såvidt god nok (gitt prisen) til å kunne selge mye, og det tror jeg den kommer til å gjøre en liten periode. Allikevel vil det ikke være mange månedene fra Mars 2018 og utover før Nissan er nødt til å sette ned prisen for å konkurrere med f.eks. Tesla Model 3. Kanskje det går greit på nåværende prisnivå i rundt 6 mnd.
For at Leaf'en skal fortsette å selge bra, må vi nok se et prisdropp på kanskje 40 - 50 tusen rundt høsten 2018. Kanskje samtidig med lansering av 60kwh versjonen. Man kan jo forvente at tidsskjemaene blir like som ved lansering av 40kwh versjonen. Altså lansering av 60kwh høsten 2018, og leveringer fra Mars 2019. På denne måten kommer 60kwh versjonen til å ha tøffere konkurranse allerede fra starten av (Kona/Model 3/Renault Zoe/+++). Noe som gjør at de kun kommer til å konkurrere bra med 60kwh Leaf med pris under 300 000NOK. Historien tilsier jo forsåvidt at de kommer til å tilby 60kwh Leaf for ca 300 000 NOK, så kanskje dette går bra tross alt ..