Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Torpedo Ted

#1
Tesla Pickup / Sv: Priser og feil på CT i Norge
onsdag 29. januar 2025, klokken 14:54
Sitat fra: TheMaltake på tirsdag 28. januar 2025, klokken 18:11Legg merke at den ikke har noe hengervekt heller. Så man kan ikke dra henger med denne. Er vel "litt" galskap å kjøpe en pickup uten mulighet for henger??   ???
Amerikanske biler har jo helt annen type henger koblinger, de bruker jo ikke kule slik som i Norge. Det er vel mulig å lage et adapter, men er det lovlig?
#2
Tesla SW og AP / Sv: FSD-videoer
tirsdag 03. desember 2024, klokken 14:21
Det var jo strengt tatt ingen utfordrende situasjoner i den videoen der. Det kommer ingen biler i mot i noen av de krappeste svingene. Ut i fra plassering i veibanen tror jeg det kunne gått galt flere ganger om det kom bil i mot på feil tidspunkt i svingen. Se f.eks. 1:35
#3
Vegvesenet sin rapport er klar i følge BT. https://www.bt.no/hendelser/i/eM65Py/tesla-taxien-kjoerte-villmann-paa-torgallmenningen

Noen som har tilgang og kan linke til rapporten? Finner ikke på Vegvesen.no
#4
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
torsdag 17. oktober 2024, klokken 12:58
Sitat fra: Sulle på tirsdag 15. oktober 2024, klokken 22:28Medgrunnlegger av Waymo mener at Tesla er milevis foran Waymo med 10.000 til 1 million ganger bedre datagrunnlag.
Fra X https://x.com/sawyermerritt/status/1846246506934030557?s=46&t=9gpgSJUh4WVuL9d67KHlBg

Waymo har helt klart vært foran Tesla lenge (om en ser bort fra begrensningene i "kompatible veier").

Men etter Tesla byttet til "End to End" har vi sett en dramatisk forbedring, på kort tid, og det er vel nå de virkelig kan utnytte all dataene de har tilgjengelig.

Jeg tror nok det er realistisk at Tesla passerer Waymo innen 2 år, selv i direkte sammenligning i Waymo sine spesialiserte ruter. Men i motsetning til Waymo vil Tesla kunne kjøre på "alle steder".
#5
Tesla SW og AP / Sv: Status FSD i Europa
tirsdag 17. september 2024, klokken 10:12
Sitat fra: daktari på mandag 16. september 2024, klokken 18:58Hvorfor rapporterer Tesla ikke til DMV?
Fordi DMV har ingen myndighet utenfor USA.

Sitat fra: daktari på mandag 16. september 2024, klokken 18:58Hvorfor ser vi ikke masse Tesla testbiler i EU?
Potensielt hver eneste Tesla du ser kan være testing av level 4. Hvordan vet du at du ikke har sett testing av dette? Tror du det er blinkende lys og store flagg på bilene som tester?

Klarer ikke helt å forstå hvorfor du av en eller annen grunn fullstendig benekter at Tesla driver med testkjøring. De har jo nettopp annonsert at de håper å lansere FSD i Europa første kvartal. Tror du virkelig de har tenkt til det uten at det er testet først?
#6
Tesla SW og AP / Sv: Status FSD i Europa
mandag 16. september 2024, klokken 11:32
Sitat fra: daktari på fredag 13. september 2024, klokken 08:17Man kan jo lure på hva som er så stort med dette? Hvorfor har Tesla et "regulatoriske problem"?

Ruter, med Holo sin Nio/Mobileye kjører level 4 i Oslo allerede, og har åpenbart ikke det.
Det er jo veldig stor forskjell på testkjøring og gjøre noe tilgjengelig for allmennheten. Tesla driver med sikkerhet testkjøring allerede, tilsvarende denne videoen.
#7
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
mandag 16. september 2024, klokken 11:05
Sitat fra: SurSnasen på mandag 02. november 2020, klokken 10:02La oss se hva Tesla skrev på sine websider i 2017:

"Fullverdige selvkjørende egenskaper
Bygget på forbedret autopilot og bestilling av evnen til å kjøre helt på egen hånd på Tesla-en. Antallet aktive kameraer fordobles fra fire til åtte. Dette muliggjør fullverdige selvkjørende egenskaper i nesten alle tilfeller, noe vi mener vil være en sannsynlig sikkerhet minst to ganger bedre enn med en gjennomsnittlig menneskelig sjåfør. Systemet er designet for å være i stand til å gjennomføre korte og lange kjøreturer uten noe innspill fra sjåføren. For superchargere som har automatisk ladetilkobling aktivert, trenger du heller ikke å plugge i kjøretøyet.

Alt du trenger å gjøre er å sette deg inn og fortelle bilen hvor du skal dra. Hvis du ikke sier noe, vil bilen se på kalenderen din og bringe deg til din antatte destinasjon, eller hjem hvis kalenderen er tom. Tesla-en vil finne ut den optimale kjøreruten, navigere urbane gater (selv uten veimerking), administrere kompliserte kryss med trafikklys, stoppskilt og rundkjøringer, og håndtere tettpakkede motorveier med biler som beveger seg i høy hastighet. Når du ankommer din destinasjon, kan du rett og slett bare tre ut ved inngangen, og bilen vil gå inn parkeringssøk-modus, begynne å søke ��etter en plass og parkere på egen hånd. Et trykk på telefonen kaller den tilbake til deg.

Merk deg at selvkjøringsfunksjonen er avhengig av omfattende programvarevalidering og regulatorisk godkjenning, som kan variere mye etter jurisdiksjon.Det er ikke mulig å vite nøyaktig når hvert element av funksjonaliteten som er beskrevet ovenfor vil være tilgjengelig, da dette er svært avhengig av lokal regulatorisk godkjennelse. Vær også oppmerksom på at bruk av Tesla-en for bildeling og biltransport for venner og familie godtas, men å gjøre det for å tjene penger vil kun være tillatt på Tesla-nettverket. Det vil bli publisert detaljer om dette neste år."


Og hvor mye av dette har de som lot seg lokke til å punge ut for FSD på den tiden fått tilbake av det som Tesla lokket med for tre år siden?

FSD er et meget godt eksempel på skinn som er solgt selv før bjørnen er født.
Dette var et veldig dårlig eksempel, her har jo Tesla sitt på det tørre juridisk, de har jo viet nesten en tredjedel av teksten til å informere om at "de ikke vet når noe av dette blir tilgjengelig".

Så vidt meg bekjent, har Tesla alltid hatt veldig tydelige tekster om at ingenting av dette er tilgjengelig nå, og ingen konkret info om når det blir tilgjengelig. Dvs, dette har alltid stått tydelig når du faktisk besøker nettsiden og prøver og bestille, som jo er hva som betyr noe juridisk. Hva som blir formidlet på Twitter osv er ikke like relevant.


Det Tesla ikke har på det rene juridisk er lovnaden om at bilene de solgte har den nødvendige hardwaren. Her fremstår det ganske åpenbart at kjøpere av biler med tidlig hardware som aldri vil få funksjonaliteten som ble lovet, enten må få ny hardware, eller erstatning.

Om ikke jeg tar feil har vel HW2 og 2.5 blitt helt utelukket fra FSD, dvs alle biler med dette må ha rett på ny hardware, eller erstatning.

Så vidt jeg forstår burde det gjelde ALLE -  ikke kun de som har bestilt FSD. FSD har vel alltid vært mulig å kjøpe i ettertid, derfor er det jo mange som har kjøpt bilen uten FSD, med god tro om at pga bilen har hardwaren som er nødvendig, vil FSD kunne kjøpes senere.
#8
Tesla / Sv: Utløpte henvisningskreditter
mandag 09. september 2024, klokken 12:57
Klarer ikke å se hvordan "Utløper 5. september" kan tolkes på noen som helst annen måte enn at disse kan bli nullstilt på hvilket som helst tidspunkt 5. september. Dvs, siden det er datastyrt vil det normalt skje kl 00:01, men kan i teorien også skje kl 23:00. Eller i dette tilfellet vil det nok mest sannsynlig skje på samme klokkeslett du fikk poengene.
#9
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
fredag 14. juni 2024, klokken 10:45
Jeg syntes først fjerning av USS var helt idiotisk, men mener nå at det egentlig gir ganske god mening.

1. USS sensorer har store svakheter, og har alltid hatt det. De ser kun rett bak, ikke hva som er direkte over og under. Rygger du mot noe som stikker ut 1 meter over bakken, vil ikke sensorene registrere det. Både jeg og min bror har knust bakrute på varebil på denne måten, uten en lyd fra sensorer. De registrerer heller ikke høye fortauskanter når du er kommet nært de.

2. Å kutte de ut gir nok en stor fordel i produksjon og service. Selve sensoren i seg selv er nok ikke så frytkelig dyr, men alle ledninger, tilpasning av bumper, og arbeid med å installere (+ koble fra ved servicearbeid) medfører nok en ganske betydlig kostnad.

3. Vision er på ingen måte perfekt og var en katastrofe i begynnelsen. Den er mindre nøyaktig på direkte måling av avstand til bilen bak, men har en stor fordel i at den registrerer ting som USS ikke registrerer (fortauskanter, objekter som stikker ut). Totalt sett mener jeg derfor at Vision allerede nå er mer nyttig enn USS, og den blir vel potensielt enda bedre i fremtiden.

4. Regnsensor derimot er absolutt ingen unnskyldning. Helt latterlig avgjørelse.
#10
Jeg ser gang på gang det gjentas at grunnen til at Cybertruck ikke vil bli solgt i Europa er pga de skarpe kantene, og harde stålet ikke tilfredstiller krav til kollisjonsikkerhet.

Er det noen som har noe som helst kilde til dette? Så vidt meg bekjent, er det veldig få krav til sikkerhet på tunge kjøretøy. Cybertruck vil jo havne i klasse C1.

Jeg finner for eksempel dette: "Mandatory regulation at EU level has been limited to date and though technical standards exist they tend to be optional."

Men selv i klasse B - er det noen som klarer å finne noe som konkret som forbyr designet til Cybertruck? Jeg klarer ikke helt å se at denne skal være vesentlig verre enn mye annet som eksisterer, eller har eksistert. Kantene i front, er jo ikke så veldig skarpe. Støtfangeren har ingen skarpe kanter.

Det er uansett ganske udiskutabelt at Cybertruck er tryggere enn de fleste andre pickuper når det gjelder påkjørsel av fotgjengere. Den har lavere front en vanlige pickuper som er det som betyr desidert mest når det kommer til dødlighet ved påkjørsel.

Det er jo rimelig åpenbart hvilke av disse to bilene som er soleklart mest farlig for fotgjengere:
#11
Sitat fra: RJK på torsdag 14. mars 2024, klokken 15:38Hvordan gjør man dette med ice-biler?
Har aldri sagt at det ikke er noe herk med ICE biler også, men fordelen der er at det holder som regel å være kunde hos én leverandør, siden en som regel passerer en av deres stasjoner i god tid før det er helt tomt.
#12
@RJK mente bedrifter med mange brukere. Kan ikke gi kredittkort til alle ansatte.

@vinterdekk: Ja, har sett på det men det er en unødvendig dyr løsning. Saken er at våre ansatte lader 95% på jobb/hjemme. Men de MÅ ha mulighet til å lade på hurtiglader også. Med en fast månedskostnad, blir fort bare månedskostnaden like stor utgift som kW-kostnaden for selve ladingene... Det henger jo ikke på greip...

Jeg har allerede ordnet fakturakonto hos Eviny, MER og Fortum, så siden hovedutfordringen da allerede er løst, var det jo bare å bestille en brikke til alle bilene tenkte jeg, uten å være klar over at det betydde noe HVILKEN brikke jeg bestilte. Så da kastet jeg vekk flere hundre kroner på brikker som kun kan brukes på Fortum  >:(
#13
Sitat fra: RJK på onsdag 13. mars 2024, klokken 16:22Den beste, enkleste og minst diskriminerende løsningen er på vei, kortbetaling direkte.
For privatpersoner ja, men dette løser ingenting for bedrifter, som i mitt tilfelle...
#14
Takk for svar. Ser nå at MER kun skriver at de kun støtter brikker fra utvalgte partnere.

Finner det smått utrolig at det ikke er påbud om at alle ladebrikker skal støttes hos alle leverandører. En mer idiotisk kunstig begrensning finnes jo knapt. Det spiller da ingen trille hvilke brikke som brukes, så lenge den er registrert. :o
#15
Dum som jeg er, trodde jeg at det var samme hvor ladebrikken bestilles fra.
Vi har flere gamle sorte ladebrikker fra elbilforeningen som vi har fått lagt inn hos flere leverandører uten problemer.
Men så bestilte jeg brikke fra Fortum, som jeg skulle legge inn hos disse leverandørene, men det gikk ikke like bra.

De sorte brikkene har serienummer i formatet A1XXXXF5
Fortum sin brikke har påskrevet NOA3XXX4

Når jeg prøvde å legge inn fortum sin brikke i Eviny, fikk jeg feil brikkenr (Elbilforeningens gikk bra).

Når jeg scanner Fortum sin brikke med NFC mobil app, er jo serienummeret mye lenger. Jeg fikk lagt inn dette lange nummeret i Eviny, men har ikke forsøkt om det faktisk fungerer enda. Men hos MER godtas ikke det lange nummeret...

Noen som har peiling?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA