Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - daniel@doderlein.com

#1
Takk for svar Fredrik.

Jeg bor på Nøtterøy. Hvor kan jeg få utført diagnose, og er det evt noe jeg kan gjøre selv for å resette pcu eller må jeg ha utstyr til dette?
#2
Sitat fra: Think1 på søndag 06. mars 2016, klokken 21:18
Hei.
Er litt vanskelig å finne ut feil uten diagnose, men blinker den grønne lampa oppå dashbordet eller lyser den konstant, blinker den inndikerer bilen at du den varmer opp batteriet.
Du kan ha et vakum dropp på batteriet d.v.s at batteriet klarer ikke å holde på varmen og må stå på plugg hele tiden.
Det kan også være pcu, de tåler dårlig kortslutning, men mest sannsynlig er det en feil i pcu som kan gjøre at sikringer går i huset når den skal begynne å lade skjer ikke når den varmer, mye som kan være feil men sjekk med lyden grønne lampe først.
Men hvis du ser fysisk at den lader på nåla er det helt sikkert en kalibrering av batteri, dvs at bilen er fulladet men pcu skjønner ikke det.
Hvis den starter også er det sikkert at det kan være en kalibrering av batteri og det må gjøres med diagnose og kode fra f zonic i Sveits.
Fredrik

Her er det som skjer, steg for steg;

Batteriindikator i bilen viser 0%
Hvis jeg vrir om tenning så funker bilen, den kan kjøre men det blinker frenetisk "lade nå". Det er indikert 0% batteri.

Jeg plugger laderen i veggen, den lyser som normalt på første lampe (spenning i lader)
Plugger laderen i bilen. Laderen blinker grønt.
Bilen piper som normalt og panelet i midtkonsoll lyser opp, først lyser "kontakten" og deretter lyser "batteriet".
Det som høres ut som en pumpe begynner å gå (normal ladelyd) og alt virker ok.
Etter ca 5 minutter så slukker "batteriet" i midtkonsollen og ladelyden (pumpa) stopper.

Det er ingen endring å se på batteriindikator (0%).

Jeg antar at ikke batteriet er ødelagt når man kan kjøre bilen?
Jeg antar at det kanskje er noe elektronikk som tuller til / avbryter ladingen? Alternativt at bilen faktisk har fuldt batteri men indikatoren er feil?

Veldig takknemlig for all hjelp. Trenger sårt å bruke bilen hver dag til jobb.
#3
Sitat fra: Think1 på søndag 06. mars 2016, klokken 21:18
Hei.
Er litt vanskelig å finne ut feil uten diagnose, men blinker den grønne lampa oppå dashbordet eller lyser den konstant, blinker den inndikerer bilen at du den varmer opp batteriet.
Du kan ha et vakum dropp på batteriet d.v.s at batteriet klarer ikke å holde på varmen og må stå på plugg hele tiden.
Det kan også være pcu, de tåler dårlig kortslutning, men mest sannsynlig er det en feil i pcu som kan gjøre at sikringer går i huset når den skal begynne å lade skjer ikke når den varmer, mye som kan være feil men sjekk med lyden grønne lampe først.
Men hvis du ser fysisk at den lader på nåla er det helt sikkert en kalibrering av batteri, dvs at bilen er fulladet men pcu skjønner ikke det.
Hvis den starter også er det sikkert at det kan være en kalibrering av batteri og det må gjøres med diagnose og kode fra f zonic i Sveits.
Fredrik

Takk Fredrik, er på jobb nå men skal sjekke i kveld nøyaktig hvilke indikasjoner som gis av lampene etc.
PS! Det var en feil i en kontakt i huset på samme kurs som bilen står på. Det var dette som forårsaket at sikringen i huset gikk. Jeg fikset kontakten. Sikringen i huset har aldri gått som resultat av feil på lader / bilen. Jeg var derfor redd for at den kortslutnigen som skjedde i huset, på kursen bilen står på, kan ha skadet laderen.

Sjekker i kveld hvilke lamper som lyser osv. og gir en skikkelig rapport.
#4
Hei, jeg har en Think City 2009 med zebra batteri.
Når det var som kaldest på Nøtterøy i vinter så sank nåla raskt ned og etter normal lading var den på ca 10% neste morgen. Den kvelden satt jeg bilen til lading i garasjen. Etter to runder i laderen kom den opp igjen og har vært i bruk hver dag siden.

I går kom jeg ut til "nyladet" bil som da hadde rundt 20% på nåla.
Jeg tenkte at den trengte en laderunde inne i varmen (garasjen) men det hjalp ikke.

På den samme kursen som laderen står fikk jeg en kortslutning i en stikkontakt og sikringen i huset gikk. Kontakten er fikset og strømmen skrudd på igjen. Bilen gir alle de riktige lydene (pling pling, lading starter, vifter går etc) men den tar ikke i mot strøm.

Noen som har noen tips? Er det sikringer eller noe i bilen som er gått? Kan det være tilfellet når alt lyser og viftene for lading går osv? Eller er dette slutten på batteriet? Den har rullet 67.000 Km.
#5
Model S / Sv: Hvilke vinterdekk velger man?
torsdag 07. november 2013, klokken 22:57
Sitat fra: Stiania79 på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 13:49
Hei Daniel (fra Tjøme??!)

Jeg går for Nokian Hakka R2. Som mange andre skriver så får du ikke i "pose og sekk" mtp vinterdekk. Tenker at det er best å ha noen som også funker optimalt når føret er som verst og når man skal på fjellet... Pirelli funker utmerket i rundt 0 og på E18, men VELDIG dårlig på vei til Hemsedal i 10 minus og vinterstorm...

Så min vurdering er heller å ha et dekk som nok er noe mykt (men hvilket vinterdekk er ikke det i + 15 grader) og heller kjøre litt pent for så å ha "the confidence" når været blir dårlig og ikke angre da eller havne i grøfta :-)

Mvh Stian (fra Nøtterøy)


Ja Daniel som har bodd i Tønsberg, så tjøme, så Tønsberg nå Nøtterøy :)
Blir nok Hakkapelita R2 - får bilen i morgen i følge Tesla!
#6
Model S / Hvilke vinterdekk velger man?
mandag 28. oktober 2013, klokken 21:56
Hei, dette er mitt første innlegg, beklager om jeg spør om noe som er godt besvart før. Har søkt og funnet mye om vinterdekk, men ikke svar på mitt spørsmål.

Jeg får min Tesla S 85 om en uke. Den kommer med 19" sommerdekk.
De har mye å gjøre på alnabru og jeg vil ha noen fetere felger til sommerdekk så jeg har bestemt meg for å kjøpe 19" vinterdekk og legge disse på felgene som følger med bilen. Spørsmålet er:

Hvilke vinterdekk, 19" 245/45 skal jeg velge? Jeg skal pendle tønsberg - Oslo og regner med mye slapsete føre, mest våt asfalt.

Under at ingen enda har kjørt disse bilene rundt på tilsvarende vinterføre, men jeg må bestille dekk nå, noen tips på konkrete dekk?

Gleder meg som en liten gutt på julaften!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA