Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kataton

#1
Model S / Sv: Lakkbeskyttelse for en lat fattiglus
torsdag 08. mai 2014, klokken 17:28
http://www.modesta.co

Har selv fått dette lagt på min. Fornøyd så langt.

Denne karen gjennomførte joben for meg:

http://www.rasmussenautospa.no

Jobbet er nærmere beskrevet her:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/19685-s-s-tesla-model-s-85-modesta-behandling/

#2
Hei,

Har fått tak i Hordaland sin klimaplan som er ute til høring. Er dette noe som styret i Hordaland El bil forening har sett på?
Her et et utkast vedrørende El biler:
"Eit nytt fokusområde er normallading for elbilar der elbilistar ikkje kan etablere eigen ladestasjon.
Det vil seie i burettslag, sameige, ved gateparkering og større bedrifter og arbeidsplassområde.
I område der godt kollektivtilbod ikkje er noko klimavenleg eller realistisk løysing vil privatbilen
framleis vere viktigaste transport-middel. Her bør fylkeskommunen ha eit særleg fokus på å legge
til rette for og fremje overgang til hybrid- og nullutsleppskøyretøy. Dette må skje i samarbeid
med kommunar og private aktørar, t.d. gjennom ei støtteordning. Særleg i distrikta kan samkøyring
med mobilapp og bestillingsbuss vere andre verkemiddel for å få ned bilkøyring og
klimagassutslepp. Statlege overføringar til investeringar i
infrastruktur for elbilar må aukast for å lukkast med den naudsynte utbygginga. Kommunar bør
innarbeide ei arealpolitisk retningsline om minst ein eigen straumkrets for framføring av straum til
normallading på parkeringsplassar i alle nybygg. For nybygg med større parkeringsanlegg bør kravet
vere at minst 20 % av parkeringsplassane skal ha uttak for normallading tilgjengeleg."


Løsningen er fremlagt slik:
"STRATEGI D: OVERGANG TIL TRANSPORTMIDLAR MED LÅGARE ELLER NULL UTSLEPP
14. Minst 20 % av alle lette køyretøy skal gå på ikkje-fossile drivstoff innan 2020, og 40 % i 2030.
15. Hordaland skal ha eit komplett nett av hurtigladestasjonar for elbilar i 2020 som gjer det praktisk å
køyre elbil i heile fylket, berre med korte ladestopp.
16. Parkeringsanlegg ved alle bustadområde og næringsbygg skal ha normallading for elbilar
17. Nye driftskøyretøy for offentleg bruk skal primært vere nullutsleppskøyretøy og sekundært vere
hybridkøyretøy, med mindre det ikkje er laga slike køyretøy som kan dekke behovet.
18. Ved framtidige anbod på kollektivtrafikk, ferjer og snøggbåt i Hordaland skal fylkeskommunen krevje
bruk av fornybar energi der det er mogleg.
19. Etablere samarbeid med drosjenæringa for å elektrifisere drosjetransporten.
20. Delar av fylket utan god kollektivdekning skal ha god tilrettelegging for låg- og nullutsleppsbilar.
21. Innan 2020 etablere landstraumstilkopling som tilbod for offshore fartøy og cruiseskip ved kai i Bergen
sentrum.
22. Innan 2025 etablere landstraumstilkopling for Hurtigruta.
23. Innføre differensierte hamneavgifter innan 2020.
24. Innan 2020 skal godstransport på sjø aukast med 20 %. Innan 2030 skal godstransport som går på
bane doblast og godstransport på veg reduserast tilsvarande.
25. Innan 2020 skal minst 20 % av persontransport ut av fylket austover og sørover over frå fly til buss og
bane.
26. Sjøfartsnæringa i Hordaland skal ta i bruk den mest klimavennlege sjøfartsteknologien, og skal innan
2020 vere den mest berekraftige sjøtransporten i verda."


Men det står ikke om de skal komme med støtte til etablering av ladestasjoner i pkt 16. Fikk nettopp tilsagn fra Bergen Kommune der jeg oppnådde 20 % støtte av totalkostnaden, dette er ikke mye og langt lavere enn hva Oslo Kommune gir. Vil fylkeskommune etablere ytterligere støtteordninger ved siden av Bergen Kommune?
#3
Hordaland elbilforening / Sv: Hvor synes DU det trengs en ladeplass?
mandag 24. februar 2014, klokken 09:00
Det burde tilrettelegges for hurtigladestasjon i Odda, dette er på planen til Fylkeskommunen men plasseringen er feil. Denne er planlagt plassert ved det gamel industriområdet men burde bli lagt nede på kaien. Her ligger det restaurant og er knytepunktet for bussresier. Ved å plassere den ved Sørfjorden Restaurant kan man nyte et måltid samtidig som man har oversikt på bilen sin. Oppfordrer flere til å påvirke fylkeskommunen mtp plassere hurtigladestasjhon i Røldalsvegen 8.
#4
Hordaland elbilforening / Sv: Hvor synes DU det trengs en ladeplass?
søndag 19. januar 2014, klokken 17:35
Hei alle sammen. Prøvde å lage en ny diskusjon uten hell, legger derfor denne inn her. Har som styremedlem fått etablert 12 ladestasjoner i felles garasje. Kan tipse folk at det er mulig å søke støtte til slike formål via Bergen Kommune. Har sendt inn søknad før Jul og er lovet svar innen slutten Januar 2014. Man kan søke støtte via "Tilskudd til klima- og miljøtiltak" søknadsfristen for 2014 var 1.November 2013. Hvis flere purrer kommunen kan det hende at de endrer til flere søknadsfrister gjennom året.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

#5
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
mandag 23. desember 2013, klokken 12:59
Endelig en oppdatering på My Tesla: Produksjon fullført. Din Model S er i transitt fra fabrikken.
Så da er det 50 dager til bilen kommer....
Har allerede fikset 12 ladestasjoner i fellesgarasje for sameiet, blir kjekt å kunne benytte meg av dette selv.
Er det noen som har skjønt den nye VIN nummeret som kommer?
Jeg har 5YJSA2H14EFP, de første 6 tallene følger oppsettet men tallene H14 forstår jeg ikke. E antar jeg er for 2014 modell, FP er greie også Fremont bygget og production vehicle.
Noen som har funnet ut av H14? Hva betyr disse mtp på lading og motortype?
#6
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
tirsdag 03. desember 2013, klokken 16:25
Sitat fra: gloom på tirsdag 03. desember 2013, klokken 14:23
Sitat fra: krister461 på tirsdag 03. desember 2013, klokken 13:02
Sitat fra: gloom på tirsdag 03. desember 2013, klokken 12:44
Jeg fikk i dag beskjed om at min levering som i tre måneder har vært bekreftet i januar 2014 er flyttet til februar, just FYI. En venn av meg som bestilte tre-fire uker etter meg har fått sin originale levering (februar) flyttet til "mars/april", uten noen videre forklaring.
Ser deg ikke i statusarket. Når bestilte du?

Er veldig få som får bil i januar da de knapt har produsert noen norske biler i november. Håper de kommer i gang med produksjonen snart slik at det ikke blir så sent i februar før norske biler begynner å komme igjen.
Min bestilling ble bekreftet den 4. september.

Jeg bekreftet bestillingen den 26/07-2014. Naboen bestilte et par uker etter, vi har neste helt lik bil bortsett fra noe tilleggsutstyr (dobbeltlader etc).
Han har fått bekreftet utlevering 23. Desember mens min bil står fortsatt som "Vi har begynt å skaffe deler til din Model S." Jeg måtte selv kontakte de for å finne ut hvorfor min står med den statusen mens naboen sin er på vei over "dammen". De kunne da opplyse om at jeg var en av utvalgte "uheldige" bestillere som var satt bak i køen......
Hvordan er det mulig, ingen beskjed og absolutt ingen kø kultur???
Hvor mange er det som har opplevd det samme?
Hvis det er forsinket leveranse bør dette fordeles utover alle og ikke noe uheldige. Hvis det har med bestilt utstyr så burde de kontakte og informere at vi mangler deler, ønsker du bilen uten eller vil du vente.....
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA