Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - a72

#1
Model S / Sv: Parkeringssensorer
mandag 31. mars 2014, klokken 19:26
Sitat fra: MyTess på mandag 31. mars 2014, klokken 15:37
Jeg har sensorer som fungerer foran og bak. Tror ikke jeg har fått utslag foran når jeg holder på å rygge. Men sikker på at jeg får det i drive.

Mener du at de bør fungere i revers? Hva vil det hjelpe for? Skjønner ikke, så jeg spør....

Veldig praktisk når du svinger f.eks mens du rygger. Alle andre bilmerker har det.
#2
Opplevde dette på en gammel BMW jeg hadde som var uorginalt senket og med større hjul enn hva som var godkjent, det er pga liten avstand mellom dekk og hjulbuer som man sier her ja. På BMWen ble resultatet av dette skader i lakken rundt hjulbuene som igjen førte til rust.

Har heldigvis ikke opplevd det på biler med original dekkdimensjon (eller tilsvarende).
#3
Model S / Sv: Tesla vs den tyske arven
tirsdag 26. november 2013, klokken 21:50
Sitat fra: Cobos på tirsdag 26. november 2013, klokken 21:34
Her tror jeg du tar feil. Batteriprisene Tesla har tilsier at det ikke er så vanskelig å lage en stor kontra en liten elbil. Batteriprisene BMW bruker derimot tilsier at et 85kW batteri blir for dyrt for en vettug utsalgspris. Tesla har også beskyttet seg med brukbare patenter mot at andre bare skal kopiere deres løsning direkte. Skal dette utvikles fra scratch tar det fort noen år. Husk at batteridesign er allerede Tesla på V2 hvis ikke egentlig V3 (AC propulsion var V1) med Model S.

Kjøper ikke Tesla batteri fra Panasonic og bare legger til kjøling etc selv? Hva hindrer BWW å kjøpe samme type batterier?
#4
Model S / Sv: Tesla vs den tyske arven
tirsdag 26. november 2013, klokken 20:05
Sitat fra: elpedros på tirsdag 26. november 2013, klokken 19:03
Samtidig er det vel omtrent 100 år siden amerikanerne hadde noe som helst å lære tyskere når
det gjelder bilproduksjon. Jeg tror styrkeforholdet er det samme nå, men viljen er ikke på plass
enda i Tyskland. De leker ikke butikk...

Det er jo ingen tvil om at de ikke leker butikk som du sier. Det er jo klart at dersom BMW hadde ment det var marked for en Tesla konkurrent så hadde de heller laget det enn i3. Det er jo ikke slik at det er vanskeligere å lage en stor elbil med stort batteri enn en liten bil med lite batteri.

Foreløpig er det vel ikke så mye som tilsier at det er så stort marked utenfor Norge heller, de fleste har bilprodusenter ser ut til å tro at det er marked for elbiler på 2 prosent de neste 10 årene.
#5
Model S / Sv: Tesla - Miljøaspektet
mandag 11. november 2013, klokken 21:10
Herregud, dette er selvfølgelig bare svada!

Da hadde de jo måtte legge ulike kabler fra de forskjellige strømleverandørene til hvert hus.

Du har ingen garanti for hvor strømmen din kommer fra. På vinterstid når det er underskudd på strøm er det stor sjanse for at det er kullprodusert strøm du fyller på bilen din.
#6
Model S / Sv: Rustbeskyttelse
søndag 10. november 2013, klokken 22:01
#7
Model S / Sv: Nedtur ved overlevering av TMS
tirsdag 05. november 2013, klokken 21:19
Hadde aldri i verden godtatt levering på denne!

Det er vel forøvrig ganske vanlig at dører tas av bilen ved lakkering på fabrikken, så høres ikke usannsynlig at noe har gått feil på fabrikken her nei.
#8
Model S / Sv: Fartsdumper
lørdag 02. november 2013, klokken 23:08
Sitat fra: valvolainen på lørdag 02. november 2013, klokken 22:47
Eskalèr til veivesenet?

Hjelper ikke når det er snakk om kommunale veier som kommunen har ansvar for.
#9
Model S / Sv: Fartsdumper
lørdag 02. november 2013, klokken 22:40
Sitat fra: valvolainen på lørdag 02. november 2013, klokken 10:05
HA med tommestokk i bilen. Ingen fartsdumper skal være over 10cm høye. Er det det er det bare å ringe veivesenet, så kommer de og høvler.

I Trondheim er 60% av fartsdumpene over 10cm.  Kommunen har ikke råd til å fikse dem så det er ikke noe poeng i å si fra.
#10
Model S / Sv: Spørsmål DU har om Model S!
lørdag 02. november 2013, klokken 22:39
Sitat fra: laumb på fredag 25. oktober 2013, klokken 10:32
Noen er strålende fornøyd med fjernlysene - andre er ikke.

Jeg er generellt fornøyd med lysene da de lyser i "riktig" fargetone.
Fjernlysene lyser "godt nok", men de er noget sentrerte "motorveilys". Jeg kjører en del på svingene landevei til og fra hjem, og merker forskjell fra Saaben da den lyste opp skog og jorder godt - mens Model S ikke lyser opp sidene like godt.
Spesielt i elgsesongen er dette en bekymring fra min side.

Dette tror jeg avhenger av hvilken BMW du har. Nye BMWer har ekstremt bra lys. Grunnen til at Model S lyser opp så smalt er fordi pærene som brukes er konstruert slik ettersom de kun er 25W og skal lyse like langt som vanlige Xenon lys som er 35W.
#11
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
lørdag 02. november 2013, klokken 22:34
Sitat fra: bb på onsdag 30. oktober 2013, klokken 08:58
Din påstand om at å kjøre en Model S Performance på full gass i 17 minutter høres veldig usannsynlig ut. På 17 minutter @ 210 km/t vil bilen ha tilbakelagt bare 60 km. Og den er rated til 500 km ved 88 km/t snittfart. Bilen vil kun trekke maks effekt helt til turtalsssperren ved 210 km/t nås. Deretter trekkes kun det som er nødvendig for å holde den farten.»

Du har selvfølgelig rett her. En vanlig bil med 100hk klarer jo 210km/t, med andre ord vil Tesla kanskje bruke 75kw/h, dvs kjøre en time på i full hastighet.

Likevel er det ikke så imponerende med tanke på at du da kommer ca 20 mil, mens en ICE bil gjerne vil komme 50 mil i en tank i samme hastighet.


#12
Model S / Sv: Konkurrentene sover ikke
fredag 01. november 2013, klokken 20:57
Hvorfor skulle BMW ha noe problem med å lage en konkurrent til Tesla? Det er jo ikke noe mer komplisert å lage en Tesla enn en i3, det er jo bare å lage en større bil med like stort batteri som Tesla.

Dersom de har tro på at ligger penger i å lage en Tesla konkurrent jobber de sikkert allerede med det uten at vi nødvendigvis vet det.
#13
Model S / Sv: Ettermontere lyktespylere
fredag 01. november 2013, klokken 18:25
Må være dårlige lyktespylere dere har på bilen deres.  Opplever at de har fungerert helt strålende på bilen min og kunne aldri tenkt meg å være foruten.

I tillegg kan man jo ha sterkere lys på bilen når man har lyktespylere. Tesla har jo satt inn svake lys på Europa biler for å unngå lyktespylerkravet. (Lysene lyser veldig smalt, lite gunstig på mørke vinterveier...)
#14
BMW i3 / Sv: BMW i3 reservasjonstall - stemmer de med virkeligheten?
onsdag 30. oktober 2013, klokken 20:33
Var på førpremiere på BMW i3 og nye X5 i går i Trondheim.

Det var veldig mange som var interessert i i3 og det var lang kø for å sitte i den.  I motsetning til X5 som nesten ikke prøvde.

Pratet med endel der og virket som det var mange som var klar for å kjøpe den.  De fleste som kjøper denne bilen tror jeg ikke henger på dette forumet, dette er i langt større grad mannen i gata enn entusiaster som henger på et forum.

Jeg synes forøvrig bilen var langt finere enn jeg trodde på forhånd og kunne godt tenkt meg en som bil nr 2, men vi klarer oss fint med 1 bil så langt.

#15
BMW i3 / Sv: Adkomst bakseter
onsdag 30. oktober 2013, klokken 14:13
Så bilen hos Sulland Trondheim i går. Det med å smelle igjen bakdørene når fordørene er lukket er ikke noe problem så vidt jeg kunne se.

På meg virker det som det ikke er mulig å smelle dem igjen uten betydelig kraft slik mekanismen er laget.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA