Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Aass_Bayer

#1
Elbiler i media / Sv: Hvorfor brukes NEDC fortsatt
fredag 27. oktober 2017, klokken 14:46
Sitat fra: sylwester på fredag 27. oktober 2017, klokken 14:05
Sitat fra: Aass_Bayer på fredag 27. oktober 2017, klokken 11:54
...
Ser daglig både reklamer og artikler om el- og hybridbiler, og NEDC standarden er den som blir brukt gang på gang.
...

Det er regulert og selv om bilindustrien ønsker å bruke WLTP med en gang får de ikke lov til det før ALLE må gjøre det fra 1. januar 2019. Her er hva som holder på å skje:
...........
Flere oppgir idag WLTP i tillegg til NEDC, men de må være forsiktig med å bruke WLTP da den strengt tatt ikke er lov!

Tusen takk for bra svar.
Fint å se at ting blir standardisert på en mer korrekt måte snart. :)
#2
Elbiler i media / Sv: Hvorfor brukes NEDC fortsatt
fredag 27. oktober 2017, klokken 14:42
Sitat fra: gr på fredag 27. oktober 2017, klokken 13:18
EPA er amerikansk standard, så i Europa er det NEDC eller WLTP som gjelder. Her kan du lese om inn/utfasingen:

http://wltpfacts.eu/when-will-wltp-changes-take-place/
Hei, dette er også noe jeg stusser på, flere som sier at det er en amerikansk og en europeisk standard... Er det sånn at en bil i Amerika kjører annerledes enn i Europa?? :)
#3
Elbiler i media / Hvorfor brukes NEDC fortsatt
fredag 27. oktober 2017, klokken 11:54
De fleste med litt kunnskap om elbiler vet at NEDC målingen er elendig, og gir et ekstremt feil bilde av forventet rekkevidde. Har lest at denne skal erstattes av den nye (WLTP?) Evt kan den allerede eksisterende EPA standarden brukes.
Skjer det noe på dette feltet egentlig? Ser daglig både reklamer og artikler om el- og hybridbiler, og NEDC standarden er den som blir brukt gang på gang.

Synes Norske myndigheter faktisk burde bruke sin makt her og forby denne standarden fra nå av, da den er grunnlag for svært mye elbilskepsis/misfornøyde kunder osv.

Spesielt tragisk av oppegående biljournalister å fortsatt bruke det.
#5
EQ / Sv: Mercedes EQ teaser
mandag 18. september 2017, klokken 15:07
Sitat fra: TM på fredag 15. september 2017, klokken 09:39
Konseptbiler har vel alltid noen merkelige sete-løsninger som blir endret i produksjons-versjonen. At den ikke skulle ha 5 seteplasser er vel helt utenkelig ?
Gjør den ihvertfall 100% uaktuell for oss som produserer flere enn 2 barn, synd..
#6
Leaf 2010-2017 / Sv: Råtten lukt i kupé, fra AC?
mandag 19. juni 2017, klokken 14:33
Sitat fra: TorC på mandag 19. juni 2017, klokken 14:02
Og du har selvsagt byttet kupèfilter? Noen steder i landet bør dette byttes hyppigere enn en gang i året for å unngå lukt, andre steder kan det stå lengre enn 1 år. Det er jo typisk fra filteret lukten kommer fra... Men det kan jo likeså være en mus som ligger å råtner et sted. Har selv hatt mus i Leafen...
Ikke skiftet selv, dem gjorde vel det på service?
Finner ikke service papirene nå.
Skal sjekke opp dette, takk.
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: Råtten lukt i kupé, fra AC?
mandag 19. juni 2017, klokken 13:51
Sitat fra: cra på mandag 19. juni 2017, klokken 13:40
Skal ikke uttale meg om årsaken (det kan jo være noen som holder ellevte med deg og har plantet noe i systemet som lukter. Ei reke ned i defrost-kanalen er jo et gammelt jungeltriks).

Svendsen Eksos skal visstnok kunne hjeple med vond lukt fra klimaanlegg, selv om det kanskje smerter litt å bruke en slik tjenetelevarandør som elbilist?  ;D

Vurderer å låne Ozon-apparat for å prøve å fjerne lukt fra kupeen på vår leaf. Usikker på om lukta (som ikke er overveldende for vår del) kommer fra at det er noe fuktig u kupeen, og ikek nødvendigvis fra anlegget.

Haha! Ja kan jo være en som har lagt noe inn der ja. ;D
Takk for tips om Svendsen, blir kanskje en tur dit om jeg ikke finner ut av dette selv. Er forsåvidt også en lokal helt her som tilbyr fjerning av lukt som en tjeneste i tillegg til polering osv, men usikker på hvor grunding han er ift AC..
#8
Leaf 2010-2017 / Råtten lukt i kupé, fra AC?
mandag 19. juni 2017, klokken 12:57
Hei, lurer på om noen har et bråtips til oss?
Oppdaget siste ukene en mild vond lukt i bilen (US Leaf '12).
Har vasket, men fortsatt er det noe. Service for 2 mnd siden.
Merket ekstra mye nå i dag, og vi tror det er fra AC. Noen med lignende erfaring?
#9
RAV4 EV / Importere Rav4 EV privat
onsdag 31. mai 2017, klokken 13:18
Sitter med tanken om å importere en Toyota Rav 4 EV fra USA til Norge, det må da være noen som har gjort det før? Vet det triller noen av dem her i landet.
Ser f. eks. her: http://www.autotrader.com/cars-for-sale/Electric/Toyota/RAV4/Thermal+CA-92274?zip=92274&fuelTypeGroup=ELE&showcaseOwnerId=1387728&startYear=1981&numRecords=25&sortBy=derivedpriceDESC&firstRecord=0&endYear=2018&modelCodeList=RAV4&makeCodeList=TOYOTA&searchRadius=0

at man kan få dem til $20000 (169000 NOK)
Da kommer frakt i tillegg, samt evt noe småplukk her (noen som vet?)

Har Leaf i dag, men mine 3 barn vokser og det blir trangere og trangere i baksetet :)



#10
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Rav4 EV
tirsdag 30. mai 2017, klokken 12:01
Har du importert den selv? Som ny?
Vet du pris på montering av hurtiglader?
#11
Plugg-inn hybrider / Sv: Spennende ny bil
fredag 26. mai 2017, klokken 14:02
Sitat fra: tiger``n på fredag 26. mai 2017, klokken 13:55
Noen som har god tid og kan regne på hva den ville koster her?
52500 USD + frakt
Deretter moms på hele dette beløpet siden det er en REX og ikke en BEV
Co2 og vektavgift må også regnes med. Ser ut som det blir skrekkelig dyrt.

Ouch, ja. :/ Det kan koste litt.. men det interessante er total cost of ownership her, men jeg kan ikke nok til å si noe om det.


#12
Plugg-inn hybrider / Spennende ny bil
fredag 26. mai 2017, klokken 13:46
Noen som vet om noen i Norge planlegger import av denne?
Synes konseptet er kult.
Pickup er utrolig praktisk, så denne kan brukes til "alt"

https://www.wired.com/2017/05/workhorse-group-w-15-electric-pickup-truck/

"When the big battery—60 kilowatt hours—under the floor goes flat after 80 miles or so, a three-cylinder BMW engine under the hood kicks in to generate the electricity."

Bilen er laget kun for US Postal flåten, men de vurdere nå å selge bilen til private.
http://workhorse.com/pickup/ kan man registrere seg for å få info om utviklingen av bilen.


#13
Sitat fra: Panduck på onsdag 24. mai 2017, klokken 15:12

Selv mye veefil ladere? Er de ikke litt mer stille?

Vet ikke hvor gammel den på Gmoen er.. Men har opplevd tilsvarende på Kiwi Hexeberg (Frogner i Akershus)
Gjør ikke så mye for meg, men tipper et par gjester på McDonalds har reagert.
#14
Når det er sagt, Veefil laderne lager en sykt irriterende pipelyd under lading.. Merket det godt på MCDonalds Gardermoen forrige dagen. Den bråkete Veefil laderen er plassert rett ved uteserveringen, men de stillegående Fortumladerne har de plassert 10 meter bak restauranten.. Go figure.
#15
Fiat / Sv: Fiat 500e, första i Sverige?
fredag 19. mai 2017, klokken 13:52
Cool! Grattis! Testet hurtiglading? Var det mye jobb å importere? Hva var prisen i USA, og pris på transport?

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA