Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ToreS

#1
Tusen takk!!!
En liten bug:
expERem=((frame->data.bytes[2])>>4+((frame->data.bytes[3]&0x3F)*16))*0.1;
Skal vel være slik:
expERem=((frame->data.bytes[2]>>4)+((frame->data.bytes[3]&0x3F)*16))*0.1;
Hvordan endrer du antall "float" desimaler som blir vist?
#2
Har du også lagt til dette i arduino koden?

CAN3, ID 0x0382
● Description: Battery Energy Status
● Length observed: 8 bytes
● Frequency on bus: Approximately 1 Hz
● Example frames: FC 9A EA 69 A9 00 A0 00
○ nominalFullPackEnergy: 76.4 kWh
○ nominalEnergyRemaining: 67.8 kWh
○ expectedEnergyRemaining: 67 kWh
○ idealEnergyRemaining: 67.7 kWh
○ energyBuffer: 4 kWh
○ energyToChargeComplete: 0 kWh
● Value descriptions:
○ nominalFullPackEnergy = (byte0 + ((byte1 & 0x03)<<8)) * 0.1
○ nominalEnergyRemaining = ((byte1>>2) + ((byte2 & 0x0F) * 64)) * 0.1
○ expectedEnergyRemaining = ((byte2>>4) + ((byte3 & 0x3F) * 16)) * 0.1
○ idealEnergyRemaining = ((byte3>>6) + ((byte4 & 0xFF) * 4)) * 0.1
○ energyToChargeComplete = (byte5 + ((byte6 & 0x03)<<8)) * 0.1
○ energyBuffer = ((byte6>>2) + ((byte7 & 0x03) * 64)) * 0.1
○ All formulas result in a value in kWh, resolution 0.1 kWh
○ energyBuffer appears to be the anti­brick buffer. This is NOT a below 0­miles remaining value

Hvis du har det så blir jeg veldig glad hvis du deler koden med meg.
Mvh. Tore
#3
Sitat fra: sigurdi på søndag 13. mars 2016, klokken 00:21
Holder på å lage en ferdig pakke med due og både tranceiver og beskyttelses krets og eget grafisk grensesnitt for windows, er ikke alle som er vant med å bruke loddebolten og trenger en mer plugg and play løsning.

Og er lurt å endre til 3 tall bak komma siden celle ser veldig balanserte ut med kun to tall bak komma
(og det er de jo også men når du lader til 4.2v så er det mye bedre å vite om de er 4.191 eller 4.199. ;-)


Her er første alfa versjon av trend vinduet.
Man skal kunne velge alt fra batteri temperaturer, turtall, motor temperatur osv og få trendend det på samme graf.
Dermed kan man se at temp på motor går opp, fart går opp, cellespenning går ned osv.

sigurdi

Har du lagt til utlesing av turtall og motor temp. i arduino koden?
Eller gjør du dekoding i labview.
#4
Hvis du har litt elektronikk/lodde kunnskap så er det ikke så vanskelig å bygge Canbus leseren selv
til en pris av ca.300,- Det som mangler på due er kun en Can-transceiver, selv har jeg bruker SN65HVD234D.

http://www.dx.com/p/due-development-board-32-bit-arm-microcontroller-w-usb-cable-compatible-with-arduino-cortex-m3-380741#.VuMzwpzhARk

Jeg har også laget SW(beta) for lesing/logging av data fra due sketch``en "TeslaModelSPackVoltages2
#5
Model S / Sv: Tesla model s battery degradation data
søndag 25. januar 2015, klokken 11:05
Er det ikke bedre å kjøre til 0km og se hvor mange kWh batteriet klarer å ta i mot ved lading til 100%.
Det er vel best å gjøre dette på SC slik at aktiv oppvarming av batteriet ikke har så stor innvirkning.
#6
Model S / Sv: Softclose på bakluka virker ikke lenger
tirsdag 21. oktober 2014, klokken 10:14
Dette skjer på min hvis side-dører er åpene, hvis dørene er lukket fungerer Softclose fint.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA