Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Malawi

#1
Elbiler i media / Sv: Det neste på utstyrslisten - pantograf
tirsdag 29. august 2017, klokken 22:41
Synes det ser ut som en bra løsning, spesielt i oppoverbakker. 
Batterier er kostbare og veier en del. Om lastebiler kan lade underveis, og få hjelp der de bruker ekstra mye strøm, vil overgangen kunne gå raskere enn om man satser kun på batterier og stillestående lading.

Lastebiler har endel andre utfordringer enn personbiler:
Med økende aksellast slites veien betraktelig mye mere.
Mye vekt som krever mye energi i oppoverbakker.
Behov for god rekkevidde, spesielt på langtransport, men også med 8-10 timers drift og mange leveringspunkt.
Store flater gir høy luftmotstand og langt høyere forbruk. Ett batteri som gir en elbil 100 mils rekkevidde, vil gi lastebilen noe slikt som 25 mils rekkevidde(kanskje mindre).

Lading under kjøring er med andre ord et tiltak som vil kunne gi store besparelser for miljøet, og kanskje lastebileiere.
#2
Elbiler i media / Sv: Ny spiker i Dieselkista ?
tirsdag 29. august 2017, klokken 21:45
Forbrenningsmotoren synger sin svanesang uansett om avgifter på bilene og drivstoffet går opp eller ned. 
Skal man stoppe det, må man ilegge store avgifter på elbiler(så de blir langt dyrere enn ICE biler) og strøm, begge disse alternativene er politiske umuligheter.
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Frustrerende å kjøpe elbil
søndag 27. august 2017, klokken 14:37
Foreløbig er problemet produksjonskapasitet i forhold til etterspørsel. 
Produsentene ønsker ikke å ta risikoen ved å gå "all-in" på elbil modeller, og planlegger utifra estimert salg. Da blir det fort endel ventetid - spesielt når det kommer en ny modell. 
I tillegg er det få modeller å velge mellom foreløbig, så da blir situasjonen som den er. 
 
Vil tro dette endrer seg betydelig i løpet av de neste årene, selv om det fort kan bli ventelister nå elbilmarkedet virkelig begynner å ta av også utenfor Norge. 
 
Hos Tesla som kun går for elektrisk, er det nå ganske kort leveringstid på både Model S og Model X. Vil anta situasjonen vil være ganske lik for Model 3 i 2020.
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Think 2000, Reva 2009 eller Prius 2009?
søndag 27. august 2017, klokken 14:21
Har en 2008 Prius som det knapt har vært noe problemer med(eid siden ny, kjørt 240.000). 
Har sett den modellen rangert som 2 mest driftsikre bilen som er å finne av sin årgang.(#1 er en Porsche av alle ting.)

Praktisk og grei bil, som også kan erstatte dieselen i mange sammenhenger.
Både Reva og Think er veldig små biler som gjør at bruksområdet begrenses kraftig. 
Vet ikke hvordan det er med Reva, men virker som at det stadig er noe som må fikses på en Think.
 
Dvs. med dine forutsetninger, er prius en klar vinner.
Eneste jeg ville vært ekstra obs på, er å sjekke om den har ryggekamera, spesielt siden du har begrenset førlighet, og det kan være vanskelig å få god oversikt bakover i en Prius. 
Tror det er standard med enten sensorer eller kamera, og ser ikke noen sensorer på støtfangeren, så det burde være i boks på den bilen.
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe eller vente?
søndag 27. august 2017, klokken 14:11
Siden du har bestilt en Model 3...
Jeg ville ha ventet til nye Leaf er lansert, antar det kan få bruktprisene til å synke. Deretter ville jeg kjøpt en brukt elbil og ventet på Model 3.
#6
Zoe / Sv: Hvilken OBD2 adapter?
tirsdag 27. juni 2017, klokken 08:23
Sitat fra: Måkemannen på søndag 25. juni 2017, klokken 18:58
Sitat fra: Malawi på torsdag 22. juni 2017, klokken 01:57
Det endte godt. Den fungerte smertefritt i flere forskjellige biler med min Android telefon. :-)
Har du prøvd den på en Zoe forresten?

Nei. 
Men om jeg husker det, og min ex har fått utlevert sin nye Zoe 400, kan jeg gjøre et forsøk til helgen.
#7
Zoe / Sv: TIng jeg lurer på med Zoe!?
torsdag 22. juni 2017, klokken 10:33
Sikkert et litt tåpelig spørsmål - er det noen som helst fare forbundet med å teste Zoe med direkte kabel på forskjellige ladepunkt for å teste om den lader uten zapplader?
#8
Sitat fra: cbjornerud på onsdag 31. mai 2017, klokken 18:40
Endelig skjer det noe! Nå har jeg fått epost fra Renault Norge om at de er klar til å sende ut de første 16A kapable versjonene av Zaptec portable neste uke.

Takker og bukker. :-)
Har bedrevet litt konsultering for min ex som får sin nye Zoe 400 veldig snart. Hun hadde tidligere fått beskjed om at de ikke kunne levere 16A.

Etter å ha videresendt min copy-paste av innlegget ditt, får hun nå 16A zap-lader. :-)
Vil bli komplimentert med ett CEE->schuko adapter fra elbilhjelpen som midlertidig løsning inntil hun får installert CEE kontakt på hytten, som i praksis er eneste stedet laderen skal brukes.
#9
Zoe / Sv: Hvilken OBD2 adapter?
torsdag 22. juni 2017, klokken 01:57
Det endte godt. Den fungerte smertefritt i flere forskjellige biler med min Android telefon. :-)
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken elbil ser vi fram til 2018?
søndag 28. mai 2017, klokken 22:30
Ser frem til å endelig bli elbileier med Model 3. 
Men både nye Leaf og iOniq med større batteri ser veldig bra ut. 
Tror 2018 blir det virkelige gjennombruddet for elbiler, blir ikke forundret om det blir registrert flere elbiler enn fossilbiler i Norge neste år.
#11
Dersom dere lurer på to biler, og leafen har grei nok plass, ville jeg heller ha satset på fossilbil foreløbig en ny leaf med større batteri når de kommer neste år. 
 
Vil anta plassen vil være mye den samme, men dere slipper da unna med en bil(selv om den bilen koster litt i forhold til bruktbil), og kan kjøre til førde uten å tenke på lading.
De gangene dere må lade, har den hurtiglader i stedet for B-klassens noe tregere variant. 
Kan ikke tenke meg noe stort kjipere enn å måtte lade i to timer underveis. 15 min-1/2 time er ikke noe problem. Greit å strekke på beina osv. men utover det blir det vel langdrygt.
#12
Har du god tid, kan du bruke litt olje, feks brukt motorolje og ta på rundt kantene med en børste. Trengs ikke mye. La det stå og trekke inn en dag eller to, og det er mye lettere å få av fastrustne deler siden oljen trekker inn i rusten.
#13
Model 3 / Sv: Kun ett, midtmontert display
tirsdag 23. mai 2017, klokken 19:36
Er det for ille, kan man lage til en løsning så man får HUD fra en gammel android-telefon med GPS.
#14
Er jo greit å unngå tyveri selv om det ville bli dekket på forsikring.
Er vel også egenandel. Det er "klumpen" som er verdifull, så om noen ønsker å stjele den, kan de klippe av kontakten med en kraftig  isolert kabeltang og erstatte den med ny.
#15
Zoe / Sv: Hvilken OBD2 adapter?
mandag 22. mai 2017, klokken 09:49
Sitat fra: Måkemannen på mandag 22. mai 2017, klokken 00:47
Seriously? Den funker ikke.

Ooops.
Fikk meg til å huske at jeg skulle hatt noe slikt, uten at jeg leste så nøye. Men ser ut til at jeg blir reddet av at jeg har Android.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA