Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - SondreB

#1
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Kristiansand - Oslo
fredag 03. januar 2014, klokken 12:18
Nå ser det ikke ut til at det kommer noe nytt mellom Kristiansand og Oslo på en stund, kanskje Lier-toppen men den vil ikke ha mye å si. Med tanke på nyhetene om Isveien, ser det ikke lyst ut i den nærmeste fremtiden. Dette er synd da det gjør strekningen Kristiansand-Oslo mye mindre håndterbar for oss med Nissan Leaf. Vi kommer ikke til å reptere en 10-timers reisetur med det første, spesielt ikke hvor godt man merker reduksjon i batterikapasitet nå som gradene har sunket.
#2
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Kristiansand - Oslo
onsdag 06. november 2013, klokken 13:13
Sitat fra: emil på mandag 04. november 2013, klokken 19:13
Takk for forsøket, nå skal jeg bare fra Arendal til Oslo,men har ikke tatt sjansen på å gjøre det med Leafen enda

...

Problemet er vel at det er Ishavsveien som har planlagt de fleste hurtigladerne fra Arendal og østover, og de koster det jo en halv formue å bruke hvis man ikke har årsabonnement. Blir nok fossilbil på den strekningen en god stund fremover.
Du har fordelen at du kan lade til 100% hjemme før du kjører avgårde, da får du litt lengre men det holder nok ikke til Gravdahls auto i Tønsberg, men med den hurtiglader på Stathelle, så kan du ta den, Tønsberg, Drammen og Oslo =)
#3
Leaf 2010-2017 / Sv: Nettavisen med flere faktafeil?
onsdag 06. november 2013, klokken 12:43
Sitat fra: leaf-newbe på mandag 04. november 2013, klokken 19:58for det første du egner deg ikke som bilselger.
Hehe, takk for det :-D Har ingen umiddelbare planer om å bli bilselger nei.

Jeg forhørte meg med en annen her som jeg overbeviste om å kjøpe Leaf, han hadde på samme måte som meg forstått at 6.6kw tilleggsutstyret var en 16A hjemmelader.

Skal gi denne tilbakemeldingen til selgeren i Kristiansand, ellers så er det nok sannsynlig at bilen blir byttet ut med noe annet innen 32A infrastruktur er bygget ut i Norge, men på det tidspunktet vil kanskje bruktbilverdien være høyere for de som valgte å kjøpe med 6.6kw dobbellader.

Nå vet jeg ihvertfall bedre og hvis noen spør, kan jeg gi bedre råd =)
#4
Leaf 2010-2017 / Sv: Nettavisen med flere faktafeil?
mandag 04. november 2013, klokken 19:26
Jeg er langt over middels interessert i teknologi og det gikk rett forbi mitt hode at man kunne kjøpe bilen med to ulike ladere "i bilen". Jeg forstod dette som enten 10A eller 16A lader, tenkte vel på tidspunktet at jeg kunne vente med 16A, men så feil kan man altså ta.

Nå er det ikke utsikter til offentlige 32A stolper i Kristiansand med det første, men det er ikke mange årene det tar før 6.6 laderen blir høyst aktuelt for mange. Følelsen jeg sitter igjen med er at dette ikke er veldig fremtidsretter av Nissan-forhandleren som ikke får kommunisert bedre hva 6.6 muligheten virkelig er for noe.

Må man virkelig kjøpe "hjemmelader" for å få til 32A hjemme? Holder det ikke med vanlig uttak på riktig volt og amper? Er vel styringsenhet som gir beskjed til laderen om å trekke 32A som trengs, eller er den enheten unødvendig hvis laderen skal trekke maks?

Som sagt, nyttig for meg å lære dette da jeg direkte er ansvarlig for å sikre Nissan flere salg av Leaf... gjennom samtalee i lunsj, osv. :-P
#5
Leaf 2010-2017 / Sv: Nettavisen med flere faktafeil?
mandag 04. november 2013, klokken 17:49
Dette har jeg ikke fått med meg da jeg bestilte bilen. Kan ikke huske at jeg ble informert om at dette var en mulighet/ekstrautstyr. Men nå har jeg lest meg litt opp på dette og hadde jeg forstått dette da jeg kjøpte, hadde jeg handlet 6.6kw uten å blunke... føler meg lurt på det punktet. Kjøpte topp utstyrt ellers :-/
#6
Leaf 2010-2017 / Nettavisen med flere faktafeil?
mandag 04. november 2013, klokken 16:12
http://www.nettavisen.no/side3/article3608907.ece

Dette er en artikkel fra tidligere i år, men den får meg til å lure på følgende:

Er det mulig å lade Nissan Leaf 2013 med 32A over AC? Det er da vitterlig informert om dette i artikkelen ovenfor, med en ladetid da på 4 timer.

Hadde Leaf hatt mulighet for 32A slik som Model S, hadde den blitt en enda bedre bil enn den allerede er =)

Dessverre eksisterer det ingen offentlige ladestasjoner i Kristiansand, og det vil nok ta enda lengre tid før "2-generasjon" kommer på plass (ref.: http://www.ladestasjoner.no/nyheter/127-elbilforeningen-selger-rimelige-ladekabler).

Merker det er ganske irriterende at Leaf ikke har 32A AC støtte... :-P
#7
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Kristiansand - Oslo
mandag 04. november 2013, klokken 14:34
Da har vi kommet hjem etter en helgetur til Oslo fra Vennesla. Det blir nok ikke en ny tur med det første, ikke før det har kommet flere ladestasjoner tilgjengelig langs E18.

Vi brukte ganske nøyaktig 10 timer fra Vennesla til Oslo og 9,5 timer fra Oslo til Vennesla. På forhånd hadde jeg utregnet at det ville ta mellom 7+ til 9 timer, avhengig av hvilken rute vi ville ta.

Reiselengde ca. 763 km. Ca. 5 time og 20 minutter kjøretid på retur, resten er da altså ventetid på lading.

Temperaturer var fra ca. 4 grader til 10 grader. Været innover var oppholds, mens tilbaketuren skjedde i sterk side/motvind og massivt regnvær. Bilen er en 2013 SL modell (norsk bil) med 16" vinterhjul (ikke Nissan) på pigger.

Begge veiene ble det ladet på alle mulighetene for hurtigladning, samt kladdelading på Brokelandsheia. 50 minutter tur, 1,5 time på retur, 10A ladekabel.

På samtlige ladestasjoner kom vi til ledige stasjoner, det var en veldig positiv opplevelse. To av gangene (av totalt 8 hurtigladninger) kom det en annen bil som måtte stå og vente litt.

Det er ganske stabilt og solid å kjøre etter prosent på batteriet vs kilometer avstand til målet på GPSen i bilen. Har man 20km avstand og 20% igjen på batteriet, kommer man fint frem. Tror man bør ta utgangspunkt i 10% = 10 km, spesielt nå på høsten. Jeg vet ikke om det blir bedre til sommeren.

Når man da ligger på veien og kjører, kan man lett se hvorvidt man øker eller reduserer prosentmessig i forhold til kilometer til målet. Blir på en måte et mål i seg selv, å øke avstanden mellom prosent på batteriet og kilometer igjen til målet (ah nå "leder" jeg med 4% margin!)

Laveste vi kom var 9% da vi ankom Arendal (Stoa) på vei hjemover. Ettersom turen var med kone og barn, var det ikke så mye stemning for å ta altfor stor risiko.

Jeg er veldig usikker på hvorvidt ECO-modus har noe for seg for en som meg, som er ganske flink til å kjøre økonomisk. Jeg har gjort litt tester til jobb og har ikke kommet frem til noe konkret enda, men jeg får litt følelsen at ECO er for "amatører" som er glad i å trykke hardt på pedalen. Noen som som har tanker om dette?

Kunne skrevet masse om erfaringene, men hvis det er noe spesielt er det bare å spørre :)

Ser frem til nye hurtigladere langs E18, hvor man slipper omturen innom Skien (Skagerak Arena) som koster tid og energi. Behovet for planlegging blir mindre, og behovet for lengre ladeperioder forsvinner.
#8
Dekk / Felger / Sv: Vinterdekk 2013
tirsdag 22. oktober 2013, klokken 11:00
Jeg vurderer å kjøpe piggdekk, vil det ha veldig mye å si for forbruket? Vi har en ganske ille bakke som må opp en gang iblant og bakken mot huset har en tendens til å få endel is, så jeg slet litt med V70en ifjor på piggfrie. Hadde vi bodd i Oslo fortsatt hadde vi hatt piggfri, men vurderer altså pigger nå for første gang på veldig mange år. Veldig mye støy? Reduserer kjørelengden mye? Mest lyst på nye hjul på 17" for vinter, men får se hva prisene blir.
#9
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Kristiansand - Oslo
tirsdag 22. oktober 2013, klokken 10:23
Tenkte jeg kunne dele litt tall etter vårt forsøk på Vennesla-Arendal i går kveld. Det var kaldt (3-4 grader), mye vind og endel regn. Forsøkte å se forskjellen på rolig kjøring (70-80 km/t) og det å holde fartgrensen (90-100 km/t). Det var to voksne og ett barn i bilen. Før retur ble bilen fylt med minimum 10-15 kg matvarer.

Kjørelengde tur/retur: 150.3 km
Forbruk retur: 19.4 kWt (oppe på 21.3 kWt på E18)
Gjennomsnittsfart på retur: 77.2 km/t

Kjørelengde hver vei: 72.6 km
Tur: 70-80 km/t
Retur: 90-100+ km/t

Forskjell på prosent forbruk: 1% mer på retur.

Noen tall fra ABB ladestasjon (Stoa), DC 500V 120A.
16% = 120A
35% = 83A
82% = 28A
90% = 22A
91% = 13A-16A

Noen som vet om det finnes offisielle tabeller for ladekraften på de ulike stasjonene rundt i Norge? Ganske greit å vite :-)

Estimater fra maskinen:
14% estimerte den ~56 minutter.
35% estimerte den ~48 minutter.
82% estimerte den ~24 minutter.
90% estimerte den ~10 minutter.

Målte ikke faktisk ladetid, tok bilder med mobilen men må legge inn på PCen for å kalkulere differansen.

Til sammenligning kjørte jeg til jobb idag, Vennesla-Kristiansand i B-modus (ved en feil) hvor jeg sannsynligvis har kjørt beste (penest) turen så langt, da kjørte jeg 17.7 km, energiøkonomien endte på 14.8 kWt og jeg brukte 14% av batteriet med gjennomsnittsfart på 52.5 km/t.

Vi har en Nissan Leaf 2013 SL Premium kjøpt av Nissan-forhandler i Norge, kjørt 1491 km på relativt kort tid ;-) ... skal forsøke oss på Oslo-tur om en liten stund.
#10
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Kristiansand - Oslo
fredag 18. oktober 2013, klokken 13:57
Finnes det noen ladepunkter langs E-18 mellom Kristiansand og Oslo som har Mennekes-tilkobling og kanskje mer enn 16A ladning? Nedenfor er dagens liste over ladestasjoner, men jeg skulle gjerne visst om noen som har mer enn 16A ladning, da spesielt mellom Arendal og Tønsberg.

Fra sør har vi pr. 18.10.2013:

Hurtig: Sørlandets Bilsenter (Nissan-forhandler)
Hurtig: Stoa Hurtigladestasjon, Arendal (Grønn Kontakt)

Semi: Skagerak Arena Semihurtiglader, Skien
eller
Hurtig: Gravdahls Auto Hurtigladestasjon, Tønsberg

Hurtig: Buskerud Bilsenter Hurtigladestasjon, Lier

Når Brokelandsheia, Stathelle og andre kommer på plass, blir det bra. Men det blir jo ikke før i desember, men over nyttår hvis alle kommer på plass blir nok ikke Kristiansand-Oslo en strekning man lengre trenger å planlegge noe spesielt på forhånd :)
#11
Jeg ønsker å kjøpe Charge-amps UM-EVSE, bor i Vennesla nær Kristiansand. Noen i området som har en liggende som de ønsker å selge, eventuelt er det noen forhandlere i nærheten her?

http://www.charge-amps.com/um-evse
#12
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Kristiansand - Oslo
fredag 18. oktober 2013, klokken 13:02
Takk for tipset BE! Jeg legger inn en ønskes kjøpt melding på forumet og ser om noen i nærheten av Kristiansand har en slik kabel tilgjengelig.
#13
Carwing / Sv: Andre med Carwingsproblemer i dag ?
fredag 18. oktober 2013, klokken 09:49
Med appen på Android får jeg beskjed om å logge inn hver eneste gang jeg logger på, får idle timeout med en gang. Vært slik i hele dag. Fungerer fint med websiden.
#14
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Kristiansand - Oslo
fredag 18. oktober 2013, klokken 09:47
Jeg kom over denne 16A laderen med kontroller-logikken i selve støpselet, noen andre som har prøvd denne? Tenker at kanskje denne er mer optimal for litt raskere ladning når man skal på langtur og mangler hurtiglader?

http://elbilshop.no/evse.html

Stoa (Arendal) til Skien er ca. 120 km, da bør man nok ta en liten pause på Brokelandsheia som er ca. 62 km fra Stoa. Bør ikke være store behovet for å klare å komme seg til Skien, eventuelt Tønsberg som igjen blir 117 km og kanskje litt på grensen. Tønsberg til bilforhandleren rett forbi Drammen er ca. 65km. Deretter 38 km til Oslo. Skien - Drammen er 95 km, så den bør også gå greit vil jeg tro? Som et alternativ hvor de har en semi-hurtiglader.

Blir kanskje tur med Leafen neste helg, men er noe skeptisk da vi skal kjøre hele familien så litt kjedelig å bli stående i mange timer en plass med 10A laderen som fulgte med bilen.
#15
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Kristiansand - Oslo
onsdag 16. oktober 2013, klokken 12:29
Sitat fra: klumpen på fredag 23. august 2013, klokken 17:55
Kjører krsand til oslo titt og ofte. Jeg legger alltid middag til brokelandsheia. Lader på 16 amp i 2-3 timer til jeg har 80/90% kapasitet på batteriet.
Laderen i skien blir en såpass omvei ( om man ikke kjører over siljan ) at jeg ville droppet det. Bruker ca 7 timer til oslo fra krsand.
Hvilken lader bruker du for 16A? Den som følger med Nissan Leaf 2013, er kun på 10A slik jeg forstår?

Vurderer tur til Oslo fra Vennesla (Kristiansand), men det er en utfordring mellom Arendal og Tønsberg. Tar litt tid å få opp disse hurtigstasjonene :-|
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA