Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - KjellG

#1
I «gamle dager» da vi bare hadde 220V (IT) i Norge, var neste trinn «industrispenning» på 380V, fortsatt IT.

I nyere tid er 220->230 og 380->400. I tillegg har vi fått N-leder, mao et TN-nett hvor både 230 og 400V er tilgjengelig for sluttbruker.
#2
Lade hjemme / Sv: Lading i garasje 25A 1fas
onsdag 01. november 2017, klokken 12:35
Uansett hovedsikring ville jeg valgt 32A 3-fase og med mulighet for å sette aktuell lading lavere. Da har du muligheten til i «krise» å stenge av mesteparten i huset for å kriselade.
#3
Et problem med 3-fase i Norge er at ca 75% av norske hus har 230V 3-fase over 3 faseledere, omtalt som IT-nett. Dette liker ikke elbiler. Det er utenfor standard. Enkelte kan likevel nyttiggjøre seg dette, ref eGolf og Tesla.

Ellers i Europa leveres 230/400V TN over 4 ledere.  Da er spenningen mellom faselederne 400V og mellom en tilfeldig faseleder og senterlederen, N- lederen, 230V. Du får mao tilgangt til 2 forskjellige spenninger. Dette er innenfor standard for elbiler og trolig vil flere legge seg på 3-faselading da dette er snillere mot nettet og ofte raskere for bileier.

#4
Kjøpe elbil? / Sv: Øvelseskjøring
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 00:16
Fant en grei skisse av ekstra pedalsett her: http://kgk.no/tilleggsprodukter/veigel/

Greit å fjerne. Kanskje ikke så lett å remontere i bil av annen modell.
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Tilhengerfeste ?
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 00:10
Henger på 345 kg er nesten en vits. Burde vært 750kg som et minimum. Da har en nok til hytte og villa og en lett båt.
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Tilhengerfeste ?
mandag 30. oktober 2017, klokken 14:51
God teori? Du panikkbremser opp mot låste hjul. Er det mye regenerering da?

En påstand fra Toyota var at girkassa over tid ikke tålte henger over 350kg.
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Øvelseskjøring
mandag 30. oktober 2017, klokken 14:46
Ser ut til at ekstra pedalsett nå er fjernet. (Hvodan ordnes slikt? Ekstra pedaler, masterpumpe og vakuumbooster fra høyrerattet bil?)
#8
Zoe / Sv: Zaptec portable: 10A eller 16A versjon?
mandag 30. oktober 2017, klokken 13:01
På alle? Mener jeg har sett dem som stilles permanent av installatør inne i ladestasjonen? (Bytte motstand)
#9
Bruke et låsbart gammelt sikringsskap? Da kan en kanskje få hele kabelen inn i skapet og ut av syne når den ikke brukes?
#10
Zoe / Sv: Zaptec portable: 10A eller 16A versjon?
mandag 30. oktober 2017, klokken 09:56
Der bommet jeg tydligvis. Enda en grunn til ikke å kjøpe Zoe.

Gitt at en av og til har behov for «hurtiglading» hjemme og disse få gangene er villig til å skru ned annen last. Ikke mulig med Zoe, da må en akseptere kun «hustiglading», alltid.
#11
Zoe / Sv: Zaptec portable: 10A eller 16A versjon?
søndag 29. oktober 2017, klokken 16:50
Ladestrømmen kan normalt settes ned i bilen til 10A der en «feltlader» med en portabel 16A ladestasjon.
#12
Lade hjemme / Sv: Lade hjemme - Hva må elektrikeren gjøre?
søndag 29. oktober 2017, klokken 16:46
Karakteristikk A,B og C er betegnelser på hvor raskt en sikring løser ut. B var vanlig «husholdningssikring», nå overtar gjerne C dersom nettet tillater. C tåler mer innkoblingsstrøm.

Type A og Type B er betegnelser på hva en jordfeilbryter tåler av likestrøm. (Forvirrende, de burde funnet et annet navn) Likestrøm kan opptre ved feil i likeretterkoblinger slik som i en elbillader. En type A vil ikke oppdage likestrømmen, tvert imot så kan likestrøm sette denne ut av funksjon.

Pt vet jeg ikke om noen type B sammenkoblet med sikring. Dette tar mao plass i skapet.
#13
De delene dere legger nytt - velg en fornuftig dimensjonering nå slik at kapasiteten kan økes senere med ny matekabel.
#14
e-Golf / Sv: Framkommelighet om vinteren
torsdag 26. oktober 2017, klokken 20:23
Dessverre lenge siden det gikk av moten med bakhjulsdrift.
#15
e-Golf / Sv: Vinterpakke i e-Golf
onsdag 25. oktober 2017, klokken 22:44
Fattigmannsmotorvarmer i gamle dager var en kokeplate eller panelovn under motoren. Kan noe slikt være aktuelt for å lunke litt på batteripakka?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA