Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jonoh

#1
e-Golf / Sv: Medfølgende type2-kabel på 20A? Ikke 32A?
lørdag 09. september 2017, klokken 16:42
Bilen har 2 16a ladere, den lader 32a fra lasket lader.
Se også
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33381.msg601064.html#msg601064
#2
e-Golf / Sv: Lading av den nye e-Golf
søndag 13. august 2017, klokken 10:38
Jeg har en Salto lader som er forsynt med 32a 230v enfase  Den er lasket av elektrikeren som satte den opp og lader en tesla med 32a.

Kona har en ny VW eGolf med den gul 20a type 3 kabelen fra VW.
Når den plugges i denne laderen så lader den også 32a. Kabelen bli merkbart varm.  Dersom strøm i bil begrenses til 13a, så ser det ut som at den lader 2x13a. Den trekker ca 4.7 kW med 13 og ca 7kw ubegrenset.

Tallene under er fra Hafslunds kundside på denne måleren, det var ikke annen last på målern.

Er kabelen underdimensjonert når bilen lader fra en lasket lader?  Vil ikke en av lederne i kabelen bli belastet med 32a, og 2 med16a i 32 av alternativet, og 13 og 26a ved 13a begrensning?

Er bilen dimensjonert for 32a internt, VW oppgir mye lengre ladetid enn dette gir, ca 8t på fullding på type 3, mot under 5t på 32at med lasking?
Hvis den ikke er dimensjonert for 32a har VW en feil i forhold til mode 2 protokollen, da skulle den ikke ha akseptert 32a fra ladekontrollern.

Tallene under er tid, og kWh per time, det er Hafslunds avlesning under lading. Ved siste avlesning er bilen begrenset til 13a.

12.08.2017 18:00   7,33   Avlest
12.08.2017 19:00   7,05   Avlest
12.08.2017 20:00   6,08   Avlest
12.08.2017 21:00   4,75   Avlest
#3
Håndboka tyder på at begrensning til 10 og 8 amper bare gjelder ladekontrolleren som følger med,  ikke hurtiglader,  eller type 2. Du kan også redusere ladestrøm ved korte trykk på knappen på kontrolleren,  så mulig at  det er den som styrer begrensning og  og ikke lader i bilen.
Dette er anderledes i forhold. Eks. Tesla der dette styres av laderen i bilen, men hør med VW.
#4
Model S / Sv: Middelfart til Hamburg
tirsdag 11. august 2015, klokken 22:33
Sitat fra: nortrahof på tirsdag 11. august 2015, klokken 11:29
Det er usikkert om elbiler skal ha "Umweltplakette" da de ikke slipper ut noen form for "finstøv"?
Om man ser på denne loven i Tyskland, så gjelder dette bare biler/kjøretøy med utslipp og ikke alle kjøretøy som måtte finnes på veiene der. Således er man likestilt med hest og vogn med en elbil. :D
http://www.gaa.baden-wuerttemberg.de/servlet/is/16507/2_1_35.pdf
Siste linje i loven klassifiserer elbil som gruppe 4, så elbil skal ha plakett, se også.
http://www.focus.de/auto/ratgeber/auto-abc/auto-benoetigen-elektroautos-eine-umweltplakette_id_4023480.html
(3) Kraftfahrzeuge mit Antrieb ohne Verbrennungsmotor (z. B. Elektromotor, Brennstoffzellenfahrzeuge) werden der Schadstoffgruppe 4 zugeordnet.
#5
Model S / Sv: Knust panoramatak?
fredag 07. august 2015, klokken 19:40
Jeg brakk kanten på bakluka for ett år siden ved at ett plastklips for å feste en båtpresenning hadde kommet mellom taket og luka. Jeg hadde lagt klipset på taket og det hadde sklidd mellom dør og tak uten at jeg la merke til det, det var ikke lett å se at det lå der. Når luka ble lukket så ble øvre kant av bakdøras glass knekt ved at klipset kom i klem. Det er mulig at det er mulig å knuse bakre del av taket på denne måten.

Konklusjonen er at en ikke må "miste" noe mellom tak og bakdør, eller legge  mindre ting på taket.
Jeg fikk byttet glasset på glassforsikring.
#6
Plugsurfing er en betalingsløsning for lading, de har en Androide og iPhone app der du knytter ett betalingskort til din konto. Denne er diskutert her tidligere.
https://www.plugsurfing.com.

Det skal finnes qr koder på stolpen som appen kan lese.

Ja, jeg mener skjermen i bilen, se linken for forklaring på Tysk, eventuelt oversett med google translate.
#7
På det tyske forumet hevdes det at det er mulig å bruke plugsurfer på RWE med følgende prosedyre:
- kople til kabel i bil og stolpe
- trykk stopp lading i konsollet med en gang knappen for det er aktiv
- aktiver ladepunkt med plugsurfer
- restart lading i bilen innen 2 til 3 min.

Har noen prøvd?, skal teste i neste uke
Årsaken til at plugsurfer ikke virke direkte er timing mellom bil og ladesystemet.

http://www.tff-forum.de/viewtopic.php?f=55&t=3674&sid=563ab40e70aa5417d8c9a35ce8d8dd57&start=10
#8
Hei,
Du bør undersøke hva kapasiteten på motorvarmeranlegget er. Deler du kursen med andre, eller har du egen kurs, er det ledig kapasitet når du lader.

Hos oss delte 2 plasser en 12a kurs, jeg kom til til at det ikke var bra nok å la med styrets tillatelse egen kurs til anleggets hovedtavle og installerte en salto boks.

I mitt borettslag vedtok vi følgende på en generalforsamling:

"Det er tillatt å lade elbil på egen parkeringsplass dersom en inngår en avtale med styret om betaling av en rund sum for å lade elbil. Styret fastsetter summen basert på gjennomsnittlig strømforbruk for elbiler og pris for strøm. Det er ikke lov å lade elbil uten avtale."

Hos oss delte 2 plasser en 12a kurs, jeg kom til til at det ikke var egnet, jeg fikk med styrets tillatelse lagt egen 32a kurs til anleggets hovedtavle og salto boks.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA