Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Trustno1

#1
Model S / Sv: Erfaringer med å oppgradere standard lydanlegg
søndag 29. oktober 2017, klokken 21:42
Sitat fra: MyMuffin på søndag 29. oktober 2017, klokken 20:34
Er det noen mulighet til å stille på dette på standard bassen? (ultra hifi), synes selv den slår inn litt for lavt på spekteret.

Nei, dessverre. Dette er låst i softwaren på bilen. Det eneste du har mulighet til å justere er EQ'n, som vil kunne kompensere noe, men denne EQ'n har veldig brede bånd, så det er svært begrenset hva du faktisk får gjort med den.
#2
Model S / Sv: Erfaringer med å oppgradere standard lydanlegg
søndag 29. oktober 2017, klokken 18:07
Sitat fra: Daniel80 på søndag 29. oktober 2017, klokken 17:55
Slagbass/punch ligger vanligvis rundt 60Hz, så hvis subben din kun spiller fra 40Hz og ned går du glipp av det! Til musikk pleier sub å spiller fra f.eks 65-70Hz og ned, mens til film i hjemmekino kan den godt spille fra 40Hz og ned..

Optimalt bør man ha noenlunde lik respons i hele spekteret. Hvor dypt man bør deler subben kommer helt an på hvilke ytelser man har i frontsettet sitt.
Det beste hadde jo vært om man kunne fått all lyd forfra, men i praksis funker ikke det pga størrelsen man trenger til en sub.
#3
Model S / Sv: Erfaringer med å oppgradere standard lydanlegg
søndag 29. oktober 2017, klokken 11:41
Så bra ut det. Er det en lukka kasse, eller er porten tatt ut under og ned i brønnen?

40hz var kanskje noe vel dyp delefrekvens, har en misstanke du vil mangle litt i midbassområdet. Men dette kan du sannsynligvis bare justere på forsterkeren ved behov.

Om du ikke har gjort det, er det også mye å hente på å dempe dørene.
#4
Model S / Sv: Erfaringer med å oppgradere standard lydanlegg
lørdag 28. oktober 2017, klokken 13:08
Sitat fra: Kim Kim på fredag 27. oktober 2017, klokken 16:54
Jeg skal oppgradere i min nye S som kommer før jul, denne har ultra hifi.

Jeg ønsker nok en bass i begge hulrom bak, både på høyre og venstre side.
Når det kommer til lyd er 2x bass, 4 ganger bedre enn 1 :)


Så om du lager til begge sider for en ultra premium oppgradering kjøper jeg
#5
Model S / Sv: Oppgradere standard lydanlegg?
lørdag 28. oktober 2017, klokken 12:56
Sitat fra: petersv på lørdag 28. oktober 2017, klokken 12:54
Du glemte det siste alternativet.

4. Forsegle luka og fylle den med helium. ;-)

Men er nok lurt å høre om det finnes noe effektivt lett å dempe med. Kanskje fp har noen superlette(tynne) butylplater?

Joda, jeg har dempet med både lette og tunge materialer. Men så var det dette med fysikk og akustikk da..
Lette materialer er fint for å dempe høye frekvenser, men når det gjelder lavfrekvente lyder og vibrasjoner, så er det vekt som må til dessverre.
#6
Model S / Sv: Oppgradere standard lydanlegg?
lørdag 28. oktober 2017, klokken 12:08
Sitat fra: petersv på lørdag 28. oktober 2017, klokken 09:51
Pass på at de ikke tillegger bakluka for mye vekt hvis de skal lyddemper den som du skriver på forrige side her. Kan få uante og uønskede konsekvenser ;-)

Jess, akkurat dette problemet har jeg fått. Litt avhengig av i hvilken vinkel bilen står parkert, så lukker luka seg automatisk rett etter den er åpnet opp nå.

Tre alternativer jeg har, som jeg ikke helt har tatt stilling til hva jeg vil velge enda:

1. Høre med Tesla om det er mulig å deaktivere den automatiske lukkingen ved for mye motstand (tviler på de vil/kan gjøre dette)
2. Sette inn en gassdemper som avlaster noe av vekten. Dette vil bli litt arbeid å få til bra.
3. Bite i det sure eplet, fjerne hele det digere klumpete dekslet igjen, og ta vekk noe av dempingen.
#7
Model S / Sv: Oppgradere standard lydanlegg?
fredag 27. oktober 2017, klokken 21:55
Sitat fra: Harlex på fredag 27. oktober 2017, klokken 21:43
Ok. Såpass. Forstår at du har ok peiling ja. Låter vel helt greit det der kan jeg tenke meg. Jeg har en forventning i forhold til min oppgradering fra BRS og det er at det er merkbart bedre enn org. ultra hifi og sinnsykt bedre enn standard. Og hele anlegget skal være tilpasset/skjult.

Vil tro det funker bra, skal ikke så mye til for å få betraktelig bedre lyd. Den originale "hifi" kassa i plast er ikke så mye å skryte av :)
#8
Model S / Sv: Oppgradere standard lydanlegg?
fredag 27. oktober 2017, klokken 18:07
Nesten enklere å liste opp hva jeg ikke har gjort :p

Sjekk prosjekttråden min her
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28995.0.html
#9
Model S / Sv: Oppgradere standard lydanlegg?
fredag 27. oktober 2017, klokken 16:40
Sitat fra: Harlex på fredag 27. oktober 2017, klokken 16:27
Ser bra ut. Satser på at min blir minst like bra ettersom jeg legger dette ut til proffer. Ikke trenger jeg å ta hensyn til ubeleilighetene heller siden jeg ikke skal gjøre det selv. Hvordan er det å ta ut et slikt anlegg og tilbakeføre til org.? Ikke at det er en aktuell problemstilling nå men hvis jeg mot all formodning vil selge bilen med standardanlegg om 4-5 år.

Tilbakeføring bør ikke være noe problem. Selv mitt anlegg som er betraktelig mer omfattende enn hva man typisk oppgraderer, så er det ikke store modifikasjoner jeg har gjort på selve bilen. Kun noen mindre modifikasjoner på interiørdeler (som jeg uansett har anskaffet fra en vrakbil, så de originale har jeg liggende)

Modifikasjoner man typisk må gjøre:
Tilkobling på 12v batteri - fullt reversibelt

Tilkobling til signal - kabel må klippes i, så reversering vil bli synlig om man inspiserer kablene, men vil ikke ha noen praktisk betydning så lenge de er loddet sammen skikkelig.

Gjennomføring av strøm igjennom torpedovegg - litt varierende, men her må man gjerne enten ta hull på en gjennomføring (ingen praktisk betydning) eller i enkelte tilfeller borre ett nytt hull. Ved borring av nytt hull må dette tettes med en gummipropp eller lignende.

Feste av kabel til jordingspunkt - fullt reversibelt

Montering av subkasse - veldig avhengig av type løsning, men i de fleste tilfeller blir det neppe gjort noe som ikke kan reverseres.
#10
Model S / Sv: Oppgradere standard lydanlegg?
fredag 27. oktober 2017, klokken 14:29
Forøvrig er min egen sub glassfiberstøpt, men neppe noe for hvermansen å sette i gang med :p
#11
Model S / Sv: Oppgradere standard lydanlegg?
fredag 27. oktober 2017, klokken 14:13
Den regulatoren er nok mest sannsynlig bare en "volumknapp" for subben.

Vurderte selv først å gå for å lage støpte kasser, da jeg har lang erfaring med glassfiberprosjekter i bil tidligere. Derimot valgte jeg å heller gå for cnc og 3d printing av ett par ulike årsaker.

- For det første så er arbeid med glassfiber og polyester en drittjobb. Det lukter infernalsk, og man er helt avhengig av å bruke verneutstyr når man arbeider med det.

- Det er også mye arbeid å lage støpeformen, men selv når man har støpeform vil det være en god del arbeid med tilpassing, frontplate skal monteres til støpet osv.

- Lage tilstrekkelig lang port for dyp nok tuning vil ikke være spesielt enkelt å få til i en glassfiberkasse

Pga disse ulempene så fant jeg ut at det ville både være mer hyggelig,helsemessig og spennende jobb og benytte seg av cnc/3d print, samt at man kan få til helt andre typer løsninger som ikke er mulig å få til med manuelt håndarbeid i glassfiber. Som feks denne portløsningen her jeg jobber med i prototypen min nå.

Men når det er sagt, man kan lage utrolig mye kule løsninger med glassfiber også, har gjort dette mye tidligere. Men min erfaring er at det er svært tidkrevende, og krever endel arbeid.
Kassen i seg selv kan bli minst like bra, og fordelen med glassfiber er at det er enklere å utnytte mer av plassen dersom man har en god passform
#12
Model S / Sv: Oppgradere standard lydanlegg?
fredag 27. oktober 2017, klokken 12:33
Når det gjelder tuning så henger dette sammen med hvilke element som blir brukt, men i korte trekk kan man si det slik:
Er man ute etter høy lyd og mye "dunk dunk" så bruker man gjerne høyere tuning. Årsaken er at høy tuning vil gi deg mer lyd ut av mindre effekt. Ulempen med dette er at man får en "peaky" respons, og ujevn frekvensgang. Dette er ikke spesielt gunstig for lydkvalitet.

Er man ute etter god lyd så bruker man gjerne en så dyp tuning som mulig, for å få god respons i det nedre registeret. Ulempen med dette er at det krever en svært lang port, og relativt stor kasse. Dette gjør gjerne byggingen mer komplisert.

På grunn av dette så velger de fleste fabrikanter å gå for løsningen med høy tuning,  da dette gir mest lyd  med en minst mulig komplisert løsning. Det er derimot ikke spesielt heldig for lydkvaliteten.

Vedlagt graf viser forskjellen i frekvenskurven på en kasse med 50hz tuning (gul graf) og en kasse med 33hz tuning. Merk at dette kan variere stort ut fra hvilke type element som blir brukt, men dette er tommelfingerreglen.
#13
Model S / Sv: Piggfri dekk & Ludicrous ... forsvinner dekkene fort ?
fredag 27. oktober 2017, klokken 11:44
Ludicrous akselerasjoner legger jeg på hylla i vinterhalvåret. Så kan man ha det desto mer morro til sommeren igjen :)
#14
Model S / Sv: Oppgradere standard lydanlegg?
fredag 27. oktober 2017, klokken 11:42
Litt nysgjerrige spørsmål fra lydnerden i meg :p

Hvor mange liter klarte de å utnytte med støpet sitt? Lukket eller portet kasse? Eventuelt tuning på den?
#15
Model S / Sv: Erfaringer med å oppgradere standard lydanlegg
onsdag 25. oktober 2017, klokken 16:07
Må si meg enig med SH her.

Er i praksis denne løsningen jeg har gjort på min egen bil, bortsett fra at jeg har min sub i brønnen. Bilen var i utgangspunktet med lydpakken, men jeg kjøpte meg nytt teppe på høyre siden (men via en bildemonterer da jeg fikk dette billigere her enn fra Tesla)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA