Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Mangodjango

#1
Takk for gode råd folkens, jeg antar det vil kunne la seg gjøre om jeg er entusiastisk og villig til å gå et lite stykke fra nærmeste stolpe i nabolaget de gangene jeg trenger det. Jeg bør også velge noe som kan hurtiglades de gangene man ikke kan vente x antall timer. Det er et godt poeng at det kommer til å bli mer kø ved ladestasjoner på jobb etter hvert som flere anskaffer elbil, og neste år tipper jeg salget vil øke sterkt med de nye som kommer da. Det er fare for at det vil utvikle seg en slags konkurranse som handler om å stå opp først for å sikre seg lader på jobb. Den konkurransen vinner trolig de eldste. Å håpe på det skal utvikle seg en gentlemans kultur, hvor de som har strøm hjemme ikke lader på jobb fordi de ikke trenger det, er kanskje å håpe på litt mye. På den annen side kan det bli en ny sport og kjøre nøysomt og kalkulerende. Er det noen som vet om det finnes nødlading på bil fra bergingsselskaper i Norge ennå, jeg mener i tilfelle man kjører tom - og hvis det finnes - er det vanlig ladfart på disse?
#2
Jeg har ikke elbil pr i dag men vurderer å kjøpe. Problemet er at jeg ikke har lademulighet hjemme, men jeg vil derimot kunne lade på jobb. Spørsmålet jeg har er derfor hvor lenge strømmen i en elbil varer når den ikke er i bruk. Hvis jeg feks reiser bort på ferie tre uker midt på vinteren  (-10 til -20), vil det fortsatt være nok juice på et i utgangspunktet halvfult batteri (leaf/golf/i3 størrelse) slik at jeg vil kunne kjøre på jobb 25 km for å få ladet opp første dag etter en slik ferie? Det egentlige spørsmålet blir vel om det vil være galskap av meg å i det hele tatt vurdere elbil hvis jeg ikke har lademulighet hjemme. Finnes det eksempler på at folk får en slik situsjon til å fungere? Jeg bor i Oslo sentrum, så det vil være mulig å finne ladere i rimelig avstand (1-1,5 km) fra bostedet, men offentlige ladere kan være opptatt når det passer minst, så de blir ikke noe jeg tenker å benytte til annet enn nødlading. Jeg tenker som sagt å basere meg på lademulighet på jobb. Vil det kunne være realistisk å få til noe slik?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA