Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Gressvikingen

#1
Model S / Sv: Dekktrykk 21"
lørdag 07. oktober 2017, klokken 21:36
Mellom 3.0 og 3.4 bar høres fornuftig ut.
Kjører selv på 3.2 til vanlig og har jevn slitasje på de samme dekk som deg.
Full fres på motorvei kan vel retferdiggjøre noe mer, men støyen øker.
#2
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
tirsdag 12. september 2017, klokken 18:51
Det er nok noen av disse klagerne som klaget rettidig (hva nå det egentlig er - noen klaget allerede høst 2015), men som ikke har funnet seg i å bli ignorert.
Jeg vet at noen ble lovet en løsning bare klagen som ble behandlet i forliksrådet var ferdig. Disse fikk imidlertid ikke noe svar etter det.
#3
Model S / Sv: Nedslitt bakdekk
tirsdag 29. august 2017, klokken 16:47
Nei, det blir mest slitasje på høyre hjul enten du kjører nordover eller sydover.
Når du kjører sydover blir bilen aksellerert mot venstre (du må svinge til venstre for ikke å sjkene ut til høyre) siden hastighetsvektoren mot venstre øker siden diameteren på breddegraden øker. Du må svinge til venstre for å henge med. Overflatehastigheten fra vest mot øst er mye større ved ekvator enn ved polen hvor den er null.

Når du kjører nordover skjer det motsatte du må svinge til venstre for ikke å rotere raskere enn jorda og derved skjene ut til høyre.
Se for deg at du skal gå på en kule som roterer under deg eller prøv å gå ut og inn fra senter på en gammeldags karusell. Jorda roterer fra vest mot øst.

Når det gjelder hjulslitasje har det nok litt å si også, at veien normalt heller mot høyre.

Forøvrig har mange en trang til å dra sydover 8)
#4
Model S / Sv: Nedslitt bakdekk
fredag 25. august 2017, klokken 20:49
Forøvrig bidrar Coriolis akselerasjon til at høyre hjul slites mer enn venstre her oppe i nord. På den sørlige halvkule er det venstre side som slites mest. Det hele skyldes jordrotasjonen og får virkning når vi kjører nord-syd.
Dette er merkbart på skinnene på dobbelt sporet jernbane også.
En annen sak er om det er det som er hovedårsaken til skjevslitasjen her.
#5
Model S / Sv: Bio defence mode
fredag 19. mai 2017, klokken 14:20
Burde mao være standard på biler solgt i Stavanger området.
#6
Model S / Sv: P85d vs 85d
lørdag 13. mai 2017, klokken 23:52
Smak og behag. Men i krappe svinger er det lite behag med det myke oppsettet. Mye krenging og en litt flytende opplevelse som lett kan bli ukontrollert.
For rett fram kjøring er jeg tildels enig.
#7
Model S / Sv: P85d vs 85d
lørdag 13. mai 2017, klokken 22:31
Det står heller intet om noe pluss i min spec heller. Derfor satt jeg dette i gåseøyne.

Litt underlig egentlig at en må krype under bilen for å lese koder, hvis en finner dem, for å vite hva slags bil en har.

Er det ikke noe lettere tilgjengelig dokumentasjon?
#8
Model S / Sv: Drive unit failure
lørdag 13. mai 2017, klokken 08:46
P85D - VIN P754xx levert mai 2015: Ny DU ved 34000 km i mai 2017. Sirkel sag. Lyd kom plutselig ved 32000km.
Ypperlig service. Byttet etter halvannen ukes ventetid.
#9
Model S / Sv: Teknisk: Dashcam-snakk.
lørdag 13. mai 2017, klokken 07:28
Det hender det er mulig å få til en glipe mellom inner og yttertak framme ved frontruten. Bruk et plast "brekkjern" og bend opp litt, bit for bit,  samtidig som ledningen stappes inn i åpningen. Sånn kan en jobbe seg helt fram.
#10
Model S / Sv: P85d vs 85d
fredag 12. mai 2017, klokken 23:16
P85D finnes i to varianter, men lar seg ikke skille ved betegnelsen. Det mangler en "+" på enkelte tidlige utgaver. "Plussen" med sporty hjuloppheng oppfører seg vesentlig mer sportslig en den krengende normale sedanen. Forskjellen er virkelig svært merkbar.

Har de som mener at Tesla mod S ikke har bane egenskaper egentlig prøvd "plussen"?

Jeg synes det er synd at det sportslige hjulopphenget ikke lenger er en opsjon.
#11
Bergrensninger ved enkelt/normaleffekt lader og 32A 2 fas.
Det kunne vært interessant å prøve å laske L2-L3 (eller L1-L3) kontaktene på TWC.
Da blir den tredje delladeren koblet i parallell med en av de andre. Hvis det ikke er noe spesielt med SW så burde det gi samme effekt (8,4kW) enten man har enkelt lader eller dobbelt lader, også når boksen er stilt inn på 32A.
Strømmen i L2 (L1) ville i såfall bli 20.8A istede for 16A og 10.4A til hver av de to paralellkoblede laderne.
Så vidt jeg kan forstå vil alt ellers virke som om denne paralellkoblingen ikke var gjort.
Det blir dog litt mindre igjen hvis en har til hensikt å benytte den tredje fasen til noe annet; 11,2A istede for 16A.
Dette er dog ikke iht. fabrikantens anvisning og kan derfor være på utsiden av det tillatte selv om det ikke nødvendigvis medfører noen som helst fare.
Jeg er imidlertid litt usikker på hvordan dette laskereleet på enkletladerne virker.
#12
Model S / Sv: Teknisk: Dashcam-snakk.
onsdag 26. april 2017, klokken 21:13
Denne siden har bukbare SD kort også 128Gb kort for BlackVue:
https://www.blackvue.co.uk/index.php/component/virtuemart/micro-sd-memory-cards?Itemid=8

Jeg har selv et 64Gb DELKIN kort som har stått i kontinuerlig drift i 2 år uten å ha hikket en eneste gang. Dette gjelder både 550 og 650.

Kabelen til bak kameratet (550) forstyrret DAB på min tidligere P85+. Da hjalp det en del med noen ferrit ringer på kabelen. På P85D med lik installasjon (650) har jeg ikke merket noen plagsomme forstyrrelser med nøyaktig samme installasjon dog uten ferrit ringer. Om det er 650 vs 550 eller P85+ vs P85D som er forskjellen vet jeg ikke.
#13
Model S / Sv: P85D- rettssaken- med referater
lørdag 10. desember 2016, klokken 19:01
Det er ikke 0 til 100 som er den største skuffelsen,
men 60 til 130.

0 til 100 duger for de fleste formål selv om bilen underpresterer her også.
For meg var skuffelsen stor i de høyere hastighetsområdene,  spesielt etter min tidligere erfaring med P85+,  og også annen bil i tilvarende vektsklasse med 550 hk.
Det er her det store gapet i effekt tilsynegjør sin store negative virkning. I dette hastighetsområdet er det relativt liten forskjell i akselerasjon.  Det var opplagt ikke forventet....  og hvorfor skulle det være det?
#14
Model S / Sv: Navigasjonen er en katastrofe
tirsdag 15. november 2016, klokken 21:06
Bruk TomTom
Benytt "in the car system"  til å finne superladere.
Det er selvsagt ingen unskyldning for systemet.
Kjører du i Tyskland sier TomTom turn right, Tesla sier left.
Men hvis du er på tur bør du høre på Tesla. Da kommer det du til steder du aldri hadde tenkt deg. Ganske artig i seg selv...
#15
Hadde noe lignende natt mellom 2 og 3 juledag. Det var litt kjølig, ga på litt og satt samtidig på full vinterpakke. All futt forsvant plutselig, men det ble ikke svart.

Det tok ikke lang tid før blålysa kom opp bak,  der vi trillet avgårde i veikanten.

Mens den uniformerte fant fram rent blåserør resatte jeg stor skjermen. Etter at blåsen var avgitt og skjermen kommet tilbake, gikk futen og futten kom tilbake og hjem kom vi på normalt vis.

Om det var resetten som gjorde susen eller om det bare var en pause bilen trengte,  vet jeg ikke. Jeg vet heller ikke om det var et strømforbrukssjokk bilen fikk som gjorde at den trengte en pust i bakken.

Dette er stort sett eneste gang bilen har vist noen form for nykker. Eh,  bortsett fra at to trykk på foben ikke altid virker for å få utløst ladekabelen.  Bilen kniper seg fast og vil ha mer?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA