Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kjellsve

#1
Begynner felgene på din Model S. å se litt slitne ut? Jeg selger fire stk. orginale 19" felger (2015 modell) med hakka piggfrie dekk på. Brukt en halv sesong, så lagret mørkt og kjølig. Felgene fremstår som nye.
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=219163538
#2
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 21. juli 2020, klokken 10:45
Det der høres ut som sirkulasjonspumpene i kjølesløyfen til batteriet. Lader du over ca 77% går de i 100% og blir der lenge, selv om soc skulle falle langt under denne verdien. Før gikk de nesten "evig", mens nå skal de vel gå ca 3 timer eller noe sånn. Ellers går de på lavere pådrag. Dette ble innført etter disse "asia-brannenene" våren 2019 med påfølgende capping av en del batterier på vmax (10-12% av kapasiteten i topp ble gjort utilgjengelig), og reduksjon av ladehastigheten. Mer aggressiv styring av kjølesløyfen i tillegg tyder nok på at Tesla er livredde for overoppheting av enkeltceller, som i sin tur kan medføre uønskede konsekvenser.

Om jeg tolker lyden riktig skal det være slik. Prøv å lade til 70% en periode og se om den forsvinner.

Takk for info. Lyden har vært til stede alltid når jeg har sjekket, uansett tid på døgnet. Vil føle meg litt dum om dette faktisk er den nye normalen, men blir jo glad om jeg slipper nytt verkstedbesøk.
#3
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 21. juli 2020, klokken 10:47
Sitat fra: kjellsve på mandag 20. juli 2020, klokken 12:54
Men ikke rep. av dørhåndtaket som sist ble byttet i 2017 en gang.

Her har de lurt deg til å betale for et mislykket reparasjonsforsøk ved å vise til "delegaranti 2 år" vil jeg tro?

Servicepersonen på forkontoret sa ganske enkelt at "gutta på verkstedet sier at dette er det ikke garanti på, for du fikk reparasjonen sist på garanti uten egenbetaling". Det er nesten så en ikke vet hvor en skal begynne et svar på noe slikt.

Siden bilen ble holdt som gissel til betalingen er gjennomført på stedet, så blir det nødvendig å sende et brev i ettertid med henvisning til forbrukerkjøpsloven og krav om tilbakebetaling.
#4
Summing fra front 24/7, uansett temp.

Etter å ha levert bilen til div. reklamasjonsreparasjoner hos Tesla Trondheim, så stålsatte jeg meg- regnet med at de ville ha betalt for alt også denne gangen. Etter litt dialog, der en etter hvert noe amper service advisor gjentatte ganger utbryter "men garantien er jo ute", så får jeg strøket det meste av regningen. Men ikke rep. av dørhåndtaket som sist ble byttet i 2017 en gang.

Nyoppstått konstant høy summing fra front av bilen (hele døgnet, hele uken, etc.) mener de er innenfor normalen, og valgte å gjøre ingenting. Det er det selvfølgelig ikke, og jeg må følge det opp videre.

Har noen andre hatt en slik lyd? se vedlagt lydfil. Den er der alltid når bilen er parkert. Noe elektrisk som er på tur å ryke? Dårlig ballast i pære?
#5
Hadde nøyaktig samme feil på min S85D 2015 med 120K på telleren. Reparert som reklamasjon i Trondheim uten diskusjon.
#6
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
fredag 08. februar 2019, klokken 21:10
Med en midlertidig lader (palle) på Skaidi i Finnmark (et knutepunkt) så ville mange klare seg til permanent utbygging i Finnmark kan skje. Slik det er nå så bruker jeg dieselbilen når jeg kjører til Finnmark. Hjemmefra til hytta i Finnmark er det 150 mil; tar alt for lang tid med min model S slik det er nå.
#7
Lading av Tesla / Sv: Tesla superchargers - ønsker og forslag
fredag 18. august 2017, klokken 10:10
Sitat fra: jlan på fredag 18. august 2017, klokken 09:03
Inntil videre er det er vel mest realistisk for Tesla eiere å  basere seg på Chademo for full helårsdekning i Finnmark. Selv det ser ut til å være vanskelig. Det blir kanskje et bedre kundegrunnlag når snøscooterene blir elektriske.
https://www.nrk.no/finnmark/ingen-vil-bygge-elbil-ladere-i-finnmark-1.13279000

Chademo blir for tregt, og derfor lite praktisk. Siden Skaidi er et av de viktigste knutepunktene i Finnmark vi det være en tabbe å ikke legge Supercharger der. Fra Skaidi kan du nå svært mange destinasjoner, også Nordkapp 15 mil unna. Med destinasjonslader på Nordkapp vil det ikke være noe problem å komme seg tilbake til Skaidi samme dag , selv med S/x75, for de som ønsker det.
#8
Model S 2013 - 2022 / Tesla på 71 grader nord
onsdag 21. juni 2017, klokken 15:03
19. juni, og Tesla er første bil over fjellet til Skjøtningberg i Finnmark på 71 grader nord. Hjullaster med snøfres har akkurat gjort seg ferdig. 4wd og luftdempere gjør at turen skjer problemfritt  :)
#9
Tesla / Tesla på 71 grader nord
onsdag 21. juni 2017, klokken 14:58
19. juni, og Tesla er første bil over fjellet til Skjøtningberg i Finnmark på 71 grader nord. Hjullaster med snøfres har akkurat gjort seg ferdig. 4wd og luftdempere gjør at turen skjer problemfritt  :)

#10
Sitat fra: Eip på søndag 23. oktober 2016, klokken 16:38
Tesla i samtaler med kvalsund kommune. Endelig en liten positiv nyhet for oss oppe i nord....

Har du hørt noe mer her? Krysser fingrene for kjapp utplassering av SC på Skaidi som er et av de viktigste knutepunktene i Finnmark.
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Gratis parkering for elbiler fra 2017?
torsdag 05. januar 2017, klokken 20:52
#12
Lading av Tesla / Sv: Tesla superchargers - ønsker og forslag
torsdag 30. juni 2016, klokken 10:03
Apropos snakk om fortetting av Superladenettverket på Østlandet.

Jeg har akkurat vært en "snartur" på hytta i Finnmark, og reisetid ble 60 timer tur/retur fra Sandnessjøen på raskeste måte med elbil. At det i det hele tatt er mulig å kjøre ruta er pga. Tocn sine ladere i Sørkjosen og på Skaidi.

Slikt er kun mulig når en har veldig god tid, men det sitter langt inne å bytte til dieselbil.

Forøvrig en fantastisk tur natur/utsikt etc. Håper på Superlader snart i Skibotn og på Skaidi. Da er mye gjort for å åpne Finnmark.

(Bilde fra Skaidi Hotell, 22Kwh Tocn lader)
#13
Sitat fra: kjellsve på torsdag 10. desember 2015, klokken 09:40

Spetalen er ikke ute etter å redde verden, han skal ha fortjeneste. Helst så kjapt som mulig.

Min spådom for 2016 er at Spetalen foretar en "tøm og røm"-manøver på vårparten en gang og ler hele veien til banken.

Spetalens hydrogensatsing jakter etter mer penger
Hydrogenselskapet NEL, der Øystein Stray Spetalen er storaksjonær, har siden onsdag ettermiddag drevet en jakt etter mer penger. For å hjelpe med å sondere interessen i markedet har selskapet som spesialiserer seg på utbygging av stasjoner for påfylling av hydrogen, hyret inn Arctic Securities og Carnegie.
Selskapet skriver i en børsmelding at man vurderer å utstede opp til 30 millioner aksjer i en rettet emisjon. Hvis selskapet klarer å utstede aksjene (tilsvarende 4,6 prosent av antall utstedte aksjer i dag) vil selskapet klare å hente inn rundt 126 millioner kroner.


http://direkte.e24.no/studio/aksjelive#!aksjeliveId=56691e225152f7b817a08f6a

Joda, der kvitter han seg jammen med over halvparten av aksjene sine. Lock-up avtale er eneste grunn til at han ikke dumper alt.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2016/05/Spetalen-vil-selge-kjempepost-i-NEL
#14
Sitat fra: weld77 på mandag 23. mai 2016, klokken 21:22
Sitat fra: lunitiks på mandag 23. mai 2016, klokken 18:21


Tja, man kommer seg vel greit til Tromsø på SC? Lengre øst (og nord) eller over vidda blir nok problematisk, men tipper det er et stykke ned på listen for Tesla over steder å sette opp SC.

Hvis Tesla Motors tenker markedsføring og salg så bør de absolutt kjappe seg med ladere til Nordkalotten. Hver sommer kraler det av bilturister fra lengre sør i Europa, som alle ønsker å besøke et område med ren natur og god plass. Her bør Tesla ha et nærvær.

Slik det er nå kommer en seg nesten til Alta før eneste alternativ er langsomlading/overnatting. Det er for ille at en betydelig del av Norge ikke lett kan nås med elbil.
#15
Lading av Tesla / Sv: Anbefaling for oppsett av lading på ny hytte
tirsdag 26. april 2016, klokken 19:07
Sitat fra: dparnas på tirsdag 26. april 2016, klokken 18:38
Ah så rødt industristikk er begrenset til 16A.

Alternativet er nok da en Salto lader eller tilsvarende
http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner


Rødt industristikk gir deg 16A x3 når du har 400v anlegg. Ca. 11Kwh/50km pr. time.
Har selv denne løsningen hjemme, og ser at det gir stor frihet mht. bruk av bilen.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA