Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ferry

#1
BMW i3 / Sv: Business vs Professional skjermstørrelse
torsdag 26. oktober 2017, klokken 23:38
Sitat fra: vichingo på torsdag 26. oktober 2017, klokken 11:50
Navi business finner adressene, den også.

Jepp, etter at jeg først har søkt opp butikken/firmaet/restauranten på smarttelefonen for å finne kommune, sted og gatenavn  ??? For meg funker Waze langt bedre enn noen innebygd navigasjon.
Jeg gikk for liten skjerm, men angrer litt på det. Angrer litt på standardfelger også. Og kjipe halogenlys. Men angrer slettes ikke på i3! "Måtte" gjøre noen strykninger i lista, da jeg ikke syns jeg kunne strekke meg 100k over hva jeg egentlig syns en bil skulle koste.
#2
CE kan jo også bety China Export. Logoene er ikke totalt forskjellige  :P
#3
BMW i3 / Sv: Hvor lang avstand tilsvarer 1000m høydeforskjell?
lørdag 21. oktober 2017, klokken 14:55
Min bil er heller ikke noe å stole på når det gjelder høydemeter. Kan det være forskjell i utstyr? Jeg har liten skjerm og "simpel" navigasjon.
#4
BMW i3 / Sv: Hvor lang avstand tilsvarer 1000m høydeforskjell?
lørdag 21. oktober 2017, klokken 00:37
Hadde anledning til å teste i dag og fant følgende: I 5 grader og regnvær med tilnærmet 0 i høydeforskjell over 10 mil ble forbruket 16,9 kWh/100 km. På de neste 21 km med 320 høydemeter ble forbruket 24,1 kWh/100 km. Det gir et merforbruk på 7,2 kWh/100 km --> 1,51 kWh/21 km og 320 høydemeter --> 4,72 kWh/1000 høydemeter.
Etter 3 timer stopp kjørte jeg ytterligere 7 km og 120 høydemeter ble forbruket de siste 28 km 25,4 kWh/100 km. Det gir et merforbruk på 8,5 kWh/100 km --> 1,79 kWh/28 km og 440 høydemeter --> 4,1 kWh/1000 høydemeter.

Totalvekt på bil og innhold er ca. 1300 kg. som gir 12,75 MJ / 3,54 kWh på 1000 høydemeter. Med 4,1 i forbruk blir virkningsgraden 86%, med 4,72 blir den 75%.
Tallene ser ut til å stemme noenlunde med fysikken. Hadde forventet at 3 t stopp og "kaldstart" skulle øke forbruket og ikke minske det, men det var nå de tallene jeg leste av. (Tok bilde av skjermen) Har jeg regnet feil et sted?
#5
BMW i3 / Sv: Hvor lang avstand tilsvarer 1000m høydeforskjell?
torsdag 19. oktober 2017, klokken 12:09
Om vi sier totalvekten er 1500 kg, så vil det koste ca. 15 MJ å løfte bilen 1000 meter opp. E=mgh. 15 MJ er ca. 4 kWh. Om vi gjetter på virkningsgrad 67% så gir det ca. 6 kWh ekstra forbruk, som igjen tilsvarer ca. 4 mil rekkevidde.
Jeg har ikke gjort noen praktiske målinger, men problemstillingen er jeg godt kjent med. Det er typisk kjøring til hytta. Relativt langt med lite høydeforskjell opp et dalføre, deretter mange høydemeter på kort avstand. Har lært meg ca. hvor mange batteribarer jeg bruker på de ulike plassene jeg kjører.
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Trenger man Tesla X?
mandag 16. oktober 2017, klokken 20:19
Sitat fra: jkirkebo på mandag 16. oktober 2017, klokken 10:26
Joda, selvsagt er det mest miljøvennlig at man aldri drar på ferie eller helgetur men bare holder seg hjemme. Hvor realistisk er dog det, når folk har tid og penger nok til å reise?

Tror ikke det er realistisk i det hele tatt, jeg. Det er vel så enkelt som at god råd fører til økt forbruk som innebærer større miljøavtrykk. Og svært få av oss er villige til å redusere levestandarden pga. miljøet. Veldig mange av oss har mye mer penger enn vi trenger. Det er bare å se på hyttemarkedet, eller prislappen på hytteutstyr. Da sitter penga løst. Og i nedgangstider er hytta det første som ryker. SÅ viktig er den.
Nå prater jeg om hytta på fjellet. I tillegg kommer hytta ved sjøen, båten, vannskuteren, motorsykkelen, byleiligheten som ungene skal bo i når de studerer, osv.  (Tenkte jeg skulle overdrive litt her, men innser at det kun er en beskrivelse av virkeligheten  :-\ :o )
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Trenger man Tesla X?
søndag 15. oktober 2017, klokken 23:03
Sitat fra: automat på søndag 15. oktober 2017, klokken 12:25
2. Vi er et hytteelskende folk i dette landet, som ofte har hytter utenfor kollektiv-dekning.

Helt klart, og mye av problemet ligger her. Hyttekjøringa bestemmer i stor grad bilvalg. Slik sett kan en hevde at hytter er svært miljøfiendtlig. Masse ekstra kjøring med altfor stor bil. Transport og produksjon av byggevarer til hyttene, veier, brøyting osv. Folk burde i større grad holde seg der de er. For min egen del fungerer liten elbil helt knall i hverdagen. Det er kun helgekjøring til en av de seks (!) hyttene jeg har mulighet til å bruke som byr på noen utfordringer
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Nå kommer Tesla-skatten
lørdag 14. oktober 2017, klokken 12:08
De tallene er ikke fra vognkortet. Du tenker på makseffekt, i vognkortet står det kontinuerlig effekt. Om det skulle komme tilbake effektavgift, så ville det være en smal sak for Tesla å redusere effekten. I hvert fall mye lettere enn å redusere vekta. "Chiptuning" ville nok også blitt populært på Tesla.
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilister er ikke interessert i bil?
onsdag 11. oktober 2017, klokken 20:09
Sitat fra: Agmuns på onsdag 11. oktober 2017, klokken 15:05
For å sette det i perspektiv: McLaren Honda har tidenes dårligste Formel 1-motor under "panseret", men teamet har allikevel klart å få bilen på pallen.

McLaren Honda har ikke vært på pallen! I hvert fall ikke i nyere tid. Og tidenes verste Formel 1-motor var vel å ta i litt vel hardt? Verste motor de tre siste årene kan jeg gå med på. En av de dårligste motorene i F1 var det Porsche som stod for.

Sitat
Edit: brått ble ikke rekorden så imponerende allikevel: den benyttet slicks som bør gi mange sekunder forsprang rundt en så lang bane og tiden er litt over sekundet raskere enn en helt ordinær Porsche 911 som kjørte på helt ordinære dekk du kan kjøpe til nesten enhver vanlig familiebil i Norge ...

Raskeste tiden jeg finner for 911 på https://nurburgringlaptimes.com/lap-times-top-100/ er 7:12 Altså nesten halvminuttet bak Nio EP9
Ok. Sjekket litt nøyere. 911 GT2 RS kjørte på 6:47,3 i i høst. Men å kalle den en helt ordinært Porsche 911? Det er fremdeles halvminuttet ned til neste 911 på lista. https://www.porsche.com/norway/no/models/911/911-gt2-rs/911-gt2-rs/ Fra 3.545.000,-  :D :D Skulle gjerne hatt en jeg.
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilister er ikke interessert i bil?
tirsdag 10. oktober 2017, klokken 00:21
Sitat fra: trykkertor på søndag 01. oktober 2017, klokken 17:23
Å kjøre Bergen Oslo er noe jeg elsker. Hvert minutt av turen.

Et lite kjøretips om du skal den ruta før snøen kommer. Det er ny fin asfalt på fv51 mellom Leira og Gol. De svingene opp fra Leira er kanskje den morsomste veistrekningen jeg vet om. Der kommer fravær av giring og kløtsj virkelig til sin rett  :P
#11
Sitat fra: karl100 på torsdag 05. oktober 2017, klokken 10:45
Mitt innspill til denne debatten er at dagens mva-fritak på elbil er svært økonomisk ugunstig for AS Norge og urettferdig for folk flest,

Hva som er rettferdig eller ei er en høyst subjektiv sak. Hva er rettferdigheten i å få lov å slippe ut eksos mot en symbolsk avgift, når det finnes alternativer?

Når det gjelder prisen på bilen så kommer det ut på akkurat det samme om staten tar inn null kr. på en Zoe eller null kr. på en Tesla. Null er null. En kan jo på en måte si at staten taper stort på alle billigbiler som blir solgt, fordi dyrere biler ville gitt mer penger i kassa. Neste tanke da er å ha et fast kronebeløp i avgift uansett biltype. Kunne f.eks. vært 150.000,- i avgift på bil, uansett innkjøpspris. Likt for alle = rettferdig. Eller for å dra det enda lenger, alle borgere kunne betalt 150.000,- i generell avgift, enten de går, sykler, tar buss eller kjører Mercedes. En mellomløsning kunne være et avgiftstak på f.eks. 200.000,- slik at det er full moms opp 800.000,- men alt derover er momsfritt.
#12
Elbiler i media / Sv: Støvsuger på veien?
tirsdag 03. oktober 2017, klokken 09:02
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 07:20
Har selv hatt kun Dyson støvsugere siden 2001.

"Har hatt støvsugere" (i flertall)? Høres ikke så imponerende ut. Jeg har hatt èn Miele siden 2006.
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilister er ikke interessert i bil?
mandag 02. oktober 2017, klokken 23:08
Sitat fra: PK snekker på mandag 02. oktober 2017, klokken 22:00
Jakt burde være ulovlig, nå kan man ikke bare få kjøtt i butikken, man kan faktisk få den levert rett på døra. Det er med andre ord utdatert og helt unødvendig
#14
Min bil brukte 16,6 kWt/100 km søndag kveld, i øs pøs regn. Sort, vått og møtende lys gjorde at farta ble lav også, men allikevel ble forbruket høyt. 6-8 plussgrader. Med 60 Ah i3 har jeg aldri opplevd å ikke klare ti mil, uansett kjøreforhold og temperatur. Men da har jeg gått inn for å klare det, fordi jeg må. Med 50% større kapasitet burde 94 Ah klare 15 mil med tilsvarende kjøring. Har aldri prøvd hvor kort rekkevidde jeg kan få vinterstid, men kan sikkert komme en bit under 10 mil med høy hastighet og mye fyring.
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilister er ikke interessert i bil?
mandag 02. oktober 2017, klokken 21:46
Sitat fra: kodalse på mandag 02. oktober 2017, klokken 19:55
Du kjører AP 2.0 på jakt Ferry! :)

Hjelper det på hvis jeg sier jeg bruker Redring mk2 på hagla og Peltor H7 på hodet?  :D
Har dog støtende fuglehund, så vi støkker i lag. Har mine timer og km alene i skogen. Triveligere å ha med en firbeint.
Nå er jeg langt utenfor topic, men jeg føler det er enkelte likhetstrekk her. Burde så klart har Purdey sideligger, setter og gått på rypejakt i stedet. Men jeg får innfinne meg med å være "en jeger uten interesse for jakt" ;) Det er jo alltid min måte som er den eneste rette, enten det gjelder jakt, bil, musikk eller klær.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA