Hvis jeg med min 60+ kropp skulle klatret inn i bilen fra passasjersiden ville gearvelgeren i senterkonsollen vært svært utsatt for utilsiktet betjening.

Med uflaks setter jeg bilen i Drive i det jeg basker over mellom setene, aktiverer kjøremoduset når kroppen er halveis i setet - og gir bilen full akselerasjon pga. manglende kontroll på føttene.
Med start/stop knapp - eller sensor i setet, gearvelger og gasspedal er det tre sikkerhetsbarrierer som må "overvinnes" før en bil kan beveges. Med sensor i setet har Volvo valgt automatisering av den ene sikkerhetsbarrieren.
Løsningen er bekvem, men er den Volvo? https://www.volvocars.com/no/safety/heritage/

Med uflaks setter jeg bilen i Drive i det jeg basker over mellom setene, aktiverer kjøremoduset når kroppen er halveis i setet - og gir bilen full akselerasjon pga. manglende kontroll på føttene.
Med start/stop knapp - eller sensor i setet, gearvelger og gasspedal er det tre sikkerhetsbarrierer som må "overvinnes" før en bil kan beveges. Med sensor i setet har Volvo valgt automatisering av den ene sikkerhetsbarrieren.
Løsningen er bekvem, men er den Volvo? https://www.volvocars.com/no/safety/heritage/
