Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - d386yv

#1
e-up! / Sv: Vindusspyler virker ikke
onsdag 16. november 2016, klokken 11:53
sjekket om noe vann har fryst til is i dysen? bruk en nål e.l. og pirk oppi.

antar du har sjekket om du rett og slett er tom for spylevæske, jeg gikk på den smellen... hehehe
#2
Model S / Sv: Tesla på finn.no
tirsdag 27. september 2016, klokken 17:25
Når man leter etter argumenter for å kjøpe ny Tesla kommer man opp med "100 forbedringer i uken", "bedre skrudd sammen", "bedre støyisolasjon" osv osv i forhold til gårsdagens Model S.

Når de samme skal selge sin gamle Tesla er det plutselig samme bil som ny og man skal da selvsagt ta utgangspunkt i nypris på dagens Model S, ikke gårsdagens, før avksrivelser...

Logikk 101.
#3
Jeg er i utgangspunktet konfliktsky og vurderer hele tiden om det er verdt tid og krefter. Jeg fikk en kopp med rensemiddel myntet på elektronikk på lab'en på jobb i går og vasket så godt jeg kunne. Har ikke hatt problemer med lading de 4 gangene jeg har forsøkt siden. Før jeg kontaktet Møller fikk jeg ikke ladet i det hele tatt, selv om kladden passerte selvtest og alt lyste grønt. På bilsiden forble lyset gult. Krysser fingrene for at alt er i orden nå.

Tok ikke bilder før jeg begynte vaskingen, da jeg var litt ivrig på å se om det hjalp. Men det lå et lite grønt lag helt nederst på pinnene.
#4
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Irr på ladekabel
torsdag 10. mars 2016, klokken 08:22
Jeg fikk en kopp med rensemiddel myntet på elektronikk på lab'en på jobb og vasket så godt jeg kunne. Har ikke hatt problemer med lading de 4 gangene jeg har forsøkt siden. Før jeg kontaktet Møller fikk jeg ikke ladet i det hele tatt, selv om kladden passerte selvtest og alt lyste grønt. På bilsiden forble lyset gult. Krysser fingrene for at alt er i orden nå.
#5
Da har jeg hentet kabelen og snakket mer med Møller. Posisjonen deres er at kun ytre påvirkning kan forårsake irr på støpsel, og er dermed ikke dekket av garanti. De sier altså at irr kan kun komme av fukt under last, som i følge de pr. definisjon er ytre påvirkning (fukt). De tok noen flere bilder med mobilkamera og skal få ny vurdering av teknisk avdeling (hmm, lurer på hva utfallet der blir haha). Det spiller ingen rolle hvor fukten kom fra for dem, det er ytre påvirkning okke som.

Nå er jeg forsåvidt ikke uenig i at fukt har forårsaket irr, men så lenge jeg har koblet til utstyr jeg må anta er forskriftsmessig montert og ikke har dyppet støpsel i en sølepytt før jeg kobler til er det ikke mer jeg kan gjøre heller. I og med bilen blir solgt med kabelen, bør også kabler følge med ut bilens levetid mener nå jeg. Selv om kablen skulle bli ødelagt pga. fukt, så lenge det er innenfor normal bruk.

Altså, hvis man kjøper en smarttelefon og mister den i vann, så er det synd, trist, leit, men man må ta tapet selv. Om man holder telefonen på strak arm over lang tid i regnvær, så er det igjen synd osv.
Om man derimot svarer på en samtale i regnvær, og så legger telefonen vekk, tørker av fukt osv. så må jo det være innenfor normal bruk. Om så lite fukt som i siste tilfellet er nok til å ødelegge telefonen må jo selger i så til felle opplyse at man ikke kan bruke telefonen om det regner.

Det frustrerende er jo at jeg ikke kan forsikre meg om at dette ikke vil skje igjen og igjen og igjen.

Frustrasjon nr. 2 er jo at den ødelagte delen av kabelen er den klart billigste og kan enkelt byttes for de nevenyttige / produsent. Idioti å bli påtvunget ny kabel pga. en slik fillefeil. De skulle forøvrig ha 4900 som ikke er så ille i forhold til konkurrentene for så vidt (om moms er inkludert da, jeg spurte kun om pris i forbifarten, men det er vel standard å gi pris med moms til privatkunder)
#6
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Irr på ladekabel
onsdag 09. mars 2016, klokken 08:44
Jeg har ingen bilder enda, henter kabelen i dag eller i morgen tidlig.

I all hovedsak bruker jeg kontakter på jobb og trening, men jeg har ikke hørt om verken kolleger eller treningskamerater som har hatt problemer. På jobb roteres det hele tiden på hvilken kontakt som brukes da jeg ikke får parkert på samme sted hver dag.

Møllers holdning er at om det er irr på ladekabel må jeg ha benyttet kontakter som har ødelagt kabelen. Min holdning er at jeg ikke har brukt andre kontakter enn alle andre el-bilister, så da har de i praksis solgt med en ladekabel som ikke er ment å brukes.

Jeg har forstått i senere tid at schuko ikke er ideelt for daglig lading, men det var ingen snakk om det da jeg kjøpte bilen. Da var det jo et salgspunkt at man kunne bruke vanlige stikkontakter. Og i og med at det er slik infrastrukturen er overalt hjelper det jo ikke at jeg har andre ladekabler som egentlig er anbefalt.
#7
Takk for svar. Jeg skal innom Møller i morgen eller torsdag morgen for å hente kabelen, får se hva de sier da og hvilke muligheter jeg har til å klage.

Avhengig av utfall tar jeg kontakt med deg i Elbilhjelpen. Synes det er sløseri å kaste en kabel der alle de dyre komponentene fungerer fint, og ikke bytte et stikk til 50 kr. Selv om arbeidstiden åpenbart koster noe.
#8
Schuko lading er jeg dessverre "stuck" med. Har ikke lademulighet hjemme (bor i blokk), og på jobben er det schuko som er satt opp.

Nå er det som sagt profesjonelle folk som vil gjøre monteringen på lab'en vår om jeg finner delene (støpsel med temp føler). Kan ikke skjønne at det skal være noe annerledes enn opprinnelig montering.
#9
Så du mener man må grave ut den originale tempføleren og gjenbruke den?
#10
Da skal jeg prøve å pusse bort i første omgang.

Hvor får man evt. kjøpt ny støpsel? Må tempføleren være der?

Jeg har kolleger som utvikler og bygger elektronikk som antar kan hjelpe meg montering om jeg skaffer delene.
#11
Hei,
Takk for kjapt svar. Er det lov for hvem som helst å bytte schuko?

Hvorfor er Møller så vanskelige hvis det er så enkelt? De sier de har sendt kabelen til fabrikken (hvor nå enn det er) for vurdering. Og den er nå sendt tilbake til forhandler uten at de har gjort annet enn å konstantere brukerfeil, kjøp ny.
#12
Ladeplasser og ladekabler / Irr på ladekabel
tirsdag 08. mars 2016, klokken 11:21
Hei,

For å nå flere forsøker jeg meg innlegg under flere tema enn bare VW e-up.

Møller påstår at irr på ladekabel er brukerfeil og dekkes ikke av garanti, og jeg skulle gjerne hatt synspunkter/erfaringer fra forumets medlemmer. Hele posten her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27095.msg461389.html#new
#13
Avansert: Batterier og Lading / Irr på ladekabel
tirsdag 08. mars 2016, klokken 11:20
Hei,

For å nå flere forsøker jeg meg på med innlegg under flere tema enn bare VW e-up.

Møller påstår at irr på ladekabel er brukerfeil og dekkes ikke av garanti, og jeg skulle gjerne hatt synspunkter/erfaringer fra forumets medlemmer. Hele posten her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27095.msg461389.html#new
#14
e-up! / Irr på ladekabel, dekkes ikke av garanti i følge Møller
tirsdag 08. mars 2016, klokken 11:13
Hei,

Fikk problemer med lading for et par måneders tid siden og kontaktet Møller. Etter en runde på verksted gir de meg lånekabel fordi de ikke hadde kabler på lager og tar samtidig min kabel inn. Nå, 3 uker senere ringe de og sier at de har fått kabler på lager, jeg må levere lånekabel umiddelbart og at kabelen min har irr på schuko kontakten, som ikke dekkes av garanti i og med det er min feil, altså brukerfeil som forårsaker korrosjon. Kabelen kom med bilen i november 2013.

Synspunkter? De faste ladeplassene jeg benytter er alle satt opp med beskyttende boks rundt, eller en slik stolpe man bruker for motorvarmere. Ellers offentlige ladere.

For fremtidig lading er det av interesse å lære hva mer jeg evt. kunne ha gjort for å forhindre korrosjon. Kan noen opplyse meg? Dernest, er dette gjengs kunnskap blant befolkningen? Altså, kan Møller forvente at jeg skal vite dette når jeg kjøper første generasjon elbil?

Foreløpig har elbil vedlikehold blitt en del dyrere enn jeg så for meg, 6500 i førstegangsservice pga. bremsene var rustet opp da det var BRUKT FOR LITE!!!. Nå ny ladekabel til ??? (jeg spurte ikke engang hva det kostet, det er uaktuelt å kjøpe av dem, men på nett ser jeg prisen er rundt 5000).

Så, 11500 på to år på nybil i det laveste prissegmentet. Det er mer enn fossilen jeg byttet ut med for å si det slik, og den var 15 år gammel.
#15
Model S / Sv: Bra pris på Tesla?
mandag 21. desember 2015, klokken 12:28
640 fra tesla på finn.no nå for en 70D, uten pano.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA