Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - sigurdi

#1
Model S / Sv: Vil 0-100 tider bli raskere med varmt batteri?
lørdag 14. oktober 2017, klokken 07:36
Som Muffinmann skriver.
Alle untatt P bilene er software begrenset så batteri leverer mer strøm en bilen bruker også ved lavere batteri temperatur.

Men her spiller SOC en rolle da levert strøm er avhengig av SOC.
Ved høyere temp er den indre motstanden lavere og noe lavere spennings fall ved belastning.

Men måler liten forskjell på energi ut på motorer om temp er 15C eller 35C ved høy SOC.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

#2
Model S / Sv: TMS bruker tid på å starte
lørdag 14. oktober 2017, klokken 07:31
Her er litt ulike svar til dere.
Generelt.
Dersom man ikke har always on er den tregere å starte opp fra litt dypere søvn.
Bilen har flere strøm modiser kan man si og tiden den står samt instillinger i instillinger har betydning for om og hvor tidlig den går ned i dvale.
Litt som PC
Skjermsparer
Skjerm av
Dvale
Hybernate.
Tregest å starte fra Hybernate men bruker minst strøm.

Argi.
Høres ut som din bil har skrudd av kontaktor pga feilmeldinger.
Ring Tesla og be de sjekke logg.

sigurdi

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

#3
Model S / Sv: Real Camper Mode
torsdag 12. oktober 2017, klokken 19:23
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 12. oktober 2017, klokken 18:43
Sitat fra: lunitiks på torsdag 12. oktober 2017, klokken 13:34
Tjohoooooo!  ;D ;D :+1: :+1:
https://electrek.co/2017/10/12/tesla-new-software-update-convenience-features/

Hmm, klima har jeg ikke bruk for men konstant 12V over natta mens bilen står på lading har jeg veldig mye bruk for. Satser på at dette også ordnes med denne oppdateringen og at det går an å slå av klimaanlegget og bare ha liv i 12V uttaket....
Du har konstant 12v 20A på uttaket som er festet til ODB2.
Piggtale som fulgte med henger. :-)

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

#4
Model X / Sv: Jekk, punkteringsskum?
søndag 08. oktober 2017, klokken 13:05
Og med skummgummi demping fungerer det og svært dårlig om i det hele tatt. :-)

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

#5
Model X / Sv: Obsidian black metallic vs. solid black
lørdag 07. oktober 2017, klokken 22:55
Obsidion med Nordic Wrapping nano folie.
Er mye ute og reiser så genialt for fruen som bare kjører ned på laser wash når den er skitten.
Er blank folie med coating så blir litt som xpel mrd cheramic pro behandling.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

#6
Model S / Sv: Oppgradert performance - hva med biler på vei?
fredag 06. oktober 2017, klokken 12:08
Sitat fra: tiger``n på torsdag 05. oktober 2017, klokken 20:55
Jeg har lest litt om brick protection og størrelsen på denne bufferen. På en side der det var veldig detaljert info sto det at de store pakkene, 85 og oppover har 4 kWh som du sier. Derimot så har 75 og nedover kun 2.4 kWh buffer. Ikke mange som ser ut til å vite dette, selv om det kanskje er litt flisespikking.
Ikke tro på alt du leser på internet. ;-)

Det er feil at 75 og nedover har 2.4kWh det er kun gamle 60 som hadde 2.8kWh.
Alle nye har 4kWh i energy buffer.

Men det er og mye misforståelser mellom brick og energy buffer.
Energy buffer er til bruk under 0% og er det man leser av med can leser.
Selve brick beskyttelsen er etter at bilen har skrudd seg helt av og er en siste rest før batteriet dør.
Litium ion celler dør om spenningen kommer under nedre grense verdi.
Dette må regnes ut etter hva batteri cellen har som nominel energy og Wk057 har testet celer i diverse pakker.
Det er og avhengig av at BMS har noenlunde kontroll på pakken, men i utgangspunktet er verken energy buffer eller brick noe man bør ta med på noe som helst.

Jeg pleier ikke å ta med brick men oppgir Nominel Full pack energy da det er noe vi kan forholde oss til. 
Skal prøve å få skevet artikkel på TOCN hvor jeg prøver å forklere og vise dette på en litt god måte.
Har ganske mye tall material å bygge verdiene på.

Har lagt ved noen lesing av gamle 60,70,75 og 85 batteri og en 75 levert med 85 batteri.
Software limited 85 ble lest av på 100% og tilsvarer 94.6% real ladet på batteriet. :-)

Som et lite ekstra pluss er 75 med 85 batteri software begresnet på 75.1kWh mens normale 75 havner rundt 72.5kWh Nominell. ;-)
Men er nok litt mer vekt på bilen så vil tro de kommer ganske likt ut på rekevidde.
#7
Model X / Sv: 75D vs 100D typical og reell kapasitet
fredag 06. oktober 2017, klokken 09:55
Sitat fra: nie på fredag 06. oktober 2017, klokken 07:53
Sitat fra: sigurdi på fredag 06. oktober 2017, klokken 07:40
Når det gjelder luft trykk anbefaler flere av dekk leverandørene 10% over bil fabrikant sine tall.
Litt merkelig at ikke de ikke oppgir samme til dem.

Moderne dekk tåler og dette helt supert og forbruket går litt ned.
Husk at målinger utføres på "kalde" dekk.
Kjører på 3.1 til 3.2bar og ikke opplevd skjev slitasje osv på verken S eller X.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
@Sigurdi
Det er vel også det entydige rådet som jeg har fått på dekkbutikkene.
Uansett var bilen min utlevert med 0,2 bar for lite i alle dekk så alle som har mottatt X bør jo sjekke trykket i dekkene sine etter utlevering.
Lett å se i displayet også.
Bare husk at det stiger litt ved kjøring.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

#8
Model X / Sv: 75D vs 100D typical og reell kapasitet
fredag 06. oktober 2017, klokken 07:40
Når det gjelder luft trykk anbefaler flere av dekk leverandørene 10% over bil fabrikant sine tall.
Litt merkelig at ikke de ikke oppgir samme til dem.

Moderne dekk tåler og dette helt supert og forbruket går litt ned.
Husk at målinger utføres på "kalde" dekk.
Kjører på 3.1 til 3.2bar og ikke opplevd skjev slitasje osv på verken S eller X.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

#9
Model X / Sv: 75D vs 100D typical og reell kapasitet
fredag 06. oktober 2017, klokken 07:35
Sitat fra: Vhagar på torsdag 05. oktober 2017, klokken 22:06
Sitat fra: sigurdi på torsdag 05. oktober 2017, klokken 20:14
Kjørte Horten Tromsø med X90D og 2x15min lading var nok på tur ig samme på retur.
Men på stopp 2 brukte vi 35min på å spise så ladet alt for mye. :-)

Horten - Tromsø, (via Sverige som blir korteste rute) er ca 183 mil - mener du at du klarte det på 2 stopp á 15 minutt pr. vei? Jeg får ikke det til å gå opp?
Skulle stå Trondheim.
2x15 min lading til Tromsø hadde vært noe.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

#10
Model S / Sv: Kan vi se frem til nye biler med raskere infotainment?
torsdag 05. oktober 2017, klokken 20:55
Tesla kjører en versjon av ubuntu i bun.
Linux fungerer utmerket på både arm, intel, 32/64 bit.
Veldig mye av det Tesla bruker av software kjører bare på toppe.
Men driver og kernel tuning kan det bli mindre av på gamle biler.
Men vært lite frem til nå også. :-)
Lovnader om det men lite action

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

#11
Model S / Sv: Oppgradert performance - hva med biler på vei?
torsdag 05. oktober 2017, klokken 20:42
Wk057 har tall for de fleste biler før første dropp og etter på 90.
90 har 84.x som nytt pluss 4kWh brick og havner på 82-83 etter føste 10 000km.
Normalen er 2-3kWh ned fra det oppgitt i tabellen etter innkjøring.
Eks 85 har rundt 79.x nytt og havner på 77-78.
75 hadde 74.x før Tesla fjernet litt celler på venstre kammer forran.
Dette for å bedre smal overlapp krasj test.
Normalen nå er 72.x før dropp og 71.x etter.
Jeg pleier ikke ta med de 4kWh brick da man verken ser eller kan bruke dem.
Kommer artikkel på TOCN med litt oppsamlet data, bare mab får tatt seg tid


Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

#12
Model X / Sv: Inventory Model X 75D
torsdag 05. oktober 2017, klokken 20:24
Sitat fra: Red_Harvest på torsdag 05. oktober 2017, klokken 17:55
De med 5,2s er nyere biler med oppgraderte deler.

Sent from my Moto G (4) using Tapatalk
Sansynlig at endel inventory er kanselerte biler pga at oppdateringen ble lansert.
Folk byttett til den nye som er kjappere.
Mest sannsynlig ny inverter sim takler høyete Ampere, men rykter sier model 3 DU.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

#13
Model X / Sv: 75D vs 100D typical og reell kapasitet
torsdag 05. oktober 2017, klokken 20:21


Sitat fra: Jærbuen på torsdag 05. oktober 2017, klokken 19:54
Hva koster det forresten å ettermontere krok?

Det er ikke så dyrt og egentlig en enkel jobb å ettermintere, men i senere tid har Tesla  USA sakt nei.
Dermed får man ikke kjøpt delene og de har nektet å utføre jobben.

Håper dette løser seg.
Er kun visning hos biltilsynet og det skal ikke være problem om Tesla tar jobben og leverer papir.


Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

#14
Model X / Sv: 75D vs 100D typical og reell kapasitet
torsdag 05. oktober 2017, klokken 20:16
Sitat fra: ctr46 på torsdag 05. oktober 2017, klokken 18:54
Litt nedslående lesning for X75 dette her syns jeg.. tipper forbruk på 250 Wh/km er reelt. Og med det ca 22 mil rekkevidde på 90%...

Jeg hadde forventet at rekkevidden ville være noen mil ekstra...

Jeg har for øvrig bestilt X75 :)
Du må opp i 120+ for 250Wh/km.
Men rundt 200-220 er typical og ganske riktig.

Selv kjører jeg veldig mye i 110 sone og snitt på 10k er 235Wh/km.
S70 på 27k hadde 225Wh/km i samme bruks område.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

#15
Model X / Sv: 75D vs 100D typical og reell kapasitet
torsdag 05. oktober 2017, klokken 20:14
Sitat fra: Jærbuen på torsdag 05. oktober 2017, klokken 19:54
Sitat fra: ctr46 på torsdag 05. oktober 2017, klokken 18:54
Litt nedslående lesning for X75 dette her syns jeg.. tipper forbruk på 250 Wh/km er reelt. Og med det ca 22 mil rekkevidde på 90%...

Jeg hadde forventet at rekkevidden ville være noen mil ekstra...

Jeg har for øvrig bestilt X75 :)

Jeg også. Og ikke aktuelt å kjøpe X100D inventory uten krok, det er pga krok jeg bytter ut S og går for X.
Hva koster det forresten å ettermontere krok?

Du får trøste deg med at med at det tar lengre tid å lade et 100-batteri opp til 100%, sa da er vi allerede over alle hauger fra SC'en  :)
Skal dere samme plass kjører 100 først.
Han trenger jo bare lade til 65% om du må lade til 90%.
100 lader med 100kW over 60%. SOC :-)

Men bedre trøst er at til normalt bruk holder 75 supert.
Mulig på enkelte turer man må ta en ekstra chademo lading.
Når du står der og venter på ladingen tenk på pengene spart på 75 vs 100.

Kjørte Horten Tromsø med X90D og 2x15min lading var nok på tur ig samme på retur.
Men på stopp 2 brukte vi 35min på å spise så ladet alt for mye. :-)

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA