Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ninjacarr

#1
Model S / Sv: Rekkeviddeangstkalkulator
onsdag 05. november 2014, klokken 16:12
Sitat fra: cra på onsdag 05. november 2014, klokken 09:16
Hva med en "optimisme"-slider som kunne justere en faktor på rekkevidda? F.eks. 0,5 til 1,0 x rekkevidde?

En slider blir dessverre litt tricky da alle distanser er prekalkulerte, og det vil gå ubehagelig tregt å gjøre det "on the fly".

Sitat fra: cra på onsdag 05. november 2014, klokken 09:16Og evt. mulighet for å slå av utfylling av farge og bare ha ytterkantene, evt. ha noe lysere? Det blir litt mørkt for å se steder på kartet i innerste felt.

Enig her. Har lysnet fyll-fargen nå, så det skal være mer leselig.
#2
Model S / Sv: Rekkeviddeangstkalkulator
mandag 03. november 2014, klokken 16:29
Kastet ett blikk på både den og i8-konsollet og tenkte "jepp, standard bmw-interface". Tror aldri jeg testet navigasjonen.
#3
Model S / Sv: Rekkeviddeangstkalkulator
mandag 03. november 2014, klokken 15:58
Amoss: god idé om hjemtur! Har lagt inn en "tur-retur"-bryter nå som effektivt viser halv range.

Som gss og Amoss sier, poenget er ikke å kunne beregne nøyaktig hvor man må lade på en spesifikk tur. Det finnes det bedre egnede verktøy til, f.eks jurassictest som Epleskreller nevner, som tar høyde for elevasjon og annet. Greia her er å kjapt kunne sammenligne kjøretøyene, men ved å bruke det faktiske veinettet istedet for de kjipe konsentriske sirklene.

pberg, har ikke sett i3-navigasjonen, men det må jo være et godt tegn :-) Oppdaterer den i realtime mens man kjører?

Sense, jeg har i hovedsak brukt http://www.elbil.no/kjope-elbil/elbiler-i-dag som referanse for nøkkeltallene. Hvor korrekte disse tallene anses for å være, vet nok dere her bedre enn meg. Er det en konsensus her om bedre kilder? Burde jeg dele flere av bilene opp i årsmodeller med forskjellig range?
For Leaf spesifikt brukte jeg 76 (min), 199 (test) og 233 (max) km som referansetall. Har nå endret dette til 122/199/199 nå ihht tall fra forhandlerens webside, dermed ligner den mer på e-Golf (100/190/190).

Tai, kommer nok dessverre ikke til å hensynta faktorer som har med veistandard eller elevasjonsforskjell å gjøre, kun distanse. Men hvis du har tanker om andre ting som kan utløse ulike min/max-rekkevidder, er det bare å skrike ut.

Ellers takk for både positiv og konstruktiv kritikk! Pøs gjerne på hvis dere har mer.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA