Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Nyelbil

#1
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
tirsdag 09. februar 2016, klokken 22:44
Sitat fra: LeafSwe på onsdag 20. januar 2016, klokken 15:45
Sitat fra: bjoris på onsdag 20. januar 2016, klokken 13:55
Sitat fra: Leifen1980 på onsdag 20. januar 2016, klokken 11:35
Jeg kjører selv motorvei drøye 4 mil (pluss 1,5 mil 60-70 sone) til jobb med min 24kWh Leaf og merker at ved -15 til -22 grader som det var her om dagen så er det vanskelig å nå frem ene veien om jeg følger fartsgrensa.
Dvs ved snittemp -18 så holder bilen knapt 5 mil ved 110km/t.  :P
SOH er 99%, SOC 97,1% og bilen er for øvrig forvarmet.

Gleder meg til å sammenligne med nye Leafen som er i bestilling.

En trenger ikke å sammenligne, du har 6-7 ekstra kwh tilgjenglig, så hvis du kjører 5 mil på 21 kwh bruker du pene 4,2 kwh pr mil, det høres rimelig spinnvilt ut, men med slikt forbruk kommer du bare 1,5 mil ekstra med 30 kwh Leaf, muligens vil denne siste 1,5 milen gi lavere forbruk siden en da skulle håpe bilen var varmet såpass at strømtrekk til varmen gikk noe ned, men ser jo her vestpå også i minus 15 på fjellet så må det mye strøm til for å holde en fornuftig varme.

Under slike forhold så fungere ikke varmepumpen heller så da vil en nok spare veldig mye på å ha med seg ett pledd å legge over beina og så bruke ratt og setevarme, men om en ikke ønsker slike kompromiss så går det mye strøm ja... En moderne dieselbil sliter også med å holde varmen under slike forhold, iallefall ved sakte kjøring og lite motorbelastning.

Bare for moroskyld så ville en Tesla S85 bare gått 178 km med samme forbruket!

När Leaf är parkerad ute och batteriet är nedåt -10 grader så finns bara ca 15kwh tillgängligt. Jag kommer också bara 5-6mil med förbrukning runt 2,5kwh/mil.

-10 grader, kommer 8,5 mil, hvorav siste 5 km er bratt oppover mot hytta. Ligger da i mellom 90 og 100 på motorveien i 60 km, de siste 25 kilometerne i 80 km/t. Har kjørt 63 000 km. Om jeg hadde kjørt i 80-90 kunne nok bilen gått 10 mil i -10. Kjører alltid med varme på, men når jeg kommer halvveis må jeg begynne å skru varmen av og på. Kjenner bilen veldig godt.
#2
Model S / Sv: Ladedrit
søndag 19. januar 2014, klokken 01:39
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 12. januar 2014, klokken 23:25
Sitat fra: Lunatech på søndag 12. januar 2014, klokken 21:11
Det som skremmer meg (som fortsatt venter på bil) er at de to gangene jeg har "konfrontert" Tesla med dette problemet så har det blitt avblåst som bagateller eller at folk ikke skjønner hva de driver med når de skal lade bilen.

Første gangen var på Alnabru rett over jul hvor jeg sa at jeg bekymret meg for alle problemene som jeg har hørt om. Han sa at det hadde vært mye problemer i begynnelsen på grunn av UMC, men dette var fordi folk satte "kontakten i feil vei" og da "gikks trømmen feil vei" og mente at etter man snudde kontakten i veggen slik at ledningen pekte opp så var 95% av problemene løst...

Andre gangen var på Skøyen for et par uker siden. Problemet ble relativt arrogant avblåst med at alt det som jeg leser på forum må jeg ikke tro på.. "der sitter det kanskje max 50 personer som alle er kommet dit fordi de har problemer imens de som ikke har problemer ikke er på forumene. Nesten alle gangene de hadde hatt folk som hadde hatt problemer så hadde det vært brukerfeil og det ble fortalt eksempler med folk som hadde 20m skjøtekabel i trommel osv. osv...

Bilen min leveres i April og om ikke dette er løst innen den tid kommer jeg til å kreve alternativ UMC.  Heller vel også kanskje imot en Salto løsning hjemme.....

At ansatte i Tesla har ett så lettvint forhold til sannheten (les juger folk opp i trynet) må jeg si bekymrer meg nesten mer enn problemene med lading, for ladeproblemene er jeg rimelig sikker på at en vil finne en fiks på, løgnaktighet er nok mer krevende å fikse.

Det var på Skøyen den langhårete selgeren fortalte meg at han hadde ødelagt 2 batteripakker på Leaf. Den historien er nok alt annet en sann. En slik selger kan ikke jeg kjøpe bil av. Så jeg kjøpte en Leaf.

Venter i spenning på om Tesla klarer å fikse opp i barnesykdommene. I så fall blir det bilbytte. Men Leafen er herlig problemfri, det skal den ha.
#3
Lading / Sv: Hjelp, er tom for strøm, vil ikke lade!
lørdag 18. januar 2014, klokken 18:20
Takk for svarene. Brukte metoden til tromsoleaf, startet bilen først og deretter var alt greit:-)

Og til dere andre, jord er fin og jeg har ladet herfra mange ganger.

Takk! Og god helg.
#4
Lading / Sv: Hjelp, er tom for strøm, vil ikke lade!
lørdag 18. januar 2014, klokken 18:07
Jeg skjønner ikke helt hva du mener med lås. Så jeg skjønner ikke hva jeg skal prøve. Men jeg prøver gjerne om du forklarer litt til.

Har 6 kwh lader. Tenkte å komme meg til bygda før det stenger om en time. Er veldig takknemlig for svar her.
#5
Lading / Hjelp, er tom for strøm, vil ikke lade!
lørdag 18. januar 2014, klokken 17:51
Kom akkurat frem til hytta. Er helt tom. Skal lade. Men. I det ladepistolen settes i kommer det 3 pip flere ganger og alle tre ladelysene lyser blått noen ganger og deretter er det mørkt.

Ved start tok koblet jeg fra ladepistolen og glemte å ha det lille røde beskyttelseslokket over kontaktene før avstart. Det store dekslet på panseret har vært lukket. Har kjørt 10 mil på saltet og våt vei. Kanskje kontaktene har druknet i salt og skitt.

Noen forslag. Takk.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA