Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hovik

#1
Elbiler i media / Sv: Sikkerhetsratingen for Tesla "ned et hakk"
fredag 14. juli 2017, klokken 20:03
Model S røyk på en smell i "small overlap" testen til IIHS. Tidligere har BMW, Audi, etc. gått på tilsvarende/værre smeller (forrige gen A4 var katastrofal). Eneste fabrikant som fikk full score på denne fra dag en var Volvo (selv XC90 fra 2003 gikk gjennom med full score).

De fleste fabrikanter har tilpasset seg til testen, men er urovekkende at Model S ikke klarte denne med full score.

Mer info: http://www.iihs.org/iihs/ratings/ratings-info/frontal-crash-tests
#2
e-Golf / Sv: Dugg invendig på frontlykter
fredag 06. januar 2017, klokken 14:46
Hadde samme problemet, og fikk svar av forhandler, at slik skulle det være. (tenker mitt om det)
#3
Kommunene har ikke lov til å ta mer enn opptil 50% ift. vanlig parkeringsavgift. Hvordan løses dette i praksis i bla. Voss?
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Momsfritak til 2020
torsdag 06. oktober 2016, klokken 15:28
Forslaget legger også opp til maks halv pris på bla. parkering. I praksis vil det bety gratis parkering de fleste steder i lang tid. Å bytte ut dagens automater, for å få støtte for differensiert betaling blir ikke billig. Totalt sett virker den setningen lite gjennomtenkt og dårlig formulert.
#5
Elbilen i Samfunnet / Momsfritak til 2020
torsdag 06. oktober 2016, klokken 11:26
Forslag til nytt statsbudsjett i dag, og lagt opp til fritak for MVA på elbil til 2020, https://www.regjeringen.no/contentassets/b9564b097a6a4c45a8fa4fae56ca4811/no/pdfs/stm201620170001000dddpdfs.pdf  , side 81
#6
e-Golf / Sv: Passat GTE
lørdag 23. januar 2016, klokken 17:24
En i gata fikk sin Passat GTE for 3 mnd siden. Tror han bestilte den rimelig tidlig. Var å forhørte meg om Q7 e-tron noe før jul. Fikk da beskjed om at det hadde vært leveringsstopp for alle GTE i et par mnd, av ukjent årsak. Virker som om VAG ikke har helt kontroll på biler med eldrift enda.
#7
Hvorfor bygges det ut langs E16 ? Det må vel være den minst egna strekninga Oslo-Bergen for elbil (eller bil generelt)
#8
e-Golf / Sv: PWR meter
onsdag 16. desember 2015, klokken 20:55
Sitat fra: Råde på tirsdag 15. desember 2015, klokken 20:28
Sitat fra: Rio på tirsdag 15. desember 2015, klokken 19:34
Den viser hvor mye effekt er tilgjengelig, og faller kun når batteriet er nesten tomt.
Eller hvis det er veldig kaldt
Eller kjører full pine over litt tid.
#9
Elbiler i media / Sv: Volkswagen jukser på fossilbiler
fredag 20. november 2015, klokken 10:37
Da ser det ut til å gå som forventet. Dårlig SW fix i Europa, og HW fix for samme motor/årsmodell i USA: http://www.msn.com/en-us/money/companies/vw-has-only-a-few-costly-options-to-fix-polluting-diesels/ar-BBndzBk
#10
e-Golf / Sv: Passat GTE
onsdag 23. september 2015, klokken 13:53
Er samme greia med flere plug-ins for tida. For XC90 T8 fikk jeg forespeilet leveringstid naermere Juni 2016.
#11
Sitat fra: hottentott33 på mandag 21. september 2015, klokken 22:01
Som det bl.a. står i den linken over, så utgjør menneskeskapt forunrensing ingen forskjell fra eller til på miljøet, men det er ikke penger i slike funn, så da spørs det om sannheten kommer for dagen med det første. Dette er da ingen personlig mening da dette er mer logisk enn global oppvarming (eller klimaforandringer det kalles etter at de fant ut at gjennomsnittstemperaturen hadde sunket de siste 10-15 årene), det er da mange som tør stå frem og ikke være politisk korrekt da dette er det mest logiske. For når de må bytte navn fra global oppvarming til klimaforandringer fordi de tok feil, så burde jo det tale for seg selv :)

La oss proeve aa holde oss til saken.

VW er beskyldt for aa jukse med NOx utslipp. Det har ingenting med global oppvarming aa gjore. ( http://www.miljostatus.no/Tema/Luftforurensning/Sur-nedbor/Nitrogenoksid-NOx/ ). NOx paavirker primaert lokal luftkvalitet.

Amerikanerenes strenge utslipskrav til partikler og NOx er grunnen til at storbyene der har levelig luftkvalitet, ofte mye bedre enn hva vi har i Europa. VW har med overlegg solgt biler som har foraarsaket oekt helseplager i USA, kun med tanke paa egen profitt.

Personlig mener jeg de fortjener en j.... saftig bot.
#12
e-Golf / Sv: Avstemming: Lane assist - noe å satse på?
tirsdag 22. september 2015, klokken 09:41
Lane assisten til VW er total ubrukelig. Den krever bla. god oppmerking paa begge sider av kjorebanen for aa fungere godt (noe det er lite av mange steder), og hoy hastighet.

Hadde vaert mye bedre med en lane departure warning. Det fungerer bedre ved lav hastighet og er ikke saa foelsom for veimerking.
#13
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 21. september 2015, klokken 13:08
250.000 kroner per bil * 482.000 biler = 1,2 milliarder  ;D

120 milliarder.
#14
Sitat fra: hottentott33 på mandag 21. september 2015, klokken 00:06
Men hvis det blir tilfelle at VW må pøse ut med mangfoldige millioner for å "fikse" dette, så er det veldig provoserende. For mens det er folk som sliter med å få mat på bordet, så blir VW tvunget til å bruke penger i millionklassen på dette flisespikkeriet. Arg... Nei, Hussein Obama får sannelig gå å ta seg en bolle...

Du mener med andre ord det skal loenne seg aa jukse, fordi du personlig mener det er flisespikkeri ?
#15
VW har jukset med NOx utslipp i USA. I motsetning til Europa har USA meget strenge krav til denne typen utslipp. Bilene VW har solgt i USA er tilnærmet identiske med de europeiske, men viser seg å slippe ut ca 50x mer NOx enn tillatt.

VW har sagt de skal bygge om alle solgte biler til å følge gjeldene krav, noe som vil bli _veldig_ dyrt, og sansynligvis medføre bruk av adblue (noe VW på mirakuløst vis har unngått på tidligere). De vil nok også måtte tilby gratis adblue til alle solgte biler ut livsløpet.

MB og andre som selger diesel personbiler i USA bruker alle adblue.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA