Sitat fra: LeafSwe på onsdag 20. januar 2016, klokken 15:45Sitat fra: bjoris på onsdag 20. januar 2016, klokken 13:55Sitat fra: Leifen1980 på onsdag 20. januar 2016, klokken 11:35
Jeg kjører selv motorvei drøye 4 mil (pluss 1,5 mil 60-70 sone) til jobb med min 24kWh Leaf og merker at ved -15 til -22 grader som det var her om dagen så er det vanskelig å nå frem ene veien om jeg følger fartsgrensa.
Dvs ved snittemp -18 så holder bilen knapt 5 mil ved 110km/t.![]()
SOH er 99%, SOC 97,1% og bilen er for øvrig forvarmet.
Gleder meg til å sammenligne med nye Leafen som er i bestilling.
En trenger ikke å sammenligne, du har 6-7 ekstra kwh tilgjenglig, så hvis du kjører 5 mil på 21 kwh bruker du pene 4,2 kwh pr mil, det høres rimelig spinnvilt ut, men med slikt forbruk kommer du bare 1,5 mil ekstra med 30 kwh Leaf, muligens vil denne siste 1,5 milen gi lavere forbruk siden en da skulle håpe bilen var varmet såpass at strømtrekk til varmen gikk noe ned, men ser jo her vestpå også i minus 15 på fjellet så må det mye strøm til for å holde en fornuftig varme.
Under slike forhold så fungere ikke varmepumpen heller så da vil en nok spare veldig mye på å ha med seg ett pledd å legge over beina og så bruke ratt og setevarme, men om en ikke ønsker slike kompromiss så går det mye strøm ja... En moderne dieselbil sliter også med å holde varmen under slike forhold, iallefall ved sakte kjøring og lite motorbelastning.
Bare for moroskyld så ville en Tesla S85 bare gått 178 km med samme forbruket!
När Leaf är parkerad ute och batteriet är nedåt -10 grader så finns bara ca 15kwh tillgängligt. Jag kommer också bara 5-6mil med förbrukning runt 2,5kwh/mil.
-10 grader, kommer 8,5 mil, hvorav siste 5 km er bratt oppover mot hytta. Ligger da i mellom 90 og 100 på motorveien i 60 km, de siste 25 kilometerne i 80 km/t. Har kjørt 63 000 km. Om jeg hadde kjørt i 80-90 kunne nok bilen gått 10 mil i -10. Kjører alltid med varme på, men når jeg kommer halvveis må jeg begynne å skru varmen av og på. Kjenner bilen veldig godt.