Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - fws

#1
Dekk / Felger / Sv: Vinterdekk
onsdag 06. september 2017, klokken 10:49
Jeg har kjørt på Nokian R2 (205/55/16) i snart fire sesonger. De er svært bra på rullemotstand. Har nesten ikke merket forskjell når jeg har satt på sommerdekkene (Michelin Energysaver i samme dim.).

Når det gjelder bokstavmerkingen av dekk så må man ikke stole blindt på de. Et dekk fra en produsent med f. eks B-merking på vann kan gjøre det bedre enn et A-merket dekk fra en annen produsent. Problemet er at dekkprodusentene står for denne testingen selv. Det blir bukken og havresekken.

Hvis du hovedsaklig kjører i urbane strøk som f. eks. Oslo kan det være et poeng å se etter et dekk som er bra på vannplaning. Sjekk dekktester og se hvilke som kommer best ut på de områdene. Det er ikke alltid testvinnerne. Men jeg ville ikke gått for et vinterdekk som er laget for kontinental-europa.   

#2
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Demonstason av Nissan ProPilot
tirsdag 15. august 2017, klokken 09:11
Jeg ser at denne bilen har et annet ratt, og displayet i dashboret er en skjerm. Lurer på om dette er hentet fra den nye Leafen som kommer...?
#3
Model 3 / Sv: Størrelse på bagasjerom
tirsdag 13. juni 2017, klokken 10:05
Det vet jeg, men det er ikke bekreftet hvordan det er utregnet. Og siden det finnes forskjellige måter å regne bagasjeromsvolum på, så fikk jeg lyst til å prøve selv.
Jeg syntes det er markelig at de oppgir under 400 liter totalt. Når Elon sto i fjor å skrøyt av at M3 har større bagasjeplass enn noen tilsvarenede bensinbiler.
#4
Model 3 / Størrelse på bagasjerom
tirsdag 13. juni 2017, klokken 09:00
Siden det har vært mye snakk om størrelse på bagasjeluke, og bagasjerom tenkte jeg å se om jeg kunne gjøre noen egne beregninger ut fra bilder. Jeg har lagt bilder fra siden, og bakfra inn i AutoCAD. Så har jeg skalert bildene slik at de er riktig størrelse i forhold til akselavstand og total lengde. Med hjelp av div bilder av bagasjerommet og baksetene i M3 har jeg prøvd å beregne størrelsen.

Dette er tallene jeg kom frem til:

Dybde: 95-100cm (langs gulvet)
Høyde: 45-50cm
Bredde: ca 120cm
Volum: 450-500 Liter
Bagasjeåpning: drøye 40x120cm

Alle tallene er for bagasjerommet. Rommet foran er ikke tatt med.
Jeg har ikke tatt med evt. volumet rundt hjulbuene.

Jeg tar forbehold om at disse tallene kan være riv ruskene gale=)
#5
Model 3 / Sv: Mindre enn 100 kombinasjoner
tirsdag 23. mai 2017, klokken 12:35
Dette med at bagasjerommet er så lite er litt merkelig. Jeg mins å huske at det ble lovet minst like stort bagasjerom som på en bmw 3-serie. Og sedanutgaven av 3-serien har 480L bagasjerom.
Dette kan være en dealbreaker for min del. Men vi får se når bilen kommer.   
#6
Lading / Ladetimer, og overstyring av den
mandag 08. mai 2017, klokken 15:50
Jeg har i det siste opplevd at bilen ikke vil lade pga. innstillinger i ladetimeren. Først hadde jeg den kun til 80%. Selv om jeg trykket på "timer off" knappen greide jeg ikke overstyre bilen slik at den ladet til 100%. Eller be bilen om å fortsette å lade opp til 100% gjennom appen. Så endret jeg timeren slik at den skulle være fulladet (100%) rett før jeg trengte bilen, istede for å lade de siste 20% når jeg startet den manuelt. Jeg hadde heller ikke haket av for lading på lørdag og søndag. Når jeg lader i helgene brukte jeg "off timer" knappen. Men nå har jeg opplevd flere ganger at den ikke vil lade selv om "off" knappen er brukt. Bilen piper når jeg trykker på den, og viser at lading starter. Men når jeg kommer tilbake et par timer senere har ingen ting skjedd. Hvis jeg skrur begge timerene helt av i menyen lader den fint. Det har også hent at bilen ikke har ladet selv om timeren er satt til å lade i det gitte tidsrommet.

Har noen andre erfart noe liknende?
Jeg må vel inn på verksted igjen "sukk"
#7
Carwing / Sv: leaf link (ios) krangler i dag!
fredag 26. februar 2016, klokken 13:28
Jeg har nå kunnet starte lading og oppvarming av bilen stabilt siden 1. desember. Men 1. februar var det slutt. Da installerte jeg Nissan EV appen. Den har fungert sånn passe. Men på onsdag var all komunikasjon borte. Nå fungerer ingen ting. Jeg får logget inn på nettsidene, men det kommer ikke opp noe info der.
#8
Jeg synes det er litt rart at en Euro 2 bensinbil skal betale 45 kr når disse ikke har krav til NOX og kan derfor slippe ut like mye som en dieselbil. Det er først euro 3 som fikk krav til dette på bensinbiler.
#9
Nissan / Sv: Erfaring med Nissan veihjelp?
mandag 25. januar 2016, klokken 15:59
Da jeg kjøpte Leaf fikk jeg beskjed om at jeg fikk første året med gratis veihjelp inkl. å kjøre tom for strøm. Men nå som bilen er over to år, blir det vel egenandel. Husker ikke om det var begrenset med antall ganger også.
#10
Leaf 2010-2017 / Sv: Batteri/rekkevidde i FINN-annonser
fredag 15. januar 2016, klokken 13:04
1. De vertikale strekene helt til høyre indikerer hvor mye kapasitet som er totalt igjen på batteriet. Men siden første strek først forsvinner når batteriet har tapt seg med 15%, så blir ikke denne målingen så nøyaktig. Hvor mange kilometer som står, sier bare noe om antatt lengde bilen mener du greier å kjøre. Hvis du søker, på forumet, på "GOM" så skjønner du mere.

2. Fordelen med usa-importert Leaf er at de er billigere. Ulempen er b.l.a. høyst varierende garanti. Ikke mulighet for fjernstyring av lading og varme i bilen (carwings). FM-radio som bare kan stilles i odde tall, og ikke GPS.
#11
Nissan / Sv: Leveres Leaf uten lys bak?
fredag 15. januar 2016, klokken 09:39
Hvis du treffer på en Leaf som ikke har på lysene bak om kvelden er det mest sansynlig en importert Leaf. De norsk solgte Leafene har lyssensor som automatisk skrur på lysene når det blir mørkt.

Ellers er det blitt et generelt problem at mange ikke skrur på lysene riktig når det blir mørkt. Det burde vært obligatorisk med automatisk lyssensor på alle nye biler. Det virker som det er mange som ikke er klar over at lysene ikke er på bak. Også glemmer de å skru på lysene om kvelden siden veiene er ok opplyst, spesielt her i Oslo området. Jeg har sett dette problemet på de flest bilmerker, men her jeg bor er det veldig mange Toyotaer som har glemt å skru de på. Når det er sagt, synes jeg det generelt er færre som glemmer å skru de på nå, enn det det var i fjor. Så vi får håpe det er et forbigående problem!
#12
Mener å huske at noe sånt ble kontrollert på min bil i fjor en gang.
Sjekk denne:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19913.msg331581.html#msg331581
#13
Carwing / Sv: Carwings kan brenne i h.....
torsdag 14. januar 2016, klokken 09:33
For en tid tilbake fikk jeg en gammel ipad. Jeg viste ikke helt hva jeg skulle bruke den til, så jeg installerte Leaf link. Denne kombinasjonen har fungert godt for meg siden desember. Men jeg pleier alltid å trykke på oppdater status før jeg trykker på start lading, eller oppvarming. Det tar ca. 45 sek før den oppdaterer seg, men det har vist seg å fungere nokså bra.

Jeg fører inn resultatene her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25290.0.html
#14
Når dette skjer? har du prøvd å skru av og på bilen for å se om prosenten kommer tilbake?
#15
Leaf 2010-2017 / Sv: Uventa dårlig rekkevidde vinterstid
tirsdag 12. januar 2016, klokken 10:54
Varmeanlegget tar en del strøm. Jeg gravde ut bilen fra snøen som kom søndag kveld. I den forbindelse startet jeg bilen og satte anlegget på 23 grader og nesten full vifte. Etter 45 minutter hadde batteriprosenten sunket fra 83 til 65%. Med bakgrunn i dette vil jeg si at forhåndsvarming, og batteritempratur har mye og si for rekkevidden om vinteren. I tillegg til rullemotstand selvfølgelig.

stømforbruket mitt er forøverig på 22.70 kWh/100km så langt i januar. Det er med forhåndsvarming hver morgen og varmt parkeringshus på jobb.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA