Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - haggen

#1
Jaguar i-Pace / Sv: Hurtiglading i-pace
fredag 09. juni 2017, klokken 12:24
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 08. juni 2017, klokken 18:58
Tror nok dette betyr nærmere 630 i basispris, med vinterhjul minst 650 (veldig moderat anslått) og så tilleggsutstyr....

Veldig bra med 120 kW lading, synd de eneste laderne som gir dette eies av Tesla!
Kan du utdype dette? Hva ligger i de 30.000,- du forventer over antatt basispris?
Enig i at Vinterhjul sikkert blir 20 lapper.. og kanskje 10 lapper i klargjøring, men de resterende 30?
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Når vil elbilen ta over fullstendig ?
fredag 17. februar 2017, klokken 09:19
Sitat fra: nr1rayner på torsdag 16. februar 2017, klokken 18:52
Spol tilbake til GM EV1, et tabbe-/tapsprosjekt, fordi de ville det. Skal ikke garantere, men regner med oljeprodusentene hadde ganske mange fingre med i spillet der.
Har du tatt med det i dine beregninger doldis?
Mange stoler å legge penger under vet du...

Heldigvis er tiden tydelig en helt annen nå. Hadde EV1 vært lansert i dag (selvsagt med en moderne tvist) hadde den nok blitt svært godt mottatt.
Så selv om det går sakte men seint er vel de fleste enig om at el er fremtiden, resten sverger til hydrogen..

For at man skal komme dit hen at nær 50% av nybilsalget går på ren el, er vi vel enige om at det må være et større utvalg av biler, stv, mpv, småbiler (fiesta, picanto o.l). Nå ser man vel ganske tydelig at elbilkjøperne ikke nødvendigvis er like opptatt av hvilket merke som preger grillen, men det MÅ være vesentlig mer å velge i. Mange produsenter har vel da også planer om å starte salg i starten av -20-årene.
Ved 50% har man "snudd folket", flertallet velger selv å etterspørre elbil. For at vi skal komme dit mener jeg reell rekkevidde vinters tid må opp på minst 30 mil, helst 40-50. Regner vel ca 7-10 mil på min 24kwh Leaf, batterikapasiteten må altså omtrent 4-dobles.
Neste generasjon Leaf skal visstnok komme med 60kwh (omtrent 3-dobling av 24kwh), altså close but no cigar... ca 60kwh høres vel også ut til å være "standarden" på neste generasjon elbiler.
Vanlige biler må altså komme med 80-100kwh, eller mer. "Tanking" må også skje innenfor 1 time, helst mindre. Da snakker vi vel fort de "planlagte" 350kw-laderne.

For at man skal nærme seg 100% (om det er 80% eller 95%, uansett er det det klare flertall) må man ha samme rekkevidde med tilhenger.
Da må man vel fort opp på 160-200kwh på vanlige biler.
TeslaBjørns turer med ModelX og tilhenger minner fryktelig om å være på langtur med dagens Leaf, det blir rett og slett for "puslete".
Prisen kan selvsagt heller ikke være vesentlig høyere enn det fossile alternativet.

At vi kan være der i 2031 er kanskje ikke helt utenkelig, men i 2021, nei det blir for meg ønsketenkning.. Det er bare 4 år til det...

Men igjen, håper din spådom er riktig doldis  :D

Veldig riktig analyse du kommer med her etter min mening. Dette vil kreve svært mye bedre batterier enn det vi har i dag, og vi får bare håpe att den massive forskningen som har pågått siste 10 år begynner å gi komersielle resultater snart. Personlig hadde jeg ett stort håp om at solid state batterier skulle komme for fullt i 2020, men nå ser dette ut til å bli først 2-5 år senere. Dette er kanskje teknologien som vil danne grunnlaget for det store gjennombruddet du beskriver over.  Håper BMW bare er sent ute her:http://www.bmwblog.com/2017/02/14/bmw-expects-breakthrough-battery-technology-2026/
#3
Jaguar, bmw, Audi iallefall.
#4
Ingen kameler blir for store ser jeg....
#5
BMW i3 / Sv: Nye BMW i5
onsdag 25. januar 2017, klokken 08:41
Sitat fra: JorgenM på mandag 17. oktober 2016, klokken 21:49
Ny rendering basert på patentbildene:


Ellers intet nytt i artikkelen:
http://www.bmwblog.com/2016/10/17/bmw-i5-rendering-based-patent-leaks/

Artikkel om el-X3 også publisert idag:
http://www.bmwblog.com/2016/10/17/new-bmw-x3-edrive-scheduled-arrive-late-2018/

En tanke; kan vi ta helt feil mht at dette blir I5 ( som jeg ikke har funnet noen bekreftelser på skal lages engang), men i stedet er den nye I3S??
#6
BMW i3 / Sv: Software versjoner
mandag 19. desember 2016, klokken 23:41
Skal inn torsdag for oppgradering. Mangler 2 siste. Nest siste var vist noe med klima. Siste var beregning av rekkevidde. Virket som dette lå som en teknisk sak så hadde blitt gjort ved første anledning. Siden jeg klagde på høyt forbruk så tok dem dette først for å se om det hjelper. Har hatt veldig høyt forbruk i høst og vinter, ser ut som det er klima som trekker mer enn før. Mulig varmepumpe feil?
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Når vil elbilen ta over fullstendig ?
torsdag 15. desember 2016, klokken 17:41
Sitat fra: doldis1 på torsdag 15. desember 2016, klokken 11:55
SitatDet jeg tenker er at statestikken du viser til, viser at når det kommer nye produkt på markedet som er mye bedre enn de eksisterende, til omtrent samme pris, så blir det en slike raske utfasinger av gammel teknologi. Spørsmålet er da når den omforente oppfatning av elbil er at den er ett bedre alternativ enn eksisterende alternativ (fosil/hybrid) Mange av oss som eier elbil ser at det er den ikke i dag, og alle mine venner er iallefall ikke klar for noen overgang nå.

Tror du glemmer en ting, statistikken min viser den "omforente oppfatning" i tall og de historiske tallene er ikke bare et av mange innlegg i en debatt ,men selve fasiten...

Nå kan man alltids spørre seg om Norge er et for lite, for spesielt marked for at dette vil følge læreboka ?
Kan også stilles spørsmål om produktet er for spesielt og kanskje uferdig ?

En annen ting som kan skape statistisk avvik er at d er reativt få leverandører og i tillegg flere av de
løper rundt og selger produkter de ikke har i et antall de ikke vil oppgi....

Uansett- utifra de tallene som nå er tilgjengelig vil 2021 være året da elbilen tar fullstendig over
personbilmarkedet i Norge..   
Så får den som lever se om d stemmer  :)

Det var det uthevede jeg siktet til, man må ha ett produkt som har en stor komparativ fordel for å få en fullstendig utfasing av eksisterende produkt til fordel for nytt. Vanskelig å spå, men vi er enige om at det kommer relativt raskt i Norge, vil tro at i 2021 så er vi på 50% av nysalg.
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Når vil elbilen ta over fullstendig ?
torsdag 15. desember 2016, klokken 10:50
Sitat fra: doldis1 på onsdag 14. desember 2016, klokken 09:04
He,he, må nok innrømme at jeg er på rimelig tynn is akkurat der ja .
Men- oppfinneren av steinøksen var omgitt av mennesker med de samme behov og motiveringer som
mennesker i dag. Hvis vi ser på det dere kaller "naboeffekten" som jeg tror vi kan dele opp i ønsket om å
bli sosialt akseptert og ønsket om å spare penger( eller trygghet om du vil), så er vi nok ved kjernen av
hvorfor slike omveltninger går så fort, og mye
fortere nå etter at sosiale medier krympet den globale landsbyen vår....
Mange av oss som har blitt litt grå i luggen husker vel den gamle hederlige telefonen med dreieskive,
den siste utgaven var grå tror jeg?
  Den ble iallefall avløst av tastetelefonen tidlig på 1980 tallet en gang.
Iallefall hvis vi skulle fulgt salgsgrafene til disse jugebyråene, ville dreieskivetelefonen ennå hatt 15 gode
salgsår igjen.....!!!
Hvor latterlig er ikke d ? Siden dreieskivetelefonen har vi hatt tastetlf, trådløs tastetlf, nmt 450 mobil,
gsm mobil og nå smartphone...
Sannheten er at disse grafene er bestillingsverk av noen som har egne ønsker om hvordan framtiden skal
se ut..
Hadde de tatt seg tid til å lese litt i historieboka, hadde de vel skjønt at dette var bortkastede penger, men
d er vel en annen sak  :)
Kjekt med engasjerte personer som deg her inne!
Det jeg tenker er at statestikken du viser til, viser at når det kommer nye produkt på markedet som er mye bedre enn de eksisterende, til omtrent samme pris, så blir det en slike raske utfasinger av gammel teknologi. Spørsmålet er da når den omforente oppfatning av elbil er at den er ett bedre alternativ enn eksisterende alternativ (fosil/hybrid) Mange av oss som eier elbil ser at det er den ikke i dag, og alle mine venner er iallefall ikke klar for noen overgang nå. Så når er vi der da? Jeg tror at når vi kan kjøpe en liten småbil ala yaris med 40-50 mil reell vinter rekkevidde til samme pris som fosilversjonen koster idag (rundt 200') så er vi der. Samtidig bør det finnes rimelig sakte ladde mulighet i nærområdet til hjemmet eller arbeidsplass, og svært godt utbygget hurtigladenettverk, også utenfor hovedvei strekninger.
I en slik situasjon så er teknologien overlegen nok til at folk uten spesielle miljø eller elbil preferanser vil velge elbil forran andre alternativ. Skal vi tippe 2025?
#9
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
onsdag 30. november 2016, klokken 08:09
Sitat fra: KnutOL på tirsdag 29. november 2016, klokken 19:56
Sitat fra: KnutOL på tirsdag 29. november 2016, klokken 12:38
Sitat fra: Leif Erik Gullanger på tirsdag 29. november 2016, klokken 12:13
Ville tro det lar seg gjøre? Denne funksjonen heter i alle fall service following, så det er vel bare å leite litt rundt i menyene etter det?
Se følgende skjermklipp av i3 brukermanual appen:



Sent from my iPhone using Tapatalk
Legger til at "Alternativer" er det samme som Options knappen ved iDrive hjulet.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Takk det fungerte fint som snus!
#10
Elbiler i media / Sv: Super ladenettverk i Europa
tirsdag 29. november 2016, klokken 14:16
400 ladere i 2017 er konkret, tusenvis i 2020 noe mer upresist, men dog lovende. Utfra dette kan vi vel fastslå at det satses hardt de neste 3 årene.
Utfra det jeg har lest før så regner jeg med at det blir maks 150 KW på 400V, og at 350KW er 800V opplegget til Vag. Men tar det for gitt at den skalerer ned til eksisterende biler's max 50 kw.
#11
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
tirsdag 29. november 2016, klokken 12:04
Er det noen som vet om det går å få automatisk veksling mellom DAB og FM ? Tenker på tilfeller hvor f.eks du kjører inn i en tunell og mister signalet på DAB. I dag så skifter jeg manuelt til FM og fortsetter å høre på samme kanal, men kjekt om dette fungerte automatisk.
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
mandag 28. november 2016, klokken 14:28
Har Tesla salget stoppet veldig opp eller ser det bare slik ut? Noen som har en forklaring?
#14
Elbiler i media / Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side
søndag 27. november 2016, klokken 21:49
Det er kanskje det som er eneste faren, det er store penger i å selge drivstoff, og mange som vil tjene på at hydrogen vinner frem vs el. Når jeg diskuter elbil med folk som ikke har kjøpt enda så forstår dem ikke at hjemme landing er den store fordelen vi elbil eiere har vs fossil.  Starte med full tank hver dag om man vil og til en pris som er uslåelig.
#15
Model S / Sv: Konkurrentene sover ikke
søndag 27. november 2016, klokken 15:32
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 27. november 2016, klokken 13:00
Sitat fra: haggen på søndag 27. november 2016, klokken 12:34Jeg vet ikke, men skulle forbause meg om det ikke er flere elektro ingeniører blandt VAG's
592 586 ansatte enn det er blandt Teslas 12000...... Litt realitetsorientering er kanskje på sin plass her?
Etter sammenslåingen med Solar City og oppkjøpet av Grohmann Engineering har Tesla nå 30.000 ansatte. Men det handler heller ikke bare om antallet. Det handler også om kvalifikasjonene til de spesifikke ingeniørene, og her er det ganske klart at Tesla har plukket fra øverste hylle.

Og poenget mitt var ikke at VAG mangler ingeniører, poenget mitt er at de må omstille seg. De har mye kunnskap som er ubrukelig for å løse dagens problemstillinger, noe de må fikse opp i. Det er dyrt å drasse med seg dødvekt.
Enig i det, de har også selv varslet at el satsingen vil skape færre arbeidsplasser på sikt så dette har du nok rett i.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA