Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - RaBalder

#1
Model S / Sv: Er du gått lei?
tirsdag 17. oktober 2017, klokken 18:15
Er en tanke lei jeg også. Men av andre grunner.


  • S'en er den første bilen jeg har hatt som må på verskted 2-3 ganger i året. Er ikke vant med slikt tull.
  • Og når man skal på verksted, så er det et sabla styr. Og det er ikke blitt noe bedre på 2-3 år.

Det som irriterer meg mest er at det hadde ikke trengt å være slik.

#2
Model S / Sv: Hjulbolter
fredag 13. oktober 2017, klokken 21:58
Sitat fra: Muffinman på fredag 13. oktober 2017, klokken 18:11
Ser ut som det er kommet "nye" mutre fra Tesla, og disse blir levert med plastkapper som skal settes over. Men se hva jeg fant når jeg flekket av blikk-kappa på en gammel en. Ligner veldig på den "nye" versjonen, ikke sant?

Kanskje man bare skal pirke av blikk-tullet på hver mutter og få noe som er mer holdbart.
Dem holder vel felgen på plass like godt?

Noen god måte å få av blikk-f....skapet?

(((har skiftet alle hjulmutre i høst etter at dekk-verkstedet ødela alle sammen med mutter-trekker)))
#3
Alternativ energi / Sv: Propan-aggregat som rekkeviddeforlenger.
fredag 29. september 2017, klokken 17:22
Det høres ut som man ønsker både i pose å sekk.


  • man ønsker å kjøre elektrisk for å kunne oppnå og dra nytte av alle elbilfordeler
  • samtidig som man vil fjerne alle ulemper ved å likevel forbrenne fosilt brennstoff

Hvis elbil har så mange ulemper at man begynner å dille med en rekkeviddeforlenger istedet for å lade, så anbefaler jeg en bensin-, diesel- eller hydrogen-bil.
#4
Alternativ energi / Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
søndag 17. september 2017, klokken 20:58
For noen "grauthuer"  :(

Tipper ansvaret for å få dette i orden er ramlet mellom noen stoler.
#5
Lading av Tesla / Sv: Ustabile Tesla Wall Connectors
fredag 15. september 2017, klokken 19:40
Det mest ærlige og fornuftige hadde vel vært å returnere de to som ikke fungerer til Tesla. Dog forutsatt at dem blir brukt til å finne ut hva som var galt.

Hvis Tesla uansett bare hiver dem på "dungen", så er det vel greit at "noen" forsøker å få liv i dem.
#6
Model S / Sv: Førstegangs kjøper
fredag 08. september 2017, klokken 18:57
Sitat fra: jokke på fredag 08. september 2017, klokken 18:37
Hvor viktig er varme i ratt, pussere osv når bilen har forvarming?

Forvarmer du i 10 minutter, så er lufta i kupeen varm. Seter, ratt og annet vil sansynligvis være kaldere.

Forvarmer du 30 eller 60 minutter, så vil seter, ratt osv. ha mer samme temperatur som kupe-lufta.


Hvordan du har tenkt å bruke bilen, hvordan du planlegger og formvarme, og hvor viktig det er at rattet er varmt er en subjektiv ting som bare du selv kan avgjøre  ;)


Oppvarmede pussere er bare tull. Har vært minimal effekt av det som jeg har sett noe til.

Setevarme er dog digg. Er vel standard i forsetene men optional i baksetet.
#7
Model S / Sv: Blandet opplevelse av levering av ny 90D ved Tesla Drammen
søndag 03. september 2017, klokken 20:49
Morroa er jo at som regel betaler du bilen 1-2 dager før du henter den. Ikke så gøy å ikke ta imot bilen i da.

Men man kunne jo delt opp seansen i flere deler.

  • 1 En del der man går gjennom bilen hos Tesla.

    • Er den i orden, så går man til steg 2
    • Er det noe som er galt, så påpeker man manglene og avtaler ny tid for besiktigelse.
  • 2 Betaler bilen
  • 3 Henter bilen etter å ha sjekket at den ikke er skadet i mellomtiden.

Da får man lagt press på dem slik at man ikke får for mange runder tilbake til "1". Og i verste fall ikke-gjennomførte overleveringer/kjøp.

Hvis dem ikke evner å levere en bil som avtalt, så skulle man kunne kreve depositium tilbake også. Bare man dokumenterer alt....
#8
Lading av Tesla / Sv: Model S lader kun med 16A på 32A 1-fas ladestasjon
lørdag 02. september 2017, klokken 21:14
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 02. september 2017, klokken 17:03
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 02. september 2017, klokken 16:42Nei. 16A Type 2 kabel finnes ikke, det finnes 13A, 20A og 32A. Så han ville fått 20A (13A kabler har jeg aldri sett).
Det er nok "laskekontaktoren" som mangler ja. Bare å booke time.
Vet ikke helt om jeg skjønner deg. Hva er dette da? https://www.salto.no/ladeprodukter/ladekabler/ladekabel-type2-type2-1
Meget enig her.

På det produktet er 16A nevnt både i produkt-betegnelsen og i beskrivende tekst.
Og jeg vil da kalle det en trefase 16A type2-kabel.

Om det så er kodet internt til 20A eller har kabel-tverrsnitt som skulle tilsi noe annet enn 16A, det spiller ingen rolle for en forbruker.
#9
Model S / Sv: Blandet opplevelse av levering av ny 90D ved Tesla Drammen
lørdag 02. september 2017, klokken 21:09
Er enig i det meste som skrives.

Hverken produkter eller tjenester synes jeg har forbedret seg tilstrekkelig på de 3-4 år dem har vært i Norge.
Har ikke noe tro på at det plutselig skal bedre seg de neste årene.

Det eneste jeg som forbruker kan gjøre, som har noen praktisk betydning, er å la være og kjøpe ny Tesla.
#10
Det er flere som skriver innlegg som om det er livsfarlig å lade en elbil fra en vanlig stikk-kontakt.
Det er det ikke.


La oss sammenligne litt.

- Hva mener man er farligst?
- Hva har størst sansynlighet for at noe går galt?
- Og i hvilket tilfelle bryter man loven "mest/minst"?


  • Å lade en elbil med vanlig stikk-kontakt
  • Legge seg konsekvent 10km/h over fartsgrensene når man kjører

#11
Ballangen ligger vel drøye 40 km sør for Narvik langs E6.
#12
Model S / Sv: Nedslitt bakdekk
fredag 25. august 2017, klokken 06:56
Sitat fra: daktari på torsdag 24. august 2017, klokken 23:20
Pussig. For høyt lufttrykk kan vel  ikke forårsake så mye slitasje, så bredt? (forutsetter at TPMS viser feil)

For høyt lufttrykk er vel det eneste som kan lage bue nok på dekket til at det skjevslites på midten på vanlig vei. Men 5000km var lite fra å ikke ha sett noe til det bildene viser.

Jeg ville kontrollmålt med en dekktrykk-måler.
Stoler ikke 100% hverken på dekktrykksensorene eller bensinstasjonens trykkmåler.
#13
Model S / Sv: Nedslitt bakdekk
torsdag 24. august 2017, klokken 22:02
Nå var det vel skrevet side opp og side ned om dekkslitasje på Model S for et par år siden. Et søk i forumet burde gi mye informasjon.
#14
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 19. august 2017, klokken 21:48
:
:
Men det mest irriterende MÅ være fartssperren. Sykler den greit opp mot 30 km/t i slak nedoverbakke og kanskje på flata hvis jeg orker. Skulle gjerne fått hevet/fjernet sperra så det hadde gått med 30-35 i slakke motbakker også.
Fjerner man den "sperra", så er det ikke en elsykkel mer etter norske definisjoner.

Tipper den da klassifiseres som moped og det medfører:

  • Krav om registrering
  • Hjelm
  • Forsikring
  • Eventuelt sertifikat for å kjøre moped
  • Kan ikke bruke fortau og sykkelveier

Det blir mye "styr" for litt mer fart dersom alt skal gjøres lovlig...  ::)

#15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading bil til bil
mandag 14. august 2017, klokken 18:33
Sitat fra: brako79 på mandag 14. august 2017, klokken 16:41
Var ute og kjørte igår hvor rekkevidden nærmet seg 0, uten angst, og tenkte på startkabler.

Hadde vært greit med en kabel fra bil til bil, gjerne DC-DC / CCS for å gi nødstrøm til biler som har gått tom på allfarvei :-)
Teknisk mulig?
Startkabler mellom hovedbatteriet på to elbiler....der den ene er tom for strøm....

Nei, ikke tenk tanken engang  ???

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA