Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kdid

#1
Bestilling og levering / Sv: Statusoversikt - regneark
fredag 13. februar 2015, klokken 21:18
Det er en eller annen visningsfeil i arket.

Jeg hentet ned en OpenOffice kopi av regnearket lokalt, og der kan jeg se alle linjene som ikke vises i google dokumentet på første arket. Jeg klarer ikke helt å se hva som har blitt tuklet med som gjør at ett stort antall linjer ikke vises. :-( Synd dette.
#2
Model S / Sv: Ny option: Bakre Komfortseter
mandag 12. januar 2015, klokken 17:50
Kan du fremdeles legge ned baksete ryggen(e) og få ett tilsvarende lasterom?
#3
Model S / Sv: Noen som har/skal skifte dekk selv?
tirsdag 21. oktober 2014, klokken 01:15
Sitat fra: Sven-Erik på torsdag 10. april 2014, klokken 11:30
Momentnøkkelen til jula klarer jeg ikke å stille riktig moment på.
(har sammenlignet med 2 andre, og skalaen stemmer liksom ikke.)
Biltema har denne:
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Momentnokler/Momentnokkel-10241/
Den er mye lettere å stille presist.

Jeg regner med at det er den til 499,- du mener. Jeg og kjøpte den, og er veldig fornøyd med den. Følger med målebrev som viser avviket fra innstillet moment til faktisk moment. Når det er sagt, så var ikke avviket mer en noen få Nm ved 175 Nm. - Bare husk å lese bruksanvisningen. Spesielt det at nøkkelen bør nullstilles når den ikke er i bruk, er sikkert viktig for at nøyaktigheten skal beholdes over tid.
#4
Bestilling og levering / Sv: Statusoversikt - regneark
fredag 26. september 2014, klokken 02:10
Angående regnearket i første post her i tråden, så har jeg gjort noen endringer. Forhåpentligvis til det bedre. Tesla produserer jo bilene raskere nå enn i 2013. Derfor la jeg til nye (grønne) kolonner som bruker talldata kun fra biler som er bestilt i 2014.

I tillegg la jeg inn kolonner for beregning av utleveringsdato basert på når bestillingen av bilen er bekreftet.

Når en bruker gjennomsnittsdata for alle bestillinger så er forventet leveringsdato på nye bestillinger i begynnelsen av Mars 2015. Men bruker en gjennomsnittsdata for bestillinger bekreftet i 2014, så er forventet leveringsdato på nye bestillinger i begynnelsen av Januar 2015.

Høyre side i regnearket ser nå slik ut:

https://www.dropbox.com/s/4v9hctlzzhegwrz/NyeKolonner.jpg?dl=0

(De to kolonnene som er markert med rød boks rundt er nye. I tillegg er de grønne kolonnene nye.)
#5
Lading av Tesla / Sandane SC - Oppgradering
onsdag 20. august 2014, klokken 10:28
Jeg ser på webcam at det foregår arbeider på Sandane SC. De arbeidet der i går, men også i dag.

http://webcam.datainstituttet.no/jpg/image.jpg

Det ser ut til at de kler inn el-skapene i ett mer værbestandig hus. Jeg så noe lignende i Danmark på SC-ene der.

I går så det ut til at de skulle montere noe på plassen bak veg arbeids konen (3. plass fra venstre). Da så det ut som en slags plattform ment til å kjøre opp på. Hadde jeg ikke visst bedre kunne det ligne på en batteriswapplatform eller noe. Det hadde vært noe.  :o På vedlagte bilde ser jeg at det ligger noe igjen der enda. Antageligvis siste del at taket på beskyttelses huset over skapene. Så det jeg så der i går må ha vært flatpakket byggesett for huset.
#7
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
fredag 18. juli 2014, klokken 23:15
Sitat fra: jkirkebo på fredag 18. juli 2014, klokken 08:14
Sitat fra: Øggen på fredag 18. juli 2014, klokken 03:43
Her er jo nesten en liten "glad historie"
Han har kjøpt Tesla, men kommer seg ikke hjem og samlet penger til å kjøpe 20 Superchargere og vil sette de opp selv i 16 byer på veien dit han bor. Det som trigger meg er at han betalte "bare" 800$ per stk.!!!!!

Det er jo ikke SC han har ordnet, men semi-hurtigladere tilsvarende våre 22kW Type 2. Da stemmer prisen på $800 ganske bra.

Det står litt mere utfyllende om det på denne siden:
http://mashable.com/2014/07/16/china-tesla-charging-road/
Det sies her at det trengs ca. 8 timer for å fullade. Så da er det vel 10kW det er snakk om. Kanskje 3 fase 400V/16A?
#8
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
onsdag 09. juli 2014, klokken 10:18
"Kan man dra på langtur med vanlig elbil? Vi har testet"

Er ikke akkurat om Tesla, bortsett fra at forfatter misunner Teslas superlader steder med 4 til 8 ladere når de selv lett havner i ladekø når bare to trenger å hurtiglade.

http://www.klikk.no/motor/bil/dekkogutstyr/article913730.ece
#9
Model S / Sv: Enkleste måte å få 12V uttak i Frunk?
torsdag 03. juli 2014, klokken 01:28
Om det å ha en kjøleboks i frunken.

Vil den få kjøling nok på varme dager? Har noen sjekket hva temperaturen er i frunken under fart i vanlig sommer temperatur.

Jeg tror jeg ville vært bekjymret for at kjøleboksen kunne få heteslag.
#10
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
onsdag 18. juni 2014, klokken 14:24
Vi må ikke glemme at nøkkelordet her er INCENTIVER. For at elbil produksjonen skal kunne bli stor nok til å bli konkurransedyktig på pris, så må vi i en overgangsperiode kunne tåle å se at folk som er villig til å støtte opp om dette tiltaket, få kunne ha noen fordeler for å kompensere for den risikoen de tross alt tar ved å kjøpe en elbil.

Husk at pessimistene sier jo at å kjøpe en elbil er ett tapsprosjekt og ett blindspor. Jeg synes derfor ikke at slike folk både si at elbil ikke er liv laga, og samtidig forlange at incentivene for at folk skal kjøpe elbiler skal fjernes.

Når elbiler er like mainstream som sykler og sko, kan det også legges MVA på elbiler.

Forøvrig enig med innlegg over: At hvis de fjerner MVA på sykler, så tjener bare butikkene mer, så det har ingen hensikt. Brukeren vil ikke se noe til ett slikt tiltak.
#11
Model S / Sv: Konkurrentene sover ikke
tirsdag 17. juni 2014, klokken 17:26
Angående borettslags garasjer og elbil-lading.

I en slik fellesgarasje måtte det jo være forholdsvis enkelt å sette opp ett intelligente Type2 lade system som fordeler en felles kurs på. la oss si, 3x63A / 400V fra hovedtavlen i blokka ut til la oss si 25 elbiler.
Ved å la det gå gjennom en kontrollenhet som balanserer tilgjengelig kapasitet til hvert enkelt Type2 uttak, så kan alle koble til bilene sine og få opptil 3x32A / 400V via sin Type2 tilkobling. Hvis det skulle skje at alle 25 kom hjem samtidig med tilnærmet tomt batteri, så vil det jo bare ta noe lenger tid å lade. Normalt vil de fleste bilene være oppladet i løpet av kort tid, men i verste fall, hvis alle trenger lading, så vil hver bil kun få 1.7 KW inntil de første bilene er oppladet. Er det kun 6 biler som trenger lading, så får de 7 KW hver. 12 biler vil få 3,5 KW hver.

De fleste elbiler har jo ikke større batteripakker enn 20-25 KWh, så over natta (12 timer) lading vil selv med alle tilkoplinger i bruk, fremdeles kunne lade en Leaf eller lignende bil full.

Nå vet jeg ikke om det har vært laget noen tilsvarende anlegg noe sted, men jeg tror ikke det skulle være noen heksekunst å lage.

Ett slikt anlegg burde heller ikke bli så dyrt per lade plass.
#12
Jeg kom over denne videoen som bland annet viser hvor mye strøm som går med til å produsere drivstoff til ICE biler. Den viser også hvor den strømmen kommer fra:



#13
Hvis du bruker ferge mellom Larvik og Hirtshals, og bruker superladeren i Randers, så har du ca 280 km mellom Oslo og Randers, og 130 km mellom Randers og Legoland. Strengt talt trenger du bare ha full tank hjemmefra, og lade fullt både på vei ned og opp i Randers for å få kabalen til å gå opp. Eller er det noe jeg ikke ser her? Kanskje at du ville foretrukket å kjøre via Sverige?

https://www.google.no/maps/dir/Oslo/Larvik/Hirtshals,+Danmark/Randers,+Danmark/LEGOLAND+Billund,+Nordmarksvej+9,+7190+Billund,+Danmark/@57.9124004,9.8617489,7z/am=t/data=!4m32!4m31!1m5!1m1!1s0x46416e61f267f039:0x7e92605fd3231e9a!2m2!1d10.7522454!2d59.9138688!1m5!1m1!1s0x4646e99720e47099:0x41469061c5106c79!2m2!1d10.0295463!2d59.0538363!1m5!1m1!1s0x4648c84950fc8e4d:0x139a906a2601e4a9!2m2!1d9.9668379!2d57.586953!1m5!1m1!1s0x464c032473598d31:0x3ff34e9f198c9753!2m2!1d10.036539!2d56.460584!1m5!1m1!1s0x464b717428bfa99b:0xfba38e2c20ba313a!2m2!1d9.126805!2d55.735511!3e0

Vet ikke om den ovenstående lenken overlever, men den viser ruten fra Oslo via Larvik, Hirtshals og Randers til Legoland.
#14
Bestilling og levering / Sv: Statusoversikt - regneark
torsdag 12. juni 2014, klokken 14:45
DS utsatte levering av min S85 i Sandnes fra Tirsdag 17. Juni til Lørdag 21. Juni grunnet forsinkelse i transport. Går nok bra det og...
#15
Bestilling og levering / Sv: Forsikring på Tesla Model S
torsdag 15. mai 2014, klokken 22:14
If: Rundt kr 9000,- per år for vanlig kasko uten leiebil. S85, 20000km, 75% (4år), egenandel kr 4000,-, ingen under 25 år, garasje, Egersund.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA