Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - teralv

#1
Leaf 2010-2017 / AC olje Leaf 2013 model
fredag 14. juli 2017, klokken 20:58
Det har seg slik at jeg tilfeldigvis innehar ei ac service maskin som er enkel i bruk.

Tenkte å kjøre en ac service på bilen, men blir ikke helt klok på ac oljen til Nissan Leaf. Jeg har en 2013 modell uten varmepumpe.
Det står oppgitt R134 - 0,45kg gass.

Videre står det at oljen heter: ND-oil 11

Jeg har diverse oljetyper her, og den mest brukte er vel 46 oljen.
Men finner ikke ut om Nissan ac oljen er det samme. Noen som har peiling på denne oljen som Nissan oppgir på label under panseret?

Har googlet og lett, men finner det ikke.

Håper noen kan bistå her.
#2
Leaf 2010-2017 / Temperatur sensor Leaf 2013 modell
lørdag 24. juni 2017, klokken 15:19
Ser at temperatursensoren i min Leaf må ha en feil, og den har komt i det siste.

Utetemp her er 14-15 grader, og det er målt med kalibrert instrument og på metrologisk måte  ::)

Men - Lefen viser 8-9 grader, og gikk opp i 12 grader. Dette er altså 3-5 grader under utetemp, og da må det være føleren som fusker.

Hvor finner man den?
Er dette et kjent problem?
Enkelt å fikse?

Som den nerden jeg er, så må temp vise riktig i dashboard.
#3
Brukererfaring Ladeutstyr / Sv: Reklamere på Charge-Amps Spark?
mandag 19. juni 2017, klokken 11:06
Hadde også brukt for deler til min Charge-Amp.
Fikk nei og til svar at deler ikke var mulig å skaffe fra Norsk Representant.

Servicen i Sverige derimot er helt upåklagelig, og de skaffet deler på alt jeg ønsket.
Kom etter 3 dager i posten. Diverre er det bare å konstatere at Norsk representant helst vil selge nytt, og deler er bare bryderi og tidkrevende.

#4
Brukererfaring Ladeutstyr / Sv: Reklamere på Charge-Amps Spark?
fredag 16. juni 2017, klokken 15:23
Er det NoFuel AS som svarer deg?
#5
Ny kabel levert hos meg 2 dager etter problemet ble meldt til Salto.
Den ble satt i ladestasjon. Ingen feilmelding, og alt er ok.

Feilen lå altså i kabelen. Den returneres Salto - spent på hva feilen er.

Salto Ladestasjoner kan virkelig anbefales, strålende support og meget rask løsning!
#6
Stemmer, feilen indikeres før kabel er satt i bil.

Feilen kom også momentant på ABB hurtigladeren i Drotningsvik. Der har jeg ladet med denne kabelen uten problemer tidligere! Tenker ny kabel gjør susen.
#7
Sitat fra: elektrolux på mandag 22. mai 2017, klokken 14:29
Det er ingen forbindelse der på en fungerende kabel. ;)

Såpass, ja det er vi tilbake til null her.
Da vet jeg ikke hva feilen er.
#8
Da er feilen funnet, det er ingen forbindelse mellom endene som skal i ladestasjon og bil på PP leder.
Der er det rett og slett brudd.

Salto er på ballen og sender ny kabel, og den andre returneres.
Satser på at det er det og at vi kan lukke saken.

Lar bare denne ligge sånn at eventuelt andre med lignende feil kan feilsøke basert på overnemte.
Takk for hjelpen !
#9
Ja vi får se hva som skjer.
Har ikke fått svar på siste mailen, men Salto er jo seriøs de, og jeg har bare gode opplevelser fra dem  :)

Nå er jeg litt nerd da, så jeg kunne jo tenkt meg å vite hva som er feil her i kabelen, men får finne utav disse pinnene som henvises til over og finne fluken og måle. Men gjør ikke noe med det før Atle fra Salto har svart meg.
#10
Da har det blitt feilsøkt litt, og jeg konkluderer med at Salto ladekabelen er defekt, selv om ingen defekter synes, og ladekabelen er pent og minimalt brukt.

Forsøkte å koble den til på ladestasjon i dag, men kom feilmelding momentant på ladekabelen.
Se bilde.

Så får vi se om det finnes en løsning på dette her.
#11
Skal nå avgårde å sjekke kabelen på offentlig stasjon  :)

Har en fin dialog med Salto nå, så jeg satser på at dette ordner seg!
Skal komme med en update når jeg har mer.
#12
Har en ladestasjon fra Salto som gir opp til 32 amp.
Det er en Type2 kontakt i denne, som det da står en type 2 til type 1 kabel i, også den fra Salto.

Denne kabelen er lite brukt og uten synlige feil.
Likevel går ladestasjon i feilmelding når man setter denne ladekabelen i stasjonen, uten at bil er tilsluttet.

Det jeg ser er at en av de to tynne pinnene i ladekontakt som skal inn i Salto ladestasjon er ganske langt inne i pistol, mens den andre er ute på samme lengde som de øvrige pinnene som overfører strøm.
Min teori er at den ene pinnen er inne og ikke har kontakt med ladestasjon, vil det da medføre feilmelding?

Og hvordan kan noe slikt skje?
Kabelen har stått i stasjon non stopp og kun vert ute et par ganger siden nytt.

EDIT:
Etter nærmere undersøkelse ser det ut som om den pin som er ringet ut skal stå lavere enn den andre til venstre. Stemmer det?

Da er jeg like langt, kan være ladestasjonen som tuller seg og.
Men feilen kommer bare når jeg setter denne kabel inn! Har ingen backup kabel så jeg får eliminert kabelen ved å prøve en annen.

EDIT2:
Etter å ha tatt sikkring gjør jeg følgende:

1. Setter sikkring på - ladestasjon får strøm. Ingen feilmelding.
2. Setter inn ladekabelen fra Salto i port på ladestasjonen. En hører rele klikker inn, og den går i feilmelding grønt/blått lys blinker sammenhengende om en annen.
3. Etter 20-30 sekunder så hører en klikk i låsen på kabel inn i ladestasjon, og sånn fortsetter det.

#13
Elektriske utfordringer / Sv: Nissan Leaf - DC-DC converter
lørdag 06. mai 2017, klokken 17:52
Takk for all info. Dere er supre altså!

Ang Japan modell, er ikke de regnet som gode eksemplarer? Mener å ha lest det tidligere her inne.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#14
Elektriske utfordringer / Sv: Nissan Leaf - DC-DC converter
lørdag 06. mai 2017, klokken 16:02
Hva er pr definisjon 1.generasjon Leaf?
Kan min 2013 modell være 1 eller 2 generasjon?
Den har ikke varmepumpe.

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=el27693
#15
Elektriske utfordringer / Sv: Nissan Leaf - DC-DC converter
lørdag 06. mai 2017, klokken 12:44
Takker for svar.
Med andre ord så er det overkommelige deler brukt, men hvordan klarer de å bruke mange arbeidsdager på en slik jobb da? Leser at bare arbeidet kommer på titalls tusen.

Håper Nissan her i Bergen er i stand til å fortelle meg om jeg har rett software eller ei. Venter på svar på mail siden onsdag.

Dekker pluss forsikringene til f.eks Gjensidige slike hendelser mon tro?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA