Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - vegardg

#1
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
tirsdag 06. september 2016, klokken 00:18
http://www.dn.no/nyheter/utenriks/2016/09/05/0953/-hver-eneste-bil-vi-har-mulighet-til--levere

Sitat- Hver eneste bil vi har mulighet til å levere
Lekket epost avslører desperat Tesla-sjef.
#2
Debatten har lite fokus på lekkasjen fra buss til elbil. Jeg har ingen tall å slå i bordet med, men mange kolleger og naboer med grei økonomi har gått til anskaffelse av elbil for å slippe å ta buss til jobb. Dette til tross for at de bor sentrumsnært, <30 min med buss. Å kjøre fossilt med bom og parkeringsavgift er helt uaktuelt. Nå kan en mene mye og mangt om kollektivtilbudet og at det er langt mer kjipt å stå sammenklemt på en buss sammenlignet med å kjøre egen bil til jobb, men det er nok ikke til å komme fra at en god del trafikk er flyttet fra buss til elbil med elbilfordelene.
#3
Joda: http://www.nrk.no/sorlandet/tesla-tok-fyr-under-hurtiglading-1.12729078

SitatTesla tok fyr under hurtiglading
Like før klokken to fikk politiet melding om en Tesla i full fyr på Brokelandsheia.
#4
Model S / Sv: Calling P85D owners world-wide
mandag 07. desember 2015, klokken 20:32
Sitat fra: kos på mandag 07. desember 2015, klokken 19:06
Og så har man i forbruker rådet ikke forstått dette vesentlige poenget og konkludert.
Jeg spør deg igjen, siden du ikke har tatt deg bryet med å svare på spørsmålene jeg stilte deg i denne posten: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22994.msg430054.html#msg430054

Hva er det "forbruker rådet" har konkludert med?
#5
Model S / Sv: Calling P85D owners world-wide
søndag 06. desember 2015, klokken 02:39
Sitat fra: kos på lørdag 05. desember 2015, klokken 02:51
Hei Nå har forbrukerombudet uttalt seg om at bilen ikke har vesentlige mangler.

Sitat fra: kos på lørdag 05. desember 2015, klokken 14:07
Om du ikke er oppdatert så fikk tesla medhold av forbruker ombudets råd. Om partene hadde vedtatt rådet så ville tesla sittet igjen med seieren.

Sitat fra: kos på lørdag 05. desember 2015, klokken 14:52
Jeg har ikke sakt at denne saken er over - men den er ikke blitt bedre etter at tesla fikk medhold i at de har oppfylt loven og at kravet på dokumentasjon ligger hos bileier. - noe som jeg har påpekt lenge og som flere av skribentene i denne tråden har blitt " forbanna" på når jeg hevder akkurat hva forbruker rådet har uttalt.

Kan du vise til hvor «forbrukerombudet» har uttalt seg om at en P85D ikke har vesentlige mangler, samt hvor «forbruker ombudets råd» gir Tesla medhold?

Dette er konklusjonen fra Forbrukerrådet:
Sitat
"Vi kan ikke se at Tesla sitt tilsvar viser særlig meglingsvilje, og finner det derfor lite hensiktsmessig å fortsette meglingen ved vårt kontor. Vi imøteser en snarlig tilbakemelding på kommentarer fra tilsvaret og om du ønsker å oversende saken til Forbrukertvistutvalget, senest innen 15.12.2015."
#6
Model S / Sv: Drive unit failure
mandag 24. august 2015, klokken 21:39
Sitat fra: cairnz på mandag 24. august 2015, klokken 21:13
Sitat fra: sangiovese på mandag 24. august 2015, klokken 20:47

Jeg kan jo føye til noe jeg skrev i en annen tråd for litt siden:

"Nå har Tesla 6 service-sentre rundt om i landet. Disse kan vi anta har en gjennomsnittlig ventetid på 2 måneder (sannsynligvis mer) for reparasjoner. Om hvert servicesenter har 5 mekanikere, og hver av disse har kapasitet på 3 biler pr dag, får vi altså en kapasitet på 90 biler pr dag (6 * 5 * 3). Regner vi 20 tilgjengelige dager pr måned, blir det kapasitet på 1800 biler pr måned. Anta 300 av de er ny-biler som skal klargjøres. Videre er det kanskje 300 hver måned som skal på ordinær service. Da står vi igjen med 1200 tilgjengelig for reklamasjonsarbeid/reparasjoner. Backlog på 2 måneder tilsier da 2400 biler i backlog.

Om jeg har tatt i for mye eller for lite, er det bare Tesla som vet. Men jeg frykter det ikke er særlig langt unna sannheten. Det er uansett definitivt mer enn bare "noen få forumdeltagere" som enkelte her inne prøver å argumentere med. "

Mulig du skriver bare for å provosere, eller statuere at man ikke skal gjøre seg opp bastante meninger uten å ha noen kilder. Men i dette tilfellet er det bare Tesla selv som vet. Og de forholder seg taus. Man har likevel muligheter for å trekke logiske slutninger selv. Og man behøver ikke akkurat være rakettforsker for å skjønne at Tesla har store problemer med kvaliteten på bilene. Hvilket er fryktelig leit. Jeg håpte i det aller lengste at Tesla skulle bevise at amerikanske biler også kunne lages med solid kvalitet. Gjennom et halvt års eierskap var jeg drittlei. Så nå kjører jeg fossil premium inntil Tesla eller noen andre kan vise meg en langtrekkende elbil som kan kjøres i mer enn ei uke uten å oppleve nye feil og mangler.

De eneste som kan rydde opp i problemene og skaffe et godt omdømme, er Tesla selv. Tesla skal prise seg ekstremt lykkelig over at ingen andre bilprodusenter hittil har giddet å satse på langtrekkende elbiler. Hadde en eller flere av de øvrige gjort det, ville Tesla vært historie allerede.

Mens jeg skriver dette nå, så ruller akkurat en Model S forbi utenfor for å besøke en av naboene. Når han bremser ser jeg at flere av diodene i bremselyset har tatt kvelden. Sånt er ikke akkurat med på å gi et godt inntrykk.
Eksempel: Når jeg hadde 80.000km-service hadde de bilen inne i 6 timer (fra kl 08-14). Det ble da brukt 18,5 arbeidstimer på bilen (,5 for vask, 3 teknikere/mekanikere i 6 timer). Kapasiteten de har pr dag er nok mer i området 5-15 biler, avhengig av hva som gjøres.
18 timer på en service? Hva i all verden var det de gjorde da? Rimer ikke helt med det enkelte skriver om at elbiler har langt mindre servicebehov enn fossiler.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA