Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sjøhyene

#1
Model S / Sv: Bilen lugger ved kaldt batteri
tirsdag 14. februar 2017, klokken 21:16
Denne funksjonen var der i fjor vinter også men rimelig sikker på at den er blitt mye mer aktiv nå i vinter. Frekvensen må være høyere og innbiller meg også at den trykker litt hardere.
#2
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 09. januar 2017, klokken 22:14
Sitat fra: TeslaK på mandag 09. januar 2017, klokken 21:33
Sitat fra: Tesla91 på mandag 09. januar 2017, klokken 21:10
Tesla K: Det selges littegrann Tesla i USA, Tyskland og Nederland, samt en del i Norge. Det selges generelt få elbiler på verdensbasis. Mest i Kina, der kjøpes primært lokale merker. I Europa er BMW, Mercedes, Nissan, Opel mv sterke konkurrenter hvis elbil etterhvert blir vanlig i Europa. Tesla vil slite da.

Tiden vil vise..Husk at Tesla er mer enn biler.

Mange som glemmer dette virker det som. Hadde tesla kun vært biler ville jeg aldri touchet aksjen en gang @ 80$. Er i batterier det virkelig store potensialet ligger, tror jeg.
#3
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 21. desember 2016, klokken 17:34
Sitat fra: Elraptus på tirsdag 13. desember 2016, klokken 17:21

Tillerson i 2009 med samme standpunkt som Elon vs Carbon Tax
Rex Tillerson er ingen dum mann. Er nok også ekstremt mye mer egnet som president  enn Trump.
#4
Model S / Sv: Konkurrentene sover ikke
torsdag 01. desember 2016, klokken 13:31
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 01. desember 2016, klokken 10:39Enig. Det som er med den tredje verden er at det er også store problemer med å få distribuert drivstoff. Elbiler kan man lade med solceller, og være helt selvforsynt. Dette er en ekstrem fordel i land der det finnes lite infrastruktur.
Sitat fra: kaiat på torsdag 01. desember 2016, klokken 13:03
Renault/Nissan-sjef Carlos Ghosn har vel snakket om å bygge elbiler som skal koste under 10.000 euro, blant annet for det kinesiske markedet. Da skjer nok ting fort. Akkurat Renault/Nissan-alliansen har også hatt stor suksess med lavprismerket Dacia hvor det brukes velprøvd Nissan- og Renault-teknikk.

Ja, jeg her helt overbevist om det kun er snakk om veldig få år nå før slike ekstremt billige elbiler blir masse produsert i stor skala. Vi trenger nok noen flere gigafactories da før batteriprisen er blitt lav nok. På ett eller annet tidspunkt kommer det til å være et vannskille der det ikke lenger er noen klare rasjonelle grunner til å kjøpe fossile biler, og jeg er selv rimelig sikker på at det skjer i god tid før 2025.
#5
Model S / Sv: Konkurrentene sover ikke
torsdag 01. desember 2016, klokken 13:21
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 01. desember 2016, klokken 10:39Enig. Det som er med den tredje verden er at det er også store problemer med å få distribuert drivstoff. Elbiler kan man lade med solceller, og være helt selvforsynt. Dette er en ekstrem fordel i land der det finnes lite infrastruktur.
Sitat fra: kaiat på torsdag 01. desember 2016, klokken 13:03
Renault/Nissan-sjef Carlos Ghosn har vel snakket om å bygge elbiler som skal koste under 10.000 euro, blant annet for det kinesiske markedet. Da skjer nok ting fort. Akkurat Renault/Nissan-alliansen har også hatt stor suksess med lavprismerket Dacia hvor det brukes velprøvd Nissan- og Renault-teknikk.

Ja, jeg her helt overbevist om det kun er snakk om veldig få år nå før slike ekstremt billige elbiler blir masse produsert i stor skala. Vi trenger nok noen flere gigafactories da før batteriprisen er blitt lav nok. På ett eller annet tidspunkt kommer det til å være et vannskille der det ikke lenger er noen klare rasjonelle grunner til å kjøpe fossile biler, og jeg er selv rimelig sikker på at det skjer i god tid før 2025.
#6
Model S / Sv: Konkurrentene sover ikke
torsdag 01. desember 2016, klokken 08:43
Sitat fra: RuneW på onsdag 30. november 2016, klokken 10:50
Denne artikkelen har jo noen måneder på baken...

Men bortsett fra det: Selv som  så har jeg ingen tro på dette. Jeg er redd det kommer til å bli produsert eksosbilder til bruk i U-land lenge.

Batteri kostnaden er det viktige her. Når man får OK elbiler billigere enn de billigste fossilbilene, og gitt da at strøm er billigere en bensin per mil, så tror jeg egentlig skiftet i de fattige landene kommer til å gå enda raskere enn skifte i den rike verden. De er jevnt over mer kostnads beviste og mindre fanget av gamle vaner enn det vi er her.
#7
Model S / Sv: Trenger tips - kjøpe ny med AP2 eller brukt med AP1?
mandag 28. november 2016, klokken 15:21
Sitat fra: Saberhagen på mandag 28. november 2016, klokken 13:46
Sitat fra: Sjøhyene på mandag 28. november 2016, klokken 13:10
Hadde jeg vært deg så hadde jeg bare droppet å fokusert sånn på verdifall. Gjevnt over er det jo alltid sånn at høyere nypris gir høyere verdifall. Hvis verdifall er viktig burde helt klart beholdt P85, da den garantert kommer til å ha lavere verdifall enn en ny eller nesten ny S70D framover.

Om et par år kommer AP3 uansett, og da kommer AP2 til å bli glemt, på samme måte som med AP1 nå.

Kom kanskje litt dårlig ut i første posten. Det er ikke kun verdifallet jeg tenker på ved AP1, men tenker samtidig på "nye" funksjoner som kanskje biler med AP1 ikke vil få..

ok, da kommer det egentlig an på hvor mye du verdsetter nye AP funksjoner kontra hvor mye penger du har :)

Tror forskjellen på AP2 og AP1 med tiden kommer til å bli ekstremt stor. AP1 sine sensorer er veldig begrenset og trolig kommer de bilene neppe til å bli så veldig mye bedre enn sånn det er nå.

Men for all del, AP3 kommer til å bli SYKT bra.
#8
Model S / Sv: Trenger tips - kjøpe ny med AP2 eller brukt med AP1?
mandag 28. november 2016, klokken 13:10
Hadde jeg vært deg så hadde jeg bare droppet å fokusert sånn på verdifall. Gjevnt over er det jo alltid sånn at høyere nypris gir høyere verdifall. Hvis verdifall er viktig burde helt klart beholdt P85, da den garantert kommer til å ha lavere verdifall enn en ny eller nesten ny S70D framover.

Om et par år kommer AP3 uansett, og da kommer AP2 til å bli glemt, på samme måte som med AP1 nå.
#9
Model S / Sv: Total bremsesvikt
fredag 25. november 2016, klokken 14:29
Sitat fra: LASOL på fredag 25. november 2016, klokken 13:12
Da var det på'n igjen med bremsesvikt.. I dag tidlig var det ikke glatt på veien men bilen hadde stått parkert ute slik at det var kaldt og fuktighet i bremser. Jeg skulle ned en bakke som ender i et kryss og en skråning. Resultatet ble at jeg uten bremser i lav fart havnet delvis nede i skråningen på andre siden av veien. Bremsene tok ikke i det hele tatt før jeg hadde kommet 2-3 meter ned i skråningen. Det var ikke glatt på bakken der jeg begynte å bremse.. Skal på service mandag og skal igjen høre om det er noen å gjøre med dette problemet. Har kjørt bil i 30 år og hatt mange forskjellige biler uten tilsvarende problemer. Må innrømme at jeg hadde glemt at Tesla'n min (oktober 2015) er lunefull mht bremseeffekt ved kalde/våte bremser. Men firehjuldriften funket ihvertfall. Det var bare å rygge opp..

wow, du må jo få tesla til å taue inn bilen din asap. Ikke kjør rundt med en sånn bil, du risikerer jo livet til deg selv og andre.
#10
Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 17. november 2016, klokken 23:26
Ser ikke lovende ut mtp prisreduksjon

Dollaren på vei mot 11 kroner

En av grunnene til at dollaren kan komme til å stige så høyt som helt opp mot 10,00-11,00 mot norske kroner i løpet av 2017 er at rentene i hhv USA og Norge er ventet å gå motsatt vei.

http://aksjeanalyser.blogg.no/1479408380_dollaren_p_vei_mot_11.html
Astrologi og spåkoner er det jeg tenker når jeg leser den bloggen der. At han får så mye spalteplass er uforståelig for meg.
#11
Model S / Sv: Navigasjonen er en katastrofe
onsdag 16. november 2016, klokken 08:42
Trafikkinfoen får de fra google ikke sant?
I så fall så er det noe med metoden navigasjonen bruker for å nyttegjør seg trafikkinfo som det er noe veldig galt med. Jeg har lagt meg til en vane der jeg ofte ser etter røde områder på veien jeg skal, på kartet i bilen, og så velger jeg rute ut i fra det.
Er jeg på et ukjent område er det eneste som funker å dra fram telefonen.
#12
Model S / Sv: Stabilisator stag slitasje
tirsdag 15. november 2016, klokken 11:01
Jeg også fikk dette utført uten at jeg ba om det nå i høst på min S85 fra 2014 (60' km).

Corrections:
It was noticed during service that the lower rear control arms on the front suspension
were worn and need to be replaced.

Corrections:Replaced lower arms, both side. Performed wheel alignment.

Part Quantity Unit Price
FR SUSP AFT LINK ASSY (1048951-00-B) 2.00 0.00 0.00
NUT CLN HEX M14x2.0 [10] ZnAl-W (1006484-00-A) 2.00 0.00 0.00
BOLT H CAM M14x2.00x114 [10.9]-G720 (2007106) 2.00 0.00 0.00
WASHER CAM M14x32x3x2.5 [10]-G720 (2007107) 2.00 0.00 0.00
BOLT HF M14x94 PC109 (1008614-00-C) 2.00 0.00 0.00
NUT HF M14x2.00 [10]-G720 (2007073) 2.00 0.00 0.00
NUT HF M14x1.50 [10] ZnNi NL INSERT (1004358-00-C) 2.00 0.00 0.00
WASHER, NORDLOCK, 15.2x30.7x3.4 (1033093-00-A) 2.00 0.00 0.00
#13
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 10. november 2016, klokken 11:01
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 10. november 2016, klokken 09:15
Aksjekursen er alltid satt utifra forventingene om fremtiden. Det er null problem for et selskap som tjener masse penger å være priset nær null, om forventingen er at dette ikke vil fortsette.

Når man vet dette så er det åpenbart at om fremtidsutsiktene til Tesla endrer seg, så vil også aksjekursen endre seg. (Så fremt markedet opptrer rasjonelt.)
Helt enig i dette.
Blir kanskje feil og definere det som dyrt eller billig. Det som jo er helt sikkert er at det er mye framtidsutsikter og optimisme bakt inn i dagens tesla pris. Og mye skal faktisk gå riktig kun for å forsvare dagens pris. Såklart kan mye skje som forsvarer enda høyere pris og.
Fellesnevneren er at priser som er bygget mye på framtidige hendelser har høyere risiko knyttet til seg enn for selskaper der framtiden er mer satt i stein og utviklingen går tregere.
#14
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 10. november 2016, klokken 08:47
Min personlige mening er også at Tesla er høyt priset (etter min definisjon). Basert på dagens omsetning og verdier i selskapet er prisingen helt latterlig høy, men poeng er jo at man har store forhåpninger til fremtiden her. Syns prisen har blitt mer og mer spiselig nå etterhvert som den har kommet noe ned samtidig som strategien til Tesla blir mer og mer tydelig. Er fortrinnet de nå har med batteripakker både til hus og bil som jeg virkelig har tro på i det lange løp (5-10 år++).

Skulle fremtids forventningene kollapse av en eller annen grunn så er det vel ikke usansynlig at verdien synker til 50$ eller enda lavere. Men det er risikoen man må ta med slike aksjer.
#15
Model S / Sv: Beste vindusviskere
onsdag 09. november 2016, klokken 13:40
Jeg mistet biltema sin i fart nå i sommer. Kjørte i øsende regnvær på E18. Lå i ca 90kmt i 110 sone da den på førersiden plutselig spratt av og ble kastet over bilen. Ble null sikt i løpet av et tidels sekund. Meget ekkel og potensielt farlig situasjon.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA