Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - coskars

#1
Model S / Sv: Undersøkelse: Når mottok du FW 6.1 oppdateringen?
søndag 18. januar 2015, klokken 21:14
Jeg får heller ikke til denne oppdateringen, prøvd noen dager nå. Får feilmelding raskt. Prøvd restart til ingen nytte.
#2
Model S / Sv: bombrikke
onsdag 26. februar 2014, klokken 23:08
Skal den virke fra innsiden av frontruten må den plasseres i det "skraverte" feltet på høyreside av speilet.
#3
Kabelen låses og må låses opp igjen med dobbeltklikk på taket på nøkkelen, hvis det var det du mente..
#4

Har kjøpt grenuttak shucko til 3 x shucko på Clas Olshon, den er 2,5mm2.
Trenger dette pga mange av ladestasjonene har ikke plass til Umc adapteren.

Er det trygt å bruke denne, selv om det er 3 stk shucko uttak i den andre siden?? Tenker lade på 10A , Max 13A.

Alternativt har jeg en skjøtekabel, men den er på 1,5mm2 ..

Takk for svar:)
#5
Model S / Sv: Vedlikeholdslading
mandag 27. januar 2014, klokken 00:10
Sitat fra: arnehelge på mandag 27. januar 2014, klokken 00:03
Nå startet bilen med vedlikeholdslading! Den har nå redusert fra 343km til 327km. I det øyeblikket den gikk ned fra 328 til 327 startet den med lading helt av seg selv. Jeg har benyttet appen mye i dag for at den skulle tappes mest mulig for strøm, men det har ikke hjulpet så mye for den har jo, etter først litt forbruk fra batteriet, tatt strøm fra nettet.

Ahh! Har vært i samme "situasjon" jeg og - startet varming i ny og ne - men tar jo så lang tid å få ned rangen nå som den tar strøm fra veggen  ;D
Da får vi se hva som skjer når bilen nærmer seg nivå du beskriver..
#6
Model S / Sv: Vedlikeholdslading
søndag 26. januar 2014, klokken 23:40
Jeg prøver å forstå hvordan vedlikeholdslading funker og hva det egentlig er (?!).. Nå etter siste update trekker den strøm fra veggen i tillegg fra batteri når jeg forvarmer - i motsetning til kun fra batteri før. (13A Shucko UMC) Hadde jeg hatt nok power ville den nok tatt alt fra veggen..

Men den lader seg ikke opp igjen etter Charging Complete - for eksempel ladet seg opp til 345 typical, nå etter noen dager, tilkoblet umc, og ikke i bruk er den på 330.. Skal den lade seg opp med en gang, eller etter et visst %-vis tap?

Noen som vet om den faktisk skal kunne vedlikeholdlades ? Noen kloke hoder som kan fortelle?

#7
Model S / Sv: Ny software (v. 5.8 - 1.49.83 og utover).
torsdag 23. januar 2014, klokken 23:01
Har tidligere ikke fått til start/stop lading, scheduled og vedlikeholdslading.(Aldri hatt 12v problemer)
Lastet ny pakke og nå fungerer det ! Har dog ikke fått testet vedlikeholdslading enda, men håper dette også virker!

Positivt overrasket!

#8
Model S / Sv: EL-bil vennlige hoteller i Oslo
onsdag 22. januar 2014, klokken 23:57
Ikke noe å lure på! Scandic Vulkan - har selv bodd der. Du trenger heller ikke kabel, da de er "fastmontert" på veggen.
#9
Lading av Tesla / Sv: Forbruk av strøm i praksis
onsdag 22. januar 2014, klokken 12:33
Range PÅ
#10
Lading av Tesla / Sv: Forbruk av strøm i praksis
onsdag 22. januar 2014, klokken 11:20
Ok..
Jeg har tenkt at så lenge jeg holder meg nogenlunde under 20kW, klarer jeg å holde meg til Typical (200Wh\km) - jeg har altså brukt dette som en pekepinn..
Men jeg har kanskje tenkt feil....

PS.. Alle disse kwhtKhW  :o er gresk for meg  :D
#11
Lading av Tesla / Sv: Forbruk av strøm i praksis
onsdag 22. januar 2014, klokken 10:36
Har pendlet litt fredrikstad-Oslo i det siste og testet litt forbruk på 4 felts E6.. Merker at bilen trives merkbart (forbruksmessig) bedre i 80kmh enn 110kmh..

Strekningen jeg har "testet" på er 50km E6 4-felts, relativt flatt, -3 til -5 grader, bilen er allerede varm og full regen. Fart: 105-110kmt. I går tok jeg på med boblejakken og testet UTEN varme (kun musikk på)..

Med varme 20 grader:
Ligger mellom 237 og 240 Wh\km på forskjellige målinger.

UTEN varme:
198 - 201 Wh\km 


Konklusjon: Hastigheter over 100kmt er rekkevidde-killer uansett og varmen spiser mye mer av rekkevidden enn jeg hadde trodd. En tommelregel kan jo være 15-20 % forskjell på rekkevidden med og uten varme..

Med min kjøring (en blanding mellom 100 sone, 60-80 sone, litt bykjøring og 20grader) opplever jeg en ca rekkevidde på 350km vinterstid.

Et spørsmål:
På høyreside av speedometeret har vi en indikator for forbruk i kW ( 20, 40, 60 osv) - er for eksempel 20 kW her det samme som 200Wh\km ?

#12
Model S / Sv: LADING: ERFARING MED SALTO PRODUKTER
onsdag 22. januar 2014, klokken 09:54
Hadde egentlig bestilt 230v-400v trafo hjemme og salto opplegg, men fant ut i siste liten at vi hadde 400v på jobben med nok power. Droppet trafo og satt opp Salto (ABL SURSUM) boks for bruk av type 2- type 2 Menneskes kabel på jobben. Lader med Schuko hjemme.
32A var ingen problem, så her går det raskt :) Dog begrenset til 26A for tiden. Lader med ca 82 km i optimale forhold. Start\stopp fungerer. Vedlikeholdslading har jeg ikke fått til enda..
Ellers funker alt ypperlig.

Er lite teknisk av meg, så ikke spør meg om kabler o.l   ???

Ikke fått faktura enda, men ligger i underkant 20k.. For øvrig veldig hjelpsomme på Salto, og flinke til å forklare en rookie som meg.. De tok kommunikasjonen med min elektriker, så alt gikk smooth.. 
#13
Model S / Sv: Hvor mye typical med standard lading?
tirsdag 21. januar 2014, klokken 19:24
345 og 394 på max

Ca samme som ved overlevering november
#14
Noterte meg litt rekkeviddetap over natten i julen, og her er fasiten.
Det var ca 5 pluss grader i hele perioden, range PÅ, umc frakoblet, energy saving PÅ, Typical. Dette var også i en periode hvor det var mye bykjøring\start\stopp, vet ikke om det har noen betydning, og at typical justerer seg (?)...

Uansett:

Kl 1600 Mandag: 79
kl 0900 Tirsdag: 69
Tap 10

kl 1630 tirsdag 276
kl 0830 onsdag 266
Tap 10

kl 0930 onsdag 256
kl 1130 onsdag 248
Tap 8 (på noen timer)

kl 1700 onsdag 233
kl 0800 torsdag 329
tap 4

kl 1730 torsdag 310
kl 0900 fredag 301
tap 9

kl 1700 fredag 243
kl 1400 søndag 335
tap 8 over 2 dager

Lengre periode:
31 desember kl 1700 : 275
7 januar kl 0900: 251
tap 24 over 7 dager


Alt dette er på typical. Er dette normalt eller bør det sjekkes?
#15
Model S / Sv: Erfaringer med blått adapter
mandag 20. januar 2014, klokken 14:33
Var innom Skøyen forrige uke. Tenkte jeg skulle se om det gikk å få hentet ut blått adapter, siden jeg har hørt her på forumet at andre har hatt hell med det. I tillegg skulle jeg hentet gummimatter som jeg bestilte før jul og skulle komme over nyttår.

Det virket som om de hadde fått hjelp fra US organisasjonen, fordi jeg ble henvist til en engelsktalende, tilsynelatende fra US org. Fikk beskjed om at nytt parti med adaptere kommer inn slutten av februar\begynnelse mars. Og til mitt spørsmål om gummimatter visste han ikke, men svarte at det "kommer sikker ila februar".
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA