Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - rene

#1
Model S / Sv: Firmware 6.1
torsdag 26. februar 2015, klokken 14:19
@Bonefish har du hatt den funksjonen mens bilen står i park, og du trykker på park? Jeg har hatt den hele tiden når jeg går over til park fra drive eller reverse, men ikke når man allerede står i park og har ventet lenge nok til at håndtakene går inn igjen. Skal teste når jeg skal hjem fra jobb om dette er nytt hos meg nå. Hadde vært bra!
#2
Lading av Tesla / Sv: Type lader og pris på bensinstasjon
onsdag 25. februar 2015, klokken 14:50
Betalingsløsningen kan jo være så enkel som at du skrur av/på ladestasjonen inne på stasjonen når kunden er kommet inn. Trenger ikke være SMS/RFID/kortautomat. Problemet er vel at det ikke er lov å selge kWh uten å ha konsesjon, så han må vel ta betalt per minutt/kvarter/time på etellerannet vis. Evt drite i å ta betalt, alternativt trekke det av på pølseregningen når kunden handler der.
#3
Lading av Tesla / Sv: hva er mulig hjemme ?
tirsdag 17. februar 2015, klokken 20:56
Jeg ba om pris på 400V/32A kontakt i garasjen, og da elektrikeren så bilen min mente han også at han ikke fikk lov å sette opp dette til elbil-lading, det måtte termineres rett i en ladestasjon. Planen min var å koble til en underfordelingssentral som gir både schuko, 16A og 32A rød ut slik at jeg har alle muligheter, men det var visst ikke bra å koble til/fra røde kontakter jevnlig. Da jeg sa jeg ville ha rød 32A kontakt på veggen slik at jeg kan bruke sveiseapparatet og høyttrykkspyleren min ordnet det seg. Droppet det uansett pga pris, men skal se på det ved en senere anledning.
#4
Model S / Sv: Rekkevidde med sykkel etc på taket
onsdag 14. januar 2015, klokken 10:28
Mitt takstativ står på hele året. Jeg har siden jeg monterte det i april tatt det av en gang pga kjøring fra Sandnes til Sverige og tilbake uten behov for det. En slik jallaløsning måtte jeg montert hver gang jeg skulle bruke det, som et sykkelstativ til hengerfeste. Det er mye mer arbeid.

Pris er ikke en faktor.
#5
Model S / Sv: Rekkevidde med sykkel etc på taket
onsdag 14. januar 2015, klokken 10:20
For de som trenger god plass på taket anbefales Thule sitt stativ kontra Whispbar. Thule stikker utenfor festene, Whispbar sin bøyle stopper inn i festene. Gir deg ganske mange cm ekstra på hver side til flere sykkelholdere.
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Soneparkering
tirsdag 13. januar 2015, klokken 11:30
Standardnøkkelen fra Elbilforeningen åpner alle ladestolpene jeg har vært borti i Stavanger. Faktisk også de på parkeringsplassen her på jobb på Forus.
#7
Rogaland elbilforening / Sv: Lading Egersund
lørdag 10. januar 2015, klokken 21:13
Hvis det er innen åpningstid er det to ladeplasser på nederste plan i parkeringsgarasjen til Amfi Eikunda (kjøpesenteret). Helt helt innerst.
#8
Model S / Sv: Overlevering og antall kilometer
lørdag 10. januar 2015, klokken 18:09
25 km i mars 14.
#9
Ikke at jeg har prøvd å lade der, men de gangene jeg har vært innom har de enten vært fossilblokkert eller sist blokkert av enorme mengder fyringsved.
#10
Sitat fra: Batteritralla på torsdag 08. januar 2015, klokken 21:43
Men oppgitt i typical range....
... i snitt over hele ladesesjonen - ikke der og da.
#11
Forutsatt at du regner typical km rekkevidde er tommelfingerregelen at du får 1 km rekkevidde per time per A på 1-faselading. Med 3-faselading (400V) får du tre ganger så mye.

Derfor:
230V 10A: 10 km/t 13A: 13 km/t 16A (3,7 kW): 16 km/t und so weiter.
3-fase 400V: 10A: ikke særlig aktuelt 16A (11 kW): 48 km/t 32A (22 kW): 96 km/t. I realiteten får man ca 100 km/t på 22 kW, så tommelfingerregelen bommer ikke veldig.
#12
Model S / Sv: Montering av Dashcam i Stavangerområdet
onsdag 07. januar 2015, klokken 12:56
Svarte i den andre posten, men jeg har muligens en garasje vi kan bruke. Ta kontakt på PM.
#13
Model S / Sv: Teknisk: Dashcam-snakk.
onsdag 07. januar 2015, klokken 11:02
Jeg kan muligens stille med garasje Aua71. Ta kontakt på PM.
#14
Model S / Sv: Salgspris på solgte TMS
onsdag 07. januar 2015, klokken 11:00
Har vi ikke en ildsjel med særdeles gode Google Docs-kunnskaper som kan lage et regneark á la det vi har for levering av bil? @krister461? Føler alle sier "alt utstyr unntatt ..." - i regnearket kunne man bare krysset av på det man har. Etterpå kunne man hentet ut statistikk på salgsperiode, priser opp mot utstyr osv. Det er også relevant hva bilen ble annonsert for, og hva man fikk til slutt.
Prøver man seg med for høy pris tar det gjerne lang tid (4-8 uker?) og man må gjerne sette ned prisen litt hver uke. Setter man rett pris i utgangspunktet ryker den gjerne på dagen.
#15
Lading av Tesla / Sv: Ladestrøm på type 2 kabel
fredag 02. januar 2015, klokken 22:13
Alt du sier er riktig. Uten dobbeltlader kan du ikke utnytte 32A 1-faselading på type 2 uten å bruke en lasket (non-standard) kabel. Du kan lade på 32A 1-fase via UMC som følger med bilen siden adapteret (blå) er lasket.

På en 22 kW-lader (32A, 400V 3-fase) kan du lade med 11 kW (etter du har fått oppgradert ledningsnettet ditt). Foreløpig kun 13A siden ledningene må oppgraderes.

Sett innstillingene til å vise effekt og ikke km/t så du vet eksakt hva du får inn. km/t tar høyde for om HVAC kjører, om du har lys på og spiller musikk, om batteriet varmes osv. Dette er ikke interessant for å vite hva du får inn.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA