Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - oddefanten

#1
BMW i3 / Sv: Hvorfor selges det ikke flere i3 enn det gjør?
torsdag 18. februar 2016, klokken 12:01
Sitat fra: bromm på søndag 30. august 2015, klokken 20:30
Sitat fra: JorgenM på søndag 30. august 2015, klokken 18:41
bromm, har sett de der før, britisk firma tror jeg. Men trolig vanskelig å få godkjent i Norge...
Jada, det var ikke helt seriøst ment fra min side - mest ment som en fleip ;)

Drar opp en gammel tråd for jeg har undersøkt litt rundt muligheten for å montere Multimac sitt sete for 3 barn. Vi er 5 i familien med 3 barn under 7 år og det er en del sammenhenger jeg gjerne skulle hatt mulighet til å bruke i3'en, hvor vi i dag må ta dieseldyret på grunn av antall personer.

Følgende er hentet fra kjøretøyforskriften:

Sitat
3-1.Antall personer
1.   Kjøretøy må ikke brukes med større antall personer på sitteinnretninger eller på andre plasser enn det er registrert for. For kjøretøy som ikke er registreringspliktig, gjelder fabrikantens bestemmelse tilsvarende.
2.   I tillegg er følgende personbefordring tillatt dersom de tillatte vekter ikke overskrides og befordringen er betryggende:
a)   Ett barn i personbil i hvert ekstra barnesete. Med ekstra barnesete menes ekstra, fastmontert sete som er godkjent som barnesikringsutstyr i henhold til kjøretøyforskriften og som kommer i tillegg til det antallet seter som bilen er registrert for.

Det er spesielt den siste setningen som er interessant, da setene fra Multimac har ECE r 44-04 godkjenning ihht. EU-krav. Følgende er hentet fra Trygg trafikk sine sider (https://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/pabudt-sikring-av-barn-i-bil/):

Sitat
Godkjenningskravene

  • Barn under 9 kg må sikres bakovervendt ved bruk av bilbarnestol.
  • Se etter tallkombinasjonen 04 44 når du skal kjøpe sikringsutstyr til barn i bil. Da vet du at utstyret tilfredsstiller gjeldende godkjenningsnorm som er ECE R44-03 og R44-04.
  • Alt utstyr i salg og utleie må være godkjent etter ECE R44-03 og R44-04. Godkjenningsmerket skal angi hvilken vektklasse utstyret gjelder for.
  • «Universal» betyr at utstyret kan brukes i alle biler. Inne i sirkelen står det en E og et tall. Dette tallet viser i hvilket land setet er produsert.

Nå er ikke jeg jurist, men sånn jeg leser dette vil det kunne være mulig å montere et slikt barneste for 3 barn under 12 år i en i3. Dersom jeg kjenner dette forumet rett så er det er kanskje noen juridisk kompetanse som kan belyse en ingeniør?  ;D Kan eventuelt rette en henvendelse til Statens vegvesen for uttalelse.

NB: Temaet er kanskje verdt en egen tråd?
#2
BMW i3 / Sv: Rødblinkende ladeport i morges - hvordan feilsøke?
torsdag 14. januar 2016, klokken 10:36
Har opplevd at lyssignalet ved hun-kontakten i bilen lyser rødt ved noen anledninger, og hos meg skyldes dette at han-kontakten ikke settes "bestemt nok" inn. Det er en låsetapp på oversiden av han-kontakten som låses ved aktivering av ladingen. Min teori er at når han-kontakten settes for sakte inn (i min bil) så forsøker bilen å låse kontakten før den er 100% inne, og treffer da ikke låsetappen. Dette medfører rødblink slik som du beskriver, da ladingen ikke kan aktiveres.

Dersom jeg trekker kontakten ut og setter den inn med et mer "bestemt" trykk hører jeg at låsemekanismen aktiveres og kontaktoren på ladestasjonen slår inn som normalt.

Sitat fra: Klykken på onsdag 06. januar 2016, klokken 14:55
Appen gir deg varsel via push hvis lading blir avbrutt uten forvarsel automatisk. Det mener jeg skjer automatisk uten at man trenger å gjøre noe.

Har fått varsel som Klykken beskriver alle ganger dette har skjedd (som regel når et av barna har fått tilkoble ladekabelen  ::))

(Bruker 32A veggboks fra jkirkebo).
#3
BMW i3 / Sv: ConnectedDrive
mandag 09. februar 2015, klokken 08:26
I artikkel på Dinside i dag fremkommer det at det har vært sikkerhetssvikt ved ConnectedDrive som har gjort det mulig å hacke nyere BMW'er.

http://www.dinside.no/932736/10-000-bmw-i-norge-aapne-for-hacking

SitatADAC som avslørte problemet, valgte å ikke gå ut med informasjonen offentlig, i frykt for øke risikoen for innbrudd i de gjeldende bilene. Det gjaldt også i Norge.

– ADAC var snill med BMW fordi de øyeblikkelig reagerte med tiltak. Jeg ble informert om saken i desember med beskjed om å ikke si noe før 30.januar i den hensikt å ikke oppmuntre kreative karer til å rappe BMW``er, sier Otter.

Ifølge BMW skal prooblemet nå være rettet opp i, og det uten at eierne har visst at noe var galt i første omgang. Feilen på de 2,2 millioner bilene skal nå være fikset gjennom en kryptering av kommunikasjonen fra bilene.

Spesielt i3 blir trukket frem i artikkelen. Spekulasjon fra min side, men kanskje sikkerhetsoppdateringene som BMW har gjennomført har vært årsak til at flere har opplevd at ConnectedDrive mistet kommunikasjonen i perioder. Bra at dette har blitt tatt tak i umiddelbart og rettet opp i.
#4
BMW i3 / Sv: Rabatt på i3
torsdag 05. februar 2015, klokken 14:00
Fikk nettopp mail fra Agrol som er Landbrukets fordelsprogram og dette er av interesse for de som vurderer bestilling av ny i3. Det gis 4% rabatt på BMW i3 (det står minus engangsavgift, men det er jo ikke aktuelt på en el-bil). Brukte dette da jeg kjøpte Volvo V70 for snart 4 år siden, avtalene til Agrol er meget gode på en rekke bilmerker. Synd ikke dette var aktuelt da jeg bestilte min egen for snart et år siden  :-[

Så vidt jeg vet er dette den eneste muligheten for rabatt på i3. Vilkår for å få Agrol-rabatt, er medlemskap i en av deres foreninger, f.eks. Norges Bondelag. Kontingenten der er 840 kr årlig, og du må ha vært medlem i 3 mnd før bestilling.

Legger ved link til siden:
https://agrol.no/nyheter/bmw-i3-ren-kjøreglede?utm_source=Den+gamle+Agrol-listen&utm_campaign=f6970ee956-Agrol_nyhetsbrev_feb_2015_gammel_liste2_5_2015&utm_medium=email&utm_term=0_704e96cdc8-f6970ee956-238762661
#5
BMW i3 / Sv: Vinter, regenerering og fart!
mandag 05. januar 2015, klokken 07:53
Opplevde akkurat det samme som rth nå i morges, dog var det speilblank is her.. Bilen var ikke forvarmet som Klykken foreslår (grunnet manglende kommunikasjon mellom app og bil nok en gang). Tenkte med en gang at det kunne være rust som skulle slites av, da bilen har stått ubrukt noen dager grunnet reise.
#6
BMW i3 / Sv: ConnectedDrive
onsdag 26. november 2014, klokken 20:22
Da var endelig appen oppe og gikk igjen for min del etter 19 dager uten statusoppdateringer og diverse forsøk på brukeroppdatering av ConnectedDrive.
#7
BMW i3 / Sv: 32A Hjemmelading
fredag 14. november 2014, klokken 18:30
For å spore tråden tilbake til trådstarters opprinnelige spørsmål kan jeg anbefale 32a kit fra jkirkebo. Kjøpte riktignok kun Mainpine kontrolleren og type2 støpeselet med kabel, og dette ble supplert med 40a kontaktor som jeg hadde fra tidligere og montert av elektriker.
#8
BMW i3 / Sv: ConnectedDrive
fredag 14. november 2014, klokken 18:23
Fikk følgende svar fra Bilia Skøyen:

- Velg ConnectedDrive i bilens meny
- Deretter trykker du på "options" knappen som befinner seg like under navigeringshjulpet (idrive) på høyre side i bilens midtkonsoll.
- Deretter trykker du på "Oppdater BMW tjenester" ("Update BMW services" om det er engelsk).
- Vent til det står at det er ferdig.
- Deretter sletter du appen fra telefonen og legger den inn på ny fra appstore
- Fungerer ikke det er det bare å sende epost, så tar vi det videre derfra

Ingen endring hos meg, har sendt mail som anmodet, venter på fortsettelse. Litt irriterende da jeg fikk montert 32a hjemmelader i går og ville gjerne følge med på status..


#9
BMW i3 / Sv: ConnectedDrive
torsdag 13. november 2014, klokken 09:35
Appen (iphone 5 med iOS8) har ikke klart å oppdatere status fra bilen siden 5. nov hos meg. Håpet i det lengste at dette skulle "gå over", men ingen endring nå på over en uke. Har reinstallert appen på telefonen, men ingen endring. Ser det er samme status på nettsiden til ConnectedDrive som på telefonen, så mistenker at det er en kommuniksjonsfeil mellom bilen og server. Får til å sende meldinger til bilen via appen, men andre funksjoner som forvarming, låsing etc kan ikke utføres. Noen tips før jeg tar kontakt med BMW?
#10
BMW i3 / Hurtigladestasjoner for i3
torsdag 23. oktober 2014, klokken 18:29
Will do! Rekkeviddeindikatoren var på -- når jeg trillet inn her nå, herlig å se at kraften suser inn på batteriet :-D
#11
BMW i3 / Sv: Hurtigladestasjoner for i3
torsdag 23. oktober 2014, klokken 18:12
Søren, da har jeg kastet bort minst en time. Som sagt er den kun angitt med Chademo i LadeNå appen, får sende de en mail så de kan oppdatere. Gleder meg til å skru på varmeapparatet snart!!!
#12
BMW i3 / Sv: Hurtigladestasjoner for i3
torsdag 23. oktober 2014, klokken 17:57
Kiwi Auli skal bare være chademo så vist jeg kunne lese av LadeNå appen. Ringte Fortum for å høre mom Gardermoen var operativ på combo, men den var nede. Dristet meg til å kjøre til møller Romerike ved Olavsgård hvor neste combolader er. Hadde igjen 2 km på rekkeviddeindikatoren da det gjenstod 10 km :-( Turte ikke å prøve lykken så nå panikklader jeg på husveggen til en snill kjøreskole i noen minutter før jeg kryper meg ned til Møller. Har definitivt fått prøvd maksimalt snill kjørestil og ikke vært over 70 km/t selv på motorveien, men kom kun til 15,0 kWh/100km og da ble det litt kort. Comboen på Møller er i hvertfall verifisert operativ så da satser jeg på alt fungerer når jeg kommer dit :-D
#13
BMW i3 / Sv: Hurtigladestasjoner for i3
torsdag 23. oktober 2014, klokken 15:02
Sitter på hurtigladestasjonen på Kongsvinger nå. Feil på ladestasjonen og tekniker skal komme, men er ganske hjelpeløs.. Lader med 3,7kw ladestolpen som er her som backup, men kan bli en lang kveld før jeg kommer meg hjem til Oslo. Må dessverre si at jeg kommer til å ta dieseldyret neste gang, trives jo bare så utrolig godt i i3'en og regnet med dette ville gå like bra som andre turer til samme lader.. Er på 32% nå, hvor langt opp må jeg for å klare 78 km til neste combolader (på Hvamstubben ved Skjetten) i 4 grader og stort sett 70 soner?
#14
Et par uker etter overtakelse løsnet innfesting av hengsel på høyre dør på min bil. Ble litt bekymret for karbonrammen som hengselet er festet i, da det ble en god del bevegelse i leddet når døren ble åpnet/lukket. Bilia Skøyen fikset dette mens jeg ventet, kun en skrue som måtte strammes.
#15
BMW i3 / Sv: Vask, polering og voksing
fredag 08. august 2014, klokken 10:43
Har Menzerna SF-4000 for hånden, prøver dette med orange pad ved første vask. Så får vi håpe at skånsom vask medfører minimalt behovfor korrigering i fremtiden  ::) Har ikke bestilt EXO eller C1 enda, så tror muligens jeg går for Shield som jeg har for hånden nå i vinter og så får vi se hva konklusjonen blir :)

Har kun brukt Rain-X på ruter tidligere, men synes denne reduseres hurtig på dieseldyret vi har fra før.

C1 +C2v3 er jo absolutt et alternativ det også, etter hva jeg har forstått er C2v3 noe av det enkleste/hurtigste å påføre som LSP. Vi kan jo holde liv i denne tråden etterhvert som vi danner oss noen erfaringer.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA