Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - JumboTour

#1
Model 3 / Sv: Produksjonstakt
lørdag 02. september 2017, klokken 12:56
Sitat fra: S4e på lørdag 02. september 2017, klokken 09:01
Det som betyr noe er om de lykkes med å etablere volumproduksjon med høy grad av automatisering...
Man kjenner Elon Musk dårlig dersom man fortsatt tror spørsmålet dreier seg "om" Tesla lykkes med volumproduksjon med høy grad av automatisering. De kommer garantert til å lykkes med dette fordi det er nettopp dette Elon Musk har jobbet med de siste to årene. Spørsmålet er heller hvor optimistisk har Elon vært denne gangen i forhold til "når" dette skjer.
#2
Model 3 / Sv: Model 3 - bilder og smånytt.
søndag 09. juli 2017, klokken 12:27
Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 09. juli 2017, klokken 12:18
Jasså, mulig å overføre reservasjoner til andre, altså.

Dagens!
;D ;D ;D
#3
Model 3 / Sv: Model 3 "ludocris" 0-60 på 2 sek???
fredag 10. februar 2017, klokken 17:54
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 09. februar 2017, klokken 23:11
Det blir ikke sagt 2,0 sekunder. Når det er ett signifikant siffer så kan det bety alt mellom 2,0 og 2,9.

Personlig forventer jeg rundt 2,5 sekunder i topputgaven, altså på 0-60 mph med rollout.

Når man benytter ett signifikant siffer som i "2 sekunder" betyr dette alt mellom 1,5 og 2,4 sekunder. Ikke alt mellom 2,0 og 2,9 sekunder. Så forventer man 2,5 vil man med ett signifikant siffer måtte si 3 sekunder ::)
#4
Model S / Sv: Tesla product unveiling on the 17th (unexpected by most)
torsdag 20. oktober 2016, klokken 02:32
Sitat fra: lunitiks på torsdag 20. oktober 2016, klokken 02:24
Eight surround cameras.


Veldig spent på å se hvordan dette skal se ut  :D


EDIT: Ser ut.. De er jo allerede i produksjon!!!!!


Jepp!
Dette er faktisk historisk  :D
#5
Top Global Franchises - Rankings (2016)
Rank   Franchise Name   
1   McDonald's
2   SUBWAY®   
3   KFC
4   Burger King

På samme måte som Steve Jobs stjal ideer fra andre industrier har også Elon Musk evnen til å se hvordan andre industrier har lykkes i å bli store. Selskapene på listen over er ikke blitt verdens største fordi de selger mat. De er verdens største fordi de selger et forretningskonsept som selger mat.

McDonald's henvender seg til ivrige mennesker som har vilje og evne til å skape en lokal virksomhet.
Teslas (fabrikk-) kundegruppe vil være ivrige politikere som har evne og vilje til å legge forholdene til rette for industriell vekst der det er et stort behov for det. På samme måte som statene i Amerika konkurrerte om Gigafactory 1, ser vi nå at det er mer enn nok av land i Asia og Europa som ønsker hjelp til industriell vekst av Tesla. Det er definitivt ikke Tesla som har et problem, det er den etablerte bilindustrien som har et gigantproblem med dette. Og igjen blir det svært spennende å se hvordan de reagerer når/om de våkner.

Som Gandhi (visst nok aldri) sa:
First they ignore you.
Then they laugh at you.
Then they attack you.
Then you win.

For mangfoldets del får vi håpe at konkurrentene våkner før det er for sent.
#6
Jeg tror det kanskje viktigste avsnittet i masterplanen er dette:

SitatWhat really matters to accelerate a sustainable future is being able to scale up production volume as quickly as possible. That is why Tesla engineering has transitioned to focus heavily on designing the machine that makes the machine -- turning the factory itself into a product. A first principles physics analysis of automotive production suggests that somewhere between a 5 to 10 fold improvement is achievable by version 3 on a roughly 2 year iteration cycle. The first Model 3 factory machine should be thought of as version 0.5, with version 1.0 probably in 2018.

At Tesla har stort fokus på å designe maskiner som lager maskiner har vi hørt før i forbindelse med lanseringen av modell 3, eller rettere sagt i forbindelse med fremskyndingen av produksjonskapasiteten. Her i masterplanen sier Elon nokså klart hvordan de planlegger å øke produksjonskapasiteten i praksis. Til og med i uthevet skrift forteller han at planen er å bli god på å levere fabrikker som et produkt i seg selv for å sørge for å få opp volumet på elbiler så raskt som overhodet mulig.

Rykter om ny fabrikk i Kina har versert lenge, EU-land konkurrerer om Teslas gunst mht produksjon av biler i Europa og nylig kunne vi lese at India har tilbudt et landområde for Teslas asiatiske produksjonshub (http://www.thecountrycaller.com/26486-tesla-motors-inc-tsla-offered-land-in-india-to-make-asian-manufacturing-hub/). Vi ser også ut fra navnet på batterifabrikken i Nevada at dette sannsynligvis ikke blir den eneste gigafabrikken.

At Elon Musk har hatt suksess med SpaceX og Tesla viser hvor viljesterk han er når han først har satt seg noen mål (som for folk flest virker uoppnåelige). Det blir derfor svært interessant å se hvordan den øvrige bilindustrien angriper dette. For oss forbrukere, er dette svært gode nyheter fordi det kan bare bety en ting - prisen på elbiler i fremtiden vil gå ned.  8)

#7
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
onsdag 25. mai 2016, klokken 20:12
Sitat fra: Kanutten på tirsdag 24. mai 2016, klokken 23:43
Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 24. mai 2016, klokken 23:27
70D vinner med 1 poeng foran passat Alltrack. Er en del underlige poeng dog. de som skriver synes blant annet at Passat er en penere bil...

Er det underlig? Det er vel en smakssak.

Det er vel nettopp fordi det er en smaksak, dvs umulig å kunne måle objektivt at sånne sammenligninger er underlige. 

For 2-3 år siden vant Modell S forøvrig mot Porshe Panamera i en lignende dustesammenligning mener det var DN. 
;D
#8
Model 3 / Sv: Model 3 videoer
fredag 13. mai 2016, klokken 19:23
#9
Model 3 / Sv: Mens man venter
onsdag 04. mai 2016, klokken 14:40
Sitat fra: turfsurf på onsdag 04. mai 2016, klokken 14:22
Hvis man kjører 50000km i året går det vel med ihvertfall 30000 nok i drivstoffkostnader. På 3 år sparer man inn en 3dje del av bilprisen bare i drivstoffkostnader. 
Mitt estimat på besparelse er 1,- nok/km tatt i betraktning det meste i forholde til vår SAAB 95 (som selgeren sa ikke akkurat var en sparebøsse).

Det er mange variabler her så det vil jo variere i forhold til alternativ bil, kjøremønster, strømpriser, superladingandel, bom-og ferge avgifter osv. men etter to år mener jeg fortsatt at estimatet er OK. Kansje noe konservativt for mitt kjøre/lademønster.

Poenget er vel at bil er ingen investering, har aldri vært og kommer aldri til å bli, men valg av riktig bil vil kunne redusere utgiftene eller forsvare de verdiene du har lagt til grunn når du kjøpte bilen.

Kjøp av bil er et verdivalg, ikke en investering! :)
#10
-Regn at model S er fem meter lang og to meter bred +- noen milimeter
-Jeg kjørte i vinter Asker Hovden i drittvær, måtte lade på Åmot for å være på den sikre siden. Du skal kunne ta den strekningen uten superlading men da bør du være sikker på at du kan lade når du kommer fram. Det er mye bedre å stoppe på Åmot i 15 minutter for en beinstrekk.
-Tipper du må punge ut med 500k for en to år gammel s85
-Bilen er større enn du tror og har svært god plass til passasjerer og bagasje.
-Jeg har selv bare en 10A kurs i garasjen og har aldri hatt behov for noe annet. Så lenge du har et normalt kjøremønster. (jeg har kjørt 60 000 på to år nå)
#11
Model 3 / Sv: Gratis Supercharging for Model 3?
mandag 11. april 2016, klokken 19:54
Sitat fra: kjølholdt på mandag 11. april 2016, klokken 14:28
Kan ikke tenke meg noe annet enn at SC tilgang betales på forhånd når man kjøper bilen.Alt annet blir byråkratisk.hvis 325000 betaler 12500 kr for sc tilgang får de jo inn noen kroner :-) å bygge for

Vi må ikke glemme at Elon var en av de som sto bak PayPal. Han ser neppe betaling per bruk som noe byråkratisk eller uforholdsmessig dyrt problem.
#12
Imponerende frunk-rom tatt i betraktning at dette var dual engine modeller.
#13
Dette er en interessant poll N00b!  ;)
Sett i lys av det overraskende store antallet reservasjoner, tror jeg det er viktig å se hva slags forventninger vi har til når vi tror bilen blir levert Norge.

Har selv reservert og tippet opprinnelig Q2-18. Har nå justert forventningene til Q3-18. Det blir uansett spennende å se hvordan Tesla endrer utvidelsesplanene som en følge av den massive reservasjonen.
#14
Model 3 / Sv: Kansellering av reservasjon
lørdag 02. april 2016, klokken 22:35
Sitat fra: Sven-E på lørdag 02. april 2016, klokken 22:31
Sitat fra: asgeirn på lørdag 02. april 2016, klokken 07:52
Jeg forsøkte å kansellere via e-post og nettsiden uten svar.

Til slutt ringte jeg, de tok telefonen med en gang, og jeg fikk pengene i løpet av to dager.
Det vil da si at du fikk bestille Model3 minst 2 døgn før alle andre.  ::)

Og dessuten gikk du glipp av Elons takkegave til de som stilte opp i kø
"Elon Musk (@elonmusk) tweeted at 9:24pm - 2 Apr 16:

Token of appreciation for those who lined up coming via mail. Thought maybe 20-30 people per store would line up, not 800. Gifts on order. "
;D ;D ;D
#15
Model 3 / Sv: Useriøs kørordning for Model 3
lørdag 02. april 2016, klokken 22:31
Klart det!  :)
Prisen på aksjer styres f.eks. av forventninger. Dvs stort sett hva folk TROR om fremtiden.

Du skal ikke undervurdere folks magefølelse. ;D
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA