Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - BadaBing

#1
Golf GTE / Sv: E-mode ikke tilgjengelig ved rundt minus 10-13
torsdag 07. januar 2016, klokken 12:32
Ja, det var jo oppklarende. Heldigvis er det sjelden -28 eller lavere på Østlandet :-). Skulle gjerne ha justert grensen til under -10 for elektrisk drift. Ofte blir det småturer rundt i området som vi fint rekker på den begrensede batterikapasiteten vi har når det er kaldt. Og da hadde det vært greit å ikke måtte kjøre på bensin.
#2
Golf GTE / E-mode ikke tilgjengelig ved rundt minus 10-13
torsdag 07. januar 2016, klokken 10:18
De siste dagene har det vært skikkelig kaldt, og da nekter bilen å gå over på E-mode. Flere som opplever dette? Er det lagt inn en sperre i systemet for å hindre bruk av batteriet når det er kaldere enn minus 10.

Her om dagen var det minus 7.5. Da fikk jeg startet i E-mode, men da jeg trykket inn gassen helt i et påkjøringsfelt mistet den plutselig all kraft i et øyeblikk før den gikk over på bensin-motoren på full styrke. Det var ganske ubehagelig og potensielt farlig. Heldigvis gikk det fint. Rakk å se på displayet at det sto "E-modus ikke tilgjengelig". Kjip sak...
#3
Golf GTE / Forbruk om vinteren
torsdag 19. november 2015, klokken 10:41
Etter at det ble kaldt og vi gikk over til vinterdekk synes jeg rekkevidden på strøm har gått betraktelig ned. Her om dagen kjørte jeg 19 km med tre stopp, slaps, 0 grader og en del kø, og da var batteriet TOMT!
I dag tidlig var bilen forhåndsvarmet, det var 0 grader, og jevn trafikk. Etter ca 7 km lå forbruket på rundt 23 kwh i snitt. Synes det er ganske høyt!

Hva ligger forbruket på hos dere andre?
#4
Får ikke sigarett-tenneren og 12v-uttaket bak til å virke. Sikringen er hel. Skal sjekkes på verksted innen kort tid.
#5
Plugg-inn hybrider / Sv: Forbrukstall fra virkeligheten
mandag 29. juni 2015, klokken 09:23
Golf GTE med gir i N-modus. 14 mil på svingete, men ganske flate, veier i Østfold. Rundt 60-70 km/t. Fulladet fra start. E-mode fra start, og så over på hybrid-auto. Snittforbruk på 0.37 L/mil. Under halvparten av hva dieseltraktoren jeg hadde før ville slukt.
#6
Plugg-inn hybrider / Sv: Forbrukstall fra virkeligheten
mandag 22. juni 2015, klokken 11:51
Samme her. Golf GTE, 1 mnd, 1000 km.

Hatt et par langturer. Ligger på 0.29 L/mil.

Lader så ofte jeg kan, men langturene tar sitt.
#7
Golf GTE / Sv: B-modus på gearvelger
fredag 12. juni 2015, klokken 13:06
Jeg har brukt B-modus hele tiden fra vi fikk bilen. Ved litt planlegging slipper man å bremse noe særlig i det hele tatt. Og D-modus føles plutselig helt feil  ;D
#8
Golf GTE / Sv: Rekkevidde og forbruk
fredag 12. juni 2015, klokken 13:04
Å komme 50 km på batteri er i virkeligheten ikke spesielt reelt. Hvis man setter bilen på en rulle og kjører i fast hastighet i 50-60 km/t, da klarer man det kanskje. I det virkelige liv er et sted mellom 30 og 40 km oppnåelig. Og da snakker jeg om landevei uten kø i 70 km/t. Hvis man skal kjøre på batteri alene er det bare å peile ut ladestasjoner fort som f..., for de trenger man.

Mye rykk og napp kjøring i tettbebygd strøk med lyskryss, rundkjøring, og mange andre biler, suger superfort strøm ut av batteriet. Det er greit for min del, for da er det sjelden eller aldri langt igjen til lading.

Det som er litt kult er at når batteriet er tomt og den går over på bensin, så lader den litt underveis (sikkert i nedoverbakker og ved oppbremsing). Og da spesielt hvis man har den i B-modus, og ikke D. Så etter noen mil har man plutselig noen kilometer til på batteriet man kan bruke. Det virker ikke som om den automatisk bruker disse strøm-kilometerne, så de må man "aktivere" ved å trykke på E-knappen før man når en ny ladestasjon.
#9
Golf GTE / Sv: USB til iPhone - Crappy lyd
fredag 12. juni 2015, klokken 12:27
Nå har jeg fått testet litt mer. Har brukt ulike lightning-kabler. Original og Kina-kabel. Det ser ut til at lyden nå stort sett er grei, og at blikkboks-lyden var et engangstilfelle.

Men med USB er det av og til at lyden kutter et halvt sekund eller noe slikt. Dette kan skje kanskje 1-2 ganger i minuttet, og er selvsagt helt uholdbart å høre på.

Blåtann er greit. Stabil og fin overføring av lyden. Så det jeg må gjøre nå for å høre på musikk og lade samtidig, er å koble telefonen til på USB, og så velge "Trygg fjerning" i menyen. La USB stå i for lading og så koble opp med blåtann. Litt tungvint, men det fungerer. "Trygg fjerning" må gjennomføres, fordi anlegget aksepterer ikke to koblinger samtidig til samme telefon.

Til dere med blåtann-problemer: I brukermanualen står det at koblingen mellom musikkanlegg og telefon med blåtann ikke nødvendigvis fungerer optimalt pga de mange ulike enhetene som har blåtann. En kjekk liten ansvarsfraskrivelse fra VW der ja :-)
#10
Golf GTE / Sv: USB til iPhone - Crappy lyd
onsdag 10. juni 2015, klokken 13:41
Interessant. Jeg får sette meg ned og kikke på om det er noen valgmuligheter i menyen, og lese litt i håndboka. Erfaringen min er basert på landeveiskjøring i høy hastighet med en hånd på rattet og en hånd fiklende med usb-kabelen  ;D. Ikke bra...
#11
Golf GTE / USB til iPhone - Crappy lyd
onsdag 10. juni 2015, klokken 12:29
Tok lightning-kabelen og plugget den inn i USB-inngangen i rommet rett foran giret samt i telefonen. Det fungerte fint med at album-cover ble synlig på skjermen (det har jeg ikke sett med blåtann ennå). Men lyden var skikkelig crappy. Som om den var nedsamplet til minimumsnivå og lagt inn i en blikkboks. Av og til kuttet den lyden også.

Jeg tenkte at OK da får vi ta lyden gjennom blåtann, og bare lade via USB. Men nei - det gikk ikke. Hvis den er plugget inn i USB er blåtann blokkert. Noen som har erfart tilsvarende?

Da jeg bestilte bilen krysset jeg av for USB-lightning-kobling til iPhone. Selgeren visste ikke helt om USB-inngangen var dette. Kan kanskje se slik ut, eller???
#12
Golf GTE / Sv: Levert!
onsdag 10. juni 2015, klokken 12:21
Vi har nummer 31328N fra Elbilhjelpen, og den fungerer strålende sammen med GTE.
#13
Plugg-inn hybrider / Sv: Golf GTE
onsdag 29. april 2015, klokken 09:40
Sitat fra: torlie på onsdag 29. april 2015, klokken 08:53
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/bil-og-trafikk/miljoesvin-skal-bli-dyrere/a/23440679/

** Enigheten mellom partiene fører også til at ladbare hybrider blir billigere.

Blir spennende å se om hybridene får ytterligere avgiftslette. La oss håpe det. :)

Hvis Golf GTE skal få lavere avgifter må regjeringen gå løs på merverdiavgiften og redusere denne for ladbare hybrider. Engangsavgiften er per i dag på null for Golf GTE, så der er det ikke noe å hente (http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=41382). Litt usikker på om de kommer til å redusere MVA når det nå ligger i lufta at hel-elektriske gradvis skal få MVA og det etterhvert blir et skred av plug-in hybrider. Finansdepartementet passer nok på at inntektene fra bil-avgifter ikke går for lavt :-). Et annen mulighet er at de gir en fast sum i incentiv til de som velger plug-in hybrid, uavhengig av bil-avgifter ellers...
#14
Plugg-inn hybrider / Sv: Levering Golf GTE
onsdag 15. april 2015, klokken 14:59
Min var også ferdig produsert i forrige uke, men har ikke hørt et pip etter det. Sist var at de etter produksjon skulle undersøke noe/gjøre en test, og at dette kunne ta litt tid. Da har de vel funnet ut av det siden de skal levere ut biler neste uke???
#15
Plugg-inn hybrider / Sv: Levering Golf GTE
fredag 10. april 2015, klokken 18:20

Sitat fra: Oy! på fredag 10. april 2015, klokken 10:28
Jeg fikk beskjed av selger igår at den ekstrakontrollen var tatt med i beregningen, så for min del ville det ta ca. 3 uker fra produksjon istedet for de vanlige 2.

Min selger sa at det vanligvis tar 3-5 uker (sentrale Østlandet), men at de nå ikke kan si noen dato. Lurer på om informasjonsflyten fra forrige ledd ikke alltid er like konsistent hos Møller.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA