Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tutogkjor

#1
Leaf 2010-2017 / Sv: Leaf 2013 mod vinterpendling
mandag 18. november 2013, klokken 10:20
Takk for svar! Litt enig at jeg vil bruke den som en normal bil og ikke fryse. Jeg prøvde en gang en 69 mod VW Boble uten varmeapparat som vinterbil. Aldri igjen! ;)
Men jeg har iallfall lagt meg til en veldig økonomisk kjørestil etter 3 års pendling. Nå blir det heldigvis aldri minus 25 her nede i sør. Det er vel snakk om et knippe dager ned mot minus 15 om vi er uheldige. Rundt 0 til -5 er normalen..

Nå har jeg iallfall satt av en 2013 mod. hos forhandler. Jeg tar sjangsen og henter den i morgen.


Er det noen som har noen gode tips ang. forsikringen?
Jeg har fått et tilbud på 5285kr/året på Leafen med 70% bonus. 25 000km og superdekning. 4900,- med vanlig kasko.
#2
Leaf 2010-2017 / Sv: Leaf 2013 mod vinterpendling
torsdag 14. november 2013, klokken 22:39
Ok, takk for svar så langt. Skjønner det er i grenseland. Er deres erfaringer med 2012 mod eller 2013 med lengre rekkevidde forresten?

I høydemeter er det nokså likt mellom hjem og jobb her. Er litt opp og ned, men for det meste nokså flatt. Vi har ladere på jobb, men med 6 ladepunkter og en eksplosiv vekst i elbiler, ca 15-20 så langt, så er det krangel om plassene. Og jeg pleier ikke være tidligst ute pga pendlerveien. Såklart har jeg muligheten på de verste dagene til nok å kjøre bilen i kontakten en halvtime-time på slutten av dagen.

Hvis den fint skal klare seg rundt minus 5 tur/return som er nokså normalt her så antar jeg det burde gå.

Hvordan er det å stå i stille med kun AC som trekker strøm? Si hvis det har vært en trailer som har kjørt seg fast. Det skjer i ny og ne.

#3
Leaf 2010-2017 / Leaf 2013 mod vinterpendling
torsdag 14. november 2013, klokken 16:18
Hei,

mange har stilt spørsmålet tidligere, men føler mitt tilfelle ligger litt i grenseland og hadde vært fint med noen erfaringer på området.

Jeg vurderer en leaf som pendlerbil. Jeg pendler ca 105km hver dag. Dette er på "klassisk norsk europavei" på sørlandet. Litt variert terreng. For det meste 70 og 80 soner, men kan også havne i rushkøer igjennom Kristiansand. Min nåværende bil rapporterer ca 60km/t som gjennomsnittshastighet på veien. På vintertid kan det jo komme ned i en minus 15 grader. Så tar litt worst case her. Har garasje og mulighet for forvarming om morgenen, men ikke om ettermiddag. Da står bilen ute på parkeringsplass.

Så spørsmålet mitt er om noen kan svare om en 2013 mod Leaf er et reelt alternativ jeg kan stole på uten å måtte basere meg på å finne ladestasjoner til og fra jobb ved nokså normal kjøring?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA