Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Borger___

#1
Sitat fra: bob-bob på onsdag 19. oktober 2016, klokken 23:35
Sitat fra: Borger___ på onsdag 19. oktober 2016, klokken 22:50
Sitat fra: bob-bob på onsdag 19. oktober 2016, klokken 15:33
Sitat fra: Electrix på onsdag 19. oktober 2016, klokken 15:05
Er dere sikre på at vi ikke driver å overdramatiserer problemet her? Veistrekket er jo stort sett E6/E8 og en del av Enovautbyggingen som skal være ferdig rundt slutten av dette året med 2 hurtigladere pr 50 km ( noen øde steder har det blitt akseptert 100km mellom hver lokasjon).

Uansett er det vel ikke nødvendig å alltid kunne kjøre uten ladestopp? Kan du kjøre strekningen uten stopp på sommeren og med en 15 minutter stopp på kalde vinterdager så må vel det være ok? 30kWt Leaf lader så og si full fart opp til 80% så du trenger ikke beregne å kjøre helt til tomt  og så lade helt til fullt, du kan godt fylle på 10-15 min der du passerer hurtigladeren.

Jeg ga ham et edruelig svar , basert på egne erfaringer med samme bil. Han sier at han ikke vil stoppe på veien. Husk på at han ikke får 100 % med hurtiglading som du jo beskriver. Starter man derimot med fullt batteri , forvarmet bil og i minus 20 , så går den nok 15 mil hvis du holder deg i ca 80 km/t. På sommeren går samme bil greit 20 mil under optimale forhold. Men svaret mitt står jeg for :  Det går neppe under de forutsetninger trådstarter beskriver - med rask retur etter bruk av hurtiglader. Han vil da neppe få stort mer enn 90 % og det hadde jeg ikke gamblet på i kulda. Takk for meg ...  ;)

Har vel ikke sagt at jeg ikke vil "stoppe på veien" (?) sier strekket mellom hurtigladere er 139km på det lengste, det hjelper vel ikke å stoppe uten at man er ved en ladestasjon? Merk at jeg har ingen erfaring med el-bil og lading, har bare hørt at den lader på ca. en halvtime på hurtiglading..

Skulle ikke skrive mer her i denne tråden , men siden du siterer meg direkte, må jeg jo svare deg.
Dennye Leaf med 30 kWh lader på ca en halvtime om sommeren , fra ca 20 % opp til ca 90 %.  Den gamle type batteri (24kWh) bruker litt lengre tid på sommer.  På vinterstid kan du greit doble ladetiden , og ved ekstremkulde (minus 20 osv ) kan du nok triple ladetiden hvis ikke batteriet er varmet opp av langtur. Obs : varmet opp betyr ikke varmt. Det betyr mindre kaldt. Men , hvis du hurtiglader flere ganger og kjører imellom kan du faktisk oppnå sommertemp på batteriet , og da går det selvsagt unna. Dog , da snakker vi om langturer.

Trådstarter sa forøvrig , ordrett :  "Vurderer nye LEAF TEKNA, men er usikker på om det trengs 30kwh eller om det holder med 24kwh? Må kunne kjøre 15-16 mil etter en hurtig lading (Setermoen - Tromsø). "

15-16 mil etter hurtiglading indikerer ingen stopp såvidt jeg forstår ?  Ihvertfall svarte jeg deg på det.  Endrer du forutsetningene , endrer jeg gjerne svaret mitt.  PS : jeg svarer for å hjelpe deg , ikke for å være høy på pæra eller slem.

Joda, alt i orden, men problemet var at jeg ikke skjønte svaret ditt, og tror fortsatt ikke jeg gjør det (innrømmer at jeg er el-bil newbie/dummie, men forhåpentligvis litt klokkere etter denne tråden). Poenget mitt er at det er ikke et at jeg ikke vil stoppe på dette strekket på 139km men hjelper det å stoppe om det ikke er en hurtiglader? Leste et annet svar nå nettopp, han snakket om å stoppe å speide etter "32A uttak" , er det det du tenker på? Stoppe å lade "vanlig" mellom ladestasjoner? (Har som sagt null peil på hvor man kan gjøre det, og hva/hvordan et 32A uttak er)
#2
Sitat fra: bob-bob på onsdag 19. oktober 2016, klokken 15:33
Sitat fra: Electrix på onsdag 19. oktober 2016, klokken 15:05
Er dere sikre på at vi ikke driver å overdramatiserer problemet her? Veistrekket er jo stort sett E6/E8 og en del av Enovautbyggingen som skal være ferdig rundt slutten av dette året med 2 hurtigladere pr 50 km ( noen øde steder har det blitt akseptert 100km mellom hver lokasjon).

Uansett er det vel ikke nødvendig å alltid kunne kjøre uten ladestopp? Kan du kjøre strekningen uten stopp på sommeren og med en 15 minutter stopp på kalde vinterdager så må vel det være ok? 30kWt Leaf lader så og si full fart opp til 80% så du trenger ikke beregne å kjøre helt til tomt  og så lade helt til fullt, du kan godt fylle på 10-15 min der du passerer hurtigladeren.

Jeg ga ham et edruelig svar , basert på egne erfaringer med samme bil. Han sier at han ikke vil stoppe på veien. Husk på at han ikke får 100 % med hurtiglading som du jo beskriver. Starter man derimot med fullt batteri , forvarmet bil og i minus 20 , så går den nok 15 mil hvis du holder deg i ca 80 km/t. På sommeren går samme bil greit 20 mil under optimale forhold. Men svaret mitt står jeg for :  Det går neppe under de forutsetninger trådstarter beskriver - med rask retur etter bruk av hurtiglader. Han vil da neppe få stort mer enn 90 % og det hadde jeg ikke gamblet på i kulda. Takk for meg ...  ;)

Har vel ikke sagt at jeg ikke vil "stoppe på veien" (?) sier strekket mellom hurtigladere er 139km på det lengste, det hjelper vel ikke å stoppe uten at man er ved en ladestasjon? Merk at jeg har ingen erfaring med el-bil og lading, har bare hørt at den lader på ca. en halvtime på hurtiglading..
#3
Takker først å fremst for bra svar engasjement.

Jeg jobber ikke i Tromsø nei, men kjøper jeg el-bil i Harstad vil Tromsø være eneste "langkjøringsdistanse" som stort sett vil være aktuell, så synes det er greit at det er muligheter å nå dit.

Er litt overrasket/skuffet over at 30kwh ikke vil klare 15mil på vinter føre (dette er jo bare halve av total oppgitt rekkevidde). Hva om man varmer opp coupe under lading før avreise (leste at det var mulig) samt kjører i ECO mode store deler av veien? Jeg tenker at hovedvei denne strekningen skulle vel være ganske bar (grunnet mye trafikk) ergo ikke så mye slaps/sne etc.

Har laget en oversikt basert på ladekartet, utfordringen blir vel strekket Målselv-Tromsø (ifølge google map 139km): http://prntscr.com/cw7ihn
#4
Leaf 2010-2017 / Sv: Leaf for dummies
tirsdag 18. oktober 2016, klokken 20:27
Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 20:13
Gratulerer.
Du finner mye info hvis du leter rundt i forumet.

1. Her blir nok litt prøv og feil. Bruk minst mulig bremser, minst mulig varme/AC. Ikke overdreven fart, vil tro ca 50-60 km/t er optimalt, men alt over 80-90 km/t tipper jeg spiser mye (bor i Trondheim, her har vi svært få 90-soner, og det er max her i området..)

2. Elbil er deilig i kø, ingen motordur og ingen eksos, ingen girskift ;)
Så lenge du ikke bruker noe varme/AC er nok køkjøring det som er mest økonomisk. Men ja, varme/AC spiser noe ekstra, tipper du kan regne ca 1-2 kw konstant på de kaldere dagene. Så bruker du 1 time ekstra spiser du 1-2 kwh ekstra..

3. Det sies at batteriet taper seg fortere hvis det til stadig lades til 100%. Dette gjelder vel spesielt når det er varmt. Hvis man lader til 100% bør man kjøre "så fort som mulig" etter den er fulladet..

4. Ja, begge deler. Og USB og 3,5mm jack (tror jeg, bruker den aldri..)

Original lader gir deg ca 2,2kwh eller ca 10% SOC (state of charge) pr time.
100km uten lading går nok greit sommers tid, men:
Elbil spiser mye ekstra når det er vått, snø/slaps på vegen, kaldt, glovarmt osv osv.

Unngå bremsebruk (?) Genererer ikke bremsebruk strøm (når du har den på "B"?) Hva med kjøring i ECO mode?
TS presiserer jo ikke om han har bestilt 24kwh eller 30kwh, burde jo ha vesentlig å si på lengde på vinterstid?
#5
Vurderer nye LEAF TEKNA, men er usikker på om det trengs 30kwh eller om det holder med 24kwh? Må kunne kjøre 15-16 mil etter en hurtig lading (Setermoen - Tromsø).

Hvor langt kan man klare å komme seg etter en hurtigladning med bruk av ECO osv.? Noen med erfaringer?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA