Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - d386yv

#1
EQC / Sv: Tekniske data for EQC
søndag 25. oktober 2020, klokken 10:50
Sitat fra: Egil Fonn på søndag 25. oktober 2020, klokken 08:48
Om varmepumpen er super stillegående så må uansett kulde signaturen være synlig en plass ved bruk av ir kamera.
Konkluderer med at varmepumpe ikke er i drift på min bil. Nærmer seg 25000km A service nå. Skal be verksted sjekke opp dette da.

Vet ikke hva slags IR kamera du bruker, men i tilfelle du ikke visste, må emissiviteten på objektet du ser på typisk være ganske høy for at IR kamera skal fungere. Metalliske overflater har typisk for lav emissivitet for måling for eksempel. Maling eller annen behandling kan øke emissiviteten nok til å måle. Enkelte teiper har også riktige optiske egenskaper. Kapton tape er f.eks. enkelt å få tak i og kan fjernes etter måling i motsetning til maling.
#2
EQC / Sv: Eqc eier erfaringer. +/-
onsdag 12. august 2020, klokken 19:45
Prisen og lite behov høres jo begge deler bra ut :)
Får man kort ved utlevering av bilen eller er det en egen prosess?

#3
EQC / Sv: Eqc eier erfaringer. +/-
mandag 10. august 2020, klokken 20:25
Er det noen eiere som kan dele litt erfaring om lading på ionity med Mercedes? Pris, enkelthet, finne ladere i bilens navigasjon etc?
#4
e-up! / Sv: Vindusspyler virker ikke
onsdag 16. november 2016, klokken 11:53
sjekket om noe vann har fryst til is i dysen? bruk en nål e.l. og pirk oppi.

antar du har sjekket om du rett og slett er tom for spylevæske, jeg gikk på den smellen... hehehe
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla på finn.no
tirsdag 27. september 2016, klokken 17:25
Når man leter etter argumenter for å kjøpe ny Tesla kommer man opp med "100 forbedringer i uken", "bedre skrudd sammen", "bedre støyisolasjon" osv osv i forhold til gårsdagens Model S.

Når de samme skal selge sin gamle Tesla er det plutselig samme bil som ny og man skal da selvsagt ta utgangspunkt i nypris på dagens Model S, ikke gårsdagens, før avksrivelser...

Logikk 101.
#6
Jeg er i utgangspunktet konfliktsky og vurderer hele tiden om det er verdt tid og krefter. Jeg fikk en kopp med rensemiddel myntet på elektronikk på lab'en på jobb i går og vasket så godt jeg kunne. Har ikke hatt problemer med lading de 4 gangene jeg har forsøkt siden. Før jeg kontaktet Møller fikk jeg ikke ladet i det hele tatt, selv om kladden passerte selvtest og alt lyste grønt. På bilsiden forble lyset gult. Krysser fingrene for at alt er i orden nå.

Tok ikke bilder før jeg begynte vaskingen, da jeg var litt ivrig på å se om det hjalp. Men det lå et lite grønt lag helt nederst på pinnene.
#7
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Irr på ladekabel
torsdag 10. mars 2016, klokken 08:22
Jeg fikk en kopp med rensemiddel myntet på elektronikk på lab'en på jobb og vasket så godt jeg kunne. Har ikke hatt problemer med lading de 4 gangene jeg har forsøkt siden. Før jeg kontaktet Møller fikk jeg ikke ladet i det hele tatt, selv om kladden passerte selvtest og alt lyste grønt. På bilsiden forble lyset gult. Krysser fingrene for at alt er i orden nå.
#8
Da har jeg hentet kabelen og snakket mer med Møller. Posisjonen deres er at kun ytre påvirkning kan forårsake irr på støpsel, og er dermed ikke dekket av garanti. De sier altså at irr kan kun komme av fukt under last, som i følge de pr. definisjon er ytre påvirkning (fukt). De tok noen flere bilder med mobilkamera og skal få ny vurdering av teknisk avdeling (hmm, lurer på hva utfallet der blir haha). Det spiller ingen rolle hvor fukten kom fra for dem, det er ytre påvirkning okke som.

Nå er jeg forsåvidt ikke uenig i at fukt har forårsaket irr, men så lenge jeg har koblet til utstyr jeg må anta er forskriftsmessig montert og ikke har dyppet støpsel i en sølepytt før jeg kobler til er det ikke mer jeg kan gjøre heller. I og med bilen blir solgt med kabelen, bør også kabler følge med ut bilens levetid mener nå jeg. Selv om kablen skulle bli ødelagt pga. fukt, så lenge det er innenfor normal bruk.

Altså, hvis man kjøper en smarttelefon og mister den i vann, så er det synd, trist, leit, men man må ta tapet selv. Om man holder telefonen på strak arm over lang tid i regnvær, så er det igjen synd osv.
Om man derimot svarer på en samtale i regnvær, og så legger telefonen vekk, tørker av fukt osv. så må jo det være innenfor normal bruk. Om så lite fukt som i siste tilfellet er nok til å ødelegge telefonen må jo selger i så til felle opplyse at man ikke kan bruke telefonen om det regner.

Det frustrerende er jo at jeg ikke kan forsikre meg om at dette ikke vil skje igjen og igjen og igjen.

Frustrasjon nr. 2 er jo at den ødelagte delen av kabelen er den klart billigste og kan enkelt byttes for de nevenyttige / produsent. Idioti å bli påtvunget ny kabel pga. en slik fillefeil. De skulle forøvrig ha 4900 som ikke er så ille i forhold til konkurrentene for så vidt (om moms er inkludert da, jeg spurte kun om pris i forbifarten, men det er vel standard å gi pris med moms til privatkunder)
#9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Irr på ladekabel
onsdag 09. mars 2016, klokken 08:44
Jeg har ingen bilder enda, henter kabelen i dag eller i morgen tidlig.

I all hovedsak bruker jeg kontakter på jobb og trening, men jeg har ikke hørt om verken kolleger eller treningskamerater som har hatt problemer. På jobb roteres det hele tiden på hvilken kontakt som brukes da jeg ikke får parkert på samme sted hver dag.

Møllers holdning er at om det er irr på ladekabel må jeg ha benyttet kontakter som har ødelagt kabelen. Min holdning er at jeg ikke har brukt andre kontakter enn alle andre el-bilister, så da har de i praksis solgt med en ladekabel som ikke er ment å brukes.

Jeg har forstått i senere tid at schuko ikke er ideelt for daglig lading, men det var ingen snakk om det da jeg kjøpte bilen. Da var det jo et salgspunkt at man kunne bruke vanlige stikkontakter. Og i og med at det er slik infrastrukturen er overalt hjelper det jo ikke at jeg har andre ladekabler som egentlig er anbefalt.
#10
Takk for svar. Jeg skal innom Møller i morgen eller torsdag morgen for å hente kabelen, får se hva de sier da og hvilke muligheter jeg har til å klage.

Avhengig av utfall tar jeg kontakt med deg i Elbilhjelpen. Synes det er sløseri å kaste en kabel der alle de dyre komponentene fungerer fint, og ikke bytte et stikk til 50 kr. Selv om arbeidstiden åpenbart koster noe.
#11
Schuko lading er jeg dessverre "stuck" med. Har ikke lademulighet hjemme (bor i blokk), og på jobben er det schuko som er satt opp.

Nå er det som sagt profesjonelle folk som vil gjøre monteringen på lab'en vår om jeg finner delene (støpsel med temp føler). Kan ikke skjønne at det skal være noe annerledes enn opprinnelig montering.
#12
Så du mener man må grave ut den originale tempføleren og gjenbruke den?
#13
Da skal jeg prøve å pusse bort i første omgang.

Hvor får man evt. kjøpt ny støpsel? Må tempføleren være der?

Jeg har kolleger som utvikler og bygger elektronikk som antar kan hjelpe meg montering om jeg skaffer delene.
#14
Hei,
Takk for kjapt svar. Er det lov for hvem som helst å bytte schuko?

Hvorfor er Møller så vanskelige hvis det er så enkelt? De sier de har sendt kabelen til fabrikken (hvor nå enn det er) for vurdering. Og den er nå sendt tilbake til forhandler uten at de har gjort annet enn å konstantere brukerfeil, kjøp ny.
#15
Ladeplasser og ladekabler / Irr på ladekabel
tirsdag 08. mars 2016, klokken 11:21
Hei,

For å nå flere forsøker jeg meg innlegg under flere tema enn bare VW e-up.

Møller påstår at irr på ladekabel er brukerfeil og dekkes ikke av garanti, og jeg skulle gjerne hatt synspunkter/erfaringer fra forumets medlemmer. Hele posten her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27095.msg461389.html#new
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA