Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - NoWaX

#1
Leaf 2010-2017 / Sv: 2016 Leaf lansert i USA
fredag 11. september 2015, klokken 14:39
Er det noen som har noen ide om den nye batteri pakken blir kompatibel med den som står i leafen idag?

Og hva oppgraderingspris vil kunne koste?


Det har blitt en stor bilpark i Norge med Leafer som sikkert kunne tenke seg å oppgradere dette i sin nåværende modell.

Jeg er redd for at Nissan kommer til å melke denne løsningen og dette tapet blir overført til deg og meg som slutt forbruker.  8)
#2
Fantastisk!

Hvor langt kjørte du det lengste strekket.
Jeg kjørte ifra Tromøya til Larvik sentrum i fjor sommer, det holdt akkuratt og er det lengste strekket jeg har kjørt(14,5mil). .. :)

#3
Hei,

Dette er vel kanskje egentlig et dumt spørsmål, men hvordan ser det ut i leafen hvis du ikke har montert en 6,6Kw lader?

Jeg har to uttak forran, da den ene utgangen går til den medfølgende kabelen, mens den andre er av slik kontakt: CHAdeMO (evt. se vedlegg).

:P
#4
Mekanisk / Deffekt Hjullager - 54000 Km
tirsdag 02. juni 2015, klokken 09:21
Hei,

Jeg har en Euroleaf med mulig deffekt hjullager. Det kommer en del u-lyder fra bakhjulet på hompette og svingete veier.

Har prøvd å lese meg opp litt på garantivilkårene til Nissan og tror jo selvfølgelig at dette dekkes på garantien.
Hvis ikke vil jeg påberope meg reklamasjonsretten og har derfor følgende spørsmål til dere:

Hva er normalt bruk??

Jeg har lest at forbrukerkjøpsloven sier at 5års reklamasjonsrett på utstyr som: clutch, støtdempere og hjullagre mv, gjelder under normalt bruk.
Så har NAF definert #Normal bruk# slik:

Med normal bruk menes vanlig bruk på offentlige veier, med kjørelengde inntil 20 000 kilometer i året – og normalt bruksmønster med en gjennomsnittlig andel av kjøringen på langkjøring og småkjøring, til alle årstider.
Det forutsettes altså på ingen måte unormal bruk, og foreskrevne servicer er utført.)


Jeg kjører ca 35.000 - 40.000 km i året primært på E18 mellom Arendal og Kristiansand. Er denne kjøringen klassifisert som ikke "normalt bruk"?
Slik jeg tolker ordlyden av Normal bruk innbærer det en neglisjering av vedlikehold og service og ikke hvor langt du kjører?

Kjenner at jeg føler meg temmlig forvirret i påvente av svar fra mine forums venner :) 



#5
AC fleksilading / Sv: 16Amp ladekabel - Løb å kjøb!
onsdag 11. februar 2015, klokken 11:21
Jeg oppfordrer jo også til å bruke sunn fornut og ikke brenne ned parkeringsanlegg eller bygninger.  ;D

Hvis sikringne kobler ut, så lærer man fort og sjekke ladestolpen og bytte til 10Amp før man lader ( snakker også av erfaringer her)

#6
Leaf 2010-2017 / Sv: Priser på Leaf
mandag 09. februar 2015, klokken 22:22
Sitat fra: bjoris på mandag 09. februar 2015, klokken 11:58
Ja, det er klart at de som kjøpt til høy pris ikke uten videre går ned i pris selv om de ser at ny nå er billigere, men SKAL en selge må en forholde seg til dette. Ser 7 mnd gml Accenta til 230.000 nå, du får ny til 225 inkl vinterhjul/metlakk, understellsbeh etc...

Var ikke det som var poenget, men man kan heller ikke vente seg at verdien av bruktbilen skal falle mer enn 30-50.000 i året på en bil som allerede er så lavt priset. Dette er også noe autolease tar høyde for i sine respektive beregninger.
Men må man selge, må man finne kjøpere som du sier og det er slik at det er markedskreftene som rår, uansett hvilke teorier jeg måtte ha.
#7
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Merkeforskjell på hurtigladere?
mandag 09. februar 2015, klokken 22:13
Sitat fra: Electrix på mandag 09. februar 2015, klokken 19:20
Hvor kan vi se ladetiden din?  Det tallet til høyre under SOC er vel gjenværende tid til 100% eller noe sånn,  mener å huske at den teller nedover.

Hadde stått tilsvarende like lenge, så derfor trodde jeg at dette var tiden det hadde tatt.
#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Priser på Leaf
mandag 09. februar 2015, klokken 11:08
Sitat fra: bjoris på lørdag 07. februar 2015, klokken 23:22
Jeg har på vegne av venner studert markedet litt for Leaf, er det bare meg som syns det er for liten prisforskjell mellom helt ny, nyere brukt 2. gen og eldre 1. generasjons biler? Iflg finn.no må en regne med ca 150.000 for en 2011/2012 norsk Leaf av 1. gen. Så ca 190 for en nærmeste ny Accenta 2. generasjon og ca 220 for helt ny Accenta. Mellom 160-190 får du mer garanti, nyere dekk og da alle fordelen med nyere bil/2. generasjon...


Du er inne på noe, men at bilprodusentene velger å tape penger er det ikke nødvendig at second hand markedet følger etter og er villig til å ta samme tap.

Noe som er veldig bra for oss allerede bileiere.  8)

Jeg kjøpte Accenta November 2013 til 249.000 inkl. vinterpakke med 4 vinterhjul. Å ta et verdi-tap på en bil på mellom 100.000 på et år er ikke realistisk. Eneste slitasje på bilen er slik jeg ser det er dekk og batteri. Når Nissan garanterer til intill 75% av batterikapasitet og nytt batteri koster tilsvarende 20% av bilprisen, så kan man begynne og regne:

Ny bilpris: 228.000 x 0,20 = 45.600 - Dette er hva det koster om man skulle betake for et nytt batteri(Minus inbytte for gammelt batteri, som enda ikke er satt i alle land)
Nissans  garanti gjelder for intill 75% av denne kostnaden: 45.600 x 0,25 = 11.400.
Så hvis det fantes rettferdighet i denne verden og batteriet var det eneste arguementet ville bruktbilprisen ligge på 220.000-(en faktor for pr. kjørte km) i mitt hode.


Det må også nevnes i dette svaret at bilen ikke har slitasje deler sammenlignet med bensin/disel-biler. 

Dette ble meg fortalt på Sørlandets bilsenter i forrige uke at: Av alle bilene de hadde hatt inne til service og solgt siden 2011, var det bare 1-par bremseskiver som var byttet.
Så at jeg mente det var ran ta 600,- betalt for vindusviskere var helt i feil. Slik de så på det hadde de ingen fortjenester på hverken salget eller ettermarkedet på disse bilene.
Dette sier kanskje en del om fordelene med denne bilen, eller vitner om dårlige ettermarkeds selgere på Sørlandetsbilsenter. 

   
#9
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Merkeforskjell på hurtigladere?
søndag 08. februar 2015, klokken 22:51
Jeg kan også bekrefte at ABB er noe ræl og dette viser tiden det tok ifra 51% i dag til 78%.
#10
AC fleksilading / 16Amp ladekabel - Løb å kjøb!
søndag 08. februar 2015, klokken 16:57
Hei til alle dere elbilister.

Jeg har en glad melding til alle sammen og en oppfordring til alle som sliter med ladning om å få seg en 16Amp lader ASAP. Jeg må nesten si at det å bruke 10Amp på offentlige parkeringsplasser for å opptta ladeplass i 10-12 timer er FY!!!

Jeg har i litt over 1års tid benyttet meg av 16Amp laderen ifra Evi-institute.no. og jeg må si at jeg fikk et helt annet bilhold etter denne kablen kom i hus. Jeg pendler 16mil hver dag og er avhengig av å ha full kontroll over at jeg kommer hjem til barnehagen osv.

Dette var noe EVI tok helt på alvor og har stilt opp hver gang selv om jeg bor helt på andre siden av landet.

Dette er bare en service det er helt  nødvendig å skryte av. Ikke bare at han leverer den billigste kablen på markedet, stiller han også opp med god service og har høye krav til sitt eget produkt. Han lever for å levere til fornøyde El-bil eiere og slike selgere vil vi ha flere av.

Vel var jeg kanskje den første som bestilte kabel og har den gleden av å ha faktura nr 1, men på tross av dette var han i lengre tid uten sin private kabel som han hadde sendt meg på lån til kablene som var ventet inn.

Så til alle dere som tenker på å handle kabel, så kan jeg personlig si at denne selgeren er den mest ærlige selger jeg har vært borte i.

Denne artikkelen er publisert på helt eget initiativ og er hverken kjøpt eller betalt av noen andre enn meg..

Hilsen undertegnede
#11
Carwing / Sv: CARWINGS
tirsdag 16. september 2014, klokken 08:00
Virker som Carwings serveren er i full sving igjen nå. Fikk akkuratt oppdatertering kl. 07:48. 16.Sept.

#12
Kjøretips / Sv: Arendal - Oslo (og tilbake)
fredag 08. august 2014, klokken 09:36
Sitat fra: efot på søndag 03. august 2014, klokken 11:51
Synes at 1-1,5 timer ekstra er lett verdt det når man sparer hundrevis av kroner på drivstoff og bompenger.

Det er ikke det som er poenget og tror nok at alle kjører denne strekningen med fokus på å spare penger  ;). Jeg syns det er dårlig politikk at det kun er fokus på kjøpe incentiver fremfor utbygging av nettverket. Jeg mener at det burde bli satset mer på subsidiering til private aktører om å starte "Ladestasjoner" langs veiene. Kanskje også bil-produsentene skulle tatt større del av denne kostnaden. :)
#13
Kjøretips / Sv: Arendal - Oslo (og tilbake)
lørdag 26. juli 2014, klokken 07:20
Hei,

Jeg kom meg akkuratt til Larvik ifra Kongshavn på Tromøya og ikke mange meterene lengre :P. Eneste fungerende lademulihet i denne byen var farris bad, privat også verdt og nevne(180,-for fulllading). Heldigvis skulle jeg ikke lengre i denne omgang.

Jeg må jo si at å ta turen mellom Oslo-kr.sand må være et sjansespill og det bør jobbes hardt for å få opp minst 5-10 hurtig ladere på denne strekningen. Det er jo fryktelig jalla å komme til f.eks cinderella å kun en ladestasjon som fungerer og 6 Tesla aktive ladere. Hvor mange Tesla er det i forhold til Leaf, imew, e-up og BMW? :)

Få fingeren ut!

#14
Elektriske utfordringer / Sv: Dårlig varmeapparat?
tirsdag 26. november 2013, klokken 12:56
Takker for svar!

Leverte den til Sørlandets bilsenter i sørlandsparken og de kunne bekrefte at det dere sier stemte!
:)

Eneste ulempe nå er at det er leverings tid på varmeaperatet og de er forventet inn til midten av desember. Så må kjøre og fryse frem til da :(
#15
Elektriske utfordringer / Sv: Dårlig varmeapparat?
tirsdag 26. november 2013, klokken 07:42
Kom ut til følgende bil idag. Satt bilen til å varme klokka 05:50, men når jeg kom ut klokka 06:14 så var den bånn frossen.

Er dette normalt Nissan? :)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA