Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Avh

#1
Sitat fra: Ellemelle på torsdag 19. oktober 2017, klokken 15:39
Han kan sikkert også regne ut at ikke-røykere bør betale mer i skatt, siden røykere dør langt tidligere og således påfører staten mindre utgifter (det er dyrt å brødfø pensjonister i 20-30 år før de dør).
:laugh: 1-0 Dagens!
#2
Skrevet av Geir H. M. Bjertnæs, forsker i Statistisk sentralbyrå.
Publisert av DN
#3
Tittelen stammer fra dagens pluss-sak i DN.
https://www.dn.no/meninger/2017/10/18/1051/Innlegg/elbiler-ma-fa-hoyere-engangs-og-arsavgift-enn-bensin-og-dieselbiler

SSB-rapport om elbiler og hybrider konkluderer med radikalt avgiftsforslag

I billedteksten står det:
Elbiler som fritas fra veibruksavgifter bør av samme grunn ilegges en ekstraavgift sammenlignet med bensin- og dieselbiler, i fravær av andre sosiale kostnader og gevinster som for eksempel stimulering av elbilteknologi, skriver artikkelforfatteren.

Sorry SSB og DN; Det ble gresk for meg ...
#4
Model S / Sv: Er du gått lei?
onsdag 18. oktober 2017, klokken 16:29
Er det mulig ...!? Kan noen skrive ut noe antidepressiva til trådstarter?
#5
Nok et eksempel på hvem som leder an i utviklingen ...
Mest sannsynlig at CCS kommer i den europeiske versjonen. Foreløpig er Kina første og eneste med dobbelt lade-port
#6
Tesla / Sv: Tesla-avgift fra 2018
mandag 16. oktober 2017, klokken 15:41
Sitat fra: tiger``n på søndag 15. oktober 2017, klokken 22:01
Jeg stoler mest på det som står i vognkortet, altså 2205 kg.
Hehe ja for bilprodusentene vet vi fra før at vi ikke kan stole på  ;D
#7
Tesla / Sv: Tesla-avgift fra 2018
søndag 15. oktober 2017, klokken 20:49
Sitat fra: tiger``n på fredag 13. oktober 2017, klokken 19:22
Sitat fra: Avh på torsdag 12. oktober 2017, klokken 00:12
Hva med Volvo XC90 ? «Værstingen» der kommer på over 2,7 tonn. Er den vektskattelagt allerede? Hvis ikke blir hele den nye avgiften et latterlig skuespill?
Det er greit at du er irritert, men du trenger ikke lyve.
Dette er vekten for en tilfeldig valgt xc90 T8. Egenvekt- 2205 kg.
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop%2Bog%2Bsalg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=VH85871
Irritert var jeg ikke. Bomma litt begge to ifølge Volvo: https://www.volvocars.com/se/bilar/modeller/xc90/specifikationer
8-stegad Geartronic™-automatlåda, AWD:   
2500 kg
2520 kg
2470 kg
#9
Tesla / Sv: Tesla-avgift fra 2018
torsdag 12. oktober 2017, klokken 00:12
En avgift for å «tilfredsstille» fossilfolket etter bomringsjokket ? Eller vil man virkelig tillegge vekt vekt? Hva med Volvo XC90 ? «Værstingen» der kommer på over 2,7 tonn. Er den vektskattelagt allerede? Hvis ikke blir hele den nye avgiften et latterlig skuespill?
#10
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
onsdag 11. oktober 2017, klokken 10:48
Sitat fra: nie på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 14:14

Joda, Tesla har solgt fri SC uten tekniske begrensninger.
Det er derfor de må legge inn begrensningen ved å styre unna tett befolkede områder ved etablering av nye SC og å droppe utvidelser av eksisterende "Hjemmeladere" ala Haukås. Bedre at de bruker ressursene ute i distriktene og bygger et enda mer slagkraftig SC-nett til bruk for folk på som er ute på lengre turer.

Det der rimer dårlig med hvor SC er plassert andre steder i verden. Nok av eksempler på sentrumsnære plasseringer. Sier ikke dette for å hevde det som et standpunkt til hvor de bør ligge, men mer som en faktaopplysning.
#11
Elbiler i media / Sv: E-golf utgående
fredag 22. september 2017, klokken 19:41
Sitat fra: Troald på fredag 22. september 2017, klokken 13:45
Enorm tysk elbilinteresse? Ikke. [/i]
Da foreslår jeg at du sjekker CCS-kartet over Tyskland. Da ser det enda verre ut. http://ccs-map.eu/ Hele lade-tysklandet er jo en eneste stor skandale. Mange av CCS-laderne opererer med åpningstider. Noen er sogar stengt på søndager!! Chademo med 20 kW.  Her noen stikkprøver:  https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/Deutschland/Waldshut/Kia-Autohaus-Automarkt-2000-Waldshuter-Strasse-14/11111/
https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/Deutschland/Boeblingen/ALDI-Sued-Rudolf-Diesel-Strasse-10/9139/
https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/Deutschland/Unterhaching/ALDI-Sued-Gruenwalder-Weg-30/9120/
#12
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading i Europa
onsdag 20. september 2017, klokken 20:59
Sitat fra: Tom E. på onsdag 12. april 2017, klokken 15:04
CCS ladestasjoner i Europa;
http://ccs-map.eu/
Tok en stikkprøve og så på CCS-satsingen i Tyskland. Det ser jo ikke bra ut. Nedetider florerer og åpningstider som 8 til 20-21 og stengt på søndager. Gjør de hva de kan for å hindre EL-bilismen?!!
#13
Lading av Tesla / Sv: SuperCharger Brokelandsheia
onsdag 26. juli 2017, klokken 16:14
Sitat fra: litium på tirsdag 25. juli 2017, klokken 15:33
Jeg ukependler mellom østlandet og sørlandet vurderer å kjøpe en TMS og primært satse på ladning i Porsgrunn og Brokelandsheia. Nå begynner jeg å tvile på om det er en god idé? Eller er disse tilstandene mer sommertilstander?
Jeg ukependler med samme ladebehov. Null problemer. Men så kjører jeg heller ikke i "rushtid"
#15
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
søndag 09. juli 2017, klokken 21:26
Sitat fra: tiger``n på søndag 09. juli 2017, klokken 17:11
Sitat fra: Avh på søndag 09. juli 2017, klokken 16:02
Sitat fra: BMW850 på lørdag 08. juli 2017, klokken 19:43
What to say?  8)  https://www.dn.no/nyheter/2017/07/07/1600/Finans/shortet-tesla-for-tidlig
Bare en ting å si til Sissener: Batterier mann, batterier. 
Som mange andre forstår ikke shorteren Sissener hvor alle andre skal få batteriene fra.
Vet du hva: De kan bare kjøpe dem, som de kjøper alle andre ting som en bil består av!
Utrolig, ikke sant? Tesla bygget sin egen fabrikk fordi ingen ville ta imot deres gigantiske ordre og ta risikoen med det, de hadde ikke noe andre valg enn å gjøre det selv.
Fabrikker for batterier bygges over hele verden, og størst er selvsagt økningen i Kina. Kina ruinerte lønnsomheten for vestlig produksjon av solcellepaneler, og det vil gå samme veien for batterier etterhvert. Det er stort sett "diehard" Tesla fans som finner dette som et problem, hvor skal de få batteriene fra. I løpet av noen år er det stor sannsynlighet for at verden flommer over av batterier, og da er plutselig Teslas konkurransefordel borte. Du kan jo regne litt på hva global etterspørsel etter batterier er, og hvor lite marked BEV egentlig er. Inntil videre hvertfall, per nå er jo BEV ofte 2 til 3 ganger dyrere enn tilsvarende ICE bil.
For noe sprøyt du skriver her. Tesla gjorde ikke dette alene. Panasonic gikk sammen med Tesla om Gigafactory 1. Det er selvsagt ikke nok batterier PR i dag til alle andre bilprodusenter. Mao det er ikke bare å kjøpe. Hvor er batteriene til f.eks Volvo? Tror du det bare er å ringe Varta?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA