Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Lorenzo

#1
USAleaf / Sv: Sørimport
tirsdag 15. oktober 2013, klokken 20:47
Sitat fra: Electra på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 20:12
Synes ikke import prisene som diskuteres her er særlig imponerende. Ser ikke helt at besparelser er verd det.

Jeg kjøpte min Leaf Tekna grå metallic for 262 900kr til kampanjepris hos Nissan i Kristiansand. Det inkluderte:

Metallic lakk
Skvettlapper (forhindrer lakk skader)
Understelsbehandling trinn 1 (Mercasol)
Understellsbehandling trinn 2 (Mercasol, paneler under bil løsnet ++)
Tøymatter
5 års garanti på alt. (selger sa også noe om x antall ganger gratis veihjelp ved tom for strøm)
Merkeforhandler og merkeverksted 15 min unna hjemme.
Gratis 24 timers tilgang til hurtiglader hos Nissan.
Selvfølgelig fulgte standard 10 amp lader med.
Et års medlemskap i Elbilforeningen inklusiv ladenøkkel.
Navi/Radio/Carwings som er ferdig satt opp og virker. Gratis/inkludert i 5 år.

Det eneste som jeg må kjøpe utenom er vinterdekk/felg.

Nei jeg jobber overhode ikke for Nissan ;) men vurderte selv forskjellige muligheter før jeg kjøpte. Fant da ut at de få tusenlappene i besparelse ved importkjøp på ingen måte kunne kompensere for listen over.

Det er en forskjell på 54000,- på din nye bil og min overligger. Matter og lader etc fikk jeg også med. Men mangler 2 års garanti på bilen og understellsbehandling etc. For meg var det et enkelt regnestykke å velge Sør Import bilen rent økonomisk fordi vi neppe har bilen i 5 år uansett før den byttes ut til nyere og da regner jeg med at du og jeg vil få igjen omtrent samme summen for bilen, men jeg har da investert 54000,- mindre i utgangspunktet. Men det er jo noe med egen magefølelse, jeg har kjøpt mange biler hos Sør Import og vet hva de står for. Og jeg vet at jeg bytter bil oftere enn mange andre, at jeg dermed har tatt en riktig avgjørelse er langt ifra sikkert. Men det føles godt :-)  Lykke til med din bil!
#2
DRIFTSBATTERI / Sv: "innkjøring" av batteriene.
tirsdag 15. oktober 2013, klokken 20:26
Sitat fra: Daeedor på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 18:04
Jeg har kjøpt en ladestasjon med fast kabel , installert på 20A kurs. Den gir 16A inn på bil , og kommer med "leaf" kabel , og RFID kortleser system så jeg kan gi tilgang til andre hvis jeg vil , eller bare la den stå åpen som nå. Den kostet 9900,- men OBS !  Det er INKLUDERT alt elektriker arbeid , også ny kurs i skapet, med sikringer , kabling osv osv.  (Electrodrive Europe) Prisen er dermed slett ikke dårlig. :P

Dette høres veldig greit ut. Og det gjør jo ikke noe om man får ladet opp bittelitt fortere.
Takk for tipset.
#3
DRIFTSBATTERI / Sv: "innkjøring" av batteriene.
tirsdag 15. oktober 2013, klokken 15:37
Jeg er imponert!

Tusen takk for fantastisk tilbakemelding. Saklig og informativt.

Jeg skjønner at det er en faktor av å bli vant til å kjøre elektrisk bil!

som utgangspunkt regner jeg at bilen skulle klare 150 km, men som sagt så raste kw/t ut på veien til jobben for fruen idag. Så 57 km tappet 87 km i praksis, og det er jo en strek i regninga når jeg har fått beskjed av forhandler at bilen fint kan klare de 110 -120 km tur/retur, på sommerføre, på en lading.

Når det gjelder lader så var det veldig flott å få klarhet i, for det er klart at jeg gjerne ville hatt en hurtiglader som lader 80% på en halvtime, MEN ikke til den prisen. Og selv om jeg da har ferdig 20 Amp kurs hvor bilen lades idag, er det altså ikke mye tid å spare på ladingen om jeg bruker 2 - 6000 og kjøper en 16 Amp lader.

Vel vel, da får vi prøve oss fram med nyinvisteringen. Kona fikk ladet batterier noen timer ved jobben idag, så kommer hun seg i alle fall hjem :-)

Takk for hjelpa pottle!
#4
DRIFTSBATTERI / "innkjøring" av batteriene.
tirsdag 15. oktober 2013, klokken 14:05
Hei.

Vi fikk vår Leaf igår og er selvsagt veldig spent på rekkevidden i praksis. Bilen brukes 57km en vei og idag startet vi med 136km på tanken. Ved ankomst var det 49km igjen, og ingen lademulighet. Påstanden er at batteriet blir bedre når man har ladet en 5-6 ganger og at det stabiliserer seg etter forbruk. Har dere noen erfaringer som kan deles på dette?
Vi kjører på vanlige hovedveier med stort sett 60 og 70 Km/t, bruker setevarme den første mila og klima på 22,5 grader. Bruker også vanlige hovedlys under kjøring.

Kan vi spare inn på noe her uten at alternativet er topplue og votter??

En annen ting er hurtiglader, jeg har hørt at det er mulig å kjøpe en hurtiglader for ca 6000 kroner. Er det noen som har erfaring med disse? Er det en fast installasjon eller en lader man kan ta med seg og bruker "hvor som helst"?

Takknemlig for all hjelp og veiledning.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA