Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - henrikj

#1
Model S / Sv: Barnespeil
onsdag 02. august 2017, klokken 09:08
Vi brukte https://www.mimmis.no/miyali-bamsespeil-hund. Det har en "rispose" som vekt bak, som jeg la over bakseteryggen og låste på plass med hattehyllen. Det fungerte fint og satt godt :)
#2
Elektriske utfordringer / Vampire drain?
tirsdag 21. mars 2017, klokken 08:49
Heisann,

Har akkurat kjøpt en 2012 (norsk) Leaf med ca 75k på telleren. Fortsatt alle batteribarene på plass, men har ikke fått OBDII-dongle ennå, så har ikke fått sjekket den med LeafSpy.

Er det normalt med "vampire drain" på Leaf også? Jeg har en Model S fra tidligere, og her er jo dette et kjent fenomen, men trodde ikke dette var tilfellet på Leaf.

Bilen ble parkert søndag kveld, og nå (tirsdag formiddag) har 4km rekkevidde forsvunnet (sjekket fra Carwings). Er dette normalt?
#3
Tusen hjertelig takk  ;D Det var til stor hjelp!
#4
Hei,

Jeg kjøpte en brukt iMiEV i høst, og nå viser det seg at fjernkontrollen for fjernstyring av varmeapparatet er litt ødelagt, da den nederste delen av displayet er helt blank. Forøvrig fungerer fjernkontrollen fint.



Jeg har vært i kontakt med Mitsubishi, og de ville gjerne ha 7000 for en ny en, så det alternativet er relativt uaktuelt. Jeg har kikket rundt hos bilhuggerier, og har ikke funnet noen der heller.

Så mitt spørsmål:

Dere som har denne fjernkontrollen, kunne dere gitt meg detaljert info om hvilke knapper som skal trykkes på, og hvor mange ganger, for å aktivere forvarming? Om det er samme sekvens hver gang, er det jo ikke verre enn at jeg kan lære meg denne utenat :)

Om det er noen som føler seg veldig inspirert hadde det vært tipp topp med en video med gjennomgang av alle menyvalgene på fjernkontrollen.

Tusen takk :)
#5
Model S / Sv: Hva har du kjøpt til din Tesla i dag?
onsdag 29. april 2015, klokken 10:02
Sitat fra: cirys1 på onsdag 29. april 2015, klokken 09:46
Får man 230v 12 volt sigarettuttak?? Eller må man kjøpe seg en bil for og lade den.. lol.. :P

Denne støvsugeren har vel ikke noe eget batteri, så med mindre du har lyst til å bære rundt på et 12v-batteri i heimen når du skal støvsuge, passer nok denne bedre i bilen :)
#6
Lading av Tesla / Sv: Ny strømkurs i garasjen
søndag 15. mars 2015, klokken 15:53
Jeg vet ikke om jeg har så veldig mange færre spørsmål nå, men jeg har ihvertfall fått mange velmenende råd. :D Jeg tror nok uansett ikke jeg kommer til å legge ut mer enn 32A i garasjen, mest pga. at hovedsikringen er såpass liten.

Men om jeg har fortstått rett, så bør det ikke være noe problem å hekte på en 32A sikring på nåværende hovedsikring, så lenge den blir lagt på en annen fase enn de andre største strømforbrukerne i huset?

Jeg venter uansett med å gjøre noe før jeg har prøvd litt med eksisterende 10A først. Om jeg da etterhvert erfarer at jeg mangler litt strøm, er det kanskje et alternativ å bytte sikringen med en 13A med eksisterende kabel. Dette kan umulig være snakk om mange tusenlappene?

Om jeg erfarer at jeg skulle hatt endel raskere lading må jeg uansett få lagt ny kabel. Da blir det vel fort en 6mm2, da denne er tilstrekkelig for 32A(?) og lettere å jobbe med og legge pent åpent enn 10mm2. Dette blir vel noen lapper dyrere, men heller ingen stor investering? (ca 10 meter åpen kabel)


#7
Lading av Tesla / Sv: Ny strømkurs i garasjen
fredag 13. mars 2015, klokken 23:42
Sitat fra: weld77 på fredag 13. mars 2015, klokken 23:01
Det er liten grunn til å "tro" hvor en kurs går. Ta sikringen og se hvor det blir mørkt....

Doh... En aldri så liten vedvarende brainfart der.  :o
Kurs 6 var garasjen ja (10a)
Da ringer jeg elektrikeren og hører om det lar seg gjøre å bytte til en 13A sikring, så prøver jeg med det først.

Kan jeg lade 10-11a på denne? Hva tilsvarer dette ca i km iløpet av 12 timer?
#8
Lading av Tesla / Sv: Ny strømkurs i garasjen
fredag 13. mars 2015, klokken 22:57
Sitat fra: Marius Engel på fredag 13. mars 2015, klokken 22:41
Hvis du har en 4mm2 kabel, kan du følge NEK 2006 siden huset ditt ikke er  isolert etter TEK19.

Dermed kan du montere minst en 20a sikring på denne kursen, eller 25 om den ligger åpent forlagt.

Det blir jo ikke noe særlig kostnad, og holder mest sannsynlig.

Dog stusser jeg litt på 20a kursen i garasjen din. Er det i dag montert schuko stikk på den kursen? Det er i så fall ikke tillatt, eller tilrådelig. Schuko tåler maks 16a.

Som nevnt over tror jeg altså at det er kurs 6 som går til garasjen (10A, 2x1,5mm2 kabel). Kan man trekke 16A på denne når den ligger åpent? Det er kun montert en Schuko på denne idag.
#9
Lading av Tesla / Sv: Ny strømkurs i garasjen
fredag 13. mars 2015, klokken 22:33
Sitat fra: sigurdi på fredag 13. mars 2015, klokken 16:00
Dersom 20A som nå går til garasjen ikke er normalt i bruk hadde jeg fordelt varmtvanns bereder sammen med ovn.

Jeg er ikke sikker selv, for sikringsskjemaet er blitt ganske rotete etter vi bygde på huset for noen år siden, men jeg er ganske sikker på at det er kurs 6 som går til garasjen, og altså 2x1,5mm ut der. Vet ikke hva den streken er ment å bety. Kurs 12 (20A) og 13 (16A) går ihvertfall til massasjebadet på terrassen, trekkes sjelden maks på disse kursene.

Strømkabelen over til garasjen ligger åpent (langs en portal mellom huset og garasjen), men vet altså ikke 100% sikkert hvilket tverrsnitt denne har. Men bør være ganske enkelt å bytte/legge ny. 

Ovnen og varmtvannsberederen er allerede på samme kurs, og det er alltid veldig stas når man skal lage tre retters middag etter en lang varm dusj...  ::)

Inntakskabelen ligger åpent på kaldloft, så da bør det være mulig å trekke 63A på denne?

32A enfas (~7,3KW) er plenty for mitt bruk. Kjører ca 300-400km i uken i jobb. Kunne sikkert ha klart meg med 16A også, men mener selv det er greit å ha muligheten til å fullade fra "tom tank" over natta. Klarer meg kanskje med 20-25A for dette, men kostnaden for dette blir vel omtrent det samme som 32A når jeg uansett må ha ny kabel?

#10
Lading av Tesla / Ny strømkurs i garasjen
fredag 13. mars 2015, klokken 14:20
Jeg venter levering av min S85 om to uker og må ha en ny kurs i garasjen på sikt.

Det er idag bare en 230V 10A-kurs i garasjen.

Jeg har en 3x50A hovedsikring idag og 3x16mm2 inntakskabel til sikringsskapet (se vedlagte bilder).

Burde det gå greit å hekte på en ny enfase 32A-kurs her til garasjen uten noen andre større endringer? Kan jeg evt. bytte hovedsikring fra 3x50A til 3x63A uten skifte av inntakskabel? På inntaksboksen på loftet står det 3x100A.

Ca. pris på dette om jeg graver selv? (ca 5 meter fra hus til garasje + ~5m fra sikringskap til yttervegg mot garasje)
#11
Model S / Sv: Bruktbilpris på Tesla
torsdag 12. mars 2015, klokken 20:26
Sitat fra: D.O på torsdag 12. mars 2015, klokken 19:19
"...Tipper du har en E der."

Stemmer  ;)
#12
Model S / Sv: Bruktbilpris på Tesla
torsdag 12. mars 2015, klokken 19:41
Sitat fra: D.O på torsdag 12. mars 2015, klokken 19:19
Model spiller rolle når du skal selge. En med vin fra 14 er en 14mod om du så venter med å registrere den til 2016. Det lærte du vel på en annen tråd? Alle D-biler er -15mod, bortsett fra de som kom i USA.

Hvis det du påstår skulle vært sant, er det bare for alle oss som har bestilt bil å avbestille. Det taper man 15k på, men kan altså da bare velge den samme eller tilsvarende bil på avbestillingslisten og få 100k i avslag på gammel pris?
Lett tjente  85000,-  ::)

Min har ihvertfall en VIN som indikerer produksjon rundt primo okt. Vet ikke hvor lang tid man regner på å få bilene over dammen, men denne har vel stått i Norge siden årsskiftet omtrent. Fikk først et tilbud på gammel pris -20.000,-, som jeg ikke tok. Ventet noen uker, og ble deretter kontaktet med nytt tilbud på gammel pris -50.000,-.

Men dette er jo da, som nevnt, en litt ukurrant utstyrt S85 (auto, hifi, dobbeltlader, vinterdekk, men ikke skinn, pano eller luft).

Så du må ha litt is i magen for å spare penger på det  :)
#13
Model S / Sv: Bruktbilpris på Tesla
onsdag 11. mars 2015, klokken 23:38
Sitat fra: D.O på onsdag 11. mars 2015, klokken 23:28
Fatter bare ikke dene hypen rundt autopilot sensorene. Om dem var ett valg utenom tech pakken hadde jeg droppet dem på min bestiling. Men mulig det er en kø/rush trafikk ting, og slikt er jeg ikke plaget med.
Den bilen du kjøpte er heller ikke ny, den har et vin nr som tilsier -14mod og vil således raskt være verdt det samme som dem som er brukt(med tilsvarende utstyr/km).
Men gratulerer med ny bil og beholder du den er jo bruktpris uvesentlig :)

For meg er autopilot veldig ålreit. Jeg kjører mye på E18 i jobben, og da blir det veldig deilig å bare aktivere auto og slappe av (innenfor rimelighetens grenser
#14
Model S / Sv: Bruktbilpris på Tesla
onsdag 11. mars 2015, klokken 23:18
Sitat fra: B_Tesla på onsdag 11. mars 2015, klokken 22:25
Sitat fra: Torpedo Ted på onsdag 11. mars 2015, klokken 22:19
Jeg hadde helt klart kjøpt en brukt i stedet. Får jo toppspeccet P85 til den prisen om dagen  :o
S85 uten autopilot, skinn og panorama blir vanskelig å selge om du skulle ha planer om det en gang...

Her er jo hele poenget at man får helt nye S85 med autopilot til den prisen av Tesla.

Om jeg kunne valgt tilleggsutstyr selv hadde jeg nok valgt skinn og kanskje luft, men for meg var hifipakken og autopilot det viktigste. S'en er plenty rask nok for meg
#15
Model S / Sv: Bruktbilpris på Tesla
onsdag 11. mars 2015, klokken 21:11
Kjøpte idag en avbestilt sort S85 (med autopilot), riktignok uten skinn, panorama og luftfjærer, men med hifi, dobbeltlader og vinterhjul direkte fra Tesla med 0 km på telleren for kr 557.000,-. Levering om et par uker.

Denne var sikkert litt ukurrant å selge pga. utstyrsvalg og har kanskje derfor fått litt ekstra prisavslag, men det er ihvertfall en pris jeg er veldig fornøyd med.

Med et slikt alternativ blir ihvertfall en 1-1,5 år gammel S85 på finn.no til kr 530'~ ganske uaktuelt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA