Synes det ser ut som en bra løsning, spesielt i oppoverbakker.
Batterier er kostbare og veier en del. Om lastebiler kan lade underveis, og få hjelp der de bruker ekstra mye strøm, vil overgangen kunne gå raskere enn om man satser kun på batterier og stillestående lading.
Lastebiler har endel andre utfordringer enn personbiler:
Med økende aksellast slites veien betraktelig mye mere.
Mye vekt som krever mye energi i oppoverbakker.
Behov for god rekkevidde, spesielt på langtransport, men også med 8-10 timers drift og mange leveringspunkt.
Store flater gir høy luftmotstand og langt høyere forbruk. Ett batteri som gir en elbil 100 mils rekkevidde, vil gi lastebilen noe slikt som 25 mils rekkevidde(kanskje mindre).
Lading under kjøring er med andre ord et tiltak som vil kunne gi store besparelser for miljøet, og kanskje lastebileiere.
Batterier er kostbare og veier en del. Om lastebiler kan lade underveis, og få hjelp der de bruker ekstra mye strøm, vil overgangen kunne gå raskere enn om man satser kun på batterier og stillestående lading.
Lastebiler har endel andre utfordringer enn personbiler:
Med økende aksellast slites veien betraktelig mye mere.
Mye vekt som krever mye energi i oppoverbakker.
Behov for god rekkevidde, spesielt på langtransport, men også med 8-10 timers drift og mange leveringspunkt.
Store flater gir høy luftmotstand og langt høyere forbruk. Ett batteri som gir en elbil 100 mils rekkevidde, vil gi lastebilen noe slikt som 25 mils rekkevidde(kanskje mindre).
Lading under kjøring er med andre ord et tiltak som vil kunne gi store besparelser for miljøet, og kanskje lastebileiere.