Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - MikkeBoomBoom

#1
e-up! / Sv: Batterikapasitetstest / gjenværende kapasitet og garanti
torsdag 19. oktober 2017, klokken 14:42
Sitat fra: sveander på onsdag 18. oktober 2017, klokken 15:49
Står ikke dette i en kontrast til det som ble testet av Forbrukerrådet ?
https://www.forbrukerradet.no/guide/no-guidekategori/elbil-hvem-gir-deg-de-beste-garantiene/

Kan en hurtiglader brukes til å teste hvor mye lading batteriet tar? Den viser jo hvor mye vi fyller

Burde jo være mulig? De fleste stanser kanskje på 80%?
#2
e-up! / Sv: Batterikapasitetstest / gjenværende kapasitet og garanti
torsdag 19. oktober 2017, klokken 14:41
Sitat fra: ReneM på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 23:19
Jeg må innrømme at jeg har forståelse for VW sin forklaring om kostnader fordi batteriene har vist seg til å være ganske bra. Tenk hvis alle fossilbileiere krever en kompresjonstest på motor etter 5 år, da hadde de fått en del arbeid uten å få noe igjen for det.

Jeg ser poenget ditt og er delvis enig. En kompresjonstest kan man gjøre med et verktøy fra Biltema til 49kr, sleng på et par tiere til om du trenger ny pipe til å få ut pluggene. Poenget mitt er bare at det kan ikke være slik at Møller sitter og strikker skvettlapper mens vi som elbileiere begynner så smått å nærme oss 160 000km uten et apparat som kan håndtere dette. Arrogansen til Møller er her til å ta og føle på. Feil kan skje, det KAN være feil i en batteripakke og det VIL komme spørsmål om kapasitetsmålinger, da må de ha et godt apparat som kan håndtere dette.

For å snu på det: I diesel/bensinverdenen har man systemer og erfaringsgrunnlag som raskt og relativt enkelt identifiserer problemer (i de aller fleste tilfeller), dette må også implementeres i el-verdenen uten at vi som elbilkunder skal løpe en risiko.





#3
e-up! / Sv: Batterikapasitetstest / gjenværende kapasitet og garanti
tirsdag 17. oktober 2017, klokken 20:14
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 13:46

Bruk gjerne en Clas Olson kWt teller, eller lei denne kabelen fra oss for kapasitet målingen din.


Tja, om du leser teksten min igjen så ser du at akkurat det å måle hvor mye strøm som går inn i bilen ikke er problemet. Problemet er at Møller legger ansvaret på oss forbrukere og skisserer "timesvis med arbeid" for en garantisjekk hvor forbruker skal ta risikoen. Forøvrig så skrev jeg også at jeg har kjøpt meg en strømmåler med den hensikt å gjøre nettopp det du skriver.

#4
e-up! / Batterikapasitetstest / gjenværende kapasitet og garanti
tirsdag 17. oktober 2017, klokken 13:13
Med ca 90 000km på min E-UP! fra 2014 så begynner man å nærme seg 100k og slutten for nybilgarantien. I den forbindelse har jeg vært i kontakt med Gumpen Auto i Kristiansand, som er en del av Møllergruppen, for å fikse et par småting.

Bakbremsene har hengt på og måtte visst byttes eller fikses, jeg mente dette var en garantisak ettersom symptomet var slitte bakbremser men diagnosen var bremser som henger. Dette var de til slutt enige i og tok på garantien. Jeg spurte så om ikke de kunne ta en batterisjekk samtidig som bilen var inne. Jeg synes det hadde vært greit å vite og spesielt etter at gjettometeret serverte meg 35km rekkevidde på halvt batteri. Hadde riktignok kjørt motorvei og det var kaldt ute, men bilen hadde varmt batteri (avgangstid) og stod inne i garasje ca 7 grader. Uansett, det er ikke så viktig ettersom batteriet har garanti til 160k / 8år. Det jeg synes er urovekkende er svaret jeg fikk da jeg spurte om en sjekk av batteriet:

"En batterikapasitetstest vil koste flere tusen kroner og fabrikken må innvolveres, denne kostnaden går til deg som kunde hvis ikke det avdekkes noe feil som kan avregnes på garantien"

Jeg har sendt en mail til Forbrukerrådet for å høre hva de synes om saken. Det Møller egentlig sier her er:
For å sjekke at bilens batteri er innenfor kapasitetsgarantien må du som kunde være villig til å risikere å måtte betale "flere tusen kroner".

Det høres for meg utrolig rart ut av flere grunner:

1. Alle elbiler har jo en eller annen form for BMS (Battery management system) som sier noe om tilstanden til cellene. Så vidt jeg vet kan du lese av dette via LeafSpy på Nissan og en diagnose gjøres vel over lufta på Tesla? Det må jo være en smal sak å koble på et verktøy via ODB2 porten og lese ut info?

2. Hvorfor skal fabrikken involveres? Jeg forstår det om det viser seg å være noe feil, men ikke allerede i diagnosefasen.

3. Hvilke forbrukere vil være villig til å ta "risikoen" da vår kilde til informasjon i all hovedsak er gjettometeret som forandrer seg utifra hvordan man kjører og temperaturen ute.

Det tekniske er kanskje ikke så viktig, men det siste punktet der mener jeg er direkte hårreisende. Tanker, innspill og annet mottas med takk (jeg har jo over 60 000km) på meg til å bygge en sak her.

Ps. Har kjøpt meg en enkel strømmåler som skal på samme kontakt for å følge med.


#5
e-up! / Sv: Smøre opp bakbremser
tirsdag 10. oktober 2017, klokken 13:57
Sitat fra: jankph på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 10:11
Sitat fra: Mikalv på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 09:52
Hva slags ordmagi kom du med jankph? Og hvilket verksted brukte du?

Jeg brukte Gromstad Auto i Arendal. Ikke noe spesiell ordmagi, sa bare "Det er vel en garantisak dette her?" og fikk til svar at det skulle de se på. Ved henting fikk jeg bare nøkkelen i hånda og beskjed om at bremsene var skiftet. Interessant nok finner jeg heller ikke noe om hva de har gjort i verkstedhistorikken i "Mitt Bilhold".


Jeg kjøpte bilen i sin tid derfra og har historisk sett opplevd at de er litt mer på servicesiden enn Gumpen i Kristiansand. (Bytte av ladekladd, leiebil mm). Men nå fikk jeg akkurat en mail fra Gumpen om at de ville se på tromlene kostnadsfritt samtidig som de ønsket å bytte tromler og klosser foran. Tenker jeg gjør det og ser hva de sier.
#6
e-up! / Sv: Smøre opp bakbremser
tirsdag 10. oktober 2017, klokken 09:52
Jeg har lignende sak med Gumpen/Møller nå. Etter service så fikk jeg bemerkning på at bremsene bak henger og at det er er behov for å bytte klosser og skiver foran. Bilen har gått snart 90 000km.

Det at den tidvis har hengt bak har jeg merket og det ble smørt opp på sist EU kontroll. Dessverre så virker det som om dette er et tilbakevendende problem, noe som da medfører en stadig utgift på oss som forbrukere.

La oss ta et annet eksempel: Du kjøper en laptop for å skrive dine memoarer  ::) dette gjør du i to år, på ei hytte uten strøm og internett. Etter to år kobler du deg på nett og skal skrive en epost. Til din store forskrekkelse fungerer ikke @ på tastaturet, fordi du ikke har brukt denne flittig. Da drar de fleste av oss til Komplett, Elkjøp eller Lefdal for å få fikset feilen, ikke sant? Jeg mener det samme gjelder for biler.

Jeg har akkurat sendt følgende tre spørsmål til Gumpen/Møller:

1. Er det slik at jeg som forbruker må forvente at bremsene bak henger slik at de må byttes fra tid til annen? Feilen er jo ikke slitasjen, det er bare symptomet som følge av diagnosen, som er at bremsene henger. Altså ikke slitasje som følge av bruk, men slitasje som følge av feil i bremsesystemet.

2. Forventes det at disse utgiftene dekkes av meg?

3. Slik jeg leser rapporten fra verkstedet så "henger" bremsene, hvordan mener dere at jeg skal unngå dette i fremtiden? Jeg fullader og bremser ned hele Tinnheiabakken (Lang bakke i Kristiansand), vet ikke hva mer man som forbruker kan gjøre?

Så får vi se hva de sier. De kunne ikke si hvor mye det ble for å fikse det, men at det ville koste litt det var det ingen tvil om.

Hva slags ordmagi kom du med jankph? Og hvilket verksted brukte du?
#7
e-up! / Sv: Ladekladd + Garminenhet garantisak?
fredag 29. september 2017, klokken 08:38
Sitat fra: sveander på torsdag 28. september 2017, klokken 10:13

Kan vi forstå det slik at du har en 2013-modell?
Er Gumpen et merkeverksted?

Ja, det er en 2013 modell. 100k nærmer seg så jeg vil gjerne ha mest mulig av sånt tull ut av veien. Gumpen er et merkeverksted ja.

Sitat fra: Caspar på torsdag 28. september 2017, klokken 11:59
Ladekladden får veldig ofte skylden når feilen ligger et annet sted. Den er svært sensitiv på å merke jordfeil, og har du en nabo med et dårlig vaffeljern så kan det være grunnen til at du får feil på kladden. Har du anledning til å montere en ladestasjon hjemme, så er det en veldig god løsning som helt sikkert vil spare deg for mange ergelser.

Jeg har tenkt samme tanke og jeg tror ikke kladden er laget for å tas inn og ut av bilen to ganger daglig, av og til oftere. Har allerede byttet en gang. Når det gjelder elnettet skjer det to separate steder. Begge steder er i gamle bygg, men det elektriske er byttet for mindre enn to år siden, begge steder.

Feilen har også vist seg ved at releet som skal koble inn da ladingen starter bare står og klipper frem og tilbake. Når garantien utløper på bilen kjøper jeg en uorginal ladekabel uten monsterkladd.


Sitat fra: nortrahof på torsdag 28. september 2017, klokken 12:00
Garminenheten har ofte et problem med å lade nok når det kjøres for korte turer. Det har jeg merket på E-UP.
Jeg mener det er en resetfunksjon som kan aktiveres når den streiker? Se instruksjonsboken. Av-og-til henger den seg opp om spenningen blir for lav.

Ja, jeg resetter kladden, og da funker alt igjen. Men ganske ugreit å komme ut til iskald bil med flatt batteri med unge på armen og et ærend man skal rekke. Enig i teorien din om Garminenheten.


En oppdatering siden sist:

Fikk en telefon fra en jeg antar var en verkstedleder. Jeg sa at jeg var forsåvidt fornøyd med behandlingen fra Gumpen / Møller men at de hadde et alvorlig kommunikasjonsproblem. Jeg fortalte at han var nok den sjette personen jeg fortalte historien til, og alle synes jo det er "kjedelig" og "slik skal det jo ikke være" men jeg ser lite handling bak ordene.

Nå har jeg fått låne en ny type kladd som skal i neste generasjon E-UP som ser helt forskjellig ut fra de kladdene jeg alltid har hatt. Jeg vet ikke helt hva jeg skal med den, men de regner vel med at om jeg sier at ladingen stopper med denne også så er det strømnettet/kontakten min det er noe feil med.

Garminenheten ligger koblet til en USB lader nå for å se om det kan hjelpe.
#8
e-up! / Ladekladd + Garminenhet garantisak?
torsdag 28. september 2017, klokken 08:42
Hallo godtfolk. Rundet 85 000km på min E-UP! men nå er jeg litt i stuss (hvis du ikke gidder å lese hele teksten så handler dette altså om en ladekladd og hvorvidt dette er en garantisak).


Fikk opp varsel om service og ringte Gumpen Auto i Kristiansand hvor jeg fikk snakke med en hyggelig person i andre enden. Dessverre var det ventetid på godt over en måned og servicen skulle i følge bilen utføres innen 14 dager. Men, ikke stort å gjøre med det, bare å smøre seg med tålmodighet. I mellomtiden streiket Garminenheten som står festet på Dashbordet, den ga beskjed om at den var tom for strøm og slo seg av. Den viste også et batteriikon med et uttropstegn over, hva nå enn det betyr. Renset kontaktpunktene men ingen bedring. 

Ladekladden sluttet også å funke. Dette har den gjort flere ganger, men jeg har bare resatt hele greia, så funker det igjen. Men med barn og en vinter på trappene er det mindre og mindre gøy å komme ut til en iskald bil. Det kan også nevnes at kladden har blitt byttet en gang før. Feilen skjer både hjemme og på jobb, begge steder er det stikk som er nyere enn to år. Feilen ble dokumentert med flere bilder i begge tilfeller. Dette skjedde en fredag og lørdag stakk jeg innom Gumpen i Setesdalsveien. Bilder ble vist frem og det ble notert i ordren.

Noen uker senere våknet Garminenheten til liv, da tok jeg kontakt og sa at den plutselig hadde begynt å fungere igjen etter to uker.

Tiden for å gjennomføre service kom omsider og bilen ble levert, jeg dobbeltsjekket at de hadde notert dette med Garminenheten og ladekladden, det hadde de. I tillegg var det en knirking fra venstre hjulstilling/forstilling som jeg ville de skulle sjekke.

Jeg fikk så en hyggelig telefon fra en kundebehandler hos Gumpen som triumferende kunne si at "Nå er bilen ferdig". Hun leste høyt fra en rapport skrevet av verkstedet som gikk gjennom de forskjellige punktene. Ladekladd: Testet, fant ingen feil. Garminenhet: Testet, fant ingen feil. Knirking: Smørte et stag.

Jeg ble litt paff, og sa at jeg synes det er underlig at de ikke fant noe feil med Garminenheten og Ladekladden, men at det er forståelig, det er tross alt en sporadisk feil.
Til det så kunne hun si at jeg måtte bare se om det skjedde igjen, de trengte mer info. Hva mer trenger de? Etter å ha vært i kontakt med Gumpen for service har jeg vært i kontakt med dem flere ganger for å oppdatere om status i saken, jeg var så innom med bilder for å vise feilmeldinger mm og fulgte opp da jeg leverte bilen, totalt tre ganger!

Fikk en mail etter at servicen var gjennomført hvor de ville jeg skulle gi en tilbakemelding på servicen, mye enstjerners der gitt. Dette var en fredag. Så kommer mandag morgen, klar for jobb, friskt mot og alt det der. Ladekladden blinker rødt som det gjør innimellom og bilen har nesten ikke ladet. Perfekt!
Kjører så ned til Gumpen, jobb kan jeg bare drite i, kommer ikke frem, og sier "tataaaaa" her har dere mer info. Får en unnskylding fra serviceleder og en leiebil. Drar på jobb.

I går kveld fikk jeg en telefon fra Gumpen hvor de lurte på om dette skjedde ofte og om det skjedde flere steder.  :o Igjen bekrefter jeg, ja: Det skjer innimellom, hver 2. - 3. uke, noen ganger en gang pr måned. Ja, det skjer flere steder. Da måtte de visstnok ha bilen, ikke bare kladden, enda lengre for å feilsøke mer.

Lang post, straks ferdig: Så spørsmålet er. De har vel tre forsøk på å rette feilen. Men anerkjenner ikke "mine" feil og vil se det med egne øyne (bildebevis holder i en straffesak, men ikke hos Gumpen Auto). Betyr det nå at de har "registrert" en feil på kladden (den funket ikke når jeg kom ned dit og de har bekreftet at de måtte resette hele greia), og at jeg nå må "bevise" dette to ganger til?

Sorry lang post, ganske oppgitt her. Sikkert småbarnståka som har satt sine spor.
#9
e-up! / Sv: Knirk/knaking fra fronten
onsdag 19. oktober 2016, klokken 08:03
Sitat fra: odahle på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 09:34
Jeg har hele tiden hatt en slik lyd fra B-stolpen på førersiden ved passering av humper, brå svinger i lav fart ol. Jeg har aldri nevnt dette for Møller, men er samtidig noe jeg lurer på. Det er vel kanskje ikke det samme som du merker, iom at det kommer litt lenger bak i bilen (Kjørt 34.000 kilometer).

Jeg synes det høres ut som om det kommer lengre fremme fra enn B-stolpen. Var ute på en liten kjøretur med en tekniker, han konkluderte fort med at jeg måtte smøre opp dørhengsler og låsemekanismer, men det hadde ingenting for seg. Ringer lokal forhandler i dag.
#10
e-up! / Knirk/knaking fra fronten
tirsdag 18. oktober 2016, klokken 08:59
Stort sett veldig fornøyd E-UP! eier med rundt 65 000 kjørte kilometer. Har tidligere fått byttet støtdempere, stag og foringer foran. Men fremdeles hører jeg tidvis lyder når jeg f.eks kjører over en fartsdump eller over ujevnheter i veien. I dag morges satt en kollega på med meg (90kg ekstra vekt) og vi kjørte over en fartsdump av brostein, da kommenterte han at det hørtes ut som om noe var "løst".

Er det noen andre som opplever disse lydene?
#11
e-up! / Sv: carnet
mandag 26. september 2016, klokken 09:38
Mail fra VW:

Vi har gode nyheter. Forbedringene i Car-Net-portalen og Car-Net-appen er utført og er tilgjengelige for deg fra og med nå.

Vennligst merk:

Du må oppdatere Car-Net-appen for å kunne bruke Car-Net-tjenestene dine.


Lenken i mailen funker ikke, neivel. Går inn i appen og prøver den veien, blir tatt til en ny side hvor jeg må oppdatere passord, død lenke der også. Hurra!
#12
e-up! / Sv: carnet
mandag 18. januar 2016, klokken 08:51
Fikk denne mailen fra VW:

i forbindelse med produktforbedringer stiller vi en ny versjon av Car-Net e-Remote-appen til din disposisjon. Oppdater appen slik at den kan brukes av Car-Net e-Remote.

Oppdateringen er gratis, og kanlastes ned via følgende koblinger.


Skrev da en mail til kundehenvendelser@moller.no og lurte på om appen var blitt gratis igjen. Dette måtte de dessverre avkrefte. "... men tjenesten vil dessverre ikke bli gratis"

Likevel, når jeg installerte oppdateringen så er jeg på "nett" igjen. Så muligens er det et eller annet hull som ikke er "tettet" eller så vil dette bli "tatt" ved en senere anledning.
#13
e-up! / Mekaniske feil, støtdempere
tirsdag 01. desember 2015, klokken 13:49
Er stort sett fornøyd med bilen, men for ca en måneds tid siden merket jeg en knirke/knakelyd i understellet. Dette har jeg lagt merke til før og tok derfor turen til forhandler. Der prøvde de først å bytte noen foringer for deretter å bytte begge støtdempere foran pluss noen stag og annet fiksfakseri. Nå synes jeg fremdeles det er litt knakelyd når jeg går over fartsdumper og noen brostein, andre som har dette problemet?

Bilen har forøvrig gått 50 000.
#14
e-up! / Sv: Ulyder fra hjuloppheng
onsdag 27. mai 2015, klokken 10:34
De måtte legge inn nye/forbedrede foringer rundt mine fjærer foran, disse lagde en del lyd spesielt om bilen hadde stått en dag.
#15
Når appen ikke en gang greier å varsle når ladingen stopper uventet er dette et fullstendig bortkastet produkt. Her programmerer vi avreisetid på forhånd og det dekker stort sett behovet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA