Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Suverin

#1
Sitat fra: IvarAndreas på lørdag 01. mars 2025, klokken 21:44Dette er jo ganske uinteressant for de aller fleste så kan dere ikke bare fortsette med pm'er?

Helt enig! Så kan de ta et brevkurs i sitering samtidig. Det trengs.
#2
Sitat fra: Tødding på søndag 23. februar 2025, klokken 10:33Jeg tok easy open+ fordi jeg liker å ha vinduer som kan åpnes bak (både for overnatting og får barn som blir kvalm). Men det føles ganske kult (synes jeg), når man henter andre folk og åpner og lukker døra for dem uten at de må gjøre noe selv.  8)

Ganske kjipt om man ikke får vinduer som kan åpnes i de manuelle bakdørene ja. Det er plusspoeng til eldørene.
#3
Jeg har hatt kassebil med elektriske skyvedører, i mange situasjoner er det fint.

Men det er og veldig upraktisk til tider.. spesielt om man bare skal kjapt inn i baksete en tur, tar lang tid å vente på eldørene skal åpne da ;) Eller hver gang man har med noen som ikke vet de er elektriske, som røsker og drar når motorene jobber, eller når man parkerer veldig bratt, og motorene holder på å "koke" for å få det åpnet ++ ;)

Så lenge Buzzen har servolukking uansett, så hadde ikke jeg brukt penger på eldører ved kjøp av ny buzz.. Syns ikke den dørpakken forsvarer prisen, så kjekt og viktig er det ikke med eldører.
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Varebil og 4 seter
mandag 27. januar 2025, klokken 18:22
Sitat fra: Kristian O på mandag 27. januar 2025, klokken 17:38Ja, har sett litt på akkurat den bilen du linker til  :)

Var ikke mange av de på finn nå ser jeg. Men Peugeot Rifter og Opel Combo er så godt som samme bil, ligger et par av de :)

Toyota har vel og en variant av samme(Verso?), men stort sett varebiler.
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Varebil og 4 seter
mandag 27. januar 2025, klokken 17:34
e-berlingo m/søsken eller e-spacetourer med søsken?

https://www.finn.no/388172276

#6
Helt enig RJK, den var tøff! Syns de har truffet veldig bra med modernisering av en klassiker her! Kunne gjerne hatt en slik i garasjen!
#7
Sitat fra: Elbilbjorn på fredag 24. januar 2025, klokken 14:06Ser ut til at det ikke lenger er mulig å bestille Tesla Y med 7 seter nå? Ikke noe valg på den nye, men nå er det ikke lenger mulig å velge 7 på den gamle heller.

La merke til det samme! Ligger dog rundt 10+ stk i inventory med syv seter, så er noen tilgjengelig fortsatt..
#8
Får ikke valgt 7 seter hverken på gammel eller ny- Y ser jeg. De har endel "gammel-Y"- 7-setere i inventory dog. Så skal man ha syv seter i nærmeste framtid, bør man kanskje slå til på en av de lagerbilene?  :o
#9
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2025 - 15. januar
mandag 20. januar 2025, klokken 08:10
Klarer ikke å se at de har oppgitt utetemperatur på den ladetesten? Var det plussgrader som dagen før? Altså en "høstladetest"? :)

Ganske vesentlig om ladingen foregår i +5 eller -20.. Spesielt for de uten skikkelig forvarming (nå hadde vel alle i denne testen forvarming?)
#10
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2025 - 15. januar
torsdag 16. januar 2025, klokken 12:26
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. januar 2025, klokken 12:18Nei, du tar feil i alt.
Da Teslaen lå bak traileren så kjørte traileren i 32 km/t. Du nytter deg ikke av mye dragsug når du ligger 5 sekunder bak noe i 32 km/t. Dersom du så litt mer på testen så vil du se at Teslaen lå 6-7 sekunder bak nærmeste bil, når det var bil. Når du ligger som nr 24 i en lang rekke, og du ligger 2 sekunder bil nummer 23 så har du tørrere bilspor enn om du ligger først i rekken med en og annen bil foran av og til, 6-7 sekunder foran. Var tydelig at Teslaen ikke ønsket noe salt på rutene, mens f.eks. Byd Sylion, eller hva den het, lå tett den foran, og fikk konstant medvind.

De 24 bilene ligger ikke i en lang rekke, om man fulgte med på kartet, så er de tidvis spredd over ganske store avstander.. At M3 har hatt en merkbar ulempe med å pløye vei for de andre, da er man ganske langt uti robåten å leter etter argumenter vil jeg påstå. Da kan man og plutselig argumentere med at M3 holdt god avstand til biler, fordi han da kan kjøre jevnt og unngå unødige nedbremsninger/akselerasjoner pga bilene foran, sparer energi på slikt.. :D  Det var jo ikke akkurat mye vann i veibanen på disse eksempelbildene over heller.
#11
Solterra / Sv: Prøvekøyring av Solterra
torsdag 16. januar 2025, klokken 10:13
Sitat fra: R A G på torsdag 16. januar 2025, klokken 09:34Jeg prøvekjørte en Solterra tidligere, siden jeg har preferanse for Subaru.
Men, sammenlignet med min Kona 2019 må jeg si at jeg ble forbauset over hvor fort batteriet tapte seg. Tror faktisk ikke Solterra ville fungert for meg i hverdagen med pendling og turer til hytta, uten at jeg måtte stoppet og lade langs veien.

Utenom batteriet synes jeg den var helt topp!

Manglende forvarming og batteristørrelse er bakdelen, ellers er den som du sier tipptopp. For oss har det fungert bra som primærbil i et par år nå, familie på fem. Supplerer med tilhenger og takboks for å få med oss fem-seks-sykler og alt som skal med.. :D

På en vår-sommer-høst- femti-mils-tur, med tre fjelloverganger, trenger jeg en ladestopp (både med og uten liten fritidshenger). På vinteren har jeg ikke prøvd så lange turer, men den bruker vesentlig mer strøm da ja. Kjørte 15 mil med høy skaphenger i ned mot -20 grader nå forrige uke, da er det fort på tide med ladestopp før 20 mil er nådd.

Største opplevde bakdelen er faktisk ikke batteristørrelsen, men at den ikke har forvarming, så den lader veldig sakte i kalde temperaturer. I de tre varme årstidene har vi ikke opplevd batteristørrelsen som en utfordring, da trenger ungene pause oftere enn bilen, og ladingen går ganske så kjapt (også pga mindre batteri) ;) På vinteren derimot, i ned mot -20 er det mer lading enn hurtiglading. Vi er heldigvis så godt som aldri på veldig lange turer om vinteren, er man det, så er det nok ikke bilen å velge..

Der den virkelig skinner: Jeg bruker den mye som jakt- og turbil på veier av ymse kvalitet, og der er den helt knall, tror ikke det er mange el-biler i samme prisklasse som er i nærheten mtp egenskaper på dårlig vei/traktorvei/vintervei, bruker den som en liten mini-landcruiser og den tar de fleste utfordringer på strak arm! Robust bygd, og man er ikke redd for å bruke den! Slik det skal være med Subaru.
#12
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2025 - 15. januar
torsdag 16. januar 2025, klokken 07:11
Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. januar 2025, klokken 06:46Vel, halvparten av Norges befolkning bor vel i nærheten av og kjører en del på motorvei, så en del av testen kunne godt vært på det. Kanskje 15-20 mil.

Det er noen mil 90 sone fra Øyer til Sjoa, der trafikken normalt går i faktiske 90 og 90+ (så fort man er kommet forbi Hafjell er det stort sett lite trafikk), så littegrann får de på dagens rute og. Var vel spesielle (underkjølt) føreforhold i år, så det gikk ekstra sakte..
#13
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2025 - 15. januar
onsdag 15. januar 2025, klokken 23:05
Sitat fra: Elektrowagen på onsdag 15. januar 2025, klokken 21:44Det er veldig lite motorveier i Noreg så da er testen relevant.

Helt enig, landevei som teller!

"Per 22. desember 2024 er det rundt 624 kilometer med skiltet motorvei i Norge" - blir kjedelig langtur det 😂

#14
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2025 - 15. januar
onsdag 15. januar 2025, klokken 14:47
Sitat fra: Elektrowagen på onsdag 15. januar 2025, klokken 14:27Foreløpig imponerer BYD bilene med lavt forbruk  :+1:

Ulike forbruksrapporteringer
Bilene rapporterer forbruk litt ulikt. For BYD-modellene meldes forbruk basert på siste 50 km.

#15
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2025 - 15. januar
mandag 13. januar 2025, klokken 14:06
https://www.motor.no/aktuelt/justerer-ruten-for-motor-og-nafs-rekkeviddetest/301723

Nå justerer vi ruten for rekkeviddetesten

I år dropper vi den siste klatringen fra Rondane Gjestegård, der riksvei 27 knekker opp på Venabygdsfjellet.

I stedet skal bilene snu her – og kjøre tilbake til Hjerkinn. Har de fortsatt batteri som duger, snur de igjen ved Hjerkinn og kjører tilbake mot Rondane Gjestegård. Avstanden mellom disse to punktene er 78 km, og det er ganske flat vei, med 80-sone, store deler av strekningen.

Det betyr at bilene fortsatt vil ha en kraftig klatreetappe på E6 fra Sel, forbi Dombås opp til Fokstumyra, men de bilene som går lengst, får ikke en eventuell fordel av å regenerere batteriene i en lang nedoverbakke fra fjellet.


De vil heller ikke kjøre bilene tomme ser det ut til:
"I årets test kjøres for øvrig bilene helt til de ikke lenger har motorkraft nok til å holde fartsgrensen."
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA