Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - atkhobby

#1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ny YX i Lillesand
søndag 08. februar 2015, klokken 14:59
Det kommer jo selvfølgelig an på hvor man skal rekke fram til.
Slik det er nå har jeg brukt i3en til lokale turer nær der jeg bor. Hvis mange rimelig 22kw AC punkter dukker opp fremover OG bmw hadde bygd inn en lader som utnyttet det så ville jeg kunnet endre bruksmønsteret for elbil.
#2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ny YX i Lillesand
søndag 08. februar 2015, klokken 11:50
Regner med at det er snakk om AC. Synd siden det er få biler kan utnytte dette fullt. Hjelper ikke meg mye med en i3. Skuffet over at ikke BMW har forutsett at disse punktene vil bli populære å sette opp siden de er rimeligere of krever mindre investeringer i infrastruktur.
#3
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
tirsdag 27. januar 2015, klokken 00:00
Bruk de fysiske knappene på dashbordet. Hold inne for å spole.
#4
BMW i3 / Sv: Vinter, regenerering og fart!
mandag 12. januar 2015, klokken 21:28
Hvis batteriet er fullt vil det ikke kunne regenereres fordi det ikke er noen plass å gjøre av strømmen. Mulig det er årsaken.
#5
BMW i3 / Sv: Omtaler/Tester/Bilder/Video - i3
tirsdag 23. september 2014, klokken 23:54
Sitat fra: nime01 på tirsdag 23. september 2014, klokken 13:30
i3 vs e-Golf

http://www.vox.de/medien/sendungen/auto-mobil/aktuelle_sendung/406f8-0-629b-27/e-golf-vs-bmw-i3.html
Å bedømme rekkevidden ut fra hvor mye bilene påstår at er igjen er vel litt uprofft av dem. Vet iallefall at i3 er veldig pessimistisk i estimatet sitt.
#6
BMW i3 / Sv: BMW i remote app
mandag 22. september 2014, klokken 10:51
På Android må jeg nå etter siste oppdatering ofte taste pin-koden to ganger etter hverandre. Men, den ser ut til å ha blitt bedre på å refreshe data uten å måtte avslutte app og starte på nytt. Lever godt med 2x pin tasting hvis refresh blir stabil...

Når det gjelder kvaliteten på info om ladestasjoner så er den langt under pari. Jeg får opp ca. 800 stasjoner, men hvis jeg legger inn filter så forsvinner nesten alle fordi metadata på stasjonene er så mangelfull. Filtrering er ubrukelig sånn det er nå.
Velg feks. Type 2 kontakt og du får opp kun to punkter, og de er i Danmark. Latterlig og tragisk ...
#7
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hvor er hurtigladeren på Notodden?
torsdag 04. september 2014, klokken 21:58
Takk for linken!
Merkelig at jeg ikke fant den når jeg søkte etter notodden før jeg lagde en ny tråd på det. Mulig jeg skippet den fordi det refererte til chademo i tittelen.
#8
Ladeplasser og ladekabler / Hvor er hurtigladeren på Notodden?
torsdag 04. september 2014, klokken 15:49
Hei,

Prøvde å finne denne sist helg basert på hvor Grønn Kontakt har markert på kartet. Kunne ikke finne den.

Så etterpå at det er markert på diverse forskjellige steder ut fra hvilken oversikt jeg prøvde. På den ene står det at den skal være i forbindelse med parkeringen til kjøpesenteret, men det står ikke hvilket kjøpesenter det er (!).

Ringte akurat Grønnkontakt og fikk beskjed om at den lå på en grusvei i nærheten av Bergbys fastfooden. Det var der jeg lette etter den uten å finne noe.

Kan noen gi en nøyaktig bekrivelse på hvor den er? Kanskje noen har et bilde også?

(Et lite hjertesukk... her bruker de 100 tusenvis av kroner på å sette opp en ladestasjon, og så kan de ikke bruke 5 minutter på å ta et bilde og gi en god veibeskrivelse. Hvem er det som driver dette opplegge egentlig?)
#9
BMW i3 / Sv: Hvor langt går bilen din?
mandag 04. august 2014, klokken 13:45
Sitat fra: LMOR på mandag 04. august 2014, klokken 11:15
Sitat fra: atkhobby på søndag 03. august 2014, klokken 23:23
Sitat fra: LMOR på søndag 03. august 2014, klokken 21:49
Sitat fra: atkhobby på søndag 03. august 2014, klokken 16:37
Jeg kjørte bilen tom (1 km igjen) og bilen sa at snittforbruket var 9,8. Med 186km gir det 18,2 i batterikapasitet. Antagelig var forbruk bare rett under 9,9 og med det blir kapasiteten 18,4. Fortsatt mindre enn spec, men ikke så galt syns jeg.
Snittforbruket har ikke med kondisjonering av batteriene ved oppstart/tomgang+div annet basis forbruk, så det forklarer nok forskjellen.

Ser ikke helt hva du refererer til her, men batteriers kapasitet er jo avhengig av belastning så BMW har vel brukt en lettere last når de har målt kapasitet.
Poenget er at du ikke kan få brukt hele kapasiteten til å kjøre med, og dermed vise igjen i snittforbruket. Hvis du f.eks. starter bilen en morgen det varmt/kaldt, venter en liten stund, kjører 10 km, så vil snittforbruket bare vise det du brukte på å kjøre 10km, ikke resten av strømforbruket for å temperere bilen før start. Det er grunnen til avviket.
Kan være at de retter denne "feilen" i SW, men samtidig blir det feil å si at du bruker 2000Wh/km, hvis du bare skal 1 km, eller når du står i ro? (Hvordan skulle det i så fall vises?)

OK, skjønner hva du mente nå.

Når jeg testet så satt jeg meg inn i 100% ladet bil uten precondition og startet kjøringen umiddelbart.
Ut fra mitt forbruk så fikk jeg ut 98% av oppgitt batterikapasitet som jeg syns er helt OK.

Planen min er å ta en ny testkjøring senere der jeg kjører enda litt mer forsiktig. Kanskje jeg får ut de siste 2%ene da.

Jeg vil også prøve en gang til for å klare mer enn 190km :)
#10
BMW i3 / Sv: Hvor langt går bilen din?
søndag 03. august 2014, klokken 23:23
Sitat fra: LMOR på søndag 03. august 2014, klokken 21:49
Sitat fra: atkhobby på søndag 03. august 2014, klokken 16:37
Jeg kjørte bilen tom (1 km igjen) og bilen sa at snittforbruket var 9,8. Med 186km gir det 18,2 i batterikapasitet. Antagelig var forbruk bare rett under 9,9 og med det blir kapasiteten 18,4. Fortsatt mindre enn spec, men ikke så galt syns jeg.
Snittforbruket har ikke med kondisjonering av batteriene ved oppstart/tomgang+div annet basis forbruk, så det forklarer nok forskjellen.

Ser ikke helt hva du refererer til her, men batteriers kapasitet er jo avhengig av belastning så BMW har vel brukt en lettere last når de har målt kapasitet.
#11
Sitat fra: GelpMan på tirsdag 29. juli 2014, klokken 20:13
Ser at en tettningslist eller lignende nederst på frontruten har sklidd ned i varmen og blokkerer Chassinummeret. Noen flere med dette problemet?

Nøyaktig samme problem. Tror det er limet som har holdt nummeret på plass som har smeltet. Vet at nummeret var synlig tidligere så det må ha skjedd i sommervarmen.

Har hatt problemer med at borrelåsen som holder på plass beskyttelseplatene under panseret har løsnet også.
#12
BMW i3 / Sv: Hvor langt går bilen din?
søndag 03. august 2014, klokken 16:37
Jeg kjørte bilen tom (1 km igjen) og bilen sa at snittforbruket var 9,8. Med 186km gir det 18,2 i batterikapasitet. Antagelig var forbruk bare rett under 9,9 og med det blir kapasiteten 18,4. Fortsatt mindre enn spec, men ikke så galt syns jeg.
#13
e-Golf / Sv: Vis oss ditt e-Golf-forbruk!
fredag 11. juli 2014, klokken 13:43
PS! summen av kjørte kilometer pluss gjenværende ser veldig lovende ut!
#14
e-Golf / Sv: Vis oss ditt e-Golf-forbruk!
fredag 11. juli 2014, klokken 13:41
Veldig interessert i å se hva Golfen kan klare! Skal bli spennende å følge med på tråden fremover.

Men, hvis det skal ha noen mening så må testingen gjøres på en tur-retur løype for at det skal kunne trekkes noen sluttinger om forbruk. Det har jo lite nytteverdi å vite forbruket på en bil som har rullet ned en lang bakke :)

Jeg syns det er rart at jeg ikke har klart å finne en eneste test der batteriet er kjørt fra full til (nesten) tom på en økonomisk måte. Har selv kjørt min i3 en slik rundtur for å teste om fabrikantens tall stemte. Oppfordrer e-Golf eiere til å gjøre det samme, selv om det tar noen timer i sommervarmen.
#15
+1

Savner Tapatalk


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA