Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Gekko

#1
Elbil og økonomi / Sv: Tungvint å betale for lading!
mandag 07. august 2017, klokken 14:15
Og punkt 2 krever en del ekstra har jeg forstått.
For å aktivere ladebrikke må du opprette konto, og du må ha konto hos de forskjellige leverandørene.
Det er dette jeg ikke forstår hvorfor jeg må ha.

Hvorfor ikke Identifiser deg med betalingskort isteden for ladebrikke ?

Geir K
#2
Elbil og økonomi / Sv: Tungvint å betale for lading!
mandag 07. august 2017, klokken 09:51
Jo du svarer på de 2 siste spørsmålene men ikke det viktigste for meg som var det første:

Men hvorfor skal det være så tungvint å lade ?

Hadde en bensinstasjon innført et like tungvint system for å fylle drivstoff ville det nok vært
som å skyte seg selv i foten før en 100m sprint. For meg virker det som at vi går baklengs inn
i fremtiden. Jeg tror det selskapet som innfører et enklere ladesystem vil få et STORT fortrinn
nå som elbil antallet virkelig begynner å ta av.

Geir K
#3
Elbil og økonomi / Tungvint å betale for lading!
søndag 06. august 2017, klokken 12:46
Men hvorfor skal det være så tungvint å lade ?

Da jeg kjørte fossilt fylte jeg tanken og dro visakortet og kjørte videre. Dette går ikke med el-bil, hvorfor ikke ?
For oss som ikke løper rundt med epost i lomma og er opptatt av teknologi kunne dette vært gjort mye enklere.

Velg enten beløp eller KWh du ønsker, velg kabel/pumpe. Dra visakortet og plugg i bilen.
Når beløp eller KWh er nådd stopper lading. Altså ikke noe konto/ladebrikke etc.

Hvordan løser turister som kommer fra utlandet dette? De har jo verken ladebrikke eller noe kundeforhold ?

Geir K
#4
Hei !

Dere trenger ikke å endre adferd eller noe annet. Det er samme systemet på Ampera som jeg har kjørt i mange år. Hvis du bremser hardt tar skivene over og det er nesten ikke merkbart. Du kan også velge mellom lav og høy regenerering. Personlig syntes jeg høy fort fører til litt ujevn kjøring så min står normalt alltid i lav. Eneste fordelen for min del er at jeg har kjørt over 60' km og kun byttet skiver 1 gang. Ellers har jeg ikke merket noe til rust eller at det låser seg. Kun fordeler spør du meg.
#5
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: one pedal drive
tirsdag 24. januar 2017, klokken 17:31
Det er bare å "låne" en vanlig ampera så kan dere teste D og L. Er i forsiktig kan i kjøre helt uten å rør bremsen til/fra jobb :-) Erfaringen min er at i klarer å regenerere ca 1/4 til 1/3 av energien nedover som i bruker opp. Dette er testet en del da i kjører ned og opp en tunnel under fjorden hver tur til jobb. L kan nok i mange tilfeller bremse litt for mye men da er det bare å ha et lett trykk på pedalen. :-)
#6
Plugg-inn hybrider / Sv: Hybrid og Vinter
mandag 18. januar 2016, klokken 14:53
Hei !

Har nå hatt min Ampera i 2 år og kjører fast 4,9 mil til og fra jobb.
Det er nok 10-12 ganger på denne tiden jeg har gått tom for strøm før jeg parkerer på jobb.
Aldri gått tom på vei hjem da det er mer nedover og at temp er høyere utpå dagen.

På sommeren har jeg som regel ca 2 mil igjen :-)
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil eller drivstoffgjerrig diesel bil?
fredag 18. desember 2015, klokken 22:02
Hei !

Jeg ville ikke vært i Tvil. Har en Leaf og en Ampera. I dette tilfellet er det kun Tesla eller en Plug-In som gjelder.
Jeg kjører 5-8mil før aggregatet på Amperaen slår inn. Minste i har hatt om vinter er 5 mil og på sommer ligger jeg på 7-8 mil.
Den har forbruk på ca 0,5 l/mil bensin når den er tom for El. Lader på vanlig 10A stikk og ca 5-6 timer ladning. Får du ikke ladet underveis blir det ca 5l drivstoff pr 15mil som er en stor reduksjon fra 15-17 l
I Anbefaler å prøvekjøre en Ampera :-)

Lykke til.
#8
Hei !

Vi har en Think med Zebra 21mil som er død. Batteriet er OK og har kjørt i underkant av 20.000 km (ble byttet i fjor). Noen som er interessert i å kjøpe ?
Det står hos Elbilmek i Asker.

Geir mob: 92242428
#9
Hei !

Vi har en Think med Zebra 21mil som er død. Batteriet er OK og har kjørt i underkant av 20.000 km (ble byttet i fjor). Noen som er interessert i å kjøpe ?
Det står hos Elbilmek i Asker.

Geir mob: 92242428
#10
Plugg-inn hybrider / Sv: Audi A3 e-tron
mandag 05. januar 2015, klokken 18:34
Hei !

Er ikke helt enig i at denne slår Ampera på alle punker edyrli. Jeg kan i alle fall tråkke godt på gassen uten at i forbruker fossilt i det hele tatt. :-)

Slik i forstår det vil Audi'en supplere med bensinmotoren hvis du tråkker til....
#11
Opel Ampera PH / Sv: Ampera nekter å ta i mot lading eller starte
søndag 12. oktober 2014, klokken 18:58
Hei !

I hadde samme symptomer som du men fikk startet etter at i ladet 12v batteriet og endret mode til Hold.

Skrev akkurat inn dette på en annen tråd: (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17017.0.html)

Hei !

Jeg fikk samme melding på min Ampera i går og fikk ikke startet. Jeg mistenkte at 12v batteriet var lavt da i så at lysene dimmet MYE når jeg prøvde å start. Satte bilde på lading (selv om den sier at den ikke tar i mot lading) i håp om at 12v batteriet skulle lades. OG i dag startet den (etter lang venting på at meldingen .... vent med å gire) ble borte. Vel og merke måtte jeg endre mode til HOLD. :-) Sier fortsatt Service ladesystem høy spenning ! med i kan kjøre på fossilt..

Den etterfyllingen du nevner. Er det noe i kan gjøre selv eller må i på verksted ?
#12
Opel Ampera PH / Sv: Feilmelding på Opel Ampera
søndag 12. oktober 2014, klokken 18:54
Hei !

Jeg fikk samme melding på min Ampera i går og fikk ikke startet. Jeg mistenkte at 12v batteriet var lavt da i så at lysene dimmet MYE når jeg prøvde å start. Satte bilde på lading (selv om den sier at den ikke tar i mot lading) i håp om at 12v batteriet skulle lades. OG i dag startet den (etter lang venting på at meldingen .... vent med å gire) ble borte. Vel og merke måtte jeg endre mode til HOLD. :-) Sier fortsatt Service ladesystem høy spenning ! med i kan kjøre på fossilt..

Den etterfyllingen du nevner. Er det noe i kan gjøre selv eller må i på verksted ?
#13
Hei !

Hadde tilsvarende problem med vår Think - Zebra. Vi fikk vite at vi hadde intern ISO feil på batteriet. Det betyr bytte. Det var lite aktuelt å koste på bilen over 100'. Etter mye fram og tilbake fikk i kontakt med disse: http://www.elbilmek.no/ og bilen ble fikset for halve kostnaden sammenliknet med Røhme....

:-)
#14
Plugg-inn hybrider / Sv: Mitt første halvår med Opel Ampera
tirsdag 25. februar 2014, klokken 14:20
Hei !

Tenkte i skulle skrive litt om klima/varmeanlegget.. Etter min mening er det helt ok. Skal i pirke på noe så er det strømforbruket. Merker ca 10-15% forskjell i strømforbruket/rekkevidden om i har det godt og varmt kontra å "Spare" på varmen. Men dette er jo et kjent problem fra flere elbiler. Varme koster Energi og det har vi sjelden nok av i en Elbil. Ja jeg kalte det den Elbil. For jeg ser på det som en Elbil med strømaggregat. :-)

Har nå kjørt i overkant av 270 mil siden sist i fylte tanken.. :-)

Geir
#15
Hei !

Etter at varmekolben vår røyk valgte jeg å installere en diesel varmer..(mulighet for fjernkontroll)
Må si jeg er rimelig godt fornøyd med det. Har fått 10-15% lengre rekkevidde om vinteren. :-)

Kostet 12.000,- + 2-3 timer montering.

Geir
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA