Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - SvenF

#1
Carwing / Sv: Offisiell europeisk versjon av Carwings for Android
mandag 24. september 2012, klokken 10:17
Vill bara tipsa om att Nissans officiella Carwings-app för Android nu har släppts i Sverige (Norge också antar jag).

Ett stort tack till BauDemo som räddat oss med OpenWings när Nissan inte kunde leverera en Android-app!



#2
Leaf 2010-2017 / Sv: Bluetooth og navigering i musikksamlingen
mandag 16. april 2012, klokken 11:00
Det finns en idé-ticket för just detta på Spotify community. Den kommer implementeras om den får tillräckligt många röster "kudos".

Gå in här och rösta på att Spotify ska utöka AVRCP-stödet !
8)

http://community.spotify.com/t5/Spotify-Ideas/Android-App-Transmit-Track-Info-via-Bluetooth-A2DP-AVRCP-1-3/idi-p/39135
#3
Leaf 2010-2017 / Sv: Henter mitt løv om 3 timer
torsdag 22. mars 2012, klokken 10:20
Sitat fra: Ottar på torsdag 22. mars 2012, klokken 09:53
:) Gleder meg,og gruer meg litt til å kjøre Tr.heim - Oppdal ,120 km + 15 km dit jeg bor.

Sent from my HTC Sensation XL with Beats Audio X315e using Tapatalk

Om du ska köra 135 km tills batteriet blir tomt skulle jag rekommendera en average energy economy på max 0.15 kWh/km. Detta kan uppnås med 85-90 km/h med sommardäck. Sätt klimatsystemet i "OFF" och tryck på mode tills du får "frontruta+fot"-mode utan vifte. Farthållare hjälper att hålla nere förbrukningen.

Glöm inte att kontrollera att batteriet är laddat till 100% :)
#4
Leaf 2010-2017 / Sv: Kallt om fötterna!
mandag 19. mars 2012, klokken 16:29
Sitat fra: Joachim på mandag 19. mars 2012, klokken 15:01
Selv om klimaanlegget er avskrudd så lyser fortsatt knappen for friskluft/ omluft. Har ikkke testet selv, men antar at du kan regulere dette med denne knappen. Du ser fort at det virker hvis det begynner å dugge ;)

Det finnes en sjematisk framstilling av klimaanlegget som sikkert kan gi deg svar på dette. Orker ikke å rote det fram på mobilen :)


Här är ritningen. Ska testa lite ikväll :)


#5
Leaf 2010-2017 / Kallt om fötterna!
mandag 19. mars 2012, klokken 11:16
Jag får in luft vid fötterna när jag kör trots att jag stängt av A/C.

-Får ni detta också eller är det fel på min bil? ???
#6
Leaf 2010-2017 / Energy Economy
torsdag 01. mars 2012, klokken 22:38
Jag får generellt 0.19-0.20 kWh/km när jag pendlar till och från jobbet i 110 km/h. En lite längre körning i 90 km/h gav 0.16 kWh/km.

Jag har Nokian Hakkapelitta R vinterdäck som sägs vara lättrullade. Kör A/C när det behövs på max 2-3 kW. Använder ECO mode.

-Vad får ni andra?
#7
Carwing / Sv: Driving distance i CARWINGS
torsdag 23. februar 2012, klokken 23:14
Sitat fra: ovev på torsdag 23. februar 2012, klokken 20:03
Får det samme jeg også, ca 2,5% avvik.

Är det någon som INTE har detta problem?
#8
Carwing / Driving distance i CARWINGS
torsdag 23. februar 2012, klokken 13:50
Jag får alltid mindre värde på "Driving Distance" på CARWINGS än de km jag kört motsvarande dag.

Exempel på detta är:
IRL  -  CARWINGS
72km (70km)
94km (91.7km)
47.2km (46.2km)

Vad får ni andra?
Varför är det inte samma värde ???
#9
Är det någon som mätt/målt strömmen vid 16A-laddning? ???
#10
Sitat fra: jkirkebo på mandag 20. februar 2012, klokken 13:04
Sitat fra: SvenF på mandag 20. februar 2012, klokken 12:38
Jag får t.ex. 0.17 kWh/km när jag kör i 90 km/h, men enligt Tony Williams tabell ska det bli 0.15 kWh/km. Funderar på om det kan ha med vinterdäck att göra, men jag har Nokian Hakkapelitta R som ska ha mycket lågt rullmotstånd. Teori #2 är att den räknar in A/C, mm.

Så du får opp verdier som 0.17 i multifunksjonsdisplayet midt i dashen ? Altså ikke i NAV-skjermen men der du også kan se kjørelengde, gjennomsnittshastighet osv. ? I så fall er det supert, da skal jeg se å få oppgradert min snarest.

Lavere temperaturer vil også gi høyere forbruk, bl.a pga. høyere luftmotstand. Om jeg ikke husker feil øker luftmotstanden med bortimot 10% fra +20 til -10 grader. Hakka R har nok også noen prosent høyere rullemotstand enn øko-sommerdekkene så 0.17 er ingen dårlig verdi.

Det stämmer, jag har två decimaler, se bild.  :D Köpte min bil 10/2.
Intressant info om luftmotstånd. -Var i manualen står det att economy meter visar TOTAL förbrukning och inte bara motorförbrukning?
#11
Leaf 2010-2017 / Energy economy: totalt eller bara för framdrivning?
mandag 20. februar 2012, klokken 12:38
Visar average energy economy-mätaren på dashboard förbrukning endast för elmotor eller för hela systemet?

Jag får t.ex. 0.17 kWh/km när jag kör i 90 km/h, men enligt Tony Williams tabell ska det bli 0.15 kWh/km. Funderar på om det kan ha med vinterdäck att göra, men jag har Nokian Hakkapelitta R som ska ha mycket lågt rullmotstånd. Teori #2 är att den räknar in A/C, mm.


//Sven
#12
Elektriske utfordringer / Sv: Inkörning av batterier i LEAF?
torsdag 16. februar 2012, klokken 13:30
Jag har precis läst följande på MyNissanLeaf.com som bekräftar mina observationer: Laddningen i % som visas på You+Nissan är
(battery bars)*100/12.  :o

Detta betyder att endast 12 stycken värden i procent kan visas. Inte så exakt!


SitatI used IE debug mode to snoop at the data received from the Carwings servers when I hit the refresh button. I looked through the "Response Body" and found no trace of the SOC expressed in percent. All there was about the battery was "CurrenrBattery:5" (where 5 is the number of bars lit). My conclusion was that the website merely shows the # of bars multiplied by 8.33. The Carwings portal is no more precise than the iPhone App.
#13
Elektriske utfordringer / Sv: Inkörning av batterier i LEAF?
torsdag 16. februar 2012, klokken 10:59
Thomas,

Du skriver att mitt exempel stämmer bra med 9/12 (75%) batteristatus. Jag håller med, men frågan är varför Carwings samtidigt visar 67% som borde motsvara 7 eller 8 bars...  ???


Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 13. februar 2012, klokken 13:07
Problemet er nok først og fremst at du kjørte i 100km/t -da er luftmotstanden stor.

Hvis du ser på "Nissan LEAF Range Chart for 24kWh Battery" (lovemyleaf.com/#!rangechart) er antatt rekkevidde ved 20c og 105km/t 121km.

Trekk fra 30% for temperaturforskjellen så får du estimert rekkevidde på 85km.
Hvis du kjørte 22km blir rest (85-22) 63km, noe som stemmer bra med skjema for 9/12 batteristatus.

Reduserer du hastigheten til 80km/t får du estimert rekkevidde på 109km!

(Carwings stemmer visstnok ikke alltid, så jeg ville forholdt meg til det bilen viser)

Thomas
#14
Leaf 2010-2017 / Sv: vise gjenværende strømnivå i prosent
onsdag 15. februar 2012, klokken 15:26
Jag har mailat supporten på You+Nissan och dom har loggat mina synpunkter om SOC-visning på displayen och de skickas vidare inom Nissan. ;)

Jag kan rekommendera alla som saknar en SOC-visare att maila supporten om detta. Förhoppningsvis förstår dom hur viktigt det är...
#15
Elektriske utfordringer / Sv: Inkörning av batterier i LEAF?
mandag 13. februar 2012, klokken 14:23
Tack för bra svar!

Kan någon bekräfta att kapaciteten blir bättre när man laddat några gånger? Behöver man göra något speciellt för att "väcka" batterierna på bästa sätt?

//Sven



Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 13. februar 2012, klokken 13:07
Problemet er nok først og fremst at du kjørte i 100km/t -da er luftmotstanden stor.

Hvis du ser på "Nissan LEAF Range Chart for 24kWh Battery" (lovemyleaf.com/#!rangechart) er antatt rekkevidde ved 20c og 105km/t 121km.

Trekk fra 30% for temperaturforskjellen så får du estimert rekkevidde på 85km.
Hvis du kjørte 22km blir rest (85-22) 63km, noe som stemmer bra med skjema for 9/12 batteristatus.

Reduserer du hastigheten til 80km/t får du estimert rekkevidde på 109km!

(Carwings stemmer visstnok ikke alltid, så jeg ville forholdt meg til det bilen viser)

Thomas
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA