Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - JørundG

#1
Savnet av garasje er mindre med en Tesla enn med andre biler. Viktigere når det er sprengkulde er at du kan levere nok støm. Min erfaring fra Alta med mange uker med -20-29C er at 7kW ladekapasitet er nødvendig og tilstrekkelig.
Jeg har også garasje men bruker den ikke (er full av skrot, snøscootere bygningsmaterialer gamle senger etc)
Har ikke tatt meg bryderiet med å tømme/rydde i den.
Det er ikke ising på vinduene når man programmerer lading slik at den nesten er ferdigladet når man starter ut om morgenen. Og man har 10min med kupévarme på før start.
Men strengt tatt har vel alle biler godt av å være skjermet fra vær og vind.
#2
Cookie Monster, dette stemmer ikke. Har bodd i alta med bilen siden mars 2014. Vi opplever ikke det du skriver. Vi har mindre vinter-problemer med Tesla enn med andre biler.
#3
Model S / Sv: Forbrukstall under ekstreme forhold
fredag 08. januar 2016, klokken 14:31
Kan prøve å svare litt på forbrukstall i Alta over ett år.
Vi har ikke panotak, og tror jeg ville droppet dette om jeg skulle kjøre mye i ekstrem kulde. f.eks mellom Alta og Kautokeino. Det kan hende at det ikke er problem med kulderas, men perioden dette er nyttig er jo kortere her oppe og det er jo endel mygg som kan komme inn i bilen. I forhold til kaldt trekk fra vinduer, har vi aldri hatt dette, hverken nå eller tidligere. Bilen vår er varm og fin, vi bruker AC mye. AC holder bilen tørr og vi unngår ising på innsiden av rutene. AC skrus av på lange turer om vinter og sommer pga at det trekker mye strøm. Har selvsagt setevarmen på, som også blir raskere varm enn i mine tidligere biler.
Til hverdags er strømtrekk, i ekstreme temperaturer, på korte turer høyt: ca 4-500wkm. Mye slik kjøring des-febr. Årssnittet i Finnmark har for vår del vært 240wkm, eller 2.4kw per mil. Vi bruker bilen uten å tenke på at vi skal spare på strømmen..., har altså ikke blitt nerd på dette området. Vi har et bruksmønster ganske likt som om vi skulle hatt en hvilken som helst annen fossil-bil.
#4
Model S / Sv: Ingen feil/problemer
fredag 08. januar 2016, klokken 01:56
Det er forbausende hvor mye dårligere eksosbiler har blitt etter en stund i Tesla. Jeg fikk en ny Subaru når min var på service. Tror de gjør det for at vi skal bli minnet på hvordan fossile biler var å kjøre.
Når man trykker på gasspedalen, ingen reaksjon, og der plutselig etter en stund, skjer det noe, ristingen, følelsen av mekanikk i primalfase.... Og jeg tenker dette er rett og slett oldtidsteknologi og primitive greier.
Det er kanskje feil av dem å gi oss slike biler som låne biler. Men det har en funksjon i forhold til å realitetsorientering. Man venner seg raskt til det snope pådraget, den deilige romslige følelsen. Det fete ryggekameraet.

#5
Model S / Sv: Ingen feil/problemer
torsdag 07. januar 2016, klokken 18:20
-28C i Alta nå. I dag var det kun meg på jobb som ikke hadde problemer eller feil med bilen sin. Jeg har en mars 2014 85P. De andre har fossile eksosbiler.
#6
-28C i Alta nå.
Har aldri vært så glad i batteribilen min (85P) som i dag.
Bilen blir ekstremt raskt god og varm i kupe. Ingen problem av noen art. Ikke engang knirk i dempere. Nesten at man ikke merker den ekstreme kulden i det hele tatt. Prøvde å laste opp ett bilde av skjermen i bilen men dette forumet tok ikke iPhone formatet.
Vært kaldt siste tre dager -19, -22 og nå i ettermiddag -28!!!
Nesten alle kolleger har problemer med bilene sine. Må ut i lunsjen og starte opp å gå på tomgang etc....
Skulle nesten ønske dette varte i mange uker for å overbevise skeptikerne.

Jeg er mildt sagt imponert over kvaliteten.
#7
Jeg hadde samme problem som fonberg med vår Passat, problemene var der hver vinter og spesielt når det var ekstra kaldt. Hovedgrunn til at jeg solgte bilen og ikke ønsket å kjøpe passat igjen, dette da jeg hørte at m,ange andre hadde tilsvarende problem. Ville ikke ha barna med på tur om vinteren i en slik bil. Dette er selvsagt alvorlig og farlig.
#8
Model S / Sv: Tesla på finn.no
torsdag 07. januar 2016, klokken 12:19
Enig, i det Cobos, men samtidig er markedet ferskt og fortsatt er mange skeptiske til elbiler. Etterhvert som flere produsenter kommer på banen, mytene knekkes den ene etter den andre, og elbiler blir "etablert" som en relevant nr 1 bil, vil bruktmarkedet vokse for folk som tradisjonelt har kjøpt andre store biler. Jeg tror dette er i ferd med å skje nå og at denne effekter er sterkere.
#9
Model S / Sv: Tesla på finn.no
torsdag 07. januar 2016, klokken 11:54
Mercedes har premium S-klasse og folkebilen A-klasse. Tilsvarende har BMW og de fleste bilprodusenter.
Tesla har modellS og ModellX i premium segmentet og får Modell 3 i folkeklassen.
Tror ikke modell 3 som skal koste under halvparten av modellS vil påvirke bruktprisene på S og X i nevneverdig grad.

I forhold til valuta, er risikoen for ytterligere svekkelse av norsk krone mer overhengende enn styrking.
#10
Model S / Sv: Ingen feil/problemer
tirsdag 05. januar 2016, klokken 10:20
Har aldri hatt en bil med så få eierbekymringer (pga svært god service fra Tesla) og så mange eiergleder (kjøreglede og brukervennlighet). Mine to foregående fossilbiler var ny-biler ved kjøp og de ble solgt da de var ca 5 år gamle, klart de var gode biler, men i forhold til Tesla var de oldtidsteknologi. Prøvekjørte nettopp en Volvo XC60 (helt ny) og den har nærmere slektskap til min 71 mod Bobble føltes ut som. 

Tror at jeg ikke kommer til å selge min Tesla på mange år, det finnes ikke bedre bil, spesielt i kaldt klima. Nå kommer det også stadig flere SC-stasjoner og stadig vekk kommer det oppgraderinger gratis ned til bilen som gjør den bedre. Venter på nå på spotify, kan det bli bedre?

mvh  Mann 46 år, som ofte sitter hoderystende når jeg besøker disse sidene. Har også mange bekjente med Tesla som har identiske erfaringer som meg. Ingen av de jeg kjenner som eier Tesla uttrykker den "stemning" en kan plukke opp på disse sidene. Men samtidig er det mange gode tips og knep jeg har plukket opp på disse sidene, men Teslaforumet på facebook (Tesla Owners Club Norway) er mye mer infomativ om man ønsker nyansert og korrekt bilde av hva Tesla er.
#11
Jeg ville vært mye mer skeptisk til å ha en bil med forbrenningsmotor i så kaldt klima. Jeg bor i Alta og min P85 overgår langt alle fossile biler i brukervennlighet når det er ekstra kaldt. Har hatt bilen siden mars 14. Klart at man bør være i nærheten av ett stikk minst en gang i døgnet, men hvem er ikke det? Har aldri hatt så lavt bilstress når kulda setter inn som nå.
Ble overrasket av -19C i Alta i dag tidlig, med min tidligere diesel ville det vært mye mer startstress. Og på torsdag er det meldt betydelig kaldere, sannsynligvis -25-30C. Jeg er ikke bekymret siden jeg har Tesla, ville vært veldig bekymret for start (batteriet) og kjøre problemder (iskald bil med risting og svartrøyk) med diesel eller bensin. Spesielt når man skal hjem etter 8-timer på kontoret.
Teslaen i kontakten over natten, 15 minutter med forvarming og bilen er nice og kjøreklar, det var ikke slik med mine tidligere biler.(har nå 32 amp., 230V, 7 kW)
Jeg mener: jo kaldere det er, jo mer fortreffelig er Tesla. Man bør ha minst 7kW stikk i så kaldt klima. Jeg venter på HPWC, selv om den ikke er nødvendig, den blir deilig å få innstalert når den kommer. (om et par teslauker). Har da kapasitet til å lade 2 biler en på 7 kW og en på 14kW på kursen om jeg ønsker, ikke behov nå men om et par år, da har vi bare el-biler og da er det nyttig å kunne levere god kapasitet med strøm ut til bilene.
#12
Model S / Sv: Besparelse på Tesla kontra fossilbil
fredag 25. desember 2015, klokken 15:46
Andre biler har avgifter, disse avskriver på linje med bilen. Det er ikke avgifter på elbiler.
F.eks fossil med 60% bilverdi og 40% avgift ved nykjøp. For hvert år kan man importere bruktbil og avgiften man betaler reduseres for hvert år. Etter 10 år kan man importere bruktbilen avgiftsfritt. Da er selvsagt innbetalt avgift ekstra tap utover bilverdiavskrivingen. 
Elbiler blir billigere pga mer effektive produksjonslinjer og spesielt billigere batterier. Dette gir sannsynlig høyere avskrivning på bilen.
Sannsynligvis vil elbilene tape seg mindre over tid.
#13
Model S / Sv: Calling P85D owners world-wide
torsdag 03. desember 2015, klokken 16:15
Enig med FLK
Her er f.eks. lenke til BMW den tester på 6.4 oppgir 4.9 http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article775248.ece
Dette kan umulig være noe spesielt at hk tall og testresultater ikke samsvarer med fabrikktall. Det er vel bilbransjens "kultur" , eller ukultur.

Det spesielle er kanskje at kjøperne av S60, S85, P85 og 85D på mange tester har scoret høyere på hk levert på hjul enn det de har oppgitt, og at de har akselerert minst like raskt som oppgitt.

At dette ikke i samme grad er tilfelle med P85D føles dermed for mange som skuffende. Men det er liten tvil om at P85D yter betydelig bedre enn 85D og P85. P85D yter relativt sett minst like bra som konkurrentene i fohold til fabrikktall (oppgitte ytelser i forhold til testede ytelser).

Jeg har selv en P85 (mars14), denne er jeg ekstremt tilfreds med. Ingen vei tilbake til fossil, den leverer varene.
Jeg har kjørt en P85D (april15) og merket betydelig ekstra effekt og er i en divisjon over P85.
Jeg har også kjørt S85, som også er ekstrem, men en divisjon under P85.

Andre biler som oppgir tilsvarende ytelser som P85D må benytte "launch controll" for å klare dette masse styr med knapper og rusing. Her en lenke til BMW (M) 
Her er lenke til annen M. er rimelig glad for at vi kan få samme akselerasjon uten den plagsomme støyen:

Jeg er glad for at vi med Tesla har spontan og alltid klar akseleratorpedal som leverer resultater tilsvarende M og bedre.... Og til langt under halve kostnaden. 

Igjen, enig med FLK
#14
I Danmark stiger den til nærmere 2.mill fra 1. januar.
I mange andre europeiske land selger Tesla Modell S omtrent like godt som Mersedes S-klasse, Porsche og BMW M-klasse. Den konkurrerer i dette segmentet prismessig og ytelsesmessig i disse land, og den konkurrerer godt. Trendy-faktoren ("hollywood og Kongelig") er sterk når det gjelder Modell S for de som ikke har oppdaget det.

Det spesielle i Norge er vi har kunnet kjøpe Modell S til prisen av en godt utstyrt men ellers ordinær Volvo eller Audi. Eventuelt en svært godt spekket Passat eller Mondeo.
Tesla har aldri ment at Tesla Modell S skal være en "folkebil", den har blitt det i Norge pga av særnorske avgifter, dette til glede for alle de som har skjønt at dette vinuet er åpent....
Modell 3, derimot, skal bli en rimeligere bil tilgjengelig for "folket". tror jeg skal ha en slik også, når den tid kommer...

Tror det er litt unødvendig (eller naivt) å forvente at Tesla skal gi spesialrabbatter eller ha lavere marginer i Norge pga at vi har lave særavgifter. At Tesla er ekstra konkurransedyktig i Norge pga særavgiftene er vel heller et argument for at de, bedriftsøkonomisk, kan ta en høyere margin.

Sannsynligvis har Tesla valutasikret seg slik at de ikke trenger å ta ut hele valutabevegelsen i økte prisere ennå. Jeg tror i hvert fall at det er slik. Dersom valutaen holder seg slik den er nå, les svak krone, da er det å forvente at Tesla ytterligere og i løpet av et år nok en gang må justere prisene. De som hevder at andre bilprodusenter ikke gjør eller kommer til å gjøre dette tar feil. (det er først og fremst svak krone pga oljeprisen som forårsaker at dollar oppleves som så sterk. Dersom oljeprisen går opp, da vil kronen også styrkes, men ingen vet hvordan den vil gå, ei heller Tesla)

#15
Model S / Sv: Intervju med Tesla-eiere
torsdag 17. september 2015, klokken 14:30
Veldig godt poeng hgs. Jeg bor i Finnmark (Alta) og bilens enestående egenskaper fremstår sterkere jo lengre jeg har eid bilen (P85 mars2014). Vi har ingen kollektivfelt eller bompenger...
Her er fordeler i Alta:
Ingen oppstartsproblemer selv om det er -25-30C.
Bilen blir mye raskere varm.
Batteriet desimeres lite pga lave gjennomsnittstemperaturer.
Bilen er glitrende på vinterføre
Driftskostnaden i strøm 0,5-1,5 krone per mil. Lavere i Finnmark pga avgiftsfritak på strøm. Ikke el-avgift og MVA på strøm.


Andre fordeler:
-at det er spontan reaksjon i aksellerator,at man får Teslaglis straks man benytter aksellerator
-at man kan parkere ved butikken uten å måtte oppsøke p-automat eller åpne p-appen for betaling.
-at man slipper å bruke mer en en pedal i den vanlige kjøringen, enkelt og komfortabelt
-at man slipper å bruke tid på å fylle bilen med dyrt drivstoff, det er  kaldt, kjedelig og tar lang tid å stå ved en bensinpumpe.
-at rekkeviddeangst er noe andre folk (som ikke har Tesla) snakker om men som ikke er faktisk eller praktisk tema.
-at det er absolutt null tid som benyttes til å lade bilen, det går av seg selv når man sover.
-at service kostnadene er ekstremt lave
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA