Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - 02jan

#1
BMW i3 / Sv: Continental Conti Viking Contact 6
mandag 30. oktober 2017, klokken 20:01
Det er de dekkene bilen ble levert med på 428 felg,19" 155-175.

Mener det også bridgstone (ecopia 500 eller 600?)

De har hold seg meget godt, anslår holder et stykke ut neste sesong. Ingen vannplaning i venstre fila på motorvei.

Kjører 36 og 40-42 psi.

Støymessigt har jeg samme db i bilen ,som Volvo xc60 r-sport, i 80-100 km/t på grov asfalt.
Når dekkene var nye , Var det noe "romlelyd", men kjørte da med lavere trykk.

Hvorfor vinterdekkene bråker 3-5 db mer, kan være alder + samler litt småstein.

20" ser bedre ut en 19" , pass uansett å få 175 dekk bak.



#2
BMW i3 / Sv: Skifte av førersete
mandag 30. oktober 2017, klokken 19:44
Hadde det vært gamledager , ville jeg satt inn disse 22 år gamle Recaro sportsstoler ,ekte skinn, med justerbar lårstøtte, elektrisk seteinnstilling med minne, justerbar varme i sete og rygg, samt justerbar nakkestøtte.




#3
BMW i3 / Sv: Continental Conti Viking Contact 6
mandag 30. oktober 2017, klokken 19:28
Da er jeg på 4. Sesong med brigdstone dekkene. Bil totalt 80'km, anslår dekken holder ut vinteren.

Merker ingen forskjell på regen, ingen problem med -40kw i slipp av fartspedal i 50kmt.

Har litt lavt trykk 2.4-2.7. Kjører fortsatt ,som 3 liter bensin, har ingen dsc som slår inn, tørr asfalt 3 grader.

Det lille minuset med disse dekk, er at de bråker noen desibel mer enn sommerdekk (normalt er det motsatt).
#4
BMW i3 / Sv: Bytte av batteri i3
lørdag 28. oktober 2017, klokken 13:53
Ja ser den , ny bil ville være smartere nå (hvis behov for lengre rekkevidde en 60ah gir).

Tenker heller om type 10 år, da sønnen min nærmer seg 18, og kan skaffe seg et brukt 94 eller 120ah, å få en grei ungdomsbil.

Regner da med at små batteripakker har sunket en del i pris.

#5
BMW i3 / Sv: Bytte av batteri i3
lørdag 28. oktober 2017, klokken 13:01
Tar opp denne tråden.

Ser av en diskusjon for annen elbil merke, at å oppgradere batteri ikke er tilrettelagt for. Det virker også ,som at eiere er enig med produsent, at oppgradering av et batteri om x antall år , ikke skal være mulig å gjøre.

Vil sjekke her med i3 eiere. Når jeg valgte å kjøpe elbil/i3 vinter 2013. Så var et av kriteriene mine, at batteripakka skulle kunne byttes ut i framtid.

Slik jeg har forstått det, skal dette være mulig for i3, den er konstruert med slik mulighet. Ikke det at jeg har behov for å fornye batteriet nå etter 3,5år og 80'km. Men hva koster en 40kw pakke om 5 år ? Vil min 22kw pakke da være moden for utskifting etter 200'km ?

Jeg har antatt at pris går ned og kapasitet går opp med årene, men tar jeg helt feil i at det skal være mulig (innen for kost/nytte) å få oppgradert i3 batteriet ? Har vi noe skriftlig fra produsent rundt en slik tjeneste.
Jeg er 100% sikker på at dette var lagt opp til og en del av "reklamen/info " om i3 høsten 2013.
#6
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
fredag 27. oktober 2017, klokken 11:57
Ja forstår jo litt det med ønske om selge nytt.

Men da jeg bestemte meg for elbil i 2013, så var argumentet (for min egen del), det kommer stadig forbedret batteriteknologi , når et batteri på type leaf,i3,eGolf. O.l, er naturlig svekket etter 8-10år (150-200'k). Ville jeg vurdert oppgradering -hva koster da et nytt batteri i 2024  i forhold til 2014, antar 2024 batteriet vil gi lengre rekkevidde (med samme vekt som 2014batteri).

Slik jeg har fått det framstilt&forstått, så har jeg denne mulighet (oppgradere) på bl.a i3, og den muligheten ligger nok i tesla bilene.

En 12 år gammel golf V , er fortsatt en moderne og god bil, og burde kunne gjøre nytte i mange år fremover.

En golf 7, er jo en enda bedre konstruert kjøretøy, selv om neste generasjon vil bli enda bedre.
Jeg anslår ikke at egolf24 batteri ikke vil vare mer en 10 år, tvert imot, det å kunne gi elbilen nytt batteri ved ca 10 år (bil verdi ca 50'k) med forbedret rekkevidde.

Hvis det er slik at det legges opp til , slik vi har sett med mobiltelefonene, så er jeg litt skeptisk til miljøgevinsten på lang sikt. Finnes det ikke krav til noe standariseringer eller er det ville vesten.




#7
BMW i3 / Sv: Business vs Professional skjermstørrelse
fredag 27. oktober 2017, klokken 07:50
Enig at den lille skjermen ikke ser spesielt elegant ut, på samme måte er min personlig mening at heller ikke designet på bilen er spesielt elegant.
Men, funksjonalitet er viktigere en inpakningspapiret.

Ville heller ikke frarådet noen å kjøpe i3 uten soltak, selv om jeg selv må ha det.

Merket i starten at skjermen stjeler noe fokus, kjører nå uten å bruke skjerm, annet ved bytte av radiokanal.
Kjører stort sett på kjente plasser, ved behov søker jeg opp ladestatus og veistrekninger (fordi det er sanntid og oppdatert) på telefonen (når bilen står stille)

Kjøreturene mine er mer behagelig og mer fokusert som sjåfør ,når jeg ikke bruker tid på skjermen (den stygge til høyre).






#8
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
fredag 27. oktober 2017, klokken 07:08
Interessant prosjekt.
Men når jeg leser her, får det meg til å stille spørsmål om eGolfen ikke er lage for fremtidige batterioppgraderinger ?



#9
BMW i3 / Sv: Continental Conti Viking Contact 6
mandag 23. oktober 2017, klokken 17:49
Problemstillingen er ikke at fører fysisk tråkker på bremsen i sving.
Bilen bremser ned pga regenerering (som kraftig motorbrems i lavere gir ), og slipper regenerering brått i enkelte tilfeller.

Tilsvarer om du bremser på gir & motor (bil med kraftig motor og manuell girkasse) , så midt i sving ,skulle da girkassa hoppe ut av gir.

Opplever at det er mer forutsigbart med disse situasjoner , med siste programvare jeg fikk i min i3 sommer 2016.

Har fortsatt bridgestone, men vurderer å prøve conti eller hakka, som jeg tror vil oppføre seg bedre med minusgrader.
#10
BMW i3 / Sv: Bytte bremseklosser og skiver selv
søndag 22. oktober 2017, klokken 16:13
Veldig bra med info. Bilen min sier nå etter 78'km, behov for å bytte ut klossene. Dette var 7 år og 120'km før min beregning.

(Byttet klosser pr.100'km, på 1700kg, tunge A6, med tung høyrefotkjøring og 0 regenerering).

Bremsene bruker jeg Max 1/4 av ICE bil, men er det lagt inn tynnere klosser og svakere metall, så forklarer jo det saken.
#11
e-Golf / Sv: eGolf for dummies: hvordan se % batteri?
lørdag 21. oktober 2017, klokken 18:59
Jeg ville tippe at de klarer å få til digital "tankmåler" i instrumentbordet.
Hadde 100% digitalt instrumentbord i min da 1985 modell audi.

På i3 var ikke dette med i standarvisningen, dette ble innført etter noen måneder på veien og alle i3 også de som ble laget fra dag en fikk denne visningsmulighet ( gjenstående baterikapasitet i %)

(Liten tileggshistorie rundt digitale måler)

Fikk litt trøbbel med at min audi GT hadde digital måler, bilen ble stjålet en gang midt på 90 tallet, når jeg snakket med forsikringsselskapet, spurte de hvor mye bensin det var på tanken, svarte jeg 18 liter.
Dette synes de var veldig merkelig, hvordan kunne jeg svare så konkret på hvor mye bensin det var på tanken, plutselig ble jeg mistenkt for å konstruert et biltyveri.

Heldigvis ble bilen funnet igjen etter 3 uker, full av skrutrekkere og nøkler, bilen hadde vært med på diverse raiding rundt i Oslo. Byttet foRsikringsselskap, etter det, bilen ble forøvrig stjålet igjen fra verksted før jeg fikk tilbake. Bodde tydeligvis i feil strøk, og gikk over mer anonym audi med grønne skilter (senere omtalt i media,som bankranerbil).
#12
Hyundai KONA / Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
lørdag 21. oktober 2017, klokken 17:39
Problemet med en eller annen guffe, kan medføre bl.a problemer med rustgaranti.
Både eldre og nyere Audi (A4/a6) har svært lite problem med hjulstøy, hvis man sjekker bak de påskrudde issolasjonen i buene , så finner man rent metall.

Har hatt problemer med hjulstøy på en Honda crv,  ved å smøre på masse i hjullkassene (amatørmessig) ,ga ingen merkbar effekt.
Derimot få sprøytet inn masse under hele bilen og i dører, hulrom ville kunne gi effekt, men det ville jeg ikke gjort selv på en bil med garanti ( ville ha brukt firma som utfører den type arbeide).

Målte nesten 10 desibel høyere lyd , i ny Skoda oktavia bensin med org.18" i forhold til min 20 år a6 org 16" (org 15" vinter), selv etter 350'km.
Samme fart (80 km/t) og vestrekkke, grov asfalt 80 db vs 72 db.

#13
Hyundai KONA / Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
lørdag 21. oktober 2017, klokken 16:08
Ville ikke forsøkt å støyisolere en ny ,moderne bil, uten fagkunnskap og godkjenning fra importør/bilprodusent.

* enkleste tiltaket er nok gode normale dekk, med mest mulig profil, ikke 18 tommer og brede dekk på en små-bil, men heller standard 205 og 16" burde gi bedre komfort ,lavere støynivå på norske veier.
#14
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Nå er det slutt for salg av Opel
lørdag 21. oktober 2017, klokken 16:02
Tviler på det , gm Chevrolet personbil trakk seg ut av Europa i 2016 (ref. Media som varslet dette i 2013).

Hvorfor skulle da Chevrolet ,binde seg opp med service og garantiapparat , for kun en bilmodell ? Og omtrent kun salg i Norge.

For å si det pent ,ser det ut som apera-e , har havnet mellom to stoler.
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Dyrere strøm??
lørdag 21. oktober 2017, klokken 13:01
Det får så være, er hjemme fra jobb 17-18 , og må fylle på nødvendige, 8-10kwt, før midnatt.
Når det da er flagget at strøm er en knapphetsressurs fra Folk kommer hjem fra jobb til leggetid, så er det varme, vask og matlagingen som får 1.pri.

Selfølgelig, at jeg ikke vil lade på det dyreste tidspunktet er nok satt på spissen, vil fortsette å lade som idag.

problemstillingen er at det legges opp til at "noen" kommer til å måtte velge å vaske, kjøre varmeovner etc. Når prisen er lavest på døgnet, er dette natterstid om vinteren, så kan man tenke på om det medfører økt risiko for brann.

* blir strøm&nettleie vesentlig dyrere enn idag, framskynder jeg planene om å legge solsellepanel på sydvendt takflate.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA