Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Mippen

#1
Ladeplasser og ladekabler / Ladeutstyr på langtur?
søndag 22. oktober 2017, klokken 15:59
Har hatt elbil i noen år så jeg har i løpet av årene kjøpt masse lade utstyr til bilene mine slik at jeg kan lade enkelt og fleksibelt på langtur. Når jeg tenker meg om er det egentlig få av overganger og adapter jeg har hatt bruk for. Har klart meg med CHAdeMO adapter, type 2 kabel, og overgang til komfyr kontakt og overgang til blå 16A 230V. Er det vits å beholde overgang til 32A blå, rød 32A 400V? Skjøteledning til 32A 400 V og skjøteledning til 32a 230V blå? Jeg har også en portabel 32A 400V ladeboks. Hva ville dere ha beholdt? Det er mer og mer offentlige ladeplasser så behovet for alt dette er vel ikke så stort lengre?
#2
Golf GTE / Sv: Hvor mye betaler dere i service på GTE?
tirsdag 17. oktober 2017, klokken 19:47
Har sett litt på nettet at enkelte betaler 10-12000 kroner i service på bilen når den er et par år gammel. Er det DSG girkasse som drar prisen opp? Husker selv når jeg hadde golf at service på den var rundt 4000 kroner. Hvordan er det med registerreim på GTE?
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Import av elbil selv?
søndag 15. oktober 2017, klokken 20:44
Takk :) Men er det noen som har tips til hvor det er billig å importere fra? Erfaring med forhandler, reisemetode og alt det praktiske?
#4
Kjøpe elbil? / Import av elbil selv?
søndag 15. oktober 2017, klokken 17:07
Er det vanskelig å importere elbil fra Europa selv og er det noe å spare? Tenker på alle små importører.
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Trenger man Tesla
søndag 15. oktober 2017, klokken 12:44
Nissan Leaf er ikke spesielt stor. Den er registrert for 5 personer, men har man barn i bilstol og vogn sliter man med å få plass til folk og bagasje. I en Model X har man god plass til folk og bagasje. Ikke minst kan man hekte på en tilhenger. Å ekskludere Model X og andre store elbiler er i praksis å ødelegge for at en familie kan komme seg rundt sikkert, miljøvennlig og forholdsvis rimelig. Man kan riktig nok kjøpe en gammel Caravelle eller liknende for slikk og ingenting hvis man trenger plass, men kjører man masse går det mye drivstoff og kanskje bompenger. Selv har jeg en eldre Peugeot som reserve bil siden vi ikke fikk lov å montere hengerfeste på Vår Model S, og med 10000 kilometer i året koster den ca. 5000 i md. med vedlikehold, bensin, bompenger, årsavgift og forsikring. Når jeg solgte min Model S har den kostet med nøyaktig like mye hver md. medregnet verditap, driftsutgifter og forsikring.

Jeg hadde fra før en Leaf, men den var ikke stor nok, den hadde ikke god nok rekkevidde, og det var ikke like lett å lade den på langtur. Nå kommer den riktig nok med bedre rekkevidde, men det er plassen da.

Jeg er på jakt etter en elbil med alt, så det kan godt hende jeg ender opp med en Model X med mindre noen andre kommer med større plass, rekkevidde og hengerfeste i mellomtiden.
#6
Elbiler i media / Sv: Regjeringen vil ha avgift på tyngre elbiler
fredag 13. oktober 2017, klokken 22:31
Sitat fra: 02jan på fredag 13. oktober 2017, klokken 22:09
Alle familier har ikke råd til 2,5tonn tung tesla x eller range Rover.

Noen har råd til nyere Nissan leaf eller Volvo v60/v70 , Mondeo/Passat.
Disse normale familiebiler veier fra 1.4-1.7 tonn.

disse bilene er "sikre", men i kollisjon med bil på 2.5tonn, reduseres sikkerheten betydelig.

Så har du familier , som ikke har råd til nyere biler, som kjører mellomklasse biler fra starten av 2000 tallet, golf, Audi A4, Mazda 6, avensis med små bensinmotorer. Vekten på ligger på 1.2-1.4 tonn.Disse vil i praksis ha 0 sikkerhet igjen i kollisjon med 2.5 tonn bilen.

Jeg tenker for min del at det er på grensen til "galskap" at jeg frakter familien min rundt i en bil på 1.2 tonn, bil som dekker vårt behov og er i utgangspunktet sikker nokk ( men ikke mot biler på 2tonn+).

Har lagt merke til at mange har gått over til større og tyngre biler de siste årene , ikke bare tesla.

Skal jeg velge en trygg bil til familien (til min økonomi) så må jeg nå velge unødvendig stor og tung bil, type godt brukt xc90, thaoe, suburban o.l.

Grunnen til den høye vekten er det store batteriet som igjen gir den suveren best rekkevidde.

Når det er sagt skal det komme mange nye familiebiler i årene som kommer med lang rekkevidde, og det vil også være med på å øke vekten på bilen. Det er ikke bare Tesla som kommer til å lage tunge biler. Teknologien utvikler seg og alle biler blir større og tyngre med mer utstyr og sikkerhet. Se bare 30 år gamle Volvo 740 som i dag er like stor som en VW Golf.

Det er ikke alle som klarer seg med en Passat eller Mondeo stasjonsvogn. Har man 3 eller flere unger blir det trangt i bilen. Da er alternativet en gammel 7 seter eller å kjøpe en ny og sikker elbil. Mye tyder på at e-NV200 kommer med minst 60 kWh batteri snart, og da kan den med "Tesla avgiften" bli for dyr for en familie som trenger den type bil. Andre produsenter kommer også med rimelige elbiler med stor rekkevidde.

Jeg vil likevel påstå at mange har råd til en bil som Tesla. Selv har vi en stasjonsvogn fra midten av 2000 tallet som reserve bil, og den koster oss like mye i året å eie som det Teslaen min har kostet meg på et år. Vi kunne egentlig hatt to Tesla Model S for det den billige bilen har kostet.
#7
Golf GTE / Sv: Hvor mye betaler dere i service på GTE?
fredag 13. oktober 2017, klokken 21:50
Drar denne opp igjen. Er vel noen som har tatt service på bilene sine nå tenker jeg.
#8
Elbiler i media / Sv: Regjeringen vil ha avgift på tyngre elbiler
fredag 13. oktober 2017, klokken 21:43
Både elbil foreningen og NAF støtter opp under at forslaget til regjeringen er bak mål.

Sitat fra Elbilforeningen:
SitatTusenvis av forbrukere har satt seg på lister for å kjøpe nye, større elbilmodeller, som kommer i salg de neste to årene, og norsk bilbransje jobber for fullt for å levere. Samtidig velger Regjeringen å trekke ut pluggen.

– Dette skaper stor usikkerhet på et tidspunkt hvor stadig større andeler nordmenn skal overbevises om at elbil er noe for dem, sier Christina Bu.

Omleggingen vil ramme de større elbilene, som mange norske familier har ventet på å få kjøpe. Disse bilene blir nå dyrere. Med tanke på at halvparten av bilsalget i Norge består av mellomstore og store familiebiler er det avgjørende at elbilene også er konkurransedyktige her.

Fra Naf:
SitatTesla får avgift fordi den er tung, ikke fordi den er dyr
Elbilene med lang rekkevidde har store, tunge batteripakker. En Opel Ampera-E, en liten familiebil med lang rekkevidde, veier hele 1620 kilo. Den er på størrelse med en VW Golf – som veier kun 1268 kilo. Jo lengre rekkevidde og større bil, jo større og tyngre batterier.

Når flere store familie-elbiler med lang rekkevidde kommer på markedet, vil mange måtte betale denne nye avgiften dersom regjeringen får viljen sin. Ikke fordi bilen er dyr, men fordi den er tung. Familie-elbilene blir dyrere for alle som trenger en bil med plass til mange, med hengerfeste eller rekkevidde frem og tilbake til hytta.

Jeg forstår at mange misliker at folk kjører rundt i store dyre biler, men man må se helheten - ikke bare noe. Som sagt har mange råd til en Tesla i dag hvis man går fra en nyere stor eller mellomstor familiebil. Selv har jeg eid en Model S i nesten 3 år, og den har kostet meg halvparten å eie i forhold til min tidligere VW med 2,0 TDI motor. Trenger man plassen og rekkevidden er det ikke andre biler å velge akkurat nå enn Tesla, og kommende elbiler vil også bli straffet av denne avgiften.

Alternativet for mange er å kjøpe en gammel usikker bil som bruker mye drivstoff (og utslipp) for å frakte familien rundt. Hva er da galt med å kjøpe en ny bil som er sikker og kan brukes til alt, på samme tid som man sparer penger og miljøet.
#10
Elbiler i media / Regjeringen vil ha avgift på tyngre elbiler
onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:28
Regjeringen vil innføre en skatt på tyngre elbiler. Media kaller det for "tesla skatt". Imidlertid vil vel andre biler også rammes. Både Jaguar, Mercedes, Audi og flere kommer med store elbiler framover. Personlig tenker jeg at en slik avgift slår uheldig ut. Det vil fortsatt ta noen år før det er nok elbiler å velge i for folk flest. Tesla selger bra i Norge, men ikke de dyreste modellene. Det er fordi de som har råd til en vanlig stasjonsvogn har råd til en Tesla hvis man tenker på utgiftene man sparer, spesielt på drivstoff og vedlikehold. Eksluderer man Tesla og andre store kommende elbiler vil en del måtte klare seg med diesel eller bensin i mangel på valg. Foreløpig er der bare en elbil med 7 seter og skikkelig hengerfeste. En e-Golf, Leaf osv. dekker ikke behovet til en storfamilie i forhold til plass. Skal man nå klima målene kan man ikke stoppe en av de mest solgte bilene. Som sagt er de fleste Tesla eiere helt vanlige folk med vanlig inntekt. Det er de få som har råd til de dyreste modellene med størst batteri og motor. Den billigste bilen koster nesten halvparten av den dyreste, men vekten er omtrent lik og vil derfor slå ut likt i forhold til avgifter.

https://www.vg.no/forbruker/bil/regjeringen-innfoerer-tesla-skatt/a/24161362/
#11
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Feil med lader?
mandag 09. oktober 2017, klokken 05:56
Har sett noen trillinger som selges med defekt 230V lader. Er dette et vanlig problem og er det vanskelig (og dyrt) å fikse ombord laderen?
#12
Bruktbilprisene er rare. For noen md. siden så jeg biler under 60.000 nå ligger mange fra 80-100.000 kroner.
#13
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Brukt trilling?
tirsdag 19. september 2017, klokken 17:11
Sitat fra: elekTrond på tirsdag 19. september 2017, klokken 16:59
~55' km på min '13 (reg sep-12) som fyller fem år denne måneden. Jeg har kjørt 15' av de siden juni i fjor. Har LEV50N cellene og merker ikke noen stor forskjell ennå. I mitt tilfelle sitter den største variabelen mellom rattet og setet.  :police:

Min har ikke tapt seg ei krone ift. dagsprisene på FINN det siste året. Du ser sjøl hvilke biler og annonser som flyr avgårde. Da Opel Ampera-e kom i mai, sank trillingene som ei aksje på børsen. Ei uke senere var alt tilbake ved det unormalt normale. Dvs. kunstig høye bruktbilpriser. De som gikk unna i mai var bl.a. de som la ut gule '11 Ion'er til ±50K. Ser du slike er det bare å hive seg rundt.  :o Ser du en '11 til 100K, kan du gjøre handle (!) som du lyster.  ::) :+1:

Hvis jeg skulle kjøpt en bil som din, må jeg ut med 100.000 - det du mener? Får en helt ny bil til rundt 150.000 kroner, men den vil vel tape seg mer i pris enn en som er noen år gammel?
#14
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Brukt trilling?
tirsdag 19. september 2017, klokken 16:45
Lurer på en brukt triling som ventepølse. Hva har folk erfart i forhold til batterikapasitet på en brukt bil? Hvor mye er en tidlige trilling verdt som har gått mellom 50 og 100 tusen ? Tenker mest på imev da den har litt mer utstyr, men kan vurdere de andre også.
#15
Har funnet en norsk bil med litt redusert batteri kapasitet (1 strek), er det et godt kjøp hvis den er rimelig nok, eller vil jeg merke stor forskjell? Jeg er bare vent til Leaf med varmepumpe (2013). Dette er modellen før uten varmepumpe.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA