Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Odd

#1
Sitat fra: Småfly på tirsdag 24. juni 2014, klokken 15:55
Har en 2014 tekna og målte spenningsfallet til fjernlysene til nesten 2v.
Hele poenget med denne tråden er at dette er en Acenta med halogen.
Den har IKKE led løsningen som Tekna og andre modeller har. Led løsningen er diskutert i et utall andre tråder.
#2
Det er skrevet mye om oppgradering av kombo lys løsningen LED / Halogen som benyttes på mange modeller, men hva med Acenta modellen som har en mere tradisjonell løsning med "bare" halogen og annen reflektor?

Noen erfaring med hvor bra orginalen er?
Noen erfaring med lite tversnitt på tilførsels ledninger her?
Noen erfaring med bytte til Xenon?
#3
Leaf 2010-2017 / Sv: Nytt sladrespeil
tirsdag 24. juni 2014, klokken 12:04
Tydelig at det ikke er mange damer i denne tråden, eller i utviklings temene.
Ikke ta bort det største sminkespeilet :)
#4
Leaf 2010-2017 / Sv: Hva skjer når man trykker på P knappen?
tirsdag 24. juni 2014, klokken 11:58
Nye modeller her fotbrems.
Årsaken vet jeg ikke, men det kan vel ha sammenheng med at det er lett for barn å fikle med knappen. Jeg liker fotbrems løsningen kjempegodt. Litt notsalgi og for meg en praktisk løsning. Men det betyr vel at det ikke er lov å øvelseskjøre med.
#5
TLC / Sv: Montere chrom på Leaf
tirsdag 24. juni 2014, klokken 11:47
Litt sent svar, men hvis noen tenker å kjøpe crome sett.

Jeg pruta det med på en demo bil fra en Nissan forhandler, og monterte det selv.
Det er veldig bra instruksjons hefter som følger med.

Vask bilen .. selvsagt
Sist rengjøring gjøres med medfølgende sprit servietter.
Fjerne beskyttelsen på tapen slik det står i instruksjonen.
Plasser delene tett inntil og styr med tomlene, kan være en fordel å teste plasseringen før du tar av tape beskyttelsen. Når du først har trykket inntil, får du ikke delene av :)
De vanskligste delene er pyntelista på dørene.
Jeg brukte vanlig maskeringstape for å henge de opp I riktig høyde, så trykket jeg de fast og fjernet til slutt maskeringstapen. Vær nøye med avstanden inn mot dørstolpen midt på. Det vil si mellom dørene, slik at avstanden er lik (det ser finest ut).
#6
Lading / Sv: Tyveri av ladekabel - forsikringsspørsmål.
tirsdag 14. januar 2014, klokken 09:42
Sitat fra: Brødbilsjåfør på mandag 13. januar 2014, klokken 19:19
Enn at Renault kangoo Ze låser kabel i bil samme sentrallås.  Slipper å tenke på å låse dein... Enn om Nissan kunne klart d samme....

Det har de ........

Min kan settes i tre forskjellige låsemoduser.
1. den er åpen.
2. den åpner automatisk når du har lada ferdig.
3. den åpnes med fjernkontrollen.

Ikke bare låses kabelen fysisk fast til bilen, men den åpner ladeluka også ...
#7
På 2013 / 2014 Acenta er det en helt ny type lykt, med halogen i både fjern og nærlys.
Tekna har beholdt den gamle løsningen med kombinert LED og halogen.
Er det noen som har undersøkt de nye lyktene? Går det an å montere xenon pærer i disse. Her ser dere forskjellen.

#8
Lading / Sv: Lading med 10 ampere
tirsdag 14. januar 2014, klokken 09:06
Trenger ingen ekstra lader.
Du trenger en ekstra lade-ledning som støtter ladning på 16A.
Den originale støtter opp til 10A som gir deg fra 0 til 100% på 12 timer.
På en som støtter 16A ladning vil dette ta 8 timer.
Det er imidlertid sjelden at en trenger så lang tid, i og med at en nesten aldri er nede i 0%.
La den på 10A stå fastmontert i garasjen, bruk 16A på jobben eller andre steder.

Det finnes ledninger som du kan velge 6 - 10 eller 16A.
Disse er smarte, fordi du kan komme over 10A eller 16A kurser som er fordelt på to uttak på enkelte parkeringsplasser. Disse er normalt tenkt til motorvarmer, og tåler ikke at to lader med 10A samtidig. men 6A går.

Jeg må dessuten si meg uenig i tråden og anbefalingen ang. gammel modell av Leaf og diselvarmer. Varme apparatet på min Leaf 2013 / 2014 modell trekker ikke mere enn at jeg mister noen kilometer i kjørelengde. jeg lar det stå på så jeg ikke får riming eller dugg.
Er det kaldt bruker jeg varme i sete og i rattet. Fungerer aldeles utmerket.
Det fungerer faktisk bedre enn på min gamle fossil bil som trengte en halvtime på å bli varm.
#9
TLC / Sv: Tråden med spørsmål om ekstrautstyr - hva trenger man?
torsdag 09. januar 2014, klokken 11:24
Jeg ville ha valgt med gummimatter.
#10
Leaf 2010-2017 / Sv: Kald bil
onsdag 08. januar 2014, klokken 10:15
Witro bil Trondheim, jeg er 100% fornøyd med alt.
Suveren service.

Fikk time kort tid etter at jeg ringte verkstedet.
Der ble jeg forklart at testen kunne ta alt fra 30 minutter til 2 timer.
Årsaken til det, er at feilen på varm apparatet kan ha forskjellige årsaker.
De er bedt av Nissan sentralt om å innhente en del opplysninger, fordi Nissan ønsker å vite mere om årsaken til at dette skjer.

Min bil manglet noen sider i serviceheftet, dette var en liten glipp som vi fikk rettet rimelig fort.
Jeg sa i fra at vi ikke hadde det så travelt, fordi det har ikke vært kaldt her i Trøndelag i år.
Ble enige om at de kontaktet meg på nyåret når det var klare for å rette feilen.
På nyåret fikk jeg en hyggelig telefon om når det passet.
Leverte bilen, fikk leiebil, tilbakemelding om at den var ferdige etter tre timer, med beskjed om at den snart var ferdiglaget :)

Witro Bil i Trondheim har fått en ny fast kunde.
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: Dyre parallellimportører
tirsdag 07. januar 2014, klokken 01:36
Det er enkelt.
Les de fire første sidene i service heftet.
Der skal det være klistra inn garantier og sjekk som følger bilen.
Der står det hva som kreves, og hvor lenge og hva garantiene gjelder.

Er ikke dette på plass, får du ingen garanti fra Nissan.
Da må du hvis parallell importøren ikke har egen garanti som betale for eksempel et defekt varmeapparat ... betale alt selv.
Hvis for eksempel importøren er et annet sted i landet .... blir dette fort vanvittig kostbart.
#12
Mange klager på LED lysene, så det er kanskje en forbedring?
Kanskje det muliggjør enklere ettermontering av xenon pærer?
Det som er pussig er at Tekna .... har LED :)
#13
USAleaf / Sv: Selge 2012 US-leaf, hva er den verdt?
mandag 06. januar 2014, klokken 14:45
Din garanti er ikke verd noe hvis ikke din kjøper bor så nære at han kan benytte den.
Den er knyttet til en lokal forhandler og ikke til Nissan Norge.

Vi kjøpte en "brukt" Acenta demobil fra en Nissan forhandler, da fikk vi med full garanti i 5 år (Nissan Norge)
Bilen er en 2013 modell med fotbrekk, det vil si en 2014 motell hvis en hadde registrert den i år.
I tillegg var det med samme hjulsett som du har, vinter og sommerdekk på original Nissan alu. felg.
Alle Nissan Norsk importerte Leafer er understells behandlet på samme måte som din.
Den hadde gått 500 mil, og vi fikk med Crome sett (ca 7000)

Vi betalte 239 000 alt inklusivt.
En kan da trekke fra for å sammenligne, 7000 (crome)  samt de 10 000 (Service ikke verd noe) og omregistrering ( minimum 10 000) Det vil si ca 30 000. Da er vi nede i 209 000 for en ny modell med full garanti..

Tror du må belage deg på at du kommer til å tape relativt mye på bilen din.
Sier ikke at dette er et greit regnestykke, men det er det jeg ville ha gjort fort og brutalt.
Hvis jeg skulle kjøpt bilen din ... ville jeg ha sammenligna sånn.

#14
Nyttig tips  :)
Vet noen om det går an å etter montere lufttrykks mottaker og sendere?
#15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Måtte jage fossilbil
mandag 06. januar 2014, klokken 12:30
Har ikke lest alt som står her, men for min egen del parkerer jeg ikke på el-bil plasser uten at jeg trenger å lade.
Det er fristende å ta en parkeringsplass som er nære inngangen, men vi bør vel la de som trenger de benytte muligheta.

Jeg tror det er en annen årsak også til at el-bil eiere parkerer på el-bil plasser.
De er usikre på om den kommunale parkeringsplassen ved siden av er gratis.
Ser samme bil stå parkert på samme el-bil plass hver dag her utafor jobben, selv om det er masse ledige betalings plasser like nære. Den lader aldri, så jeg tro at vedkommende ikke vet at han kan parkere gratis på parkeringsplassen ved siden av ... som faktisk er nærmere inngangen :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA