Sitat fra: Bondeknøl på fredag 10. januar 2025, klokken 21:54Men mye av konkurransen innen formel1 handler vel om utvikling av motorer og girkasser? Forbrenningsmotoren har jo drøssevis av bevegelige deler som kan endres for å forbedre ytelsen, og her ligger vel mye av konkurransen mellom teamene?
Motorreglementet i F1 er veldig strengt regulert. Designet er frosset. Teamene kan ikke gjøre endringer fra løp til løp slik som i gamle dager. Nå må de ha en veldig god grunn for å endre en komponent, og det kan kun skje for å løse et problem med holdbarhet. Endring for å forbedre ytelse er no go.
Første året med dagens hybridmotorer var 2014. Da var det litt friere, så det kunne endres visst mye fra år til år inntil designet skulle fryses.
SitatVil ikke mye av konkurransen mellom teamene forsvinne med en enkel simpel elmotor som inneholder kun en bevegelig del, og i tillegg en bil uten girkasse? Blir det da mere likt motorsporten i USA der teamene ofte ikke utvikler motorene selv?
Elmotoren er i prinsippet enkel, men det kan allikevel gjøres veldig avansert. Og slik blir det gjerne når det konkurreres på høyt nivå.Og det er jo heller ikke motoren alene, men kraftelektronikk, batteri og alt rundt. Pakking, kjøling etc. Komponenter må gjøres små og lette
Det er 10 team i F1, men kun 4 motorleverandører. Ferrari lager motorer til Ferrari, Haas og Sauber. Mercedes lager til Mercedes, Williams, Aston Martin og McLaren. Honda leverer til Red Bull og Racing Bulls. Renault leverer til Alpine. Kundemotorer har vært veldig vanlig i F1 opp gjennom årene.
I 2026 blir F1 "halvveis elbil". Med nytt motorreglement skal 50% av ytelsen komme fra elmotoren. Og forbrenningsdelen blir enklere.